Vad hände med det forum jag växt upp med?

Permalänk
Medlem

Vad hände med det forum jag växt upp med?

Sweclockers är den mest rasistiska platsen på internet jag besöker idag (eller, har slutat besöka av just den anledningen).

Jag är glad att jag knappt hänger här längre. Hur fan gick det här till? Hur fan blev det så jävla rasistiskt? Det har alltid varit högervridet, och det har jag kunnat leva med även om jag inte håller med. Men det här är ju sjukt. Varannan jävla tråd slutar ju i en diskussion om SD.
Hur fan kan ni gå runt och hata på det här sättet? Hur fan sover ni om nätterna?

Diskussionsunderlag finns säkert. Eller, flame war-underlag snarare, vilket tycks räcka nuförtiden. Lås tråden om ni vill, jag skiter i vilket. Jag har ändå ingen respekt för er längre.

Tackar för mina 11 år här.
Jag kanske återvänder en dag, om ni kan växa upp.

Permalänk
Medlem

Är det inte bara en reflektion av hur samhället förändrats? tänker på senaste tidens val samt oppinionsundersökningar...

Om vi skall gräva djupare är det kanske för att swec och datorintresse blivit mer och mer populärt bland "vanligt" folk och ungdomar som tenderar hysa denna typen av åsikter i större mån än den typ av folk som tidigare utgjorde majoriteten på swec (datornördar).

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd

Enkelt, vissa har haft problem med invandrare eller anser att deras "kassa" liv beror på invandringen. Eftersom de är uppväxta med att placera folk i fack och inte se på individen i fråga, så är det självklart att SD kommer på tal, eftersom det partiet delar samma värderingar som dem själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Sweclockers är den mest rasistiska platsen på internet jag besöker idag (eller, har slutat besöka av just den anledningen).

Jag är glad att jag knappt hänger här längre. Hur fan gick det här till? Hur fan blev det så jävla rasistiskt? Det har alltid varit högervridet, och det har jag kunnat leva med även om jag inte håller med. Men det här är ju sjukt. Varannan jävla tråd slutar ju i en diskussion om SD.
Hur fan kan ni gå runt och hata på det här sättet? Hur fan sover ni om nätterna?

Diskussionsunderlag finns säkert. Eller, flame war-underlag snarare, vilket tycks räcka nuförtiden. Lås tråden om ni vill, jag skiter i vilket. Jag har ändå ingen respekt för er längre.

Tackar för mina 11 år här.
Jag kanske återvänder en dag, om ni kan växa upp.

Skrivet av Triffid:

Är det inte bara en reflektion av hur samhället förändrats? tänker på senaste tidens val samt oppinionsundersökningar...

Om vi skall gräva djupare är det kanske för att swec och datorintresse blivit mer och mer populärt bland "vanligt" folk och ungdomar som tenderar hysa denna typen av åsikter i större mån än den typ av folk som tidigare utgjorde majoriteten på swec (datornördar).

Skrivet av Az1337:

Enkelt, vissa har haft problem med invandrare eller anser att deras "kassa" liv beror på invandringen. Eftersom de är uppväxta med att placera folk i fack och inte se på individen i fråga, så är det självklart att SD kommer på tal, eftersom det partiet delar samma värderingar som dem själva.

Fler lågutbildade människor hittar hit - därav den ökade närvaro av folk som helt enkelt inte kan dra slutsatser förankrade i något annat än okunskap.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Jag är glad åt att smygisarn åtminstone har något fast att backa sina åsikter och känslor med. Till skillnad från andra forum där man kan spotta ur sig vilket påstående som helst utan att behöva ange källa till vilka knäppa påståenden som helst.
Hellre en diskuterande rasist än ingen rasist alls.

tl;dr Kom genast tillbaka hit och diskutera som en man, hapone.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Om du gnäller nu, vänta tills Sverige år 2030 med SD vs Muslimska brödraskapet som de 2 största partierna. Tycker dock att politik inte hör hemma på SweC men när det kommer upp måste man ju försvara sina åsikter och demokrati. SD växer varje år och att klaga över det är att klaga på den deomokratiska processen.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Vad läser ni för trådar?
Jag har knappt sett ett enda uttalande om SD på swec under åren tror inte jag sett nåt alls på ett par månader.
Har till och med tänkt på att det varit otroligt lite SD snack på swec.

Nu tänker ni säkert att jag är SD'are vilket jag inte är jag röstar,medlem på,i PP och håller knappt med SD i någon fråga alls (förutom EU uträde om dom har kvar det numera).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Nej det är riktigt lugnt och sd-fritt på swec jämfört fb. De flesta skyltar ju inte sin politiska läggning heller. Är väl mest så att man osportsligt förknippar åsikter med annat.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

En öppen diskussion är viktigt för att upplysa. Anledningen att SD kommer på tal är som någon nämnde tidigare pga att dem ökar i varje opinionsmätning som kommer ut och det måste ju bero på något och därav så skapas en diskussion om det. Jag har inte sett så mycket prat om SD eller invandringsfrågan här men det är likväl viktigt att diskutera.
Värt att notera är att jag inte sympatiserar med varken SD eller något annat parti för den delen.

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Det har alltid varit högervridet, och det har jag kunnat leva med även om jag inte håller med.

Experimentet Reinfeldt pågår ju just nu. Privatiseringar av allmän egendom och överföring av makten till riskkapitalister.

Den slappa vänstern med "typ" Håkan Juholt i spetsen är inte mycket bättre. I deras fall så handlar det ju bara om att transferera kapitalet till sig själva.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Sweclockers är den mest rasistiska platsen på internet jag besöker idag (eller, har slutat besöka av just den anledningen).

Jag är glad att jag knappt hänger här längre. Hur fan gick det här till? Hur fan blev det så jävla rasistiskt? Det har alltid varit högervridet, och det har jag kunnat leva med även om jag inte håller med. Men det här är ju sjukt. Varannan jävla tråd slutar ju i en diskussion om SD.
Hur fan kan ni gå runt och hata på det här sättet? Hur fan sover ni om nätterna?

Diskussionsunderlag finns säkert. Eller, flame war-underlag snarare, vilket tycks räcka nuförtiden. Lås tråden om ni vill, jag skiter i vilket. Jag har ändå ingen respekt för er längre.

Tackar för mina 11 år här.
Jag kanske återvänder en dag, om ni kan växa upp.

Förstår ärligt talat noll av du tar upp här.
Skulle var och varannan tråd handla om SD ?
Forumet är ju i princip totalt befriat från allt som har med SD och för den delen övrig politik att göra, annat än i ÖÄ.
Och i ÖÄ finns det kanske några trådar som handlar om SD. Då främst i den tråd som handlar just om invandring.
Ser det som rätt naturligt att SD tas upp där, då de är ett parti på frammarsch med just begränsning av invandring som huvudfråga.

I jämförelse med andra platser på nätet måste ändå Sweclockers vara ett lysande undantag i motsatt riktning mot vad du beskriver.
Ser man till i princip vilket annat diskussionforum som helst så poppar det upp mängder med SD anhängare som försöker få varje tråd att vridas till att handla om invandring.

Och sedan det här med rasism. Det är ju ännu ovanligare än prat om SD.
Riktig rasism torde vara extremt ovanligt och sådana inlägg är det bara att anmäla.
Att tycka att vi har för stor invandring och/eller stödja SD är inte rasism. Däremot kan man ju misstänka att en hel del personer i partiet har rasism som drivkraft, men det är bara min personliga misstanke.

Skulle nog råda dig att ta en funderare på varför du tolkar in så mycket hat och rasism överallt där andra uppenbarligen inte håller med, istället för att dra alla sweclockare över en kam med denna förolämpning. Att dra alla i en grupp över en kam beroende på vad vissa i gruppen gör och säger är för övrigt precis det som är problemet med rasisters tänkande. Genom att göra detta har du då faktiskt mer gemensamt med rasisters tänkande än den genomsnittlige sweclockaren.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Som en av dem som varit mest aktiv nu på sistone i trådar som fyllts av SD sörja så skulle jag inte påstå att sweclockers har fyllts med rasister, det skulle vara förvånande om SD representation här var över den de har i samhället.

Många liksom mig är högskoleutbildade, de flesta av oss vet att kritiskt tänkande är A och O, vi vet att anekdotisk bevisföring på en uppsats leder till underkänt, vi vet att korrelation inte innebär kausalitet.
Men framför allt så har vi haft relevanta studier att luta oss mot; det spelar ingen roll vilket ämne eller ämnen en har studerat. De av oss som då har studerat vet att granska våra källor. I en uppsats om sociologi skulle vi kunna förlita oss på valda delar av Marx och Weber. I en psykologisk studie rörande motivationen hos agenterna i ett folkmord skulle vi kunna citera Mein Kampf i syfte att belysa de tankebanor som kan råda, men vi skulle inte citera Mein Kampf för att rättfärdiga dem. Lika lite som att vi i en komparativ analys mellan Sovjetunionen under Breznjev och Mongoliet under Yumjaagin Tsedenbal (en allt för ouppmärksammad bananpresident.) skulle komma till slutsatsen att båda såg ut som de gjorde för att de var Kommunistiska system.
Trots att vi har relevanta källor förhåller vi oss kritiskt till dem, vi vet att även om det vi läser anses vara ett standardverk så är det inte ovan all kritik. Vi vet också att vi måste använda källhänvisningar när vi citerar studiematerialet och att våra citat kommer att granskas. Väljer vi att ta med det som underbygger vår tes men utelämnar det som motsäger dem i ett verk så kommer den akademiska granskningen anmärka på det, vi kommer att vara tvungna att visa att vi har fog för vår selektivitet.

Vi kan ta ett exempel på kritiskt granska ett material
Lista över kommuner efter folkmängd, procent invandrare och antal anmälda brott ber 100t inv (jag har inte tagit reda på om siffrorna stämmer, det är dock irrelevant för exemplet.

Först kan vi se att det finns viss korrelation mellan:

  • [1]Invånarantal och anmälda brott

  • [2]Invånarantal och invandrarnas andel

  • [3]Andelen invandrare och antalet anmälda brott.

Men det visar inga orsakssamband, korrelationen är svag på alla tre punkter. Det kan vara rimligt att misstänka att det finns kausalitet i korrelationen men vi kan inte anta att vilket orsakssamband som inverkar. mest, minst eller lagom.

Vi kan också säg att diagrammet i mångt och mycket gör skillnad på sak och sak. En kommun såsom Haninge eller Botkyrka bör kanske inte redovisas separat på grund av den nästintill totala integrationen i Stockholmsområdet. Eller så kanske Stockholm inte ska redovisas som en kommun utan som stadsdelar, Stockholms stadsdelar: Katarina-Sofia hade en befolkning på 42.750, Fler än Borlänge, Falun, Kalmar, Skövde. innan sammanslagningen med Maria-Gamla stan. Efter sammanslagningen är befolkningsantalet nästan 120 000 vilket om det skulle räknas som stad skulle vara Sveriges 5e största.

Om vi då ponerar att Södermalm redovisades som en enskild post, Södermalm som har sin beskärda del av våldsbrott och brukar ligga högt upp när man läser sammanställningen över helgens brott i tidningen. Ska vi då anta att Brottsfrekvensen på Södermalm beror på att:

  • [1]Södermalmsborna är mer våldsbenägna än invånarna i Krokom?

  • [2]Paolo Robertos Gym ligger på söder?

  • [3]Tantolunden?

  • [4]Antalet Barer och Pubar i området kring Medborgarplatsen?

  • [5]Närheten till vattnet?

Vi ska Givetvis inte anta något som vi inte har fog för. Diagrammet som inledde mitt resonemang har jag hämtat från en annan diskussion där det ansågs bevisa att det fanns ett orsakssamband mellan andelen invandrare i en kommun och Anmälningsfrekvensen.

Att två saker existerar samtidigt innebär inte att det finns ett samband dem emellan.

Som jag sa tidigare, det finns väldigt lite som ger stöd för tesen att invandringen skulle vara det enskilt största problemet i samhället eller att en begränsad invandring skulle lösa de problem som redan finns i samhället. Sambandet mellan Invandring och inföddas anställningsgrad är svagt, sambandet mellan invandring segregation är svagt, det är inte invandringen i sig som leder till segregationen utan de ekonomiska förutsättningarna hos olika samhällsgrupper.
Varför finns det så få oetablerade invandrare i Stockholms innerstad? Är det för att de söker sig till sina landsmän eller är det för att de helt enkelt inte har råd att köpa en etta för två miljoner, en trea för fyra miljoner osv. Eller för att de inte stått i bostadskön sedan 1973 och därför har möjlighet att få ett hyreskontrakt i innerstan? Antagligen spelar båda delar in, det senare är enklare att bevisa en ny anlända invandrare har i regel inte de ekonomiska muskler som krävs för att få en bostad i de mest attraktiva områdena. Det först låter väl dock rimligt?
Människor kanske vill bo med de som de känner kulturell samhörighet med? Vi kan dock inte anta att så är fallet utan belägg. Precis lika lite som att vi kan anta att invandrare är rädda för vatten och därför bosätter sig i stadsdelar som är landlåsta.

Bara för att ett fenomen låter mindre orimligt än ett annat så är det inte rimligare att tro på det än att tro på det andra om belägg saknas för båda.

I en normal diskussion bortom Internet så kommer frekvensen och avfärdande av argument från båda sidor i en diskussion ligga lika, de marginella variationer i hastighet på tungan ger inte endera sidan ett övertag att överösa motståndaren med argument att motbevisa, de spelar på samma villkor och sundast argument vinner. I en diskussion mellan en ekonomiskt liberal och en ekonomiskt socialdemokratisk så kan känsloyttringar förekomma, ena sidan kanske appellerar till det moraliska i omfattande välfärd, den andra sidan kanske appellerar till det omoraliska i att med tvång använda en människas egendom för välfärden. Men båda sidor är med på att det är ideologiska yttranden, den hårda kärnan av diskussionen saknar känslor, den kan vara ideologiskt bunden men den är styrd av empiriska data och utarbetade teorier.
I en diskussion med SD om invandringen så behöver inte motståndarsidan presentera några argument för sin sak, de kan förstås försöka appellera till det subjektivt moraliska i att ha öppna gränser men de behöver inte lägga fram några fakta om de inte driver en åsikt. När SD driver sin åsikt att invandringen är av ondo så måste de backa upp det med belägg, belägg som i regel saknas förutom i frågan om kostnaden, den direkta årliga kostnaden; men den säger inget om framtida inkomster.
Jag sa att motståndarsidan inte behöver presentera några motargument, det behövs inte för att den person som driver en tes utan fakta eller belägg gräver sin egen retoriska grav. I de fall Social-Demokrater och Moderater diskuterar ekonomin och hänfaller åt ogrundad argumentation så ser vi det som en effekt av de ideologiska skillnaderna, vi borde även göra så i fallet med SD och då kalla det för vad det är: Rasism.

Eftersom det saknas belägg för många av de teser som framförs av SD, Avpixlat och andra BSS avknoppningar så byggs aldrig argumenten upp ordentligt, i vissa fall skylls det på att det sk "PK-samhället" förtrycker deras åsikter och censurerar, i andra fall så anklagas motståndaren för att inte se verkligheten.
Det handlar om Internet och det handlar om avsaknaden av sunda argument och möjligheten att öka frekvensen av ogrundade påståenden så till den milda grad att motståndaren inte mäktar med att ens påpeka kort det vansinniga i det ogrundad och det är bara möjligt på Internet.
Om diskussionen tillåts pågå tillräckligt länge så kommer varenda logiska felslut och argumentationsfel som finns att förekomma i den. Med det inte sagt att alla källor är osunda, även SD klarar av att använda sig av källor men de kommer att vara drabbade av just logiska felslut och argumentationsfel.

Allt det här ryms i pudelns kärna och lite till. Internet möjliggör en diskussion där "vinsten" kan komma genom Ctrl-c och Ctrl-v "doping" bristen på kvalitet tvingar fram kvantitet. Ett oändligt flöde av just argumentationsfel, Felslut och nonsens som kräver än ängels tålamod och en industri kaffebryggare för att mäkta med att motbevisa även om det i regel inte krävs mer än att bara se argumentet och minnas någon retorik-kurs eller introduktionen till vetenskaplig metod.

Summa Summarum: Det handlar inte nödvändigtvis om att antalet SDare har ökat, det ligger snarare i deras främsta metod att påskina genom kvantitet att de har fog för sina åsikter.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Sweclockers är den mest rasistiska platsen på internet jag besöker idag (eller, har slutat besöka av just den anledningen).

Jag är glad att jag knappt hänger här längre. Hur fan gick det här till? Hur fan blev det så jävla rasistiskt? Det har alltid varit högervridet, och det har jag kunnat leva med även om jag inte håller med. Men det här är ju sjukt. Varannan jävla tråd slutar ju i en diskussion om SD.
Hur fan kan ni gå runt och hata på det här sättet? Hur fan sover ni om nätterna?

Diskussionsunderlag finns säkert. Eller, flame war-underlag snarare, vilket tycks räcka nuförtiden. Lås tråden om ni vill, jag skiter i vilket. Jag har ändå ingen respekt för er längre.

Tackar för mina 11 år här.
Jag kanske återvänder en dag, om ni kan växa upp.

Du får gärna definiera vem som är en rasist för dig. Eftersom jag troligen är en rasist för dig, och det är inget som jag tolererar, så skulle jag gärna vilja veta det.

Att flänga ut sig rasist utan att ens först ha en klar beskrivning av vad en rasist är, är inte schyst.

Vad jag kan se så har tråden hamnat i "Övriga ämnen" så det är väl bara att låta bli att läsa om man vill det? Låter som du anser att hela samhället håller på att bli rasistiskt.

Men som sagt börja med att beskriva vem som är en rasist, det är rätt ställe att börja på.

edit
Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Avstängd

När massmedia kastar skit på dem till skillnad från Juholt så går det bara bättre för dem vilket också betyder att det är det enda partiet gammelmedia ej har någon makt över längre.

Om SD är så rasistiskt och dåligt som ni säger hur skulle vi då kunna göra för ändra folkets åsikter?

Permalänk
Antielefant

tl;dr - men.

Hittar du rasistiska uttalanden så anmäl dem - vi har nolltolerans mot dem men måste få veta var de är när de dyker upp. Vi moderatorer kan inte själva läsa ens i närheten av alla trådar på forumet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Sweclockers är den mest rasistiska platsen på internet jag besöker idag (eller, har slutat besöka av just den anledningen).

Jag är glad att jag knappt hänger här längre. Hur fan gick det här till? Hur fan blev det så jävla rasistiskt? Det har alltid varit högervridet, och det har jag kunnat leva med även om jag inte håller med. Men det här är ju sjukt. Varannan jävla tråd slutar ju i en diskussion om SD.
Hur fan kan ni gå runt och hata på det här sättet? Hur fan sover ni om nätterna?

Diskussionsunderlag finns säkert. Eller, flame war-underlag snarare, vilket tycks räcka nuförtiden. Lås tråden om ni vill, jag skiter i vilket. Jag har ändå ingen respekt för er längre.

Tackar för mina 11 år här.
Jag kanske återvänder en dag, om ni kan växa upp.

Blott elva år? Noob-boob! Nä, skämt åsido, jag vet inte om det är värt att svara om du nu har tackat för dig och dragit. Jag tror att det handlar om en variant av Godwins lag och Sverigedemokraterna är de nya Nazisterna, i den bemärkelsen att förr eller senare urartar alla diskussioner till att handla om Sverigedemokraterna.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett en enda instans av faktisk rasism här. Är du en av de en av dom som skriker om hur rasistiskt SD är?

Jag ser det istället som positivt att folk kan vädra alla slags åsikter, även de som inte alltid luktar så gott.

Men jag vet att det finns många i Sverige som är för äckelmagade och säkra på sin sak för att ta en saklig debatt i vissa ting. Det är ju tråkigt, för det är ju sådant som gör att vi nu har ett parti som SD med över 10% i sifoundersökningarna.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

tl;dr - men.

Hittar du rasistiska uttalanden så anmäl dem - vi har nolltolerans mot dem men måste få veta var de är när de dyker upp. Vi moderatorer kan inte själva läsa ens i närheten av alla trådar på forumet.

Att hävda att Sverige har en oansvarig invandringspolitik kan ju knappast räknas som rasism. Tycker begreppet rasism fått helt fel proportioner och att många ropar rasism i tid och otid utan att ens fundera på vad det betyder.

Finns t ex svarta som röstar på Sverigedemokraterna och då mao borde tycka att Sverige har en oansvarig invandringspolitik. Skulle dom då vara rasister och i så fall mot vem?

Kan med gott samvete säga att jag inte skrivit något rasistiskt mot någon, och det har inte heller någon annan gjort vad jag kan se.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Är det inte bara en reflektion av hur samhället förändrats? tänker på senaste tidens val samt oppinionsundersökningar...

Om vi skall gräva djupare är det kanske för att swec och datorintresse blivit mer och mer populärt bland "vanligt" folk och ungdomar som tenderar hysa denna typen av åsikter i större mån än den typ av folk som tidigare utgjorde majoriteten på swec (datornördar).

Misstänker också att det beror på att samhället har förändrats. Flera år med en "höger"regering sätter sina spår och det har man kunna följa i övriga EUI-länder.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jilted82:

Fler lågutbildade människor hittar hit - därav den ökade närvaro av folk som helt enkelt inte kan dra slutsatser förankrade i något annat än okunskap.

För ytterligare bevis för denna tes behövs bara ett besök i den stora tråden för konspirationsteorier. Det dyker även upp rätt många andra trådar som är relaterade till den i form av klimatförnekare, elallergiker och annat trams.

Om TS tycker att det här forumet är rasistiskt så bör TS hålla sig långt borta från Flashback, ett forum där rasbiologi fortfarande diskuteras.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vissa människor kan få en kanelbulle att handla om rasism. Trådskaparen faller nog in i den kategorin då han ser sweclockers som en rasistisk sajt, jag förstår verkligen inte var han får de ifrån.

Trådskaparen, ingen blir gladare än mig om du nu försvinner från forumet för jag är så j*vla trött på folk som tycker ALLT är rasistiskt.
Detta landet går åt h*lvete

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Sweclockers är den mest rasistiska platsen på internet jag besöker idag (eller, har slutat besöka av just den anledningen).

Jag är glad att jag knappt hänger här längre. Hur fan gick det här till? Hur fan blev det så jävla rasistiskt? Det har alltid varit högervridet, och det har jag kunnat leva med även om jag inte håller med. Men det här är ju sjukt. Varannan jävla tråd slutar ju i en diskussion om SD.
Hur fan kan ni gå runt och hata på det här sättet? Hur fan sover ni om nätterna?

Diskussionsunderlag finns säkert. Eller, flame war-underlag snarare, vilket tycks räcka nuförtiden. Lås tråden om ni vill, jag skiter i vilket. Jag har ändå ingen respekt för er längre.

Tackar för mina 11 år här.
Jag kanske återvänder en dag, om ni kan växa upp.

Att förolämpa alla swecare för några fås uttalanden känns som en passande respons när man talar om rasism.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Säger något om de svarandes åsikter men inte mer än så.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Nej men hapone, vem ska vi då diskutera filmredigeringsfrågorna med?
Jag brukar inte skriva några rasistiska inlägg i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Som en av dem som varit mest aktiv nu på sistone i trådar som fyllts av SD sörja så skulle jag inte påstå att sweclockers har fyllts med rasister, det skulle vara förvånande om SD representation här var över den de har i samhället.

Många liksom mig är högskoleutbildade, de flesta av oss vet att kritiskt tänkande är A och O, vi vet att anekdotisk bevisföring på en uppsats leder till underkänt, vi vet att korrelation inte innebär kausalitet.
Men framför allt så har vi haft relevanta studier att luta oss mot; det spelar ingen roll vilket ämne eller ämnen en har studerat. De av oss som då har studerat vet att granska våra källor. I en uppsats om sociologi skulle vi kunna förlita oss på valda delar av Marx och Weber. I en psykologisk studie rörande motivationen hos agenterna i ett folkmord skulle vi kunna citera Mein Kampf i syfte att belysa de tankebanor som kan råda, men vi skulle inte citera Mein Kampf för att rättfärdiga dem. Lika lite som att vi i en komparativ analys mellan Sovjetunionen under Breznjev och Mongoliet under Yumjaagin Tsedenbal (en allt för ouppmärksammad bananpresident.) skulle komma till slutsatsen att båda såg ut som de gjorde för att de var Kommunistiska system.
Trots att vi har relevanta källor förhåller vi oss kritiskt till dem, vi vet att även om det vi läser anses vara ett standardverk så är det inte ovan all kritik. Vi vet också att vi måste använda källhänvisningar när vi citerar studiematerialet och att våra citat kommer att granskas. Väljer vi att ta med det som underbygger vår tes men utelämnar det som motsäger dem i ett verk så kommer den akademiska granskningen anmärka på det, vi kommer att vara tvungna att visa att vi har fog för vår selektivitet.

Vi kan ta ett exempel på kritiskt granska ett material
Lista över kommuner efter folkmängd, procent invandrare och antal anmälda brott ber 100t inv (jag har inte tagit reda på om siffrorna stämmer, det är dock irrelevant för exemplet.

Först kan vi se att det finns viss korrelation mellan:

  • [1]Invånarantal och anmälda brott

  • [2]Invånarantal och invandrarnas andel

  • [3]Andelen invandrare och antalet anmälda brott.

Men det visar inga orsakssamband, korrelationen är svag på alla tre punkter. Det kan vara rimligt att misstänka att det finns kausalitet i korrelationen men vi kan inte anta att vilket orsakssamband som inverkar. mest, minst eller lagom.

Vi kan också säg att diagrammet i mångt och mycket gör skillnad på sak och sak. En kommun såsom Haninge eller Botkyrka bör kanske inte redovisas separat på grund av den nästintill totala integrationen i Stockholmsområdet. Eller så kanske Stockholm inte ska redovisas som en kommun utan som stadsdelar, Stockholms stadsdelar: Katarina-Sofia hade en befolkning på 42.750, Fler än Borlänge, Falun, Kalmar, Skövde. innan sammanslagningen med Maria-Gamla stan. Efter sammanslagningen är befolkningsantalet nästan 120 000 vilket om det skulle räknas som stad skulle vara Sveriges 5e största.

Om vi då ponerar att Södermalm redovisades som en enskild post, Södermalm som har sin beskärda del av våldsbrott och brukar ligga högt upp när man läser sammanställningen över helgens brott i tidningen. Ska vi då anta att Brottsfrekvensen på Södermalm beror på att:

  • [1]Södermalmsborna är mer våldsbenägna än invånarna i Krokom?

  • [2]Paolo Robertos Gym ligger på söder?

  • [3]Tantolunden?

  • [4]Antalet Barer och Pubar i området kring Medborgarplatsen?

  • [5]Närheten till vattnet?

Vi ska Givetvis inte anta något som vi inte har fog för. Diagrammet som inledde mitt resonemang har jag hämtat från en annan diskussion där det ansågs bevisa att det fanns ett orsakssamband mellan andelen invandrare i en kommun och Anmälningsfrekvensen.

Att två saker existerar samtidigt innebär inte att det finns ett samband dem emellan.

Som jag sa tidigare, det finns väldigt lite som ger stöd för tesen att invandringen skulle vara det enskilt största problemet i samhället eller att en begränsad invandring skulle lösa de problem som redan finns i samhället. Sambandet mellan Invandring och inföddas anställningsgrad är svagt, sambandet mellan invandring segregation är svagt, det är inte invandringen i sig som leder till segregationen utan de ekonomiska förutsättningarna hos olika samhällsgrupper.
Varför finns det så få oetablerade invandrare i Stockholms innerstad? Är det för att de söker sig till sina landsmän eller är det för att de helt enkelt inte har råd att köpa en etta för två miljoner, en trea för fyra miljoner osv. Eller för att de inte stått i bostadskön sedan 1973 och därför har möjlighet att få ett hyreskontrakt i innerstan? Antagligen spelar båda delar in, det senare är enklare att bevisa en ny anlända invandrare har i regel inte de ekonomiska muskler som krävs för att få en bostad i de mest attraktiva områdena. Det först låter väl dock rimligt?
Människor kanske vill bo med de som de känner kulturell samhörighet med? Vi kan dock inte anta att så är fallet utan belägg. Precis lika lite som att vi kan anta att invandrare är rädda för vatten och därför bosätter sig i stadsdelar som är landlåsta.

Bara för att ett fenomen låter mindre orimligt än ett annat så är det inte rimligare att tro på det än att tro på det andra om belägg saknas för båda.

I en normal diskussion bortom Internet så kommer frekvensen och avfärdande av argument från båda sidor i en diskussion ligga lika, de marginella variationer i hastighet på tungan ger inte endera sidan ett övertag att överösa motståndaren med argument att motbevisa, de spelar på samma villkor och sundast argument vinner. I en diskussion mellan en ekonomiskt liberal och en ekonomiskt socialdemokratisk så kan känsloyttringar förekomma, ena sidan kanske appellerar till det moraliska i omfattande välfärd, den andra sidan kanske appellerar till det omoraliska i att med tvång använda en människas egendom för välfärden. Men båda sidor är med på att det är ideologiska yttranden, den hårda kärnan av diskussionen saknar känslor, den kan vara ideologiskt bunden men den är styrd av empiriska data och utarbetade teorier.
I en diskussion med SD om invandringen så behöver inte motståndarsidan presentera några argument för sin sak, de kan förstås försöka appellera till det subjektivt moraliska i att ha öppna gränser men de behöver inte lägga fram några fakta om de inte driver en åsikt. När SD driver sin åsikt att invandringen är av ondo så måste de backa upp det med belägg, belägg som i regel saknas förutom i frågan om kostnaden, den direkta årliga kostnaden; men den säger inget om framtida inkomster.
Jag sa att motståndarsidan inte behöver presentera några motargument, det behövs inte för att den person som driver en tes utan fakta eller belägg gräver sin egen retoriska grav. I de fall Social-Demokrater och Moderater diskuterar ekonomin och hänfaller åt ogrundad argumentation så ser vi det som en effekt av de ideologiska skillnaderna, vi borde även göra så i fallet med SD och då kalla det för vad det är: Rasism.

Eftersom det saknas belägg för många av de teser som framförs av SD, Avpixlat och andra BSS avknoppningar så byggs aldrig argumenten upp ordentligt, i vissa fall skylls det på att det sk "PK-samhället" förtrycker deras åsikter och censurerar, i andra fall så anklagas motståndaren för att inte se verkligheten.
Det handlar om Internet och det handlar om avsaknaden av sunda argument och möjligheten att öka frekvensen av ogrundade påståenden så till den milda grad att motståndaren inte mäktar med att ens påpeka kort det vansinniga i det ogrundad och det är bara möjligt på Internet.
Om diskussionen tillåts pågå tillräckligt länge så kommer varenda logiska felslut och argumentationsfel som finns att förekomma i den. Med det inte sagt att alla källor är osunda, även SD klarar av att använda sig av källor men de kommer att vara drabbade av just logiska felslut och argumentationsfel.

Allt det här ryms i pudelns kärna och lite till. Internet möjliggör en diskussion där "vinsten" kan komma genom Ctrl-c och Ctrl-v "doping" bristen på kvalitet tvingar fram kvantitet. Ett oändligt flöde av just argumentationsfel, Felslut och nonsens som kräver än ängels tålamod och en industri kaffebryggare för att mäkta med att motbevisa även om det i regel inte krävs mer än att bara se argumentet och minnas någon retorik-kurs eller introduktionen till vetenskaplig metod.

Summa Summarum: Det handlar inte nödvändigtvis om att antalet SDare har ökat, det ligger snarare i deras främsta metod att påskina genom kvantitet att de har fog för sina åsikter.

OT, sorry TS.

Vill bara komplettera med att det inte går att bevisa något inom samhällsvetenskapen. Det handlar där alltid bara om åsikter och hur man väljer att tolka de data som man samlar in. Det kommer alltid gå att brotta ner och avfärda vad än för åsikter som förs fram. De som lägger sig utanför mittfåran i vad som anses allmänt vedertaget för tillfället kommer alltid få (och har alltid haft) det svårt att bli annat än förlöjligade som bäst och förföljda som värst.
(Hett tips till de som vill ha en enkel examen btw, plugga samhällsvetenskap. Man behöver egentligen inte förstå eller kunna något, bara tycka och hitta data som ser "bra" ut)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

OT, sorry TS.

Vill bara komplettera med att det inte går att bevisa något inom samhällsvetenskapen. Det handlar där alltid bara om åsikter och hur man väljer att tolka de data som man samlar in. Det kommer alltid gå att brotta ner och avfärda vad än för åsikter som förs fram. De som lägger sig utanför mittfåran i vad som anses allmänt vedertaget för tillfället kommer alltid få (och har alltid haft) det svårt att bli annat än förlöjligade som bäst och förföljda som värst.
(Hett tips till de som vill ha en enkel examen btw, plugga samhällsvetenskap. Man behöver egentligen inte förstå eller kunna något, bara tycka och hitta data som ser "bra" ut)

Falsifierbarhet är ett vackert ord som sammanfattar allt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Massor av text

Ja och när det nu finns så mycket irrelevans på Internet så är det extra viktigt att skilja på privatpersoner som hävdar sig och ett partis överenskomna politiska linje. Är själv inte så påläst på SD tyvärr, men det är ju inte ett allt för gammalt parti i Sverige.

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BASSiC:

Ja och när det nu finns så mycket irrelevans på Internet så är det extra viktigt att skilja på privatpersoner som hävdar sig och ett partis överenskomna politiska linje. Är själv inte så påläst på SD tyvärr, men det är ju inte ett allt för gammalt parti i Sverige.

edit: sovit för lite.

Privatpersoner som hävdar sig bristfälligt visar givetvis främst sin egen förmåga att hävda sig, den visar också varför den röstar som den röstar.
SD behöver dock skapa ett ideologiskt lebensraum i vilket de kan verka där "hål" och med vilket argument mot invandring kan förklaras bortom rasism. Anhängarna behöver dessutom anamma denna ideologi, först då kan vi om den bristfälliga förklaringsmodellen fortsätter tolka SD utifrån deras premisser.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

De 20,98% motsvarar 64 personer och de 28,6 procenten motsvarar 153 personer.

Lite längre ner på Sweclockers står det följande: "Vill du nå mer än 270 000 unika besökare i veckan som gillar datorer, teknik och hemelektronik?"

Du menar alltså Sweclockers är ett rasistiskt forum pga att 217 personer av ca 300 000 möjliga har röstat enligt ovanstående?

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM