Första datorbygge - Viktiga saker att tänka på?/Tips?

Permalänk
Medlem

Första datorbygge - Viktiga saker att tänka på?/Tips?

Hallå! Jo som rubriken lyder så ska jag bygga mitt första datorbygge. Jag vill absolut inte göra några fel eller ha sönder något så jag vänder mig till er Sweclockers medlemmar för att fråga efter viktiga saker att tänka på eller tips på hur/i vilken ordning jag bör bygga min dator etc

Delarna är
i5 3570K
MSI Z77A-GD65
EVGA GeForce GTX 680
Corsair XMS3 Vengeance Blue 8GB (2X4GB)
Kingston SSDNow V300 SV300S37A 120GB
Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC
Fractal Design Define R4
Corsair TX750M
CD/DVD Läsare (Satt förr i en HP dator)
Microsoft Windows 7 Home Premium OEM 64-bit

1. I vilken ordning bör jag montera ihop hela datorn? Jag vet redan att där finns guider här på Sweclockers men jag vill också ha era förslag

2. Är ESD-armband ett måste? Jag har inte direkt lust att slänga iväg 30-100 kr på ett sånt

3. Vilket underlag/material rekommenderar ni jag ska bygga datorn på?

4. Vilken och hur mycken kylpasta rekommenderar ni till processorn?

5. Senare när jag har byggt ihop hela datorn, vad och i vilken ordning bör jag installera all mjukvara, drivrutiner etc?

6. Vilka CD-skivor som medföljer till komponenterna (drivrutiner etc) bör jag och inte bör stoppa in i CD läsaren och istället ladda ner?

Distanser mellan moderkort och chassi vet jag redan mycket väl och har klart för mig att jag bör använda, inget snack om den saken!
Om ni tycker där är något jag har glömt o fråga så skriv de gärna! Vore mycket tacksam.

Mvh Infernal Majesty \m/

Visa signatur

i9 9900K 5GHz OC - ASUS Z390-F - 32GB - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte tid att besvara alla frågor, men jag kan säga en sak, glöm för guds skull inte bort distanserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Har tyvärr inte tid att besvara alla frågor, men jag kan säga en sak, glöm för guds skull inte bort distanserna.

http://archive.64bits.se/guider/pcbyggarskola/distans_nara.jp...

Jag skrev de längre ner i tråden att jag redan vet mycket väl att jag bör använda distanserna men jag tackar ändå för ditt tips

Visa signatur

i9 9900K 5GHz OC - ASUS Z390-F - 32GB - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Franne:

Hallå! Jo som rubriken lyder så ska jag bygga mitt första datorbygge. Jag vill absolut inte göra några fel eller ha sönder något så jag vänder mig till er Sweclockers medlemmar för att fråga efter viktiga saker att tänka på eller tips på hur/i vilken ordning jag bör bygga min dator etc

Delarna är
i5 3570K
MSI Z77A-GD65
EVGA GeForce GTX 680
Fractal Design Define R4
Corsair TX750M

1. I vilken ordning bör jag montera ihop hela datorn? Jag vet redan att där finns guider här på Sweclockers men jag vill också ha era förslag

2. Är ESD-armband ett måste? Jag har inte direkt lust att slänga iväg 30-100 kr på ett sånt

5. Senare när jag har byggt ihop hela datorn, vad och i vilken ordning bör jag installera all mjukvara, drivrutiner etc?

6. Vilka CD-skivor som medföljer till komponenterna (drivrutiner etc) bör jag och inte bör stoppa in i CD läsaren och istället ladda ner?

Distanser mellan moderkort och chassi vet jag redan mycket väl och har klart för mig att jag bör använda, inget snack om den saken!
Om ni tycker där är något jag har glömt o fråga så skriv de gärna! Vore mycket tacksam.

Mvh Infernal Majesty \m/

Hade inte tid att söka va?

1. De du hittar på denna sida ÄR våra förslag, montera distanser om ej gjort, installera cpu, ram, cpukylare på moderkort osv.
2. Nej? Dock rekommenderat.
3. Allra helst en ESD matta, annars duger köksbordet fint
4. Vet ej vilken, storlek som ett riskorn
5. Läs min guide om hur man installerar W7 och en del omkring
6. Egentligen inga, ladda hellre ned allt från resp. tillverkares sida för de senaste. Annars moderkortstillverkarens/grafikkortstillverkarens hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franne:

Jag skrev de längre ner i tråden att jag redan vet mycket väl att jag bör använda distanserna men jag tackar ändå för ditt tips

Oj, ursäkta att jag missade det, läste väldigt hastigt.

Permalänk
Medlem

För set första ska du vara försiktig/göra väldigt rätt när du släpper i processorn.

1: I ordning: Eventuella fläktar, hårddisk, cd läsare, nätagg, moderkort med CPU och ram redan installerat, grafikkort.

2: Nej, men eftersom att det kan ta ett tag att bygga dator kanske du glömmer att ta i nån metall på ett tag och då är du rökt. Om du inte gör på ett armband så kom ihåg att tafsa på element eller dylikt ofta, du kan inte tafsa för mycket!

3: Träbord, rätta mig nån om jag har fel.

4: http://youtu.be/-hNgFNH7zhQ

5: I ordning: Windows, internetdrivrutiner från skivan som du får med moderkortet (kan inte behövas), valfri webbläsare, antivirus sen allt annat skojs du kan komma på (skriv en lista kanske?)

6: Som sagt i svar nr:5 endast internetdrivrutiner om du inte får anslutning till internet.
Drivrutiner för grafikkort ska du ladda ner från nvidias hemsida. Stoppa inte i mer skivor än vad som du kan tänka behöva. (Bara moderkortsskiva med internetdrivrutiner om det behövs)

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franne:

Delarna är
i5 3570K
MSI Z77A-GD65
EVGA GeForce GTX 680
Fractal Design Define R4
Corsair TX750M

Mvh Infernal Majesty \m/

Byggde ihop en liknande dator 2 veckor sen, ESD armband är alltid bra att ha men om du snålar in på den (dumt att snåla på 100 spänn när du kan ha sönder komponenter för flera tusen!)
Iaf du skippar armbandet se till att du tar i chassit från då till då under bygget..

Du kan bygga på vad du vill som inte är strömledande.. brukar alltid sätta moderkortet på moderkortslådan för att få den lite högre upp.. och du ska Ej lägga komponenter på antistat påsarna eftersom det bara är insidan som är skyddad!

Ordningen jag monterade min dator i var, Montera CPU, Minnen, CPU kylare och sen in med allt i chassit.. nätagg och sen SSD/HDD och GPU och eventuella expansionskort.. Dra alla kablar till rätt plats och sen dölja kablarna snyggt..

Mängden kylpasta bör vara nåstans mellan ett ris korn upp till en ärta.. Korsdra cpun om du har mer än 2 skruvar för att få så pass jämt tryck som möjligt..

Först in med OS, uppdatera moderkort, sen GPU och eventuella tillbehör.. sist uppdaterade jag windows Ladda ner Allt från internet.. varför ta en gamma driver när det kan finnas en ny?

Det var iaf så jag gjorde det och min dator funkar finfint.. kanske fins nån som har ett bättre sätt ^^

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Visa signatur

Dator: ASUS G75VW
Mus: Logitech Performance Mouse MX
Musmatta: SteelSeries QcK Mini
Högtalare: Logitech Z623
Headset: Sennheiser PC360