Permalänk
Medlem

Fråga angående ping

Hej, har lite funderingar kring ping. Enligt bredbandskollen.se har jag 7ms ping, när jag spelar ligger det runt 40-50ms. Är det någon märkbar skillnad mellan 7 och 40ms? Kan jag sänka min ping på något sätt eller hur fungerar det? Tack på förhand.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5GHz • MSI Z68A-GD65 • Asus GTX 580 DirectCU ll 930/2100 1.125v • Corsair Vengeance 16GB • Kingston HyperX 120GB SSD • WD 1TB • Corsair H80 • Corsair HX 1050W • Cooler Master HAF X

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är märkbart beror mycket på din egna uppfattning samt nätkod och annan utformning av vad du nu syftar på. (Spel?)

Det du kan påverka själv är i praktiken mer eller mindre bara att se till att din uppkoppling inte används av en massa annat samtidigt.

Allt hänger dock fortfarande även på servern i fråga, även om du skulle skaffa en bättre uppkoppling och byta ut en massa hårdvara exempelvis.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
99:e percentilen

Ja, visst är det skillnad. Det kan bero på olika saker, t ex att Bredbandskollens server står i Stockholm medan spelservern står i t ex Tyskland, att din router inte prioriterar speltrafik så högt, att spelservern är mer belastad eller något annat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Många faktorer som spelar in här.
Vad för typ av spel spelar du?
Vilket spel spelar du?
Vilken server spelar du på?

Kommer vara märkbar skillnad i vissa spel, vissa spel kommer du inte märka av nåt. (Alltså det beror på vilket spel och vilken typ av spel).

Hur du sänker din ping jag finns olika sätt, lättast är väl att försöka välja en server som ger dig bättre ping?
Välj en annan operatör eller typ av uppkoppling som ger dig lägre accesstider/ping.
Försök optimera ditt hemma nätverk etc....

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Om det är märkbart beror mycket på din egna uppfattning samt nätkod och annan utformning av vad du nu syftar på. (Spel?)

Det du kan påverka själv är i praktiken mer eller mindre bara att se till att din uppkoppling inte används av en massa annat samtidigt.

Allt hänger dock fortfarande även på servern i fråga, även om du skulle skaffa en bättre uppkoppling och byta ut en massa hårdvara exempelvis.

Jag spelar League of Legends, där har jag runt 40-60 i ping, har aldrig provat spela med mindre så har inte mycket att jämföra med. Vad är nätkod? Jag kör trådlöst med en Asus N66u på 5GHz, har ComHem 100/10mb och enligt bredbandskollen ligger jag på 113/13 Mb laddar inte ner eller något annat när jag spelar så borde väl inte använda så mycket bandbredd.

Skrivet av HurMycket:

Ja, visst är det skillnad. Det kan bero på olika saker, t ex att Bredbandskollens server står i Stockholm medan spelservern står i t ex Tyskland, att din router inte prioriterar speltrafik så högt, att spelservern är mer belastad eller något annat.

Okej. Antar isåfall att det är spelservern eftersom jag inte märker av lagg eller liknande annars har nog alltid varit runt 40-60ms på just LoL under väldigt lång tid vad jag minns.

Tack för svaren! Får fortsätta lira på detta, det fungerar stadigt var mest intresserad om jag kunde påverka det på något sätt. Har pillat runt i routern lite men inte märkt något skillnad i just ping.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5GHz • MSI Z68A-GD65 • Asus GTX 580 DirectCU ll 930/2100 1.125v • Corsair Vengeance 16GB • Kingston HyperX 120GB SSD • WD 1TB • Corsair H80 • Corsair HX 1050W • Cooler Master HAF X

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoPaiN^:

Många faktorer som spelar in här.
Vad för typ av spel spelar du?
Vilket spel spelar du?
Vilken server spelar du på?

Kommer vara märkbar skillnad i vissa spel, vissa spel kommer du inte märka av nåt. (Alltså det beror på vilket spel och vilken typ av spel).

Hur du sänker din ping jag finns olika sätt, lättast är väl att försöka välja en server som ger dig bättre ping?
Välj en annan operatör eller typ av uppkoppling som ger dig lägre accesstider/ping.
Försök optimera ditt hemma nätverk etc....

Spelar LoL som sagt, på deras EU West servern. Vet inte riktigt vart den ligger. Har olika ISP annorlunda "accesstider/ping" ?

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av RageFace:

Spelar LoL som sagt, på deras EU West servern. Vet inte riktigt vart den ligger. Har olika ISP annorlunda "accesstider/ping" ?

Det beror såklart på vart servern står...

Svarstiden för att nå en server i stockholm är självklart kortare än svarstiden för en server i tyskland till exempel.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Rekordmedlem

Ping är en latensmätning mellan 2 punkter, det påverkas alltså av vad man mäter mellan och vilken väg signalen tar dit, pingen kan dock aldrig vara lägre än det som ges av det fysiska avståndet, längre bort ger högre latens pga att signalen bara rör sig med ungefär 0,7 C som snabbast om det är fiber, säg 4ns/meter för att signalen ska överföras och den ska tillbaka också, så pingen kan bli ca 0,8ns/m som lägst, koppar och radio är snabbare men det används sällan för längre sträckor.
Signalen kan dessutom ta olika vägar till och från den punkt man mäter mot.
Latensen kan alltså påverkas av operatören och den kan även skilja för varje paket som skickas.
Internet är ingen fast koppling mellan 2 punkter utan det är paket som slängs ut med adresslappar och kan ta olika väg till destinationen, vill man hyra en fast kabel mellan a & b så blir det dyrt men det går och företag gör ofta så för att få bra prestanda mellan tex olika serverhallar.
Sedan så påverkar servern ofta när det gäller spel, den ska ju "svara" och är den hårt belastad kan det ta tid för den att reagera även om nätverket i sig fungerar bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ping är en latensmätning mellan 2 punkter, det påverkas alltså av vad man mäter mellan och vilken väg signalen tar dit, pingen kan dock aldrig vara lägre än det som ges av det fysiska avståndet, längre bort ger högre latens pga att signalen bara rör sig med ungefär 0,7 C som snabbast om det är fiber, säg 4ns/meter för att signalen ska överföras och den ska tillbaka också, så pingen kan bli ca 0,8ns/m som lägst, koppar och radio är snabbare men det används sällan för längre sträckor.
Signalen kan dessutom ta olika vägar till och från den punkt man mäter mot.
Latensen kan alltså påverkas av operatören och den kan även skilja för varje paket som skickas.
Internet är ingen fast koppling mellan 2 punkter utan det är paket som slängs ut med adresslappar och kan ta olika väg till destinationen, vill man hyra en fast kabel mellan a & b så blir det dyrt men det går och företag gör ofta så för att få bra prestanda mellan tex olika serverhallar.
Sedan så påverkar servern ofta när det gäller spel, den ska ju "svara" och är den hårt belastad kan det ta tid för den att reagera även om nätverket i sig fungerar bra.

Tack så mycket för ett så bra svar! Nu förstår jag mer

Visa signatur