Permalänk
Medlem

IPS vs TN

Jag spelar lite ofta men använder dator till arbete. Är det någon mening att ha en IPS ?

Permalänk
Medlem

Är du beredd och satsa lite pengar för än bättre panel så, jo visst.

Permalänk
Medlem

Om du inte jobbar med media (film, bild, 3D osv.) är det ingen mening med IPS. (Om du nu spelar mycket)

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Finns mängder med liknande trådar och klistrade guider kring detta, läs igenom de och återkom om du fortfarande inte vet vad du ska välja

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Sötast

IPS är helt klart värt pengarna oavsett vad man gör på datorn.

Den återskapar färgerna grymt mycket bättre och har mycket bättre betraktningvinklar.

Permalänk
Skrivet av BIGSMOKE:

Jag spelar lite ofta men använder dator till arbete. Är det någon mening att ha en IPS ?

Ajajaj.. det finns oändliga trådmeter om det där som du kan läsa i forumet.

Min sammanfattning:
TN är snabbare än IPS för gaming etc. Hurpass känslig man är är individuellt.
IPS:en har bättre betraktningsvinklar och har bättre färgåtergivning vilket är viktigt om man håller på med bildbehandling. Dessutom finns högsta upplösningen på 27" endast på IPS. Hur pass viktigt det är med upplösning och färgåtergivning är också individuellt.

Personligen är jag nöjd med min IPS även när jag spelar FPS, men jag är numera mer casual gamer än hardcore.

Permalänk
Skrivet av Justin91:

Om du inte jobbar med media (film, bild, 3D osv.) är det ingen mening med IPS. (Om du nu spelar mycket)

Skojar du nu eller?

Permalänk
Medlem

Jag skulle ju säga ips alla dagar i veckan. Om man har pengarna och satsar på en skärm med 2560 x 1440 px minst. Jag går nog aldrig tillbaks till vanlig tn panel.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Finns mängder med liknande trådar och klistrade guider kring detta, läs igenom de och återkom om du fortfarande inte vet vad du ska välja

Den klistrade guiden i den här sektionen känns väl varken uppdaterad eller speciellt komplett. Däremot finns det ju många trådar med liknande innehåll att läsa. Whippoorwill sammanfattar läget rätt bra i sitt inlägg tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av id_hunter:

Skojar du nu eller?

Nej jag skojar inte eftersom TN är ensam om 120hz vilket är viktigt för fps.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Skrivet av Justin91:

Går alldeles utmärkt att överklocka vissa IPS-skärmar till 120hz. Men då får man importera dem från utlandet och det innebär sämre garanti osv.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Skrivet av BIGSMOKE:

Nu vet jag inte vad du menar mer "lite ofta", men jag måste säga att jag är otroligt nöjd med min IPS oavsett om jag spelar eller något annat, hade TN panel innan, 120Hz "gaming" skärm, och stod inte ut länge

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Vad är det för skillnad på dom?

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Går alldeles utmärkt att överklocka vissa IPS-skärmar till 120hz. Men då får man importera dem från utlandet och det innebär sämre garanti osv.

Fast IPS-skärmar har inte så bra responstider som TN har vilket egentligen gör TN lämpligare för 120Hz uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Jag kanske är ensam om detta men jag väljer bra färger och 60fps framför kassa färger och 120fps, det förstör hela upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plutoachilleus:

Jag kanske är ensam om detta men jag väljer bra färger och 60fps framför kassa färger och 120fps, det förstör hela upplevelsen.

Du är absolut inte ensam, IPS med bra input-lag räcker gott å väl.. må alla TN paneler brinna i h...!

Permalänk
Medlem
Skrivet av q0xzii:

Lånar tråden lite. Vad är det för skillnad på dom?

Läs det här som postades tidigare i tråden:

Skrivet av Whippoorwill:

Ajajaj.. det finns oändliga trådmeter om det där som du kan läsa i forumet.

Min sammanfattning:
TN är snabbare än IPS för gaming etc. Hurpass känslig man är är individuellt.
IPS:en har bättre betraktningsvinklar och har bättre färgåtergivning vilket är viktigt om man håller på med bildbehandling. Dessutom finns högsta upplösningen på 27" endast på IPS. Hur pass viktigt det är med upplösning och färgåtergivning är också individuellt.

Personligen är jag nöjd med min IPS även när jag spelar FPS, men jag är numera mer casual gamer än hardcore.

En grundläggande sammanfattning av för och nackdelar med dom olika paneltyperna som finns i dagens skärmar som jag skrev i en annan tråd:

VA
-----------
Bäst svärta och kontrast
Bättre betraktningsvinklar än TN men sämre än IPS

IPS
------------
Bäst betraktningsvinklar
Möjlighet till den mest korrekta färgåtergivningen

TN
-------------
Det billigaste alternativet samt bäst responstid
Finns även i 120Hz varianter (det innebär 120 skärmuppdateringar per sekund istället för som dom flesta skärmar 60).

En till paneltyp som är vanlig idag är PLS och den har i princip samma för och nackdelar som IPS-panelerna

Permalänk
Medlem

Kör på VA panel om du tycker IPS är för dyrt, dem är nästan likadana. Skulle säga att min skärm (Benq i min signatur) är väldigt bra. Det finns 24 och 27 tums varianter av samma skärm också.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Gammal video but you get the point.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D - Arctic Liquid Freezer III 280 - ASRock B850 Steel Legend - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 - Gigabyte RTX 5080 Aero SFF - Corsair RM850X ATX 3.1 - Phanteks P600S - Acer Predator XB323QKV3 - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

aldrig mer TN för min del

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Avstängd

Du kommer antagligen få stiga rätt mycket i prisklass ifall du ska ha låg responstid på en IPS panel men det kan vara värt det kompis.

Lycka till med valet

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem

Jag föredrar VA-panel. Bäst svärta, bra färger, och duglig responstid, iaf på min Eizo.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag föredrar VA-panel. Bäst svärta, bra färger, och duglig responstid, iaf på min Eizo.

Responstiderna på nyare VA är ungefär samma som på IPS men inte lika bra som på en riktigt snabb TN. Många skärmar med VA-panel ligger väldigt bra till i pris också.

Permalänk
Medlem

Det dära med betrakningsvinklar har jag då aldrig förstått mig på. Jag sitter rakt framför min skärm, tror de flesta gör precis som jag. Färgerna däremot, det är där man får bestämma sig för om det är värt de extra slantarna eller ej.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Varken ägt eller tittat på en IPS.
Jag som spelar mycket klarar mig inte utan 120hz efter man använt det på 2233rz och s27a950 som jag använder nu. Har man vant sig vid 120hz går det inte att återvända.
Till och med Windows känns laggigt utan 120 hz skärm.
Men är man inte van vid 120 så kanske en IPS i 60 fungerar bra. Man blir bortskämd av 120

Visa signatur

-PC- H440w - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR4 3200mhz - ASUS B450F Gaming - Asus Prime RX 9070 XT - Logitech G Pro - Logitech G915 - DT 990 PRO - Creative Katana Z - Samsung 240hz, MSI 165hz
GAME | Dota2 | Stonehearth
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk

Jag skaffade en dell u2713 men tyckte inte det var värt det och skaffade en 144hz skärm istället ohc det var helt klart mer värt det för mina behov som är spel och så fick jag även mindre ansträngda ögon.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px7 s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucasSj:

Du kommer antagligen få stiga rätt mycket i prisklass ifall du ska ha låg responstid på en IPS panel men det kan vara värt det kompis.

Lycka till med valet

Tvivlar på att du ser skillnad på responstiden mellan en IPS och TN.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo jag har också undrat varför folk använder "betraktningsvinklar" som ett argument när de pratar om IPS.

Eftersom en korrekt jämn färgåtergivning över hela skärmen oavsett betraktningsvinkel är fördelen med en IPS.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo att färgåtergivningen är bäst på IPS-skärmarna är en sak... men jämför man TN mot IPS när man sitter med skärmen rakt framför sig så har betraktningsvinklarna ingen betydelse.

Många sitter nog inte rakt framifrån skärmen i alla lägen. Just nu sitter jag nedsjunken i min stol lite snett från sidan och hade jag haft en TN-panel så hade det inte varit en speciellt trevlig upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av id_hunter:

Många sitter nog inte rakt framifrån skärmen i alla lägen. Just nu sitter jag nedsjunken i min stol lite snett från sidan och hade jag haft en TN-panel så hade det inte varit en speciellt trevlig upplevelse.

Oja, jag tror att en svart sopsäck är trevligare att titta på än en TN panel från en annan vinkel än mitt i prick.