Permalänk
Medlem

HTML bakgrund

hur kan man få en hel bild som bakgrund utan att det blir skroll? har letat på Internet men hittar ingen som funkar

Permalänk
Medlem

Förmodar att du använder CSS?

body {
background-image: url('Källa.filändelse');
}

Permalänk
Medlem

nä de gör jag inte

Permalänk
Medlem

body {
background-image:url('bid.png');
background-repeat:no-repeat;
background-attachment:fixed; /* Det är som sätter bakgrunden till "no scroll" */
background-position:center;
}

Permalänk
Medlem
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av lalino:

nä de gör jag inte

Det måste du om du ska ha bakgrund och utseende på dina sidor.

Gör dig själv en tjänst och använd INTE <font>, <color> etc. De finns inte. Koncentrera dig på att lära dig HTML och gå sen vidare till CSS.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lalino:

hur kan man få en hel bild som bakgrund utan att det blir skroll? har letat på Internet men hittar ingen som funkar

<body background="bildens adress/namn.jpg" bgproperties="fixed">

Så har jag för mig det är i HTML.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

tackar de funka

Permalänk
Medlem

jQuery plugin som backstretch är riktigt bra för att "sträcka ut" bakgrunden över din skärm utan att det blir scroll.

http://srobbin.com/jquery-plugins/backstretch/

Där finns exempel som visar hur du gör.

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk
Medlem

vet att man kan ta (width="100%") så blir det så utan scroll

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Rekommendera inte uråldriga attribut! backgroundbody är deprecated redan i HTML 4.01 från 1999. Sedan åtskilliga år tillbaka använder man CSS. Man ska INTE använda HTML för att styla sina sidor.

Jag upprepar det. Man ska INTE använda HTML för att styla sina sidor.

Skrivet av lalino:

tackar de funka

Skrivet av lalino:

vet att man kan ta (width="100%") så blir det så utan scroll

Nej, width är inte ett godkänt attribut på body, liksom background, bgcolor etc. HTML ska bara beskriva innehållet. Man använder CSS för utseendet. Det kan låta jobbigt och tråkigt nu i början, men du kommer tjäna oändligt mycket tid på det i längden.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ePoint:

jQuery plugin som backstretch är riktigt bra för att "sträcka ut" bakgrunden över din skärm utan att det blir scroll.

http://srobbin.com/jquery-plugins/backstretch/

Där finns exempel som visar hur du gör.

Det där var ju asnajs, den ska bokmärkas!

Här är en metod för att stretcha en bild till bodyn med bara CSS. Dock får man vara försiktig med vad för bild man använder, det ser lätt konstigt ut om man har något motiv

body{ background-image: url(bild.jpg); background-repeat:no-repeat; background-position:center center; background-attachment:fixed; -o-background-size: 100% 100%, auto; -moz-background-size: 100% 100%, auto; -webkit-background-size: 100% 100%, auto; background-size: 100% 100%, auto; }

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Rekommendera inte uråldriga attribut!

Det var ingen rekommendation, det var ett svar på frågan som ställdes.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Det var ingen rekommendation, det var ett svar på frågan som ställdes.

Det blir i praktiken en rekommendation eftersom TS uppenbarligen håller på med att fixa en bakgrund till sin sida – han sitter inte och studerar hur HTML skrevs 1998. När nu TS tror att man gör sånt i HTML så bör du, som en god netizen, hjälpa honom att komma in på rätt spår genom att rekommendera CSS istället.

Samma sak gäller om frågan hade varit: Hur höjer man VCore till 3 V? Jag har läst i en artikel från 1998 att man ska det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det blir i praktiken en rekommendation eftersom TS uppenbarligen håller på med att fixa en bakgrund till sin sida – han sitter inte och studerar hur HTML skrevs 1998. När nu TS tror att man gör sånt i HTML så bör du, som en god netizen, hjälpa honom att komma in på rätt spår genom att rekommendera CSS istället.

Samma sak gäller om frågan hade varit: Hur höjer man VCore till 3 V? Jag har läst i en artikel från 1998 att man ska det.

Ok, jag förstår vad du menar.
Men som lite outbildad på området css måste jag fråga
vad som är fördelen.
Enda jag känner till är att det ska vara lättare om man vill byta
tema på sidan, för då ändrar man alla sidor på en gång.

Sen undrar jag också vad som gör att html är "förlegat" eller vad man ska säga..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Ok, jag förstår vad du menar.
Men som lite outbildad på området css måste jag fråga
vad som är fördelen.
Enda jag känner till är att det ska vara lättare om man vill byta
tema på sidan, för då ändrar man alla sidor på en gång.

Sen undrar jag också vad som gör att html är "förlegat" eller vad man ska säga..

HTML i sig är inte förlegat. Jag antar att du menar "att använda HTML för utseende".

Att det är lättare att ändra utseendet är väl den största anledningen, men det finns fler:
- Användaren får möjlighet att själv anpassa utseendet precis som hen vill. Extra viktigt om man t ex har nedsatt syn.
- Det går att göra oerhört mycket mer med CSS än med HTML:s antika stilattribut.
- Man kan skapa responsiv design.
- Din HTML-kod förblir semantisk och lättläst istället för ett virrvarr av kod som inte hör hemma där.
- Du har all kod för utseendet på ett enda ställe.
- Man slipper bli utskrattad och avfärdad av andra webbutvecklare för att ens kod är från nittiotalet.

Det är ofta så när man ska välja mellan två saker att båda har sina för- och nackdelar. (Vanligt är t ex att den ena är bättre men också dyrare.) Med CSS vs. HTML (för utseende) är det inte så. Det finns BARA fördelar med att använda CSS. Man kommer inte undan det om man ska skapa användbart webbmaterial.

Man ska sträva efter att separera innehåll (HTML), layout (CSS) och funktionalitet (JavaScript). Ta en titt på css Zen Garden. Där kan man välja bland olika CSS-filer, och genom att ändra endast en enda sträng i källkoden får sajten ett helt annat utseende.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

HTML i sig är inte förlegat. Jag antar att du menar "att använda HTML för utseende".

Att det är lättare att ändra utseendet är väl den största anledningen, men det finns fler:
- Användaren får möjlighet att själv anpassa utseendet precis som hen vill. Extra viktigt om man t ex har nedsatt syn.
- Det går att göra oerhört mycket mer med CSS än med HTML:s antika stilattribut.
- Man kan skapa responsiv design.
- Din HTML-kod förblir semantisk och lättläst istället för ett virrvarr av kod som inte hör hemma där.
- Du har all kod för utseendet på ett enda ställe.
- Man slipper bli utskrattad och avfärdad av andra webbutvecklare för att ens kod är från nittiotalet.

Det är ofta så när man ska välja mellan två saker att båda har sina för- och nackdelar. (Vanligt är t ex att den ena är bättre men också dyrare.) Med CSS vs. HTML (för utseende) är det inte så. Det finns BARA fördelar med att använda CSS. Man kommer inte undan det om man ska skapa användbart webbmaterial.

Ok, tackar för info.

Visa signatur