Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Brygg-tråden - Allt om hembryggd öl, cider, vin, m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

FireFox: ah hmm, får se hur det ser ut om 2 veckor, annars får jag köpa en riktigt secondary och använda

EDIT: En snabb fråga till, ska brygga en Coopers Irish Stout nästa gång och funderar på jästvalet, fungerar det med Safale US-05?

Skrev ihop ett enkelt recept, tror ni de funkar?

Coopers Irish Stout 21L 20g Fuggles te 500g Dextros 500g "Mörkt" Malt Extrakt Safale US-05 jäst 155g Prime

Värt att tänka på med US-05 är att den jäser ut väldigt starkt och rent, vilket FG satsar du på?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av FireFox:

Värt att tänka på med US-05 är att den jäser ut väldigt starkt och rent, vilket FG satsar du på?

Hmm de stämmer säkert nån snubbe på reddit sa jag skulle köra med Safale S-04 istället ^^

Hade ju kunnat köra på Coopers egna men litar inte riktigt på den jästen

Tack för svaret!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Hmm de stämmer säkert nån snubbe på reddit sa jag skulle köra med Safale S-04 istället ^^

Hade ju kunnat köra på Coopers egna men litar inte riktigt på den jästen

Tack för svaret!

Hade faktiskt också just den jästen i tanke men missade nog att skriva det, den blir nog perfekt och dessutom stort plus att den har hög flockulering

Du gör bäst i att byta ut den jästen som medföljer i kitten, känns inte som att de kostar på sig att skicka något bra i jämförelse med de billigare torrjäster man kan köpa.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--

Permalänk
Medlem

Liten update!

Satte som bekant cidern i oktober och den har sedan dess jäst klart och fått mogna rejält i sekundären. Sedan början av februari har cider fått sällskap av 1 vaniljstång och 22g mediumrostade franska ekkuber för att ge en svag men trevlig fatkaraktär.

Var idag iväg och plockade upp 5 backar som direkt fick läggas i badkaret med lite Klor för att få bort alla gamla etiketter. Måste nog vara det jobbigaste man som hembryggare behöver hålla på med

Varje flaska tas upp från badet och skrubbas ren från limrester innan den sätts uppochner i backen för att torka.

Om drygt en vecka blir det en tur i diskmaskinen på 70 grader strax före buteljering, ska först tömma ur ena kylen och kallkrascha cidern

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

Efter en lång natt blev flaskningen av cidern till slut klart. Fyra av flaskorna ska bli till Champagne och resten vanlig kolsyrad cider

Vackert om jag får säga det självt

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med hembryggning! Intresset började i gymnasiet, med Rulles 7-dagars-vin, hehe. Har väl utvecklats lite sen dess.

Satte min första öl för snart ca 3 veckor sedan. En A.P.A som nu jäser på flaska. Öppnade en flaska häromdagen, en vecka efter tappning. Tyckte smaken var oerhört bra för att vara första bryggningen, fin Pale Ale-beska, och lite blommiga humletoner. Trodde att vi hade kört för mycket aromhumle. Kolsyran var näst intill obefintlig, men det var ju bara efter en vecka (och i en flaska som var halvfylld). Det pös dock rejält när vi öppnade flaskan så, jäsningen var det inget fel på i alla fall.

Vi mäskade med lite malt, men tillsatte sedan spraymalt. Nästa blir nog helmäskad.

I veckan tänkte jag köra igång något litet ciderprojekt. Funderar på att köpa äppeljuice och ale-jäst, vad tror ni? Funkar billig BRAVO, eller är det Kiviks Äppelmust som gäller?
Tänkte krydda med ingefära, möjligtvis söta med stevia eller pastörisera efter kolsyrejäsning så att man får lite sötma.

särskrivning
Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Alltid trevligt med hembryggning! Intresset började i gymnasiet, med Rulles 7-dagars-vin, hehe. Har väl utvecklats lite sen dess.

Satte min första öl för snart ca 3 veckor sedan. En A.P.A som nu jäser på flaska. Öppnade en flaska häromdagen, en vecka efter tappning. Tyckte smaken var oerhört bra för att vara första bryggningen, fin Pale Ale beska, och lite blommiga humletoner. Trodde att vi hade kört för mycket aromhumle. Kolsyran var näst intill obefintlig, men det var ju bara efter en vecka (och i en flaska som var halvfylld). Det pös dock rejält när vi öppnade flaskan så, jäsningen var det inget fel på i alla fall.

Vi mäskade med lite malt, men tillsatte sedan spraymalt. Nästa blir nog helmäskad.

I veckan tänkte jag köra igång något litet ciderprojekt. Funderar på att köpa äppeljuice och ale-jäst, vad tror ni? Funkar billig BRAVO, eller är det Kiviks Äppelmust som gäller?
Tänkte krydda med ingefära, möjligtvis söta med stevia eller pastörisera efter kolsyrejäsning så att man får lite sötma.

Ge den ett par veckor till så blir den nog perfekt. Är det ett lite alkoholstarkare öl så kan du med gott samvete låta den lagras ett par månader så smälter smakerna samman ännu bättre.

Kul att du är inne på Ciderspåret, tror att det mesta ska funka men håll bara utkik efter konserveringsmedel, sånt gillar inte jästen nämligen. Helst bör man blanda några olika sorters äpplen för att få en komplex smak, LIDL har någon grön 1.5 - 2L förpackning av sin äppeljuice som är ganska billig och som skulle kunna funka bra som bas.

Om du funderar på att eftersöta cidern så kan du använda en lite mer speciell Ciderjäst, WLP775, och låta Cidern jäsa ut helt, hamnar oftast på minus-strecket och därefter eftersöta med laktos om ingen i din bekantskapskrets är laktosintolerant. Blir betydligt godare än Stevia och andra sötningsmedel. Använder du inga speciella cideräpplen så kan du till viss del justera smaken i efterhand före flaskning med mjölksyra och tannin.

Och just ja, prova gärna malolaktiska bakterier (WLP675), använde själv en av dessa tuber i min Cider som bryggdes i höstas och den smakar riktigt riktigt gott, bakterierna tar udden av äppelsyran genom att göra om den till mjölksyra som är något mildare.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av FireFox:

Efter en lång natt blev flaskningen av cidern till slut klart. Fyra av flaskorna ska bli till Champagne och resten vanlig kolsyrad cider

Vackert om jag får säga det självt
http://i47.tinypic.com/2eows5w.jpg

Riktigt najs! SKön känsla när man är klar med flaskningen ^^

Min IPA extrakt bryggning blev riktigt bra, 21L 600g Dex 500 DME + cascade etc. muma! Börjar komma närmre dit jag vill med mina "tweaks"

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Riktigt najs! SKön känsla när man är klar med flaskningen ^^

Min IPA extrakt bryggning blev riktigt bra, 21L 600g Dex 500 DME + cascade etc. muma! Börjar komma närmre dit jag vill med mina "tweaks"

Japp! Känns riktigt skönt när man till slut kan andas ut att allt gått som det ska, i stort sett
Råkade prima flaskorna med alldeles för mycket, hade i 150 gr. istället för 130 gr. Motsvarande 3,9 volymer Co2, får bli att öppna alla flaskorna imorgon och kapsylera om för att släppa ut överskotts kolsyra innan det blir flaskbomber.

Komponerat ihop ett basic recept på en veteöl som sattes sedan ett par dagar tillbaka, luktar så gott från Blow Off-slangen att jag i stort sett står där hela dagarna och sniffar Tror jag ska upp med några bilder och receptet här om någon är intresserad av att brygga ett veteöl till sommaren.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

Här är receptet

Amt Name 2,00 g Nelson Sauvin [11,50 %] - Boil 60,0 min 24,00 g Hallertauer Hersbrucker [2,80 %] - Boil 60,0 min 5,00 g Hallertauer Hersbrucker [2,80 %] - Boil 10,0 min 2,00 g Yeast Nutrient (Boil 1,0 hours) 0,10 kg Corn Sugar (Dextrose) (0,0 EBC) 0,15 kg Wheat Dry Extract [Boil for 60 min](12,0 EBC) 2,57 kg Wheat Dry Extract [Boil for 10 min](6,0 EBC) 1,5 pkg Weihenstephan Weizen (Wyeast Labs #3068) [124,21 ml] 100,00 g Malto-Dextrine (Bottling 0,0 mins)

Viktigt är att man håller temperaturen i schack runt 18-22*C och använder en Blow Off slang (eng. "Blow Off tube") så att inte trycket blir för högt ifall jäsröret kläggas igen och man får en extra städ dag.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Ge den ett par veckor till så blir den nog perfekt. Är det ett lite alkoholstarkare öl så kan du med gott samvete låta den lagras ett par månader så smälter smakerna samman ännu bättre.

Kul att du är inne på Ciderspåret, tror att det mesta ska funka men håll bara utkik efter konserveringsmedel, sånt gillar inte jästen nämligen. Helst bör man blanda några olika sorters äpplen för att få en komplex smak, LIDL har någon grön 1.5 - 2L förpackning av sin äppeljuice som är ganska billig och som skulle kunna funka bra som bas.

Om du funderar på att eftersöta cidern så kan du använda en lite mer speciell Ciderjäst, WLP775, och låta Cidern jäsa ut helt, hamnar oftast på minus-strecket och därefter eftersöta med laktos om ingen i din bekantskapskrets är laktosintolerant. Blir betydligt godare än Stevia och andra sötningsmedel. Använder du inga speciella cideräpplen så kan du till viss del justera smaken i efterhand före flaskning med mjölksyra och tannin.

Och just ja, prova gärna malolaktiska bakterier (WLP675), använde själv en av dessa tuber i min Cider som bryggdes i höstas och den smakar riktigt riktigt gott, bakterierna tar udden av äppelsyran genom att göra om den till mjölksyra som är något mildare.

Tack för tipsen!

Jepp, konserveringsmedel har jag tänkt hålla mig borta ifrån. Anledningen till ale-jästen är att vi fick en halv påse Safale US-05 (om jag inte minns fel) över från ölbryggningen. Tänkte antagligen köra ca 10L cider, tror ni det funkar att sätta en förkultur på ca 5-6 gram jäst - och använda den till 10L cider?

Ska kolla upp laktossötning, och det där med malolaktiska bakterier lät väldigt intressant!

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Inaktiv

Köpte en tappkran till jäshinken men pga en halvkass hålsåg så blev hålet inte 25mm (som jag tänkte slipa upp till 26mm och perfekt passform) utan 27-28mm och inte helt runt. Packningen täcker hålet men ett vattenprov med 20L i hinken visar att det inte är helt tätt, kanske någon droppe i halvtimmen eller någonting sånt som sipprar ut. Har ingen aning om hur mycket det skulle bli under första jäsningen men optimalt är det ju inte.

En ny, större, packning kanske men vad skall man använda? Den kommer ju inte ha direkt kontakt med brygden men ändå. Någon som har några idéer, annan lösning etc.

Permalänk
Inaktiv

Problemet löst, och det var inte det lite för stora hålet som orsakade läckan. Tappkranen verkar vara gjord av två likadana (spegelvända) delar som är ihopfogade och det blir en (väldigt) liten "kant" längs med båda sidor. Även där packningen har sin anliggningsyta. Skrapade bort kanterna där packningen ligger an och hinken har nu stått med 20L vatten i ett par timmar och är helt torr runt kranen. Kan tänka mig att detta orsakar en och annan läckande kran.

Permalänk
Medlem

Nu har flaskorna fått lite trevliga etiketter

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

Tjo
Har bryggt en IPA för ett par veckor sen och den humlades rikligt, speciellt på slutet av koket eftersom jag gillar fruktigheten det ger. Innan det hela hamnade i jäshinken så silade jag bort all humle. Problemet är nu att ölet smakar som att det i princip bara fått bitterhumle, ingen fruktighet står att finna, varken i smak eller doft. Vad kan det bero på?

Jag kylde inte vörten innan jäsning, utan den fick stå och svalna av sig själv. Kan detta vara en orsak? Har även funderat på om det skulle kunna vara vattnet, men tycker det känns lite långsökt. Bor precis utanför Göteborg och använder vanligt kranvatten.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkBob:

Tjo
Har bryggt en IPA för ett par veckor sen och den humlades rikligt, speciellt på slutet av koket eftersom jag gillar fruktigheten det ger. Innan det hela hamnade i jäshinken så silade jag bort all humle. Problemet är nu att ölet smakar som att det i princip bara fått bitterhumle, ingen fruktighet står att finna, varken i smak eller doft. Vad kan det bero på?

Jag kylde inte vörten innan jäsning, utan den fick stå och svalna av sig själv. Kan detta vara en orsak? Har även funderat på om det skulle kunna vara vattnet, men tycker det känns lite långsökt. Bor precis utanför Göteborg och använder vanligt kranvatten.

Vilken aromhumle?

Silade du av humlen innan den svalnade eller efter?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

Vilken aromhumle?

Silade du av humlen innan den svalnade eller efter?

Receptet hade Drakens DIPA som grund så det var mest Chinook och Centennial på slutet och detta silades av när jag hällde över vörten till jäshinken. Då var den fortfarande typ kokhet. Sen fick den stå och svalna till rumstemperatur.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av FireFox:

Coolt! Blev riktigt bra!

EDIT: Var REA i bryggbutiken så jag köpte på mig en del haha

Behöver lite av eran hjälp dock

Var ganska osäker på om det går att använda "Dark Crystal" till en Stout, men fick chansa ^^

Vad tror ni? Hur många gram och hur länge ska man koka dom? Blir första gången att göra nått sådant hmm

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Coolt! Blev riktigt bra!

Var ganska osäker på om det går att använda "Dark Crystal" till en Stout, men fick chansa ^^

Vad tror ni? Hur många gram och hur länge ska man koka dom? Blir första gången att göra nått sådant hmm

http://nordfoto.se/dump/ds1.JPG

Det du försöker dig på kallas för delmäskning om det kan hjälpa

Här är en guide hur du ska göra för att delmäska: http://shbf.se/wiki/index.php/Delm%C3%A4skning

Tror helt klart att det funkar bra med mörk crystal till en stout! Lycka till!

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Ryden:

Det du försöker dig på kallas för delmäskning om det kan hjälpa

Här är en guide hur du ska göra för att delmäska: http://shbf.se/wiki/index.php/Delm%C3%A4skning

Tror helt klart att det funkar bra med mörk crystal till en stout! Lycka till!

Perfekt! tackar

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Coolt! Blev riktigt bra!

http://nordfoto.se/dump/ds1.JPG

Tackar!

Är inte själv inne på dem olika maltsorterna men det funkar säkert bra, vill du ha riktigt mörkt öl så kan du ta en genväg och använda dig av mörkt kandisocker från t.ex. maltmagnus.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk

Att jag har missat denna tråd så länge fattar jag inte :/

Har mest testat lite massa saker angående jäsning, det tipset jag kan ge är att skaffa 20l fat sekundärjäser i fatet och låter allt stå några veckor. in med fatet i kylen dagen där på är det bara att koppla på kranen och börja dricka, fullt med kolsyra i ölen

Själv har jag bara bryggt öl själv 1gång, men i en ölförening jag är med i görs "stor kok" som flera hjälps åt att göra.

förening:
http://www.lovstaolet.org/v3/

Öl från föreningens brygeri
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Leuf...

Öl från föreningens brygeri
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Leuf...

Permalänk
Musikälskare

Tack för hjälpen Ryden och FireFox, blev en bra bryggdag!

Ända misstaget var att jag fyllde upp med 21.8L istället för 21, golvet lutade *doh*, men de spelar nog mindre roll haha

Coopers Irish Stout - Sweet Stout
Delmäsk med Dark Crystal 250g - 10min 22g Fuggles

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tack för hjälpen Ryden och FireFox, blev en bra bryggdag!

Ända misstaget var att jag fyllde upp med 21.8L istället för 21, golvet lutade *doh*, men de spelar nog mindre roll haha

http://nordfoto.se/dump/stouts.JPG

Det gör absolut ingenting, blir kanske 0.3% mindre i styrka om ens det men desto mer att njuta av

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Musikälskare

Hoj!

Kollade till min senaste bryggd och märkte att skummet på toppen helt är borta efter ca 2+ dagar

Men det var mycket aktivitet innan och det bubblade på som bara den samt mycket skum

Ska man vara orolig hmm

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Hoj!

Kollade till min senaste bryggd och märkte att skummet på toppen helt är borta efter ca 2+ dagar

Men det var mycket aktivitet innan och det bubblade på som bara den samt mycket skum

Ska man vara orolig hmm

Absolut inte, det är normalt att Kräusen (jästskummet) försvinner efter några dagar.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

Så idag flaskades veteölet, alltid ska man vara så stressad inför varje flaskning att något ska gå snett men så går allt bara bra!

Så ser min flaskningssetup ut. Hinken och flaskorna på köksbordet (kom inte med på bild), flasksköljaren, kapsyleringsapparaten och kapsylerna på ena bordet och sedan ställs dem färdiga flaskorna på bordet bredvid.

Allt som allt fick jag ut 21 L (42 flaskor) av mina beräknade 22 L, mycket nöjd med resultatet efter en provsmakning

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av FireFox:

Så idag flaskades veteölet, alltid ska man vara så stressad inför varje flaskning att något ska gå snett men så går allt bara bra!

Så ser min flaskningssetup ut. Hinken och flaskorna på köksbordet (kom inte med på bild), flasksköljaren, kapsyleringsapparaten och kapsylerna på ena bordet och sedan ställs dem färdiga flaskorna på bordet bredvid.

http://i49.tinypic.com/cqkxt.jpg

Allt som allt fick jag ut 21 L (42 flaskor) av mina beräknade 22 L, mycket nöjd med resultatet efter en provsmakning

http://i48.tinypic.com/35ceu78.jpg

Som sagt ser bra ut! Måste införskaffa en flasktvätt jag med ^^

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Som sagt ser bra ut! Måste införskaffa en flasktvätt jag med ^^

Maltmagnus säljer flasksköljare och flaskrensare, köp en av varje tillsammans med ett "övergångsstycke" (sök på ordet i webbhoppen) så det passar våra svenska kranar. Helt oumbärliga dessa verktyg måste jag säga!

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Musikälskare

Homebrew och en whisky, Glas Påsk till er alla!

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier