Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det här är inte ett dugg relevant för någon av mina kommentarer.

Jo.

Skrivet av :

Hej sen juni har jag börjat lära mig mycket om datorer och komponenter. Och en sak har jag märkt, nästan alla datorbyggare, de satsar bara på det bästa t.ex. 800kr chassi, 2000-3000kr grafikkort och 2000kr i7 osv. Hur gamla var ni vid det första dator bygget? Är era föräldrar förmögna och ni lånar pengar eller har ni skaffat något bra jobb eller sparat? Väldigt nyfiken vid alla sorters svar

Detta är topic, således vad JesperT svarade på. Han svarade utifrån topic och räknar knappast med att behöva inflika att en inkomst som inte ger plats ut utsvängningar som egna datorbyggen i högre prisklassen och ibland nedåt inte är tilläcklig. Det är en självklarhet utifrån de antagna men mycket tydliga premisserna att ämnet behandlar de som har intresset plus ekonomin. En ensamstående förälder utan tak över huvudet, med hjärncancer och åtta småbarn är inte intresserad av datorbyggen på Swec och kommer aldrig att fundera på datorbyggen förrän allra minst ekonomin tillåter detta.
Att anta att JesperT förväntar sig, i denna tråden, att vilken lön som helst skall vara fullgod för datorbyggen oavsett socioekonomiskt utgångsläge, är att vara riktigt, svullet, bajsnödig.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Jo.

Detta är topic, således vad JesperT svarade på. Han svarade utifrån topic och räknar knappast med att behöva inflika att en inkomst som inte ger plats ut utsvängningar som egna datorbyggen i högre prisklassen och ibland nedåt inte är tilläcklig. Det är en självklarhet utifrån de antagna men mycket tydliga premisserna att ämnet behandlar de som har intresset plus ekonomin. En ensamstående förälder utan tak över huvudet, med hjärncancer och åtta småbarn är inte intresserad av datorbyggen på Swec och kommer aldrig att fundera på datorbyggen förrän allra minst ekonomin tillåter detta.
Att anta att JesperT förväntar sig, i denna tråden, att vilken lön som helst skall vara fullgod för datorbyggen oavsett socioekonomiskt utgångsläge, är att vara riktigt, svullet, bajsnödig.

Vad som är bajsnödigt är att fortsätta försöka försvara mig mot ditt oförstånd, men jag gör det ändå.

1. Min första citering fetmarkerade stycket "Är man lite äldre och jobbar är kostnaden för en dator en struntsumma." Att det utifrån topic framgår att denna högst generella formulering enbart innefattar de som är äldre, jobbar OCH bygger dyra datorer som visas upp her på swec köper jag inte. Meningen är mer generell än så. Hävdar du motsatsen spelar det dock ingen roll.

2. Jag inleder mitt svar med "Alltså.. Det var säkert inte din mening". Jag inser att JesperT uppenbarligen inte har kontemplerat över människor från alla ekonomiska skikt, och att poängen för hans inlägg i största mån kvarstår trots detta förbiseende.

3. "men det där låter bara så fruktansvärt jäkla arrogant" Den framstår som arrogant i mina ögon. Alltså den specifika formuleringen som jag lyfte fram. Ingenstans har jag hävdat att den måste vara arrogant. Även om jag tycker det, oavsett grund. Vad meningen förefaller vara är helt frånkopplat skribentens ursprungliga intentioner, när meningen författades.

Ditt tidigare påpekande är alltså irrelevant.

Permalänk

Det handlar om prioriteringar. Men idag kan man få en fullt användbar dator gratis, det enda är internet som kostar från runt 500kr/året vilket inte är helt försumbart för alla. Och många har inte kompetens att använda det billigaste internet (via en mobil) utan får gå upp till dyrare som 1000kr/års abonnemang.

Skrivet av Olegh:

Alltså.. Det var säkert inte din mening, men det där låter bara så fruktansvärt jäkla arrogant när man tänker på ensamstående föräldrar som sliter som hundar för en skitlön och knappt har råd att både äta och betala hyran. Än mindre lyxkonsumtion som kläder, resor eller datorer.

Prioritering, varför skaffa barn om man har så dåligt ställt? Vissa inklusive mig har schyssta datorer, vi har dock fått avvara grymt mycket socialt liv för att kunna få ha dessa makapärer och det handlar om vad man prioriterar.
Men som jag nämnde en fullt fungerande dator kan man idag få i princip gratis. Och då menar jag inga kassa maskiner precis, går man upp i en prisklass och kollar vad man för 1000kr får på tradera eller kanske 2000kr, så ser man att man får en bärbar bruk som klarar allt vad en vanlig svensson har behov av att klara.

Så summa kardemumma är att datorer är billiga idag, ska man dock arbeta professionellt så får man dock gå upp i högre prisklasser. Ett moment som jag gör i princip dagligen gör på datorn tar ca 4h bearbetningstid i sträck för min burk i signaturen, vilket sunda förnuftet säger att en 1000kr bärbar dator från tradera inte för mig hade varit ett substitut.
Men det är lite som med allt annat, jag bor i en liten lägenhet som knappast hade räckt för en barnfamilj, detsamma med cykeln istället för bilen etc.

Så när du pratar om lyxkonsumtion så tycker jag du borde räkna in ett socialt liv utanför jobbet i lyxkonsumtion. Där "alla" inte precis har råd att skaffa barn, än mindre tid att umgås med det motsatta könet för att koda ihop en unge.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Köper man en dator för 5k så är det absolut inte en struntsumma för en normalsvensson, givetvis så kan man ha sparat pengar, sätter prioriteringar på sin hobby osv, men fortfarande inte en struntsumma... det är bara gilla läget, att ni ens ids dra en diskussion angående detta är löjligt

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk

får de genom mitt jobb och jag sparar givetvis, hatar att låna pengar utav folk, oavsett vad det gäller, gillar inte att stå i skuld.
kan väl inte direkt säga att jag kan peka, välja och köpa direkt, utan jag måste planera för framtiden, vad som komma skall och sedan spara fram tills dess.
förut var det ännu värre, då hade man familj och man hade knappt råd att köpa något i över huvud taget och skulle man köpa något så var det avbetalning som gällde, men nu har man möjligheten att betala kontant och det gillar/föredrar jag.

nu inför mitt nästa dator köp tex, jag vet att det kommer nya komponenter i juni, jag sparar då för fullt fram tills dess och är då redo att punga ut upp till 40-45K på dator delar(överdriven summa, jag vet, men det är min budget) och efter några månader till då nya grafik kort kommer, så har jag sparat ihop mer och kan i lugn och ro välja och vraka mellan allt nytt.
inga skulder, inga avbetalningar, inge "snåla med pengarna", känns jävligt bra.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Första egna bygget för mig var att spendera alla pengar jag lyckades få ihop under ett sommarjobb på en dator (typ inga andra utgifter då jag bodde hemma. ). Jag tyckte jag var sååå häftig när jag hade en egenbyggd dator med bland annat ett splitt nytt GF 5900 Ultra under huven!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Billig hyra och inga andra kostnader att tala om.
Då blir det mycket över för leksaker och sparande.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME