Burken är helt kaos efter endast byte av RAM och SATA kablar! Hjälp??

Permalänk

Burken är helt kaos efter endast byte av RAM och SATA kablar! Hjälp??

Tjena Clockers,

Oj oj OJ vad något illa har hänt med burken nu!! Allt fungerade hur bra som helst tills jag igår köpte nya RAM minnen samt nya SATA kablar, kopplade in allt och idag fungerar ingenting till synes som det ska... Skriver en liten händelselogg här under.

Innan problemet:
Corsair Vengeance LP 16GB 1333Mhz, hade inte rört några inställningar på dem så de fungerade väl som de skulle.
i7 2600K överklockad från 3.4 till 4.6, helt stabil i både IBT och Prime95 i över 8 timmar.
2st Corsiar Force 3 120GB, inkopplade som vanligt med OS och program/spel.
2st HDD, inkopplade som vanligt.
Ändrat från IDE till AHCI, allt gick som det skulle och diskarna snabbades upp. Självklart ändrat i regedit också.
Gigabyte Z68AP-D3 moderkort där allt satt på.

Det jag köpte/gjorde:
Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz, bytte dem i datorn när allt var avstängd såklart.
Bytte SATA kablarna, dvs pluggade ur kablarna i båda ändarna och satte i de nya samt drog även om SATA strömkablarna.

Problem nu:
Först gick inte datorn igång utan det kom upp meddelanden om överklockning inte stämde med grundinställningar (?) och att datorn ville göra en systemåterställning. Detta gick inte ens att göra efter att ha "åtgärdat problem" i typ 10min så jag fick "starta datorn normalt". Nu går verkligen allt hur segt som helst; booten tar kanske 10ggr längre tid, programmen som ligger i startup tar flera minuter att starta och alla klickningar och allt tar bara sjukt lång tid!
Det första jag då gjorde när jag kom in i datorn var att via Gigabyte's Touch Bios ändra tillbaka till Optimerade Grundinställningar som alltså återställde de små ändringarna jag hade gjort. Bl.a ställde den tillbaka allt till IDE men det brydde sig inte datorn om utan bootade precis som vanligt även fast jag hört att det inte ska gå (har nu ställt tillbaka den till AHCI igen, kändes väl bäst eftersom det fortfarande är ändrat i regedit-filen).
RAMen står på ~1400MHz, har förstått att 2133MHz alltid måste överklockas för att få den klocken men tänkte att de kanske bidrar till min dators kaos.
I Touch Bios står det att BCLK ibland hoppar upp till över 200MHz men ligger annars på typ ~104MHz och detta även fast multipliern står på x34 (standard).
Vcore på 1.21V.

Hjälp någon? Kan lägga upp bilder på inställningar eller dyl om det hjälper, fattar bara inte hur datorn kan dö av att byta RAM och SATA kablar...

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk

Det jag skulle göra är att ställa tillbaka allt som du har ändrat alltså, sätt tillbaka dina gamla ram, sätt tillbaka gamla kablarna, och funkar det inte då, då är det fortsatt felsökande, kan vara så att du kan ha rört nån annan sak i lådan som glappar nu eller så. Funkar inte det, så är det stora släggan, börja om från början, dra lös allting och sätt tillbaka allt igen.

Permalänk
Medlem

Har du testat att stoppa tillbaka de gamla minnesmodulerna?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av Rinsewood:

Det jag skulle göra är att ställa tillbaka allt som du har ändrat alltså, sätt tillbaka dina gamla ram, sätt tillbaka gamla kablarna, och funkar det inte då, då är det fortsatt felsökande, kan vara så att du kan ha rört nån annan sak i lådan som glappar nu eller så. Funkar inte det, så är det stora släggan, börja om från början, dra lös allting och sätt tillbaka allt igen.

Skrivet av BrusE:

Har du testat att stoppa tillbaka de gamla minnesmodulerna?

Jag ska pröva det nu! Tur att man är ledig idag iaf...

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Skrivet av Rinsewood:

Det jag skulle göra är att ställa tillbaka allt som du har ändrat alltså, sätt tillbaka dina gamla ram, sätt tillbaka gamla kablarna, och funkar det inte då, då är det fortsatt felsökande, kan vara så att du kan ha rört nån annan sak i lådan som glappar nu eller så. Funkar inte det, så är det stora släggan, börja om från början, dra lös allting och sätt tillbaka allt igen.

Skrivet av BrusE:

Har du testat att stoppa tillbaka de gamla minnesmodulerna?

Åh nej... Fick nästan svaret jag inte ville ha; RAM minnerna är vad som krånglar... Nu går allt som det ska :/

Vad betyder då detta? Det kan alltså inte ha något med att minnerna är nya och moderkortet är ganska gammalt och kanske inte stödjer 2133MHz eller något?

Varför försökte datorn reparera sig själv och klagade på överklockning förresten? :S inget går ihop...

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc.Morgan:

Åh nej... Fick nästan svaret jag inte ville ha; RAM minnerna är vad som krånglar... Nu går allt som det ska :/

Vad betyder då detta? Det kan alltså inte ha något med att minnerna är nya och moderkortet är ganska gammalt och kanske inte stödjer 2133MHz eller något?

Varför försökte datorn reparera sig själv och klagade på överklockning förresten? :S inget går ihop...

Moderkortet ska ha stöd för 2133 MHz enligt gigabytes hemsida.

"Support for DDR3 2133/1866/1600/1333/1066 MHz memory modules"
- http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3897#sp

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk

Det betyder troligen att minnena inte passar för moderkortet, och att troligen så körde moderkortet i nåt superduper kompatibelt läge. Det går men inte FORT. Kolla moderkort tillverkarens hemsida vilka minnen som ska vara kompatibla. Sen är det försöka byta hos dom du har köpt minnena hos.

Permalänk
Skrivet av Wicktarr:

Moderkortet ska ha stöd för 2133 MHz enligt gigabytes hemsida.

"Support for DDR3 2133/1866/1600/1333/1066 MHz memory modules"
- http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3897#sp

Jo tyckte att jag läst det med. Men jag måste väl ändra det manuellt, eller hur? Standard för Sandy Bridge är väl 1333.

Oavsett så ska ju inte datorn blå långsam? 2133 minnen på 1333 ska ju gå som mina förra som låg på 1333?

Ska pröva att sätta i minnerna en efter en och kolla!

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk

Förlåt för bildbomb...

Nu har jag prövat samtliga minnen och problemet är nu väldigt uppenbart; det är när alla 4 av mina Dominators sitter i som datorn segar. Eller, iaf när det är minst 2 (orkade inte pröva alla kombinationer men när det satt 1 i gick det bra iaf).

Här är lite bilder från CPU-Z samt bilder på RAMens hastigheter:

Nytt Ram1 och 2:

Nytt Ram3 och 4:

Gammalt Ram1:

Gamla Ram x 4 och nya x 4:

Hastighet ny:

Hastighet Gammalt:

Varför är de på samma hastigheter och latency för?
Kan även tillägga att CPUn är helt crazy när de nya RAMen sitter i, den tuggar på alla kärnor konstant i typ 50%...

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc.Morgan:

Nu har jag prövat samtliga minnen och problemet är nu väldigt uppenbart; det är när alla 4 av mina Dominators sitter i som datorn segar. Eller, iaf när det är minst 2 (orkade inte pröva alla kombinationer men när det satt 1 i gick det bra iaf).

Här är lite bilder från CPU-Z samt bilder på RAMens hastigheter:

Nytt Ram1 och 2:
http://img20.imageshack.us/img20/4756/ram1v.jpg
http://img822.imageshack.us/img822/5411/ram2n.jpg

Nytt Ram3 och 4:
http://img831.imageshack.us/img831/884/ram3o.jpg
http://img705.imageshack.us/img705/2892/ram4r.jpg

Gammalt Ram1:
http://img201.imageshack.us/img201/852/ramlp1.jpg

Gamla Ram x 4 och nya x 4:
http://img16.imageshack.us/img16/1751/ramlpx4.jpg
http://img826.imageshack.us/img826/8959/ramx4.jpg

Hastighet ny:
http://img827.imageshack.us/img827/1294/bild1vr.jpg

Hastighet Gammalt:
http://img713.imageshack.us/img713/7385/bild2co.jpg

Varför är de på samma hastigheter och latency för?
Kan även tillägga att CPUn är helt crazy när de nya RAMen sitter i, den tuggar på alla kärnor konstant i typ 50%...

Har du justerat volten manuellt, platinum kräver väl 1,65V..?
Latencerna för platinum-stickan är på bilden 9-11-11-31, CPU-Z visar att du försöker köra på 9-9-9-24.

Kan det vara nåt att testa?

Lycka till!!

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Skrivet av Luddtuss:

Har du justerat volten manuellt, platinum kräver väl 1,65V..?
Latencerna för platinum-stickan är på bilden 9-11-11-31, CPU-Z visar att du försöker köra på 9-9-9-24.

Kan det vara nåt att testa?

Lycka till!!

Försökte det nu, nu är de återställda efter detta meddelande:

CPUn är alltså grundclock nu också

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem

Du kör för låga timeings på på för hög mhz troligen det som gör att minnena inte pallar. Sen lär du öka volten om du ska kunna få ut 2000+ mhz, Sen är det inte säkert att processorn orkar med den extrema hastigheten. Det är rejäl överklock från 1333mhz till 2000

Visa signatur

Rampage Formula | EVGA 570 GTX | Corsair DDR2 1066 MHZ 2x4GB | HX Series 520W | E8600 475x9.5 @ 4,5Ghz (max 10x500 @ 5Ghz ) | SB X-FI Gamer | X-FI Extreme Auduio | HD 595 | Asus VG278 (144hz)" | Logitech G510 |Razer Imperator| Razer Destructor|

Permalänk
Skrivet av Blom_771:

Du kör för låga timeings på på för hög mhz troligen det som gör att minnena inte pallar. Sen lär du öka volten om du ska kunna få ut 2000+ mhz, Sen är det inte säkert att processorn orkar med den extrema hastigheten. Det är rejäl överklock från 1333mhz till 2000

Som jag visade innan så går det inte att manuellt öka dem till rätt volt och timing, då kan jag inte starta utan får info om att överklockning misslyckades...

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Hedersmedlem

1T brukar väl inte fungera så bra med flera minnen? 2T är vad som brukar rekommenderas vad jag minns iaf.

Edit: Uppdatera BIOS är det första att göra eftersom det väldigt ofta rättas till kompatibilitetsproblem i nya versioner. Finns inte minnena med i QVL-listan för moderkortet är det inte säkert de är kompatibla oavsett. Flasha inte BIOS så länge datorn är instabil, så kör med ett gammalt minne eller nåt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

1T brukar väl inte fungera så bra med flera minnen? 2T är vad som brukar rekommenderas vad jag minns iaf.

Edit: Uppdatera BIOS är det första att göra eftersom det väldigt ofta rättas till kompatibilitetsproblem i nya versioner. Finns inte minnena med i QVL-listan för moderkortet är det inte säkert de är kompatibla oavsett. Flasha inte BIOS så länge datorn är instabil, så kör med ett gammalt minne eller nåt.

Jag har ingen aning om vad 1T och 2T är men Bios är på senaste, version F8

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem

Gör såhär, sätt i ett av de nya ram minnena gå in i bios och ändra volten och timings. Endast ett utav dem nya ram minnena! Återkom med resultat!

Mvh sebastian

Edit: Det verkar som ditt moderkort ej stödjer mer än 1.5v ram minnen!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Kan du inte ställa in minnena i XMP läge?

Permalänk
Skrivet av Fakkahe:

Gör såhär, sätt i ett av de nya ram minnena gå in i bios och ändra volten och timings. Endast ett utav dem nya ram minnena! Återkom med resultat!

Mvh sebastian

Kan pröva det! Dock så är de ändrade nu i bios men som sagt så när jag startar datorn så är de inte det... Jag ändrar bl.a. till XMP Profile1 så de går från 1333 till 2133 men sen i realtids-översikten i Bios så står det fortfarande 1333....

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc.Morgan:

Som jag visade innan så går det inte att manuellt öka dem till rätt volt och timing, då kan jag inte starta utan får info om att överklockning misslyckades...

Om du inte kan ändra volt och timeings kan du inget annat än köra orginal 1333 mhz tyvärr

Visa signatur

Rampage Formula | EVGA 570 GTX | Corsair DDR2 1066 MHZ 2x4GB | HX Series 520W | E8600 475x9.5 @ 4,5Ghz (max 10x500 @ 5Ghz ) | SB X-FI Gamer | X-FI Extreme Auduio | HD 595 | Asus VG278 (144hz)" | Logitech G510 |Razer Imperator| Razer Destructor|

Permalänk
Medlem

Xmp ställer in volt och timings till de korrekta värdena.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu har jag provat lite mer och insett att mitt moderkort inte stödjer 1.65V så jag är typ screwed med de här minnerna... Iofs kan jag väl öka dem manuellt utan XMP och utan att gå över 1.5V men då lär de väl bli instabila istället då de kräver 1.65V?

Tycker dock det är konstigt att moderkortet låter mig ställa in i bios typ upp till +2V när det ändå inte stödjer över 1.5V?

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk

Har nu provat lite olika kombinationer av att växla mellan XMP, manuella timings och volt samt clock, inga alls och Fale Safe Standard i bios men inget verkar direkt gå bra... har nu bara kört med 1 av de 4 minnerna, imorgon ska jag kolla om alla 4 iaf går att köra i 1333 1.5V. Tidigare så verkade det gå värdelöst men kollade inte exakt vad bios ställde in dem på då, imorgon kollar jag så de inte segar med 1333 1.5V.

Någon som förresten vet om det gör någon skillnad/ens går att köra minnena i typ 1600/1866 i 1.5V? Vad är det som gör att de kräver 1.65V? Är det möjligtvis 2133 clocken som gör det?

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem

Pröva att sätta default settings i bios. In med 2 nya minnen och kör x.m.p

En fråga.. när du bytte kablar hamnade alla i samma portar eller råkade du skifta nån kabel?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Passar bättre här då det handlar om felsökning.

Permalänk
Medlem

Ställ in T2 och 10-11-11-31 vid 1866 mhz borde fungera @ 1.5V Men ska du högre måste du kräma mer ström, inte ens säkert att minnena orkar 1866. Genom att öka första latencyn med +1 till från 9 till 10 kan resultera i mindre strömförbrukning lite långsamare men kan fungera lycka till.

Visa signatur

Rampage Formula | EVGA 570 GTX | Corsair DDR2 1066 MHZ 2x4GB | HX Series 520W | E8600 475x9.5 @ 4,5Ghz (max 10x500 @ 5Ghz ) | SB X-FI Gamer | X-FI Extreme Auduio | HD 595 | Asus VG278 (144hz)" | Logitech G510 |Razer Imperator| Razer Destructor|

Permalänk
Skrivet av Akarr:

Pröva att sätta default settings i bios. In med 2 nya minnen och kör x.m.p

En fråga.. när du bytte kablar hamnade alla i samma portar eller råkade du skifta nån kabel?

Jag gjorde allt det förutom XMP då jag inte använde det innan heller, men värt ett försök! Vad tror du jag vinner på att sätta de gamla på XMP?

Skrivet av Blom_771:

Ställ in T2 och 10-11-11-31 vid 1866 mhz borde fungera @ 1.5V Men ska du högre måste du kräma mer ström, inte ens säkert att minnena orkar 1866. Genom att öka första latencyn med +1 till från 9 till 10 kan resultera i mindre strömförbrukning lite långsamare men kan fungera lycka till.

Du får gärna hjälpa mig genom att förklara hur man gör det, RAM och jag fungerar inte super som du säkert hört redan... Men jag ska pröva senare idag att sätta in alla och köra på längsta 1333 på 1.5v och se om ens det fungerar, tror det var de inställningarna som de stod på när jag beskrev problemet i första inlägget...

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se