Permalänk
Medlem

Kommer inte in på rätt router

Hej. Internet ligger nere. När jag försöker logga in på routerns gränssnitt som är Thomson så kommer jag till zyxels gränssnitt! Aldrig haft med en sådan router att göra. Någon som kan ha en aning om vad som är knas?

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Du kanskse har två routrar? En Zyxel och en Thomson? Kanske råkar ligga på grannens WLAN och de har en Zyxel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Du kanskse har två routrar? En Zyxel och en Thomson? Kanske råkar ligga på grannens WLAN och de har en Zyxel.

Nej, har som sagt aldrig ägt en sådan. Felet gäller alla enhete även de datorer via sladd.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Rekordmedlem

Har du seriekopplat 2 hemmaroutrar? Det kanske är det som är problemet, man bör bara ha NAT och DHCP på ett ställe i nätet annars är det att be om problem, om du ska ha flera olika enheter inkopplade så får du logga in på dem en i taget och ge dem statiska adminadresser som är olika, de flesta har 192.168.0.1 som default och det går ju inte om du har mer än en pryl.
själv så har jag smarten på 192.168.0.1 och 192.168.0.254 och en tomato enhet på 192.168.0.2

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur gör du för att komma in på routern?

Annars så bör detta fungera:

Kör ipconfig och hitta din default gateway. Knappa sedan in den i browsern så bör du komma in på rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du seriekopplat 2 hemmaroutrar? Det kanske är det som är problemet, man bör bara ha NAT och DHCP på ett ställe i nätet annars är det att be om problem, om du ska ha flera olika enheter inkopplade så får du logga in på dem en i taget och ge dem statiska adminadresser som är olika, de flesta har 192.168.0.1 som default och det går ju inte om du har mer än en pryl.
själv så har jag smarten på 192.168.0.1 och 192.168.0.254 och en tomato enhet på 192.168.0.2

Nix, detta hände igår kväll. Inga av de bärbara datorerna fungerade, dock då fungetade telefoner samt internetradio.

Skrivet av SpaceWeed:

Hur gör du för att komma in på routern?

Annars så bör detta fungera:

Kör ipconfig och hitta din default gateway. Knappa sedan in den i browsern så bör du komma in på rätt.

Det är precis så jag gör, då kommer jag in på zyxel som sagt. Direkt efter omstart av rputern kommer jag in på rätt men efter ett par min så försvinner allt och zyxel kommer upp.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xedious:

Nix, detta hände igår kväll. Inga av de bärbara datorerna fungerade, dock då fungetade telefoner samt internetradio.

Det är precis så jag gör, då kommer jag in på zyxel som sagt. Direkt efter omstart av rputern kommer jag in på rätt men efter ett par min så försvinner allt och zyxel kommer upp.

Och du är direktansluten till thomsonen med en kabel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

Hejsan, Har ni egen uppkoppling eller någon form av gemensam med andra hus/lägenheter? det måste finnas en zyxel i nätet som du kommer åt som stör ut din egna med samma ip

Visa signatur

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania Networks:.
.:info@infania.net:.

Permalänk
Medlem

Det låter som att någon i ert hus har kopplat sin router med LAN delen ut mot nätverket. Antar ni har stadsnät eller liknande; en nätverkskontakt direkt i väggen. Jag skulle knacka dörr med dina grannar i huset. Och sedan kontakta eran ISP och be dem dra ärendet vidare att switcharna i huset borde blockera DHCP-servrar på accessportarna.

Typiskt exempel på icke kunnigt folk som sätter upp infrastruktur i ett hus med lägenheter.

Förresten: Logga in på zyxel-modemet, stäng av dennes DHCP server, spara och starta om dennes enhet. Och sen startar du om din router så borde problemet vara löst om du vill fixa det nu och snabbt. Sätt sedan upp en lapp i trappuppgången att denne med Zyxel-modem ska kontakta dig så du kan berätta vad den jäveln gjort.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Tack för svaren allihopa, just nu verkar det fungera som det ska, får se om det förblir så.

Skrivet av mrqaffe:

Och du är direktansluten till thomsonen med en kabel ?

Ja.

Skrivet av infania:

Hejsan, Har ni egen uppkoppling eller någon form av gemensam med andra hus/lägenheter? det måste finnas en zyxel i nätet som du kommer åt som stör ut din egna med samma ip

Egen uppkoppling, har som sagt aldrig haft någon med någon zyxel att göra. Däremot googlade jag på den som jag kunde ansluta till och det verkar vara ett modem som Telia gav ut till sina kunder ~07.

Skrivet av Tozzi:

Det låter som att någon i ert hus har kopplat sin router med LAN delen ut mot nätverket. Antar ni har stadsnät eller liknande; en nätverkskontakt direkt i väggen. Jag skulle knacka dörr med dina grannar i huset. Och sedan kontakta eran ISP och be dem dra ärendet vidare att switcharna i huset borde blockera DHCP-servrar på accessportarna.

Typiskt exempel på icke kunnigt folk som sätter upp infrastruktur i ett hus med lägenheter.

Förresten: Logga in på zyxel-modemet, stäng av dennes DHCP server, spara och starta om dennes enhet. Och sen startar du om din router så borde problemet vara löst om du vill fixa det nu och snabbt. Sätt sedan upp en lapp i trappuppgången att denne med Zyxel-modem ska kontakta dig så du kan berätta vad den jäveln gjort.

Tyvärr. Och ta inte illa upp men jag är ganska säker på att jag kan mer än dig;) Skrev början i denna tråd via telefonen i förtvivlan då jag satt uppe hela natten/morgonen och försökte klura ut vad det kunde vara för fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

Tyvärr. Och ta inte illa upp men jag är ganska säker på att jag kan mer än dig;) Skrev början i denna tråd via telefonen i förtvivlan då jag satt uppe hela natten/morgonen och försökte klura ut vad det kunde vara för fel.

Wat? Citera du fel eller vad menade du? Och vadå kan mer än mig..? Gjorde inget påhopp på dig..? Nu blev jag förvirrad :<

Visa signatur

i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

Tack för svaren allihopa, just nu verkar det fungera som det ska, får se om det förblir så.

Ja.

Egen uppkoppling, har som sagt aldrig haft någon med någon zyxel att göra. Däremot googlade jag på den som jag kunde ansluta till och det verkar vara ett modem som Telia gav ut till sina kunder ~07.

Du har helt enkelt kopplat fel.
Port 1 på ditt modem/zyxel ska kopplas till WAN på din router och dina datorer ska kopplas in på LAN på din router.

Dessutom misstänker jag att din Thomson är av typen TG789?
Det är en kombinerad router och modem. Du kan ta bort ditt zyxel-modemet, det behövs inte längre.
Koppla Thomsons dsl-uttag direkt till jacket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Du har helt enkelt kopplat fel.
Port 1 på ditt modem/zyxel ska kopplas till WAN på din router och dina datorer ska kopplas in på LAN på din router.

Dessutom misstänker jag att din Thomson är av typen TG789?
Det är en kombinerad router och modem. Du kan ta bort ditt zyxel-modemet, det behövs inte längre.
Koppla Thomsons dsl-uttag direkt till jacket.

3:e gången gillt: Jag har fortfarande ingen Zyxel router/modem. Dessutom har problemet löst sig självt. Tack ändå!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså någon annan i huset som kopplat sin router på fel port och vänt sin DHCP utåt, och eftersom den är närmare då än dennes ISP så hinner den svara snabbare på DHCP anropen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Alltså någon annan i huset som kopplat sin router på fel port och vänt sin DHCP utåt, och eftersom den är närmare då än dennes ISP så hinner den svara snabbare på DHCP anropen.

4:e gången gillt: Nej, det finns ingen annan router uppkopplad, det är mitt hus, så jag vet det:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

4:e gången gillt: Nej, det finns ingen annan router uppkopplad, det är mitt hus, så jag vet det:)

Aha, du bor inte i lägenhet. Svårt och veta när du inte berättar sådana detaljer. Fick dessutom inget svar på mitt inlägg ovan.

Då var det verkligen konstigt att du fick fram någons Zyxel router.

Behövs dock mer info om anslutningen för och kunna dra några fler "gissningar".

Bra att det löste sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

Hej. Internet ligger nere. När jag försöker logga in på routerns gränssnitt som ät thomson så kommer jag till zyxels gränssnitt! Aldrig haft med en sådan router att göra. Någon som kan ha en aning om vad som är knas?

Skrivet av Xedious:

Vad du påstår är omöjligt.
Eftersom du adresserar en enhet (din default-gateway) som sitter lokalt på dit nät så sker kommunikationen via L2 (ethernet). Din PC ARP:ar upp din default gateway och skickar sedan paketen via ethernet.
Zyxel-burken MÅSTE helt enkelt sitta dels lokalt (svara på ARP) och dels ha samma ip som din gateway.

Det är helt omöjligt att skicka ett paket förbi din router om paketet är adresserat till din router.

Så de enda rimliga förklaringarna är att Zyxel-burken sitter på ditt nät eller att du adresserat en burk som sitter utanför ditt nät.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Är det bara TS och fru/flickvän i kåken och hon inte gjort nåt så jävlas han.. Har han haft andra hemma hos sig, typ barn eller liknande så har de säkert kopplat in nåt eget..

Permalänk
Rekordmedlem

Det skulle kunna vara nått skräp som legat kvar i webläsarens cache som kom upp, lite långsökt, men kanske inte helt omöjligt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Säker på att du kör via trådad anslutning? Inget trådlöst nätverkskort som kopplar upp sig mot nån grannes Zyxel? Eftersom det blev problem igår kväll kan det tänkas att du kopplats upp mot någon annan anslutning trådlöst istället och kör på det. Koppla ur nätverkskabeln och se vad som händer.
Om du tappar uppkopplingen då, prova koppla nätverkskabeln direkt i uttaget i väggen.

Kommer du fortfarande till en Zyxel-router så är något felkonfigurerat hos din bredbandsleverantör.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Vad du påstår är omöjligt.
Eftersom du adresserar en enhet (din default-gateway) som sitter lokalt på dit nät så sker kommunikationen via L2 (ethernet). Din PC ARP:ar upp din default gateway och skickar sedan paketen via ethernet.
Zyxel-burken MÅSTE helt enkelt sitta dels lokalt (svara på ARP) och dels ha samma ip som din gateway.

Det är helt omöjligt att skicka ett paket förbi din router om paketet är adresserat till din router.

Så de enda rimliga förklaringarna är att Zyxel-burken sitter på ditt nät eller att du adresserat en burk som sitter utanför ditt nät.

Helt rätt.

Den enda förklaring för TS jag kommer på är att han sitter på grannens trådlösa eller någon kopplat en annan router i hans hem. Eftersom han bodde i hus och inte i lägenhet som delar på infrastrukturen så verkar det inte kunna vara en granne som vänt sin router fel, om inte hans "by" har något speciellt ihop med internetförbindelsen där.

Kanske TS trollar? Vem vet..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Är det bara TS och fru/flickvän i kåken och hon inte gjort nåt så jävlas han.. Har han haft andra hemma hos sig, typ barn eller liknande så har de säkert kopplat in nåt eget..

Skrivet av mrqaffe:

Det skulle kunna vara nått skräp som legat kvar i webläsarens cache som kom upp, lite långsökt, men kanske inte helt omöjligt?

Skrivet av MadMantiz:

Säker på att du kör via trådad anslutning? Inget trådlöst nätverkskort som kopplar upp sig mot nån grannes Zyxel? Eftersom det blev problem igår kväll kan det tänkas att du kopplats upp mot någon annan anslutning trådlöst istället och kör på det. Koppla ur nätverkskabeln och se vad som händer.
Om du tappar uppkopplingen då, prova koppla nätverkskabeln direkt i uttaget i väggen.

Kommer du fortfarande till en Zyxel-router så är något felkonfigurerat hos din bredbandsleverantör.

Skrivet av Tozzi:

Helt rätt.

Den enda förklaring för TS jag kommer på är att han sitter på grannens trådlösa eller någon kopplat en annan router i hans hem. Eftersom han bodde i hus och inte i lägenhet som delar på infrastrukturen så verkar det inte kunna vara en granne som vänt sin router fel, om inte hans "by" har något speciellt ihop med internetförbindelsen där.

Kanske TS trollar? Vem vet..

Problemet var märkligt men tydligen löst nu. Den enda anledningen jag kan komma på är att Telia sysslat med något mysko. Routern den försökte ansluta till var en Zyxel 660H triple play. Kan tillägas att vid direkt omstart av routern så kunde jag logga in på den. Så igår satt jag och ändrade inne i gränssnittet och när jag startade om den i gränssnittet så kom startsidan till Zyxel-routern upp, riktigt märkligt. Som sagt har det aldrig varit någon Zyxel-router ansluten. De trådlösa man hittar i mitt kvarter är alla Thomson, utom en som är en Netgear. Och då vi har telefoner, internetradio, laptops samt stationära datorer(dessa är trådbundna till routern) i hemmet så finner jag det högst osannolikt att alla dessa har försökt ansluta till ett wifi-nät som troligtvis inte existerar. Allting fungerar som det ska nu men det vore kul att få veta vad som egentligen hände!

Visa signatur

Permalänk

om det var en Zyxel 660H triple play han kom åt så kan jag tillägga att detta endast är ett ADSL modem ingen router och vet att man kan logga in på sitt 660H modem för att uppdatera mjukvaran i modemet via adressen 192.168.1.1

kan tro att problemet kan ha varit att iaf thomsom routern jag har som är Telia smart har samma adress till sitt interface.

så tippar att det blir något knas när bägge enheterna har samma adress.

men funderar på om du inte kan skippa ADSL modemet och köra med routern direkt?

iaf min thomson smart router har inbyggt modem dvs istället för att använda WAN porten ska man använda tele ingången på routern.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om det var en Zyxel 660H triple play han kom åt så kan jag tillägga att detta endast är ett ADSL modem ingen router och vet att man kan logga in på sitt 660H modem för att uppdatera mjukvaran i modemet via adressen 192.168.1.1

kan tro att problemet kan ha varit att iaf thomsom routern jag har som är Telia smart har samma adress till sitt interface.

så tippar att det blir något knas när bägge enheterna har samma adress.

men funderar på om du inte kan skippa ADSL modemet och köra med routern direkt?

iaf min thomson smart router har inbyggt modem dvs istället för att använda WAN porten ska man använda tele ingången på routern.

Men herregud människa...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xedious:

Men herregud människa...

och med det menar du? om du ska skriva nått skriv något som konstuktivt...

så herredjävlar på dig också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det här blir 5:e gången jag får förklara att jag inte äger, eller har ägt, eller att det har existerat en Zyxel router (eller modem) i mitt hus.

Får ändra första posten senare och sammanfatta alltihop då vissa inte orkar läsa igenom tråden innan dom svarar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xedious:

Det här blir 5:e gången jag får förklara att jag inte äger, eller har ägt, eller att det har existerat en Zyxel router i mitt hus.

Får ändra första posten senare och sammanfatta alltihop då vissa inte orkar läsa igenom tråden innan dom svarar.

Zyxel ROUTER JA. men nånstans i tråden verkar det som att du tagit upp ett Zyxel MODEM eftersom det kommit på tal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men läs hela tråden för i helvete innan du skriver något... så jävla störande.

OT
Telia som trollar? Vet att ditt problem är löst nu men tycker att det är roligt att spekulera varför något så konstigt skulle hända...

Permalänk
Medlem

Zyxel ROUTER JA. men nånstans i tråden verkar det som att du tagit upp ett Zyxel MODEM eftersom det kommit på tal.

Han har sagt flera gånger att han inte äger någon Zyxel produkt.

Permalänk
Medlem

Tycker TS ska rita upp en logisk och en fysisk topologi här för att klargöra saken för gott för alla.

Visa signatur