Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Det är inte så dom flesta resonerar här. Flesta accepterar att man har olika åsikter. Men vad många inte verkar fatta är varför Windows 8 ser ut som det gör och att det Micrsoft inte har något val, det är marknaden som styr.

Klart har Microsoft val då det är dom som styr större delen av marknaden på PC vilket syns tydligt idag. Att touch går frammåt är att netbooks blivit ersatta av dessa pekplattor.

Trender kommer och går (netbooks), att Ipads och andra plattor fått en sådan boost är att många vill slösurfa samt att kanske läsa en PDF eller annan typ av dokument på en enhet som är större än mobilen men mindre än datorn och där kommer detta in perfekt.

Att Microsoft valde Metro och sedan tvinga alla sina användare under samma gränsnitt utan att tänka på vilka ändamål man använder dessa och hur stora skillnader det är mellan dessa är bortom förnuft enligt mig.

One design to rule them all kommer alldrig att fungera.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag köpte både Windows 2000 och Vista strax efter de släpptes. Jag uppgraderade däremot inte till XP då Windows 2000 hade "allt" och uppgraderingarna i DirectX fungerade utmärkt. Sedan blev jag tvungen att uppgradera, då kom Vista och då kändes det löjligt att köpa det "gamla", "omoderna" XP. Sådant behov har jag inte känt den här gången, därav Windows 7 trots nyare hårdvara.

Cool story, men varför envisas du med skapa trådar om nått du inte vill eller kommer att använda? Trolla kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Klart har Microsoft val då det är dom som styr större delen av marknaden på PC vilket syns tydligt idag. Att touch går frammåt är att netbooks blivit ersatta av dessa pekplattor.

Trender kommer och går (netbooks), att Ipads och andra plattor fått en sådan boost är att många vill slösurfa samt att kanske läsa en PDF eller annan typ av dokument på en enhet som är större än mobilen men mindre än datorn och där kommer detta in perfekt.

Att Microsoft valde Metro och sedan tvinga alla sina användare under samma gränsnitt utan att tänka på vilka ändamål man använder dessa och hur stora skillnader det är mellan dessa är bortom förnuft enligt mig.

One design to rule them all kommer alldrig att fungera.

Microsoft styr PC marknaden ja, men en marknad som håller på att tappa användare till Apple och Android.

"One design to rule them all" kanske inte funkar, men "One device to rule them all" funkar för 90%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Det är inte så dom flesta resonerar här. Flesta accepterar att man har olika åsikter. Men vad många inte verkar fatta är varför Windows 8 ser ut som det gör och att det Micrsoft inte har något val, det är marknaden som styr.

Vad är det som är så svårt med att slänga in det "klassiska" gränssnittet för oss som gillar det och det nya gränssnittet för de som gillar det?
I tidigare Windows-versioner kunde man inaktivera många nya funktioner ifall man inte gillade dem, varför inte ha samma enkla princip i Win8?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arie:

På vilket sätt har inte MS nått val? De har tex i tidiga versioner av 8an haft startmenyn kvar, och det finns inget som hindrar dem att lägga till metro utan att förstöra desktop, serverversionen tillåter att man hoppar in på desktop direkt så valet är helt och hållet deras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Microsoft styr PC marknaden ja, men en marknad som håller på att tappa användare till Apple och Android.

"One design to rule them all" kanske inte funkar, men "One device to rule them all" funkar för 90%.

Inte alls då alla använder sina saker för olika ändamål. Ibland vill folk vara mobila då kan dom inte släpa med en stor skärm efter sig och ibland är mobilitet inte ett krav utan effektivitet och "screen real estate" då har dom större skärmar och där måste gränsnittet anpassa sig.

Vad som funkar på 7" funkar inte på 30" och beviset ligger redan på gränssnitt som försökt detta och Microsoft kommer inte vara mer annorlunda.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Vad är det som är så svårt med att slänga in det "klassiska" gränssnittet för oss som gillar det och det nya gränssnittet för de som gillar det?
I tidigare Windows-versioner kunde man inaktivera många nya funktioner ifall man inte gillade dem, varför inte ha samma enkla princip i Win8?

Klassika gränssnittet kan du glömma. Det kommer för eller senare försvinna. Windows Blue kommer förmodligen tillföra många nya inställnings möjligheter för Modern UI.

Skrivet av mrqaffe:

På vilket sätt har inte MS nått val? De har tex i tidiga versioner av 8an haft startmenyn kvar, och det finns inget som hindrar dem att lägga till metro utan att förstöra desktop, serverversionen tillåter att man hoppar in på desktop direkt så valet är helt och hållet deras.

Varför? Vad har du för teori själv, att dom vill jävlas med folk? Dom kunde lika gärna bara släppa Windows 7.1 utan att riskera en massa, men se marknads delar försvinna.
Jag tror att största anledningen är att man vill bli av med x86 legacy berget och att man måste följa trenderna på marknaden.

Permalänk
Medlem

Största anledningen att jag gick tillbaka var pga Nvidias drivers viu surround användande. De har tagit bort/inaktiverat? många funktioner så det känndes som att gå tillbaka i tiden 1-2 år.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Klassika gränssnittet kan du glömma. Det kommer för eller senare försvinna. Windows Blue kommer förmodligen tillföra många nya inställnings möjligheter för Modern UI.

Varför? Vad har du för teori själv, att dom vill jävlas med folk? Dom kunde lika gärna bara släppa Windows 7.1 utan att riskera en massa, men se marknads delar försvinna.
Jag tror att största anledningen är att man vill bli av med x86 legacy berget och att man måste följa trenderna på marknaden.

Vad har x86 problemet något alls med Metro att göra? Skulle Microsoft satsa på att få bort x86 så skulle dom redan vid Vista inte släppa x86 av Windows och då skulle marknaden sakta börja anpassa sig på att köra AMDs x64

Datorer idag som inte har stöd för AMDs x64 är jag ganska säker på att de inte kommer kunna köra närmevärt Windows 8 med bra användarupplevelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Inte alls då alla använder sina saker för olika ändamål. Ibland vill folk vara mobila då kan dom inte släpa med en stor skärm efter sig och ibland är mobilitet inte ett krav utan effektivitet och "screen real estate" då har dom större skärmar och där måste gränsnittet anpassa sig.

Vad som funkar på 7" funkar inte på 30" och beviset ligger redan på gränssnitt som försökt detta och Microsoft kommer inte vara mer annorlunda.

Dom flesta, 90% av datoranvändarna runt i världen som inte är Sweclockare med datorer som har beräkningskraft att skicka rymdfarkoster till universums ände, är marknaden som man vill sälja till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_no_one:

A: Det är just det, bara en fullskärms startmeny. Exakt vad är det som är fel med den?

B: Vad använder du din startmeny till?
Själv använder jag den för att öppna program eller mappar jag vill ha snabb åtkomst till.
Samt det finns alternativ.

C: Inte?

D: Så reklamen är dålig, då måste produkten också vara det?

E: Tvinga? Du får väl använda vad du vill.

Har du ens provat använda w8?
Det låter inte som det.

Jag vill gärna ha kvar översikten på programmen som jag har igång när jag klickar på startmenyn. Jag gillar inte att det ska lägga sig över allt. I just don't like it.

B: Jag startar väl nästan allt därifrån, webbläsare, spel, kontrollpanelen etc.

C: MS gick t.o.m. ut själva och sa att det var ett OS designat för pekplattor, de har de precis inte gått under stolen med. Har stått de på nyheterna på swec t.o.m.

D: Det jag menar är att det finns ingen reklam, som visar hur "bra" OS;et är på företag: när det gäller att arbeta och vara produktiv. Jag ser två problem med detta. Det första är att de inte lyckas göra reklam som intresserar det största segmentet: företag. Det andra jag ser är att man kanske själva vet att det inte är ett OS för företag, vilket isf är jävligt dåligt.

E: Förr eller senare kommer även Windows 7 slutas att sälja, så ja, då sitter vi alla där, mer eller mindre tvingade. Många program/spel finns bara till Windows, även om Linux/Mac OSX börjar bli mer lockande.

Ja, jag har prövat det, har t.o.m. prövat deras server-version som kör samma koncept. Att vara administratör var ett rent helvete imo, hittar inget längre, måste ta omvägar för att göra enkla grejer.

Skrivet av i9MM3e:

A: Har för mig att det går att dela av inställningsskärmen (och alla andra helskärmsapplikationer) till en smalare ruta och samtidigt köra ett annat program bredvid.

B: Som sagt, går att göra mindre om jag inte minns fel. För dem som annars vill ha en större och tydligare text kan ju det också vara trevligt med det upplägget.

C: Desktopläget! Men håller med om att det är trevligare att använda med en touchskärm.

D: Reklamen har jag inte sett, så det kan jag inte yttra mig om, men om man tänker på hur många föräldrar som köper t.ex Ipad eller liknande produkter till sina barn så tycker jag inte att det verkar helt felinriktat.

E: Du kan som sagt välja helt själv om du vill använda dig av Metro eller inte. Att sedan menyn med Charms (sidomenyn) har tillkommit istället för Startknappen kan ju krångla till det i början tills man lärt sig vart menyn finns. Men Charms känns tydligare tycker jag med enkla genvägar till de huvudsakliga funktionerna i datorn.

A: Det där vill jag ha mer info om, skulle kunna vara intressant!

B: Gamla startmenyn går även den och öka textstorleken om man vill, har bland annat gjort det för mina päron, ser dock inte varför man ska ta bort allt mot stora löjliga ikoner som ser ut som byggklossar för barn.

D: Nu är ju datorn för väldigt många ett redskap, både hemma och på arbetet. Jag gillar inte att datorn ska gå åt det hållet, det räcker att surfplattorna finns och fyller de behoven, ser inte varför våra datorer också ska behöva de. Se D: ovan också.

E: Efter beta kunde man längre inte byta och stänga av metro vad jag förstod (gjordes väl via registret?). Nu måste man installera 3-parts program om man vill ha gamla startmenyn tillbaka.

Det var ju ganska nyligen nyhet om klassiska startmenyn för Win 8 här på Swec, tycker den artikeln sa en hel del om vad de flesta kunderna vill ha.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Dom flesta, 90% av datoranvändarna runt i världen som inte är Sweclockare med datorer som har beräkningskraft att skicka rymdfarkoster till universums ände, är marknaden som man vill sälja till.

Med tanke på att en miniräknare har mer beräkningskraft än vad användes vid månlandningen och att 45% av alla datoranvändare är programmerare som använder sig av Xmonad och emacs.

Många slösurfar många arbetar och många andra använder sin dator som en leksak. Många har olika användningsområden och olika krav där ett gränsnitt eller enhet alldrig kommer kunna lösa.

PS alla som argumenterar mot Windows 8 lyssnar på RATM

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arie:

Men vad har x86 med interfacet att göra ? Jo jag tror också att det kommer nått nytt, men metro är inte det som kommer att ta över på dektop, det är helt enkelt alldeles för dåligt när man har stora och/eller flera skärmar, det är mera ivägen än hjälper till.
Och i det här fallet med 8an så försöker de verkligen inte följa nån trend, de försöker skapa nått nytt när de tvingar in ett touchinterface på desktop.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vad har x86 problemet något alls med Metro att göra? Skulle Microsoft satsa på att få bort x86 så skulle dom redan vid Vista inte släppa x86 av Windows och då skulle marknaden sakta börja anpassa sig på att köra AMDs x64

Datorer idag som inte har stöd för AMDs x64 är jag ganska säker på att de inte kommer kunna köra närmevärt Windows 8 med bra användarupplevelse.

Ni får använda lite analys förmåga helt enkelt. Det handlar inte om CPU arkitekturer. Det är problematiskt att stödja legacy x86 appar år efter år. Förr eller senare måste dom sluta stödja det gamla systemet (win32) så att man kan utveckla nya.

Permalänk
Skrivet av i9MM3e:

Fattar inte varför folk har problem med WIN8.. Känns som klassisk rädsla för förändring.
Tycker det känns kvickare än WIN7 och Metroläget är ju inget man behöver använda sig av om man inte vill.
Annars tycker jag Metro är grymt på en dator med touchskärm.

Jag har inte problem med Win8, jag är inte rädd för Win8, jag tycker bara att det är väldigt opraktiskt, Metroläget är helt meninglöst om man sitter på en PC, och känns bara som om de har klistrat det ovanpå Win7. Visst man behöver inte använda Metro, och man kan installera Start8, men det är väl konstigt att säga att folk är rädda för förändring, och sen själva göra så att det är så lika Win7 som möjligt.

Jag märker ingen större skillnad i snabbhet, och om det ser likadant ut som Win7 med Start8, varför ska man då ha Win8? Varför uppgradera om de flesta i princip säger att om man installerar några program kan man få det lika bra som Win7.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men vad har x86 med interfacet att göra ? Jo jag tror också att det kommer nått nytt, men metro är inte det som kommer att ta över på dektop, det är helt enkelt alldeles för dåligt när man har stora och/eller flera skärmar, det är mera ivägen än hjälper till.
Och i det här fallet med 8an så försöker de verkligen inte följa nån trend, de försöker skapa nått nytt när de tvingar in ett touchinterface på desktop.

Håller med att interfacet som det ser ut nu inte är tillräckligt för att tillfredsställa en produktiv användare. Men interfacet är inte färdigt det kommer förmodligen att tillkomma många nya API:er och ändringar.
Nej touch på traditionell desktop är ingen trend, men det är inte desktop heller direkt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arie:

Ni får använda lite analys förmåga helt enkelt. Det handlar inte om CPU arkitekturer. Det är problematiskt att stödja legacy x86 appar år efter år. Förr eller senare måste dom sluta stödja det gamla systemet (win32) så att man kan utveckla nya.

Legacy appar ? Det var nått nytt, appar eller vad man nu väljer att kalla handikappade program för trodde jag var en av nyheterna i 8an, de är däremot en dålig ide eftersom gadgetar hade varit bättre eftersom de finns på skrivbordet där man vill ha dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_no_one:

Nej jag kan inte se att man behöver gå och köpa windows 8 om man använder windows 7.
Jag installerade windows 8 då jag bytte os-disk, skulle fortfarande använda w7 om det inte vore för det.

"Väldigt mycket i 8:an krestar även kring helskärmsprogram"
Nej, det är bara "metro"-apparna.

Så var det för mig med, blev en ny 256 giggars ssd och tänkte att man likväl kunde köra 8:an.

Men "bara" metroapparna, nja. Öppnar man en PDF efter att man gått ut till "Desktop" så är default-readern "Läsare" ändå samma helskärmsapp.
Samma sak med "Foton" som defaultas för bilder.

Kollar man t ex här, så är ju det mesta som visas som "nyheter" även fullskärmsappar:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-8/new-look

Edit: Varför jag påpekar detta är för mig, och för i stort sett samtliga jag kommit i kontakt med, som har kommit i kontakt med Win 8, så är helskärmsapparna det mest frustrerande/krångliga/sämsta som ändrats. Det är ett steg bakåt att låsas fast i "en sak åt gången".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Legacy appar ? Det var nått nytt, appar eller vad man nu väljer att kalla handikappade program för trodde jag var en av nyheterna i 8an, de är däremot en dålig ide eftersom gadgetar hade varit bättre eftersom de finns på skrivbordet där man vill ha dem.

app = applications
applications = dataprogram

Permalänk
Medlem

Påminner mig om när jag inte ville uppgradera till Windows Vista och satt därför kvar med Windows XP Vista fattade jag ingenting i och allt var skitsvårt och konstigt, va inte alls ett bra OS, som tiden sedan visade, var hur många som helst som ogillade Vista och gick tillbaka till XP senare.

Och nu när många redan satt på W7 som jag tycker är bland det bästa OS:et som kommit ut så varför ska man då uppgradera till något som egentligen är gjort för touchbaserade datorer och de stationära hemma datorerna har oftast inte touchskärm så varför ska man då "uppgradera" till W8 för?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Mr_no_one:

Är det bara för mig sökfunktionen fungerar?

Det där med att stänga av kan jag nog hålla med om, men det går lätt att lösa.
Om man inte vill trycka alt+f4 så kan man göra en shortcut som man kan lägga på startmenyn.
Man kan också lägga till en desktop context menu.

Apparna är anpassade för surfplattor och mobiler ja.
Du ville nog ha "Skype for Windows desktop"

"Avsaknaden av en liten smidig startmeny"
Startmenyn i windows 8 kanske inte är liten, men själv tycker jag att den är smidig.
Du har (kan lägga till) dina program där, vad är det du saknar?

Ja det är bara för dig sökfunktionen fungerar. Windows 7 hade en perfekt sökfunktion som hittade precis det man ville, så är inte fallet nu. Nu måste man ställa in vilka mappar som ska indexeras och det ska tydligen gå sakta om man indexerar allt säger den. I win7 gick det hur fort som helst och den verkade indexera allt så förstår inte varför dom försämrat detta.

Varför ska de krångla till det och göra att man behöver göra en speciell shortcut för att göra något så simpelt som att stänga av datorn? Känns ju hur dumt som helst. Det funkade ju ypperligt med den smidiga funktionen som fanns.

Som du själv erkänner är apparna gjorda för mobiler och surfplattor (hela metro är ju det..) så varför finns detta på min PC?

Jag saknar multitasking, varför ska startmenyn behöva täcka hela skärmen när jag skulle kunna ha annat uppe samtidigt och ändå komma åt allting i en liten och smidig startmeny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Du får sluta greppa luft med din analysförmåga. Eftersom program som har X86_64 kräver en processor som stödjer detta och i detta fallet är X86_64 som används idag gjort av AMD och är en CPU arkitektur.

Att sedan applikationer görs för x86 är av anledningen då x86_64 fortfarande inte slagit igenom på Windows sidan då Microsoft fortfarande envisas med att släppa x86 av en okänd anledning och marknaden ser ingen anledning till att uppdatera ett fullt fungerande program som kanske inte ser fördel av x86_64.

Så nej jag ser ingen alls koppling med Metro och försök att få bort x86

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

A: Metro skiten, varför ska jag behöva en fullscreen applikation för och öppna andra program?

B: Avsaknad av startmeny som är ren, minimal och inte måste ta upp hela skärmen. Keep it simple.

C: Det är ett OS för pekplattor, inte PC.

D: Deras reklam är rätt fail. Det är ett OS för barn, så de kan måla med touch istället för mus? Deras reklam ger inget värde för produktion och arbete.

E: Varför ska man tvinga användarna att ändra sig, varför inte ha kvar möjligheten för att välja själv vad man föredrar? Långt ifrån många har en dator med touch på, och ännu mindre vill ha.

Så det du säger är alltså...

A: Håller med dig att Metro är jobbigt. Good point.

B: Se punkt A.

C: Så, du säger alltså att hela Windows 8 är designat för pekplattor? Windows 8 är gjort med touch i baktanken, inget mer, inget mindre.

D: För min del så skiter jag i produktens reklam och granskar produkten hellre.

E: Se punkt A.

Av fem punkter handlar tre av dem om Metro / touchbaserad gränssnitt. *suck*

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Men "bara" metroapparna, nja. Öppnar man en PDF efter att man gått ut till "Desktop" så är default-readern "Läsare" ändå samma helskärmsapp.
Samma sak med "Foton" som defaultas för bilder.

Kollar man t ex här, så är ju det mesta som visas som "nyheter" även fullskärmsappar:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-8/new-look

Edit: Varför jag påpekar detta är för mig, och för i stort sett samtliga jag kommit i kontakt med, som har kommit i kontakt med Win 8, så är helskärmsapparna det mest frustrerande/krångliga/sämsta som ändrats. Det är ett steg bakåt att låsas fast i "en sak åt gången".

Jo metroapparna är standard, du kan välja att avinstallera dem. Att ändra default program tar några sekunder.

Ja de är "nyheter", ingenting jag själv använder dock, avinstallerade dem direkt.
Nyheterna vill säga att "Hej vi har bra touch stöd som i huvudsak är tänkt att användas på mobila enheter."

Och ang. din edit, helskärmsapparna är ju bara att ta bort.
De enda jag "använder" själv är LiveTile på väder, finans och nyheter.
Helskärmsapparna, som jag ser det, är tänkt att användas på mobila enheter.
Jag använder startmenyn som jag gjorde i w7, starta desktop program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

D: Det jag menar är att det finns ingen reklam, som visar hur "bra" OS;et är på företag: när det gäller att arbeta och vara produktiv. Jag ser två problem med detta. Det första är att de inte lyckas göra reklam som intresserar det största segmentet: företag. Det andra jag ser är att man kanske själva vet att det inte är ett OS för företag, vilket isf är jävligt dåligt.

Reklam för företag? Tror du verkligen CFO's och CIO's baserar inköp av system på tv reklam? Tror du tv reklam har företagschefer som målgrupp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Du får sluta greppa luft med din analysförmåga. Eftersom program som har X86_64 kräver en processor som stödjer detta och i detta fallet är X86_64 som används idag gjort av AMD och är en CPU arkitektur.

Att sedan applikationer görs för x86 är av anledningen då x86_64 fortfarande inte slagit igenom på Windows sidan då Microsoft fortfarande envisas med att släppa x86 av en okänd anledning och marknaden ser ingen anledning till att uppdatera ett fullt fungerande program som kanske inte ser fördel av x86_64.

Så nej jag ser ingen alls koppling med Metro och försök att få bort x86

Ska du leka besserwisser så behöver du inte ha x86 cpu för att köra kod som är skrivna för dom instruktionerna. Du kan emulera, virtualisera eller komplilera om. Men OT.
Du verkar inte hänga med riktigt att Microsoft försöker satsa på WinRT och bli av med Win32. Kopplingen är att i WinRT och Modern UI har build guildlines, så apparna måste följa ett visst design mönster.

Permalänk
Avstängd

De drar ändå in stora pengar på Windows:
http://www.zdnet.com/microsoft-earnings-cheat-sheet-windows-i...

http://betanews.com/2013/01/24/why-are-windows-8-sales-so-goo...

Om några månader har nog Windows 8 hittat ut ordentligt.
Det är ju däremot inget tvång att uppgradera till w8 om man är nöjd med Windows 7.

Permalänk
Skrivet av mackan_93:

Ja det är bara för dig sökfunktionen fungerar. Windows 7 hade en perfekt sökfunktion som hittade precis det man ville, så är inte fallet nu. Nu måste man ställa in vilka mappar som ska indexeras och det ska tydligen gå sakta om man indexerar allt säger den. I win7 gick det hur fort som helst och den verkade indexera allt så förstår inte varför dom försämrat detta.

Varför ska de krångla till det och göra att man behöver göra en speciell shortcut för att göra något så simpelt som att stänga av datorn? Känns ju hur dumt som helst. Det funkade ju ypperligt med den smidiga funktionen som fanns.

Som du själv erkänner är apparna gjorda för mobiler och surfplattor (hela metro är ju det..) så varför finns detta på min PC?

Jag saknar multitasking, varför ska startmenyn behöva täcka hela skärmen när jag skulle kunna ha annat uppe samtidigt och ändå komma åt allting i en liten och smidig startmeny?

Fungerar som den gjorde i w7.
Man fick ställa in det i windows 7 också, jag får däremot inte upp att den säger att det ska gå långsamt i windows 8, det skulle vara en förändring.
Det är klart att ska du indexera allt så tar det tid.
Så nej, jag ser ingen skillnad från windows 7.

>krångla till det
alt+f4, krångligt?
Göra en shortcut, krångligt?

Dold text

De kommer med förinstallerade metroappar som standard, du kan avinstallera dem.
Du behöver inte installera fler appar anpassade för mobila enheter.
"metro" är bara en startmeny.

Varför ska du ha startmenyn uppe för?
Ta upp startmenyn, starta ett program som tar dig ner till desktop.
Kan inte se att man sitter med startmenyn uppe.
Samt att du har Power User Tasks Menu.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Så det du säger är alltså...

A: Håller med dig att Metro är jobbigt. Good point.

B: Se punkt A.

C: Så, du säger alltså att hela Windows 8 är designat för pekplattor? Windows 8 är gjort med touch i baktanken, inget mer, inget mindre.

D: För min del så skiter jag i produktens reklam och granskar produkten hellre.

E: Se punkt A.

Av fem punkter handlar tre av dem om Metro / touchbaserad gränssnitt. *suck*

Enligt MS utsago så är det väkdigt inriktat för plattor med touch. Visst, det är gjort för båda, men de har verkligen tagit tankarna åt touch, och i min mening glömt bort de "gamla" användarna.

Det må låta som "bara en sak", men det är också via den jag startar allt, via startmenyn jag kommer åt allt. Det är synd att man väljer att ta bort det helt. Såg faktiskt fram emot en del av nyheterna i Windows 8 (iso-stöd, pausa överförning), men för mig så funkar inte detta OS tack vare metro. Jag kan bara stå för vad jag tycker.

Skrivet av Arie:

Reklam för företag? Tror du verkligen CFO's och CIO's baserar inköp av system på tv reklam? Tror du tv reklam har företagschefer som målgrupp?

Jag säger inte att de baserar, men reklamen borde täcka alla de områden produkten är bra på, inte ett enda område visar det tyvärr. Det enda jag ser nu är att paint blivit aningen uppgraderat och att man kan ha skype medans man målar och visa bilder. Dessutom är det bara ett barn som gör något på datorn, vilket ger inblicken "ett OS för barn". Och det tror jag inte företag ser som något upphöjande.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Jag säger inte att de baserar, men reklamen borde täcka alla de områden produkten är bra på, inte ett enda område visar det tyvärr. Det enda jag ser nu är att paint blivit aningen uppgraderat och att man kan ha skype medans man målar och visa bilder. Dessutom är det bara ett barn som gör något på datorn, vilket ger inblicken "ett OS för barn". Och det tror jag inte företag ser som något upphöjande.

I reklam brukar man inrikta sig mot konsumenter, det är målgruppen och då måste man väl ha innehåll som intresserar dom. Brukar du tex se IBM göra tv reklam där dom visar DeveloperWorks ?