Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Hårddiskpriserna fortsatt nedåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Suck, ta och tänk ett steg längre. Varför tror ni att det är så få aktörer på hårddiskmarknaden nu för tiden? Senast ut var Samsung att lägga ner och deras motivering var dålig lönsamhet. Det gick alltså inte att tjäna några pengar när priserna var så extremt pressade. Det är en strategi som ibland används för att göra sig av med konkurrens. Dumpa priserna så att vinsterna blir minimala och sedan är det bara att vänta på att de andra aktörerna blöder kapital tills de ger upp. Priserna innan översvämningen var alltså onaturligt låga och kunde omöjligt hållas på den nivån i längden.

Alternativen är antingen svinbilliga hårddiskar nu tills två aktörer till ger upp och vi får ett hårddiskmonopol. Gissa vad som händer med priserna då om bara konkurrenslagstiftning sätter gränsen för vilka priser de kan ta. Eller så låter vi priserna ligga på en nivå där tillverkarna kan konkurrera men samtidigt gå med vinst. För utan vinst går det inte att driva ett företag och utan företag får vi inga hårddiskar.

Tillverkare av minneskrestar av olika slag har ett tag flaggat för att de kommer bli tvungna att göra något åt priskriget där om inte marknaden ska gå dåligt.

Då borde de åtminstone tagit fram tillräckligt bra teknik som motsvarar priset istället för att skylla på för små marginaler i förhållande till tillverkningskostnad. Egentligen skulle vi haft 5TB-diskar redan 2010 enligt vad som planerades och förutspåddes av bl.a. Hitachi själva. En 5TB:are hade jag faktiskt kunnat tänka mig att slanta en tusing för.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Suck, ta och tänk ett steg längre. Varför tror ni att det är så få aktörer på hårddiskmarknaden nu för tiden? Senast ut var Samsung att lägga ner och deras motivering var dålig lönsamhet. Det gick alltså inte att tjäna några pengar när priserna var så extremt pressade. Det är en strategi som ibland används för att göra sig av med konkurrens. Dumpa priserna så att vinsterna blir minimala och sedan är det bara att vänta på att de andra aktörerna blöder kapital tills de ger upp. Priserna innan översvämningen var alltså onaturligt låga och kunde omöjligt hållas på den nivån i längden.

Alternativen är antingen svinbilliga hårddiskar nu tills två aktörer till ger upp och vi får ett hårddiskmonopol. Gissa vad som händer med priserna då om bara konkurrenslagstiftning sätter gränsen för vilka priser de kan ta. Eller så låter vi priserna ligga på en nivå där tillverkarna kan konkurrera men samtidigt gå med vinst. För utan vinst går det inte att driva ett företag och utan företag får vi inga hårddiskar.

Tillverkare av minneskrestar av olika slag har ett tag flaggat för att de kommer bli tvungna att göra något åt priskriget där om inte marknaden ska gå dåligt.

Fel. Priser kommer alltid pressas. När en aktör fokuserar på andra områden kommer en ny aktör in och fyller tomrummet.

lönsamhet, jag hoppas du skojar? Jag citerar ovan: "Suck, ta och tänk ett steg längre". Lönsamheten i dagsläget är enorm.

Från Seagate: "The company said that during its third quarter of fiscal 2012 (ended on March 30, 2012) it shipped record number of hard disk drives - 61 million - and reported record revenue of $4.4 billion."

Och att priserna innan var onaturligt låga innan översvämningen? Nej, priserna var naturliga och hade säkerligen fortsatts att pressats nedåt.

Men vill du betala överpris och känna lycka över att du ger företagen vinst på flera hundra procent per enhet så ska inte jag hindra dig. Men personligen köper jag av den konkurrent som lyckas pressa priset lägst och samtidigt hålla en god kvalité på sina produkter.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag håller med. Det är tråkigt att vissa människor endast tänker kortsiktigt och inte mer långsiktigt. Visst är det härligt med billiga hårddiskar, men i längden håller det inte med såpass låga priser. Då uppstår, med största sannolikhet, ett sådant scenario som du beskrev.

Permalänk

Kort inlägg angående 4TB diskar.

Seagates nya med 1TB platters verkar ha kommit upp på webhallen (men inte på prisjakt än):
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/170422-seagate_intern...

Hyfsat pris också: 1499:- ....

Permalänk
Medlem

Folk kan ju gnälla hur mkt dom vill om att Priskrig är dåligt bla bla bla, men Företagen går ALDRIG Minus på försäljningen, Samsung la inte ner, dom sålde sin division..

Anledningen kan ju t.e.x vara att dom inte såg någon miljardindustri i det (Många konkurenter), men Galaxy serien är ju uppenbart en miljardindustri... (Säljer väldigt många exemplar)..

Oavsätt, så kommer alla dessa HDD Företag som finns kvar, att fortfarande tjäna en ganska stor hacka pengar vad ni än försöker förespråka, Man säljer billigt, och i bulk, man går runt skattesystemen, och tjänar en grov hacka pengar den vägen, ju mindre företag, ju mindre finns de att tävla mot, och ju större blir vinsten om man tittar antalet sålda diskar per år.

Kostnadsmässigt för fabriker är att kostnaden alltid sjunker med tiden, nytillverkningen utav något är alltid kostsamt.

NEJ dom kommer aldrig gå minus, ever. Så lugna ner er nu.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Subdubwise:

Av vilka anledningar valde du Red över Green, om jag får fråga?

För att de bla är gjorda för att tuffa på 24/7, är betydligt rappare, längre garantitid bla.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av stn1337:

Hårddiskmarknaden såg sannerligen sin chans att skjuta hårddiskpriserna i höjden och tjäna massor av $$$, tillverkningspriset ökade inte och produktionen var väll igång redan några dagar senare...

Verkligen inte. Flera anläggningar blev totalförstörda och produktionskapaciteten låg under marknadens efterfrågan i månader. Det var faktiskt en period mot slutet av 2011/början av 2012 då bristen var mycket allvarlig. Återförsäljare bortprioriterades i förmån för datortillverkarna och alla lager hos hårddisktillverkarna var helt tomma. Det handlade om ett underskott på tiotals miljoner hårddiskar.

Sen tog dom självklart sin chans att mjölka marknaden, precis som alla företag skulle gjort i en position där efterfrågan gravt översteg tillgången. För datortillverkarna handlade det om en "mindre" ökning på ~20–40 procent, medan detaljmarknaden för hembyggare fick skrapresterna som blev över – därav de sinnessjukt höga priserna en period.

Vissa försöker få det hela till en ond konspirationsteori, när det till stor del var Western Digitals fel som placerat för många anläggningar på samma plats där det fanns risk för översvämning. Nu verkar dock företaget varit efterklokt och spritt ut sina anläggningar i Asien, vilket borde ha skett från början.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Robkiller:

Kort inlägg angående 4TB diskar.

Seagates nya med 1TB platters verkar ha kommit upp på webhallen (men inte på prisjakt än):
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/170422-seagate_intern...

Hyfsat pris också: 1499:- ....

Väldigt bra pris skulle jag säga, kostar bara marginellt mer än vad två st 2 TB-diskar kostade innan översvämningarna.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Alltid trevligt med lägre priser.
Köpte 2st WD Red tidigare den här månaden, en till servern och en till min stationära.
Riktigt trevliga diskar, blir aldrig mer s.k green diskar för mig.

Vad är egentligen skillnaden mellan WD Red och Green? Jag har förstått att Red är mer avsett för NAS, och att Green har lägre strömförbrukning.
Men spelar det någon större roll om man väljer en Red över en Black till ens stationära dator tex?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av endnoy:

Inte så nödvändigt med så stora diskar, nuförtiden det mesta finns lagrad på servrar (som Netflix, Spotify och Youtube).

För de mindre kräsna så jo. Men de som vill ha högre kvalité på sina låtar och videos så är det oftast lokal lagring som gäller. Men det är ju som du säger, för vanliga Svenssons så är det ju mer molnbaserade tjänster som man har sina favoritlåtar samt videos på.

Själv sparar jag mest lokalt men har börjat litegrann med Dropbox för en del saker.

För oss konsumenter så är det ju alltid fint med lägre priser. Får ju hoppas att SSD fortsätter sjunka också så man kan se 500gb för ~1000kr inom inte en för avlägsen framtid.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Vad menas med att det står 32MB efter vissa och 64MB efter andra hårddiskar?
och vad har det för betydelse gällande prestandan?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 4870 Crossfire I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av €lysian:

Vad är egentligen skillnaden mellan WD Red och Green? Jag har förstått att Red är mer avsett för NAS, och att Green har lägre strömförbrukning.
Men spelar det någon större roll om man väljer en Red över en Black till ens stationära dator tex?

Om du själv säger att Red är avsett för NAS, varför tänker du då ens att du ska sätta in en Red i din PC?
En NAS står vanligtvis på konstant, etc. Tänk hållbarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Absolut ingenting.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Cache-minne? Mellanlagrar data för snabbare åtkomst enkelt förklarat. Mer finns att läsa här
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cache

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Medlem

Visst är det bra att hårddisk priserna fortsätter neråt men inte helt oväntat men att säga att dom ligger på samma nivå som dom var innan översvämningen är väl att ta i.

Dom har nyttjat den där översvämningen till max vilket kanske inte var en sån katastrof för att verkligen höja priserna på diskar och om jag inte miss minner mig pröjsade jag 663kr för en wd green 2tb i augusti någon månad innan översvämningen.

Någon hundring mer i sänkning så är dom tbx i samma pris segement igen, tveksamt om detta kommer ske detta året eller om det kommer ske alls.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Fel. Priser kommer alltid pressas. När en aktör fokuserar på andra områden kommer en ny aktör in och fyller tomrummet.

lönsamhet, jag hoppas du skojar? Jag citerar ovan: "Suck, ta och tänk ett steg längre". Lönsamheten i dagsläget är enorm.

Från Seagate: "The company said that during its third quarter of fiscal 2012 (ended on March 30, 2012) it shipped record number of hard disk drives - 61 million - and reported record revenue of $4.4 billion."

Och att priserna innan var onaturligt låga innan översvämningen? Nej, priserna var naturliga och hade säkerligen fortsatts att pressats nedåt.

Men vill du betala överpris och känna lycka över att du ger företagen vinst på flera hundra procent per enhet så ska inte jag hindra dig. Men personligen köper jag av den konkurrent som lyckas pressa priset lägst och samtidigt hålla en god kvalité på sina produkter.

Stod det hur mycket de gjorde i vinst också, eller du kanske menade att det var vinsten på 4.4 miljarder?

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag ser en ännu större fara i det du beskriver och det är att man tvingas tumma på kvaliteten för att hänga med. Jag har 12 år gamla diskar som fungerar felfritt men de senaste tre åren har jag haft väldigt otur med nya diskar. Min misstanke är att det redan börjat. Själv sätter jag pålitlighet före prestanda om jag måste välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Stod det hur mycket de gjorde i vinst också, eller du kanske menade att det var vinsten på 4.4 miljarder?

"Seagate Technology on Tuesday reaffirmed its position as the world's largest maker of hard disk drives (HDDs). The company said that during its third quarter of fiscal 2012 (ended on March 30, 2012) it shipped record number of hard disk drives - 61 million - and reported record revenue of $4.4 billion.

Seagate reported revenue of $4.4 billion, gross margin of 37%, net income of $1.1 billion (up from $93 million in Q3 FY2011) and diluted earnings per share of $2.48. The company increased its HDD unit shipments by 29% over last quarter, supplying 61 million hard drives, which equates to approximately 42 exabytes. Samsung-branded products represented approximately 13% of Seagate shipments, or 7.93 million, in Q3 FY2012."
http://www.xbitlabs.com/news/storage/display/20120418224631_S...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Skrivet av Diversion:

Jag ser en ännu större fara i det du beskriver och det är att man tvingas tumma på kvaliteten för att hänga med. Jag har 12 år gamla diskar som fungerar felfritt men de senaste tre åren har jag haft väldigt otur med nya diskar. Min misstanke är att det redan börjat. Själv sätter jag pålitlighet före prestanda om jag måste välja.

Pressade priser innebär inte automatiskt lägre kvalité , monopol innebär inte heller automatiskt lägre kvalité även om det nu ibland händer att företagen ser till att produkterna får kortare llivslängd.
Den största orsaken till minskad hållbarhet är med största sannolikhet ökande komplexitet. Ju fler delar som krävs för att saken ska fungera desto större chans för att den ska paja. Hårddiskarna har blivit allt mer komplexa, ökande densitet osv. Det är fler saker som kan gå åt helvete. Precis som med moderna bilar jämfört med gamla. En 940 håller länge, en Duett nästan odödlig. Men det betyder inte att den ena har högre kvalite än den andra, snarare att det är färre system som måste fungera.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Bra att priserna kommer ner igen! Bra för konsumenterna att ha dessa priserna nu när det börjar komma tillbaka till gamla priser igen.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Beror väl på om det är bra fabrikat eller inte

Green diskarna är grymt sega dessutom

Jag har en Green disk och kan inte klaga på hastigheterna.

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Skrivet av THB:

Alltid trevligt med lägre priser.
Köpte 2st WD Red tidigare den här månaden, en till servern och en till min stationära.
Riktigt trevliga diskar, blir aldrig mer s.k green diskar för mig.

WD Green är INTE att rekommendera för RAID eller allmänt NAS syfte.
Har två 3TB RED och är väldigt nöjd jag med.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Nice! Lutar åt att jag uppgraderar min raid5 med 6st 2Tb diskar till 4Tb. Behövs alltid mer utrymme och börjar bli tajt nu! Men det kommer svida lite i plånboken trots att det blivit billigare..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Grejen med WD green är att dom helt eller delvis stänger av sig när dom inte används? Rätta mig om jag har fel. Så därför kan dom upplevas som sega för när du ska in på den disken ska den komma igång liksom :), men när den väl är igång är det inga problem.

WD green är perfekt som en lagringsdisk att ha bilder på osv, mellan min gröna wd och svarta wd kan jag föra över filer med 100MB/s. Så långsamma är dom inte. Bara lite sega i starten

Visa signatur
Permalänk

Även om företagen gör en hel del vinster så så måste ni tänka att det ska finnas pengar att tillverka nya diskar och ny teknologi osv och det är inte helt gratis.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Grejen med WD green är att dom helt eller delvis stänger av sig när dom inte används? Rätta mig om jag har fel. Så därför kan dom upplevas som sega för när du ska in på den disken ska den komma igång liksom :), men när den väl är igång är det inga problem.

WD green är perfekt som en lagringsdisk att ha bilder på osv, mellan min gröna wd och svarta wd kan jag föra över filer med 100MB/s. Så långsamma är dom inte. Bara lite sega i starten

Problemet är väl att den parkerar efter 8 sekunder vilket inte Red diskarna gör men det går att fixa med wdidle programmet. Men jag vet inte om man ska se det som ett stort problem egentligen då det är större risk att en disk går sönder om inte parkerar och man råkar stöta till eller liknande. Har en disk med en Load Cycle Count på nästan 1 miljon trots att diskarna är specade för runt 300000 så tror inte man ska stirra sig blind på just det utan är väl snarare pga prestanda och NAS man väljer andra diskar då. Sen har man ju haft äldre diskar utan parkering som pajat inom 1 år med så det är nog lite slumpen som avgör hur länge disken håller.
Skillnaden på Red diskarna är väl också att åtminstone 3TB modellen har 1TB på varje platta vilket minskar till 3 plattor och det ökar också hastigheten och även strömförbrukning så tror faktiskt Red diskarna är lite strömsnålare åtminstone då disken används.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

WD 2TB 729Kr är inte dåligt!

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Även om företagen gör en hel del vinster så så måste ni tänka att det ska finnas pengar att tillverka nya diskar och ny teknologi osv och det är inte helt gratis.

Vinsten är det som är kvar när alla sådana kostnader är betalda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Klart att du har bra överföringshastighet! Men söktiden...(understruken) är en annan femma.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]