Valve lanserar Steam för Linux

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN! Det är inte mycket mer att säga. Med så många svåra år för linux så ser det nu ut som det även hittar hem, till persondatorerna. Två tummar och två stortår upp!

Permalänk
Medlem

ohh, praise jesus...

det är väll dags för detta med. kommer inte byta till linux än dock.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

updatera till fullversion och köpte 3 spel för att visa mitt stöd,
hoppas det kommer mer spel, har bara win till spel och har inte orkat bota om på en månad nu för att spela.

så är en mycket trevlig nyhet och hoppas på ännu mera stöd för linux i framtiden.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Kör windows 7 hemma. Tar ca 800 mb systemminne. Kör debian på jobbet. Tar 1.4gb systemminne. Ett program i windows krashar. Resten av os:et funkar och jag kan stänga programmet. I debian krashar ett program, hela os:et låser sig i någon minut för att sedan kännas instabilt tills man startar om.
Så jag har ingen god erfarenhet alls av linux och dess systemutnyttjande.
På små system som htpc, nas mm. ser jag en stor nytta med ett avskalat os som man mer enkelt kan göra med linux, men som ett desktop os som man faktiskt ska sitta och jobba med så känner i alla fall jag att linux har väldigt, väldigt långt kvar. Sen rent estetiskt så tycker i alla fall jag att linux är minst 10 år efter både MS och Apple. Men det är ju kanske inte det viktigaste argumentet...
Så jag skulle bli ledsen om jag skulle behöva byta till linux då det i dagsläget känns som en befrielse att komma hem och knäppa på win 7 efter en hel dags debiananvändande.

Permalänk
Medlem

Grymt kul. Just nu har de linuxrea också för att fira linuxstarten. Köpte 10 spel nyss:)
Skönt att få ännu ett skäl att inte boota windowssoppan. Sjukt mycket linuxspel på gång nu, även på crowdfundingsiter (se tex här http://www.gamingonlinux.com/crowdfunding/index.php5?title=Li...)
Undrar om det kan vara androids framgång som gör att man vågar porta mer och mer till linux? Eftersom man alltid kan porta vidare till android då tänker jag.

Permalänk
Medlem

Äntligen, tja det är en god nyhet, nu hoppas man bara många AAA titlar portas fort!

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly"

Microsoft har aldrig förstått sig på idéerna kring UNIX som väldigt förenklat kan sammanfattas som "do one thing and do it well". D.v.s föredra små effektiva lösningar som löser exakt ett problem och se till att det sedan finns effektiva sätt att kombinera dessa program till att lösa större problem.

Fördelen med att skriva stora monolitiska program är att de ofta kan upplevas som lättare för nybörjare. Den stora nackdelen är att sådana program blir svåra att underhålla, kommer äta mycket resurser även om man bara använder en fraktion av funktionerna.

För den som är det minsta insatt i kombinatorik inser också snabbt att antalet sätt man kan kombinera relativt få enkla program snabbt blir så stor att det är totalt omöjligt för ett enskilt program att täcka alla dessa fall. Och det är orsaken till att många "powerusers" gillar UNIX, dessa användare ställs relativt ofta framför lite udda problem som ingen tidigare kanske tänkt på men det brukar ändå vara rätt enkelt att kombinera att gäng program för att lösa uppgiften.

Microsoft har gjort ett litet försök att gå åt detta håll med PowerShell, men tyvärr är PS brutalt ineffektivt jämfört med t.ex. bash (även om man kör bash under CygWin på Windows, och det bash är rejält mycket långsammare än vad man får på samma dator under Linux). Notera att jag bara refererar till runtime prestanda här, rätt använt kan PowerShell definitivt öka effektiviteten för t.ex. uppgifter som utförs av en admin.

Däremot är faktiskt inte Linux speciellt mycket mer effektivt jämfört med Windows räknat i rena OS anrop. Det var sant fram till Vista (notera att jag referera till OS-kärnan här, Vista hade en del junk i userland som togs bort / optimerades i Win7), men Microsoft gjorde ett väldigt gott jobb i att designa om OS kärnan så att det fungerar väl på dagens multicore PC. Att Linux också fungerar bra på superdatorer med 1000-tals CPU-kärnor är coolt, men för oss vanliga användare med 2-16 CPU-kärnor så fungerar även Windows 7/8 riktigt bra.

Finns några få saker där Linux fortfarande är rejält mycket mer effektiv än Windows, bl.a. tiden det tar att begära mer / lämna tillbaka minne från OSet samt kostnaden och skalbarheten att kommunicera över nätverk (fast det krävs en bra bit över 1Gbit/s innan det blir ett problem för Windows i praktiken). Tittar man på detta test (Vista mot OpenSuse) så var Linux 30-40% snabbare än Windows i Java, C++ och C# (Mono) (vettiga jämförelser då det är språk plattformar som finns på båda plattformarna utan att använda program som Wine eller likande).

De flesta har säkert hört talas om den port av Left 4 Dead 2 där Linux versionen ganska snabbt blev snabbare än Windows versionen. Man ska komma ihåg att nVidia lägger rätt mycket mer resurser på att optimera sina drivare för Windows jämfört med Linux, så mycket talar för att om nVidia/AMD/Intel verkligen fokuserade på GPU-prestande under Linux så kommer prestandadelta mot Windows att öka.

Du har rätt i mycket du skriver, men jag tycker att du vinklar det onödigt mycket till FOSS-systemens fördel.
Utvecklarna hos MS har sannolikt förstått poängen med små program som gör en sak bra, men valt ett annat sätt att bygga system.
Powershell är ett bra exempel på det. Visst, det är säkert långsammare för vissa saker, men det finns en viss elegans i att vara objektorienterad och integrerad i olika delar av systemet till den grad Powershell är.
Sedan pratar du om monolitiska program.
Fördelen med ett mer integrerat program är att man får större kontroll över det man jobbar med.
Jag håller inte med om att de i sig skulle vara lättare för nybörjare eller att de skulle äta resurser. Det beror väl helt på hur de designats? Det finns en anledning till att man kodar i emacs (eller vi om man saknar smak och finess) och inte med cat, grep, dd och så vidare. Eller ännu hellre ett gigantiskt IDE som hjälper en med vad man håller på med.
Man väljer väl system efter vad man vill eller behöver göra? Det är trivialt att dra igång en linuxburk, ladda den med apache eller något annat kul och sedan prata med den via webbläsaren. Linux finns ju dessutom för nästan all hårdvara man kan tänka sig, så det är lämpligt för meckande. Windows däremot har ett trevligt och välintegrerat GUI, är stabilt och sköter sig för det mesta helt själv; klockrent som skrivbordssystem alltså.
Sist det där om kombinatorik. Ja, det finns fler kombinationer, men hur många är meningsfulla? Som jag ser det så kör man det integrerade systemet (som ger en all hjälp som bara ett sådant system kan ge en) tills man springer in någon vägg, då tar man sig ut till Powershell, bash, Erlang eller vad man nu känner för.

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem

Kommer bli en flopp tror jag. Ubuntu och de andra distarna är för krångliga och för lite out of the box för allmänheten att hantera. Vartenda distro jag prövat måste jag knacka kod för att få det att fungera.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Hur ser linuxfantaster på detta?

En sida av mig tror att de skålar i champagne för att de nu kommer få fler användare och att några kommer konvertera från Windows.

Min andra sida tror att de är missnöjda över att deras forum kommer översvämmas med dumma frågor från alla spelare som gör att de kommer längta tillbaka då linux bara var för nördar

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Campaigner:

Hur ser linuxfantaster på detta?

Tro det eller ej så är de som använder Linux ej en homogen massa som alla har samma åsikt om allt . Olika människor tycker olika.

Om du undrar vad starka förespråkare för fri programvara tycker så har (den troligen mest kända av alla) Stallman själv gjort ett officiellt uttalande.

Det kan i förbigående nämnas att t ex Linus Torvalds och Richard Stallman tycker rätt olika om saker och ting, och alla andra också har egna åsikter, men Stallmans text nämner väl de olika punkter som är relevanta, om än ur hans perspektiv. Det finns också väldigt många som inte bryr sig ett iota om "frihet" o dyl som använder Linux. Den absoluta majoriteten, skulle jag säga, utan att ens räkna in Androidanvändare.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Kommer bli en flopp tror jag. Ubuntu och de andra distarna är för krångliga och för lite out of the box för allmänheten att hantera. Vartenda distro jag prövat måste jag knacka kod för att få det att fungera.

Upplever det hela tvärtom. Allt på min notebook fungerade out from the box. Tillskillnad mot Windows 7 som krävde manuella installationer

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Kommer bli en flopp tror jag. Ubuntu och de andra distarna är för krångliga och för lite out of the box för allmänheten att hantera. Vartenda distro jag prövat måste jag knacka kod för att få det att fungera.

Hade du skrivit det för bara 2 år sedan så hade jag hållit med dig. Ubuntu 12.04 är den första dist jag provat som inte behövde något terminalknackade för att få igång t.ex. ljud, grafik, flash m.m. Jag tror verkligen detta kan bli bra. Man har Ubuntu Software Center för att enkelt kunna installera program, och Steam för att enkelt kunna spela spel. Jag skulle tvärtom säga att Ubuntu är _enklare_ att använda än Windows 8. Dom har vissa likheter i att båda försöker anpassa sig till att både fungera med touch och mus+tangentbord. Men jag skulle vilja påstå att Ubuntu fungerar bättre på "vanliga" datorer än Windows 8. Ubuntu maskerar touch-interfacet som en sökfunktion som faktiskt är användbar, medans i Windows känns Metro som ett extra OS. Dock vet jag inte hur det är med tablets - där kommer verkligen Windows 8 och Metro till sin rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Vad händer om du går in i det nya fullscreenläget?

Testade en gång men då kraschade Steam. Kan också ha att göra med Intels beta-drivrutiner. Intel är verkligen sämst på linux-drivers till sina grafikkretsar...

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Kommer bli en flopp tror jag. Ubuntu och de andra distarna är för krångliga och för lite out of the box för allmänheten att hantera. Vartenda distro jag prövat måste jag knacka kod för att få det att fungera.

Uh, har du någonsin provat Ubuntu? Det är ju i princip bara tuta och köra, var ju mindre smärtfritt än o installera Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plumblum:

Älskar alla som skriker att "Snart får jag kasta ut mitt windows" really ? om det är sådanna problem varför sitter ni fortfarande kvar i båten, inte så att ni måste spela om man mår såpass dåligt ni verkar göra över att köra windows.
har inte några som helst problem med att ni gillar linux men att spelen är det som gör att ni inte byter, komg igen bättre kan ni.
har själv en ubuntu server som står och tuggar 24/7 och ser både för och nackdelar med operativ systemet - precis som med windows

Det är förståeligt att du kan vara lite trött på att folk klagar på Windows, men klagomålen är faktiskt berättigade till större delen. Många av de irritationselement folk stöter på i Windows existerar inte i Linux, men som det ser ut för Windows just nu så kommer dessa problemen aldrig försvinna.
Linux däremot är vad folket gör det till. Ju mer folk so använder sig av det desto mer kommer att jobba på att göra det bättre. De stora problemen som finns just nu kommer garanterat försvinna om fler börjar använda och utveckla för Linux.
Gillar du inte en distro av Linux kan du bara testa en annan. Och finns det någonting du inte gillar så är chansen stor att du kommer kunna ändra det och forma det till någonting du gillar utan någon speciellt avancerad procedur.

Jag beskriver ett av de stora irritationsmoment jag har haft i Windows lite längre ner i kommentaren, läs det gärna om du har tid.

Skrivet av MrGangBanger:

Vad är det som gör Linux så mycket bättre än Windows?

Jag håller fullkomligt med i de punkter herr Korkskruv tar upp.
Låt mig ge ett exempel på någonting som irriterade mig SÅ IN I HEL****:

Skrivet av Korkskruv:
  • Fokus ligger på valfrihet istället för att dumförklara och låsa in användare.

  • Det kostar inte pengar att uppdatera när nya versioner släpps.

  • Fritt fram att testa.

  • Många program skrivna för Linux fungerar även till Windows men inte tvärtom. Säger en hel del om öppenheten bland dess användare.

Jag har blivit så otroligt irriterad av den första punkten. Varning för lång historia:

Då det ofta är väldigt mörkt där jag har min dator så vill jag göra så mycket jag kan för att ta bort vita element från min dator för att skona mina ögon. Jag har ett Firefox tema helt utan ljusa element, jag har ett Stylish tema som gör Youtube och Google mörka och jag har till och med ett script som gör vita hemsidor svarta (funkar finfint på SweC till exempel ).

I Windows XP så kunde jag ändra färgen på nästan alla element i fönster och annat genom lite simpla ändringar. Det var inte perfekt, men det gick åtminstone. När jag sedan oundvikligen bytte till W7 så försökte jag göra samma sak.
-> Du kan nu endast ändra färgen på runt hälften av de saker du kunde i WXP. FRAMSTEG!

Då började jag googla efter teman jag skulle kunna använda mig av. Jag testade minst 5 stycken, inga av vilka fungerade speciellt bra (massor av saker buggade). De krävde till och med att jag bytte ut systemfiler för att kunna byta färg på alla de element jag ville. Det femte temat jag testade krävde att jag bytte ca 5 systemfiler. När jag väl bytt dem och startat om datorn så fungerade temat lika illa som alla de andra jag testat och jag bestämde mig för att avinstallera det.
Det var fan svårare än att få bort ett jä*la virus. (ja, jag är säker på att temat inte var ett virus)

2 av de systemfilerna jag bytt användes av Windows systemprocesser och det var helt jäv*a omöjligt att ta bort eller byta namn på dem. Jag testade fan allt. När jag till slut testade att starta i felsäkert läge och döda typ allt jag kunde (utan att datorn kraschade) i taskmanagern så lyckades jag fixa en av dem.
Under de timmar jag försökt fixa detta så gnagde det ständigt i bakhuvudet att alla dessa problemen inte hade skett i Linux.
Inte bara tror jag det är en barnlek att ändra tema i de flesta distros, utan även så skulle jag aldrig få ett sådant problem med systemfilerna i Linux då ext4 (standard filsystem i Linux) tillåter att man ändrar och tar bort filer medans de används.
Till slut fick jag självklart nog och laddade ner Puppy Linux, installerade det på min USB sticka och bytte på nolltid tillbaka systemfilen. Hela processen tog knappt 15minuter.
Nu har jag fortfarande kvar mina kritvita fönster i W7 eftersom jag helt enkelt har gett upp på att hitta en lösning efter allt det krånglet jag varit med om.

Jag har god anledning att vara irriterad på Windows.

Dold text
Skrivet av CryingFreeman:

Active Directory. [...]

Microsoft Office är en annan inlåsningsfaktor. [...]

Exklusivavtal med PC-leverantörer. [...]

Dessa tre i kombination har gjort att Microsoft kunnat hålla ett nära nog monopol på PC-marknaden.

Vill man läsa mer kan man göra det här.

Du, min gode herre, förtjänar en medalj.
Tackar så hjärtligast för den utförliga och fint framlagda informationen.

Skrivet av Vicem:

I smyg så hoppades jag att när väl steam kommer ur beta så skulle de överraska med att säga att flera av deras egna spel hade stöd för linux.

Erm.. Vad menar du? De har redan släppt runt 5 spel. TF2, CS, CS:S, HL1 och jag hade för mig att L4D2 funkade också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Kul att Valve försöker förbättra spelmarknaden. Nu gäller det bara att Linux får ett uns användarvänlighet.

Jag kan rekommendera att du faktiskt testar en användarvänlig Linux distro innan du uttalar dig om saken.
Ubuntu har ett antal funktioner som är underbara för nybörjare. Dra ner det på en USB och testa. Enklare blir det inte. (kom ihåg att du måste prioritera din USB före hårddiskar i BIOS/UEFI för att kunna starta från den)

Skrivet av Herr Andersson:

Linux, Ubuntu och Fedora... vad är skillnaden?

Linux är inte ett operativsystem. Linux är en Kernel. Det är kärnan av ett operativ, det som sköter kopplingen mellan den fysiska burken du har vid dina ben(eller annat ställe) och det som händer på skärmen. Om du startar ett program i ditt operativsystem så frågar operativsystemet kerneln efter resurser som t.ex RAM minne för att kunna köra programmet.
Som en ren kernel så har Linux så vitt jag vet många fördelar jämfört med den kernel Windows använder.

Ubuntu och Fedora är operativsystem. De är byggda med Linux kerneln som kärna. Det är de som bestämmer hur allting du ser ser ut.
Ubuntu är en distro med mycket fokus på användarvänlighet. Fedora vet jag inte riktigt vad de har fokus på, men kolla in deras hemsida eller installera det på ett USB minne om du vill veta mer.

Skrivet av Asteroid:

Kommer bli en flopp tror jag. Ubuntu och de andra distarna är för krångliga och för lite out of the box för allmänheten att hantera. Vartenda distro jag prövat måste jag knacka kod för att få det att fungera.

När var senaste gången du testade Ubuntu? 2006?

Skrivet av Kuumaa:

Ja, precis.
Win 8 använder bara MYCKET mindre RAM, startar och stänger av snabbare, ger bättre prestanda i spel, ser bättre ut (än W7) om man gör ett par ändringar och det är massivt mycket lättare att hitta det du behöver tack vare ett tangentbord + metro. Har man nu inte ett tangentbord, eller inte vet hur man använder det, så kan jag förstå att du inte kan tycka det är lika bra.

Låter ju som en nedgradering. Yep.

Jag kan rekommendera att du släpper attityden och slutar överdriva om du vill bli sedd som annat än en omogen unge.
Exempel till dina argument är även det något jag rekommenderar att du använder om du vill att folk ska ta dig på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Kommer bli en flopp tror jag. Ubuntu och de andra distarna är för krångliga och för lite out of the box för allmänheten att hantera. Vartenda distro jag prövat måste jag knacka kod för att få det att fungera.

Du ger upp för lätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Du ger upp för lätt.

Möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Best of luck. Tidigare har jag bara spelat Tux Racing på Linux, hoppas att det blir en riktig konkurent till PC och MAC

PC och MAC är datorer, Linux är ett operativsystem precis som Windows och OSX. Linux kan köras på samma datorer som både Windows och OSX. Håll isär begreppen är du snäll.

Dessutom kan man argumentera om MAC är en PC eller inte, jag menar att MAC är en PC då de består av exakt samma komponenter och samma CPU-arkitektur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

PC och MAC är datorer, Linux är ett operativsystem precis som Windows och OSX. Linux kan köras på samma datorer som både Windows och OSX. Håll isär begreppen är du snäll.

Dessutom kan man argumentera om MAC är en PC eller inte, jag menar att MAC är en PC då de består av exakt samma komponenter och samma CPU-arkitektur.

PC står för Personal Computer, alltså persondator. Definitionen av dessa är att datorn ska vara användbar för individuella konsumenter gällande storlek, prestanda, pris etc. Detta betyder att allt från Windows-maskiner och Mac:ar till tabletar hör till gruppen PC:n.

Linux är för övrigt inget operativsystem, utan en kernel som en rad operativsystem baserar sig på. Det är inte heller alltid möjigt att installera vilket operativsystem som helst på en dator på grund av t.ex. secure boot.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ubuntu alltids varit den distron som drar flest nyburjare, i 2004 fordi det inte va tilräcklit enkelt at installera debian. Sen kom dom två i kapp och blev likbyrdes. Nu har dom tagit inn dom som värkligen utgör brød och smør på desktopsegmenten, altså dom som trenger windows til spel.

Enklare pakkbehandlare, enklare skrivbordsmiljåon enklare steam och grafik på köpet.

Om ni vil testa ubuntu så funkar det fint med minnepinne, sett av lite plats til permanent lagring med unetbootin och kör iväg. Da kör hla bunten frän minnepinne.

Välj minnpinne när ni startar up maskinen fran F12 eller va det måtte vära och det var dett.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Jag kan rekommendera att du faktiskt testar en användarvänlig Linux distro innan du uttalar dig om saken.
Ubuntu har ett antal funktioner som är underbara för nybörjare. Dra ner det på en USB och testa. Enklare blir det inte. (kom ihåg att du måste prioritera din USB före hårddiskar i BIOS/UEFI för att kunna starta från den).

Been there. Done that. Ubuntu gör det inte användarvänligt. Det är fortfarande ett mycket användarovänligt operativsystem, men med en fasad som gör vissa saker enkla för nybörjare. Vill man göra mer än att surfa och hålla på med enkelt kontorsarbete krävs det ofta att man googlar problem och får skriva 25 rader i terminalfönstret, ändra i textfiler och ladda ner 5 ytterlilgare installationer av diverse saker.

Jag förslkte lära mig att gilla Linux under Vistatiden, men det fanns inte längre ett behov att byta så fort den första RC:n av Windows 7 kom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av formerself:

Det är fortfarande ett mycket användarovänligt operativsystem, men med en fasad som gör vissa saker enkla för nybörjare.

Jajamän, det är en ulv i fårkläder. Själv är jag helt blåslagen, sönderriven och -tuggad av denna ovänliga familj av operativsystem, vilka är sinnrikt uttänkta för att förgöra alla användare och skicka oss tillbaka till papyrustiden.

Tacka vet jag operativsystem som gullar med en, delar ut en och annan kram, kanske t o m en puss.

Permalänk
Medlem

Det är bra att Linux-världen blir större men det som är mitt största orosmoln är att friheten blir mindre. Det som förr stoppade var ATI och Nvidia med sina icke-fria drivrutiner och det verkar fortfarande vara så till viss del. Fria drivrutinerna presterar betydligt sämre. AMD har nu plockat bort stöd för äldre grafikkort i sina stängda drivrutiner så alla distar som använder AMDs officiella drivrutiner skapas det nu problem med på äldre datorer. Nvidia med sin Optimus-teknik där dom släpar efter för att fixa detta. Kanske är det fixat nu.

Själva GRUNDEN med GNU/Linux är FRIHET. Nu med dessa "kommersiella intressen" så försvinner grundtanken med hela detta operativsystem. Hela communityn blir "Windowsifierad" där "vanliga svensson" tar över och egentligen förstör. Precis som gamers förstörde på 90-talet på dessa underbara demopartyn.

Men fördelen med att "vanliga svensson" kommer in är att senaste åren har användbarheten exploderat och mycket fungerar mycket bättre. Nu behöver man inte konfigurera tangentbord, mus, skärmupplösning, färger och annat i konfigurationsfiler och inte heller leta efter alla dessa filer och peka fram och tillbaka för att lösa "glappen" mellan alla olika diskar på vart dom lägger filerna.

Jag tror att med denna utveckling så kommer det blir en större split, en som började på slutet av 90-talet med "free software" (Stallman) och "open source" (Linus)-lägren. Ena värderar frihet som prioritet ETT och det andra föredrar lättheten med att utveckla program med öppen källkod men tummar på sin frihet för att exempel få bättre grafikprestanda, igång visst trådlöst nätverksskort eller vad det nu kan vara.

Det som förvånar mig med detta är ljudformat. Mp3-formatet är patenterat och det betalas licensavgifter för att hårdvara skall stödja format, MEN i stort sett alla inom "frihetsrörelsen/piratrörelsen" använder mp3-formatet till majoriteten istället för fria alternativet Ogg Vorbis. Apple i sin stängda värld så stöds inte ogg utan man måste installera extra program. Hur det är med att spela dessa filer i deras telefoner och portabla musikspelare vet jag inte. Dom kanske måste bli befriade med jailbreak?

Så AMD går åt pipan så tror jag det hade varit ett stort lyft för dom om dom satsade på frihet. Detta kommer nog inte gå på grund av avtal hit och dit som begränsar.

Jag tror att detta inlägg kan feltolkas en hel del beroende på vilken politisk syn du har och hur du ser på frihet. Inlägget är också inte i bra skick och därav kan feltolkas ytterliggare. Har inte lagt mycket energi på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Kommer bli en flopp tror jag. Ubuntu och de andra distarna är för krångliga och för lite out of the box för allmänheten att hantera. Vartenda distro jag prövat måste jag knacka kod för att få det att fungera.

Ubuntu har blivit bättre. Ubuntu kan köras out of the box i mycket större utsträckning nu än tidigare. Likaså börjar ju stödet hos de större företagen att växa, tänker då på exempelvis dell, asus mfl. Dells nya XPS 13" developer edition verkade ju träffa rätt!

Ubuntu har börjat på son offensiv, det kommer bli intressant hur det ter sig.

Visa signatur

Dalmas..