Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

well nej inte testat med annan scraper, då blir ju alla nfo-filer oanvändbara..
imdb hittade allla i ver 11. Fattar inte hur filmer med .nfo filer inte kan hittas.. eller ja, de hittas med läggs inte till.
Resat hela databasen ex antal gånger.

Verkar som det är fler som har problem med imdb scrapern, men man kan tydligen lösa det genom att skapa en .nfo fil för varje film med imdb länk inuti. Du kan läsa mer om det här http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=146561

Personligen tycker jag bara det blir jobbigt med nfo filer till varje film, och som sagt tmdb fungerar till 99% för mig, utan nfo.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av basse1978:

Verkar som det är fler som har problem med imdb scrapern, men man kan tydligen lösa det genom att skapa en .nfo fil för varje film med imdb länk inuti. Du kan läsa mer om det här http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=146561

Personligen tycker jag bara det blir jobbigt med nfo filer till varje film, och som sagt tmdb fungerar till 99% för mig, utan nfo.

hjälper inte. har nfo-filer på de flesta men även dem ihittas inte ändå.
får testa med annan scraper då!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

aldrig använt mig av nfo filer. verkar bara bökigt.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

aldrig använt mig av nfo filer. verkar bara bökigt.

hittas inte filmen annars så behövs det, i alla fall för mig.. Men nu verkar det inte hjälpa.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Why? Säger bara why, kör senaste xbmc och har problem med att ibland när jag ska spela upp film hackar det som fasen och kör jag filmen direkt i vlc tex så funkar det utan problem. Vad kan de va som spökar, har prövat alla olika inställningar med v-sync m.m. Kör windows7 och en i3 3225 med inbyggda HD4000.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Ljudsync

Hej!
Jag har ett problem med syncning av ljudet.
Många av mina filmer är i 24hz och då har jag lagt in en liten fördröjning på ljudet så funkar det klockrent, men när jag sätter på en film som är i 50hz då synkar inte ljudet utan jag får ta bort fördröjningen, finns det något sätt att lösa detta? Ville inte behöva ändra detta varja gång jag slår på en film i 50hz, det smidiga med xbmc är ju att det bara ska rulla på...

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

hittas inte filmen annars så behövs det, i alla fall för mig.. Men nu verkar det inte hjälpa.

Om filmen inte hittas på grund av namnet så brukar det vara årtalen som strular (iaf min erfarenhet) då söker man bara manuellt så får man upp dom

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ante_ante:

Why? Säger bara why, kör senaste xbmc och har problem med att ibland när jag ska spela upp film hackar det som fasen och kör jag filmen direkt i vlc tex så funkar det utan problem. Vad kan de va som spökar, har prövat alla olika inställningar med v-sync m.m. Kör windows7 och en i3 3225 med inbyggda HD4000.

Kör du riktig full screen eller har du ikryssat use borderless window rather than true full screen eller vad det heter? Om du har det så prova att ta bort det och se om det hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Davil_79:

Tack!

Jag ska försöka mig på detta under dagen när jag orkar och febernedsättande tabletterna har börjat verka :/

Du kan också testa att skapa flera profiler, t.ex. en barn och en vuxen. Vuxen-profilen sätter du lösenord på medan barn-profilen bara visar filmer med åldersgräns under x år. Har inte gjort det själv men borde gå av vad jag läst mig till.

Alternativt kan du skippa att visa filmer i library mode och istället köra på vanlig mappstruktur. Enklast att göra det om du går via Videos istället för Movies i huvudmenyn.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Skrivet av anon172162:

Kör du riktig full screen eller har du ikryssat use borderless window rather than true full screen eller vad det heter? Om du har det så prova att ta bort det och se om det hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Jorå det har jag provat. Men efter att jag läst lite mer på nätet kunde ljudet ha inverkan på lagg i filmerna, så gick från HDMI till Optisk och änsålänge verkar det funka som det ska.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ante_ante:

Jorå det har jag provat. Men efter att jag läst lite mer på nätet kunde ljudet ha inverkan på lagg i filmerna, så gick från HDMI till Optisk och änsålänge verkar det funka som det ska.

Konstigt. Kör samma setup som dig med i3 3225 fast med ett asus H77i istället och för mig funkar ljud via HDMI. Kör du ljudet till TVn eller via en receiver? Hur ser dina ljudinställningar ut i XBMC? Kör du bara ut till TVn så bocka ur alla alternativ och välj Directsound istället för WASAPI.

Permalänk
Medlem

Win 8 + Frodo = Inget Ljud

Kör XBMC under Windows 8 på en AMD 5800K. Ljudet fungerar fint i Windows men jag får inget ljud i XBMC. Har kontrollerat under Systemn settings och där är HDMI och DirectSound valt.

Permalänk
Skrivet av anon172162:

Konstigt. Kör samma setup som dig med i3 3225 fast med ett asus H77i istället och för mig funkar ljud via HDMI. Kör du ljudet till TVn eller via en receiver? Hur ser dina ljudinställningar ut i XBMC? Kör du bara ut till TVn så bocka ur alla alternativ och välj Directsound istället för WASAPI.

Ja lite skumt är det, eftersom att ibland funkar det perfekt och andra gånger inte. Men nu kör jag optiskt direkt till min reciever Yamaha RX-V771 och det funkar galant. Nu är det nästa problem, i vissa sekvenser när det tex smäller på ordentligt får jag ett knastrande/sprakande ljud och det är endast i film. Musik pumpar de på som aldrig förr. Nåt förslag?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ante_ante:

Ja lite skumt är det, eftersom att ibland funkar det perfekt och andra gånger inte. Men nu kör jag optiskt direkt till min reciever Yamaha RX-V771 och det funkar galant. Nu är det nästa problem, i vissa sekvenser när det tex smäller på ordentligt får jag ett knastrande/sprakande ljud och det är endast i film. Musik pumpar de på som aldrig förr. Nåt förslag?

Problem med bandbredden i kabeln och/eller bitbortfall. Normal musik använder väsentligt mindre bandbredd än t ex DTS. Jag hade testat med annan/bättre och gärna kortare kabel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sezmamm:

Kör XBMC under Windows 8 på en AMD 5800K. Ljudet fungerar fint i Windows men jag får inget ljud i XBMC. Har kontrollerat under Systemn settings och där är HDMI och DirectSound valt.

Hade samma problem och hade då missat att det i samma ruta fast några val längre ner var Valt mitt Realtek ljudkort istället för det jag använder för HDMI.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det att uppgradera från eden till frodo? något speciellt som behöver göras eller är det bara att köra setupen?
Redan kollat och alla de program samt skinnet jag använder stöds av frodo. Men vill ju inte behöva fixa inställningarna igen nu när allt fungerar galant!

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Hur fungerar det att uppgradera från eden till frodo? något speciellt som behöver göras eller är det bara att köra setupen?
Redan kollat och alla de program samt skinnet jag använder stöds av frodo. Men vill ju inte behöva fixa inställningarna igen nu när allt fungerar galant!

Det är bara att köra!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det är bara att köra!

Blir tokig på detta, tappade många art saker efter uppgraderingen. Har de gjort om vart man läser artist-art & artist-thumbs? fungerar på vissa men inte alla...

såhär har jag musiken

Artistmapp->(fanart, folder, extrafanart )->album (folder.jpg) inte ändrat något sen eden men efter uppdatera läser den inte in allt, och nästan alla som har detta problem har endast ett album. (ja jag lät den skanna in allt igen)

även många utav mina film posters & fanarts försvann, (bilderna ligger kvar precis som jag antar att de ska i samma map som filmen) detta gick relativt lätt att läsa genom att skanna efter artwork igen. Dock fixade inte det collection art :/

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |

Permalänk
Medlem

Fungerade att ta bort de filmer som inte fick art från biblioteket sen skanna in igen. Dock vet jag inte hur jag ska göra med musik då de inte går att ta bort från biblioteket på samma vis. Verkar inte heller som att windows anser att xbmc längre gör något när den spelar musik då den slutar visa bild efter ett tag och tvn stänger av sig när datorn slutat skicka bild. Någon inställning?

Visa signatur

Permalänk

Har beställt en rasp pi som jag ska köra xbmc på och nu funderar jag om jag behöver omdirigera något i mitt filmbibiliotek för tillfället, har närmare 200+ filmer som ligger i varsin mapp blandat med olika undertexter, borde jag gå igenom alla och fixa undertexter och ta bort andra subs osv? eller löser xbmc detta automatiskt, har både 1080p, 720p, br/bd rippar och några Avi.

Permalänk

Prova XBMC-programmet XBMC backup om ni vill spara inställningar till en ny burk, eller varför inte göra en backup innan man uppdaterar programvaran?

Permalänk
Medlem

Är ny på detta med XBMC, och har för första gången byggt ihop en HTPC..
Nu har jag pysslat runt med XBMC i 2 (!!!) dagar, i försök att få scrape'n till både filmer och Anime. Både posters och bakgrundsbilder och artwork... inget av dom får jag att fungera.

MÅSTE jag verkligen byta namn på filmer/serier för att få allt att fungera? Känns som en rejäl pain in the ass att börja byta namn på varenda avsnitt i varje serie man har..

Visa signatur

Gaming: Intel i7 4770-K 3,5GHz | ASUS 780GTX | 8GB Corsair | ASUS mobo | 1st Samsung SSD 128Gb | 1st Samsung SSD 256Gb | 1st Western Digital 1Tb |
Server: Intel i7 920 | XFX ATI 5970 | 6GB Corsair | ASUS Xtreme | 1st Intel SSD 80Gb | 1st Samsung 500Gb | 4st Western Digital 1Tb | 2st Seagate 2Tb

Permalänk

Har använt XBMX 12 ett tag nu och ett problem jag inte riktigt kommer till rätta med är att jag ibland, på vissa mediafiler får dubbelt upp? Jag har sett till så jag bara har en "source" av respektive kategori men ändå får jag detta problem. Jag använder tillägget 'Watchdog' - vet inte om den kan ställa till det? Någon som upplevt samma problem och har en bra lösning eller åtminstone en teori om vad det kan vara som felar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sickbeard:

Har använt XBMX 12 ett tag nu och ett problem jag inte riktigt kommer till rätta med är att jag ibland, på vissa mediafiler får dubbelt upp? Jag har sett till så jag bara har en "source" av respektive kategori men ändå får jag detta problem. Jag använder tillägget 'Watchdog' - vet inte om den kan ställa till det? Någon som upplevt samma problem och har en bra lösning eller åtminstone en teori om vad det kan vara som felar?

Har fått likadant, har då varit filmer med "cd1" och "cd2".

Ifall det är likadant i ditt fall, döp om filerna till "Filmens namn (år)-cd1" och "Filmens namn (år)-cd2"

Uppdatera därefter biblioteket och gå sen in på inställningar ->bild -> Städa bibliotek.

Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem

är det nån som kör frodo och har spartacus serien inlagd?

Permalänk
Medlem

Såg förut när jag uppdaterade xbmc att det fanns något som heter "live tv" kan man alltså använda sitt redan befintliga tv-abonnemang direkt i boxen och därför slippa använda en box? eller är detta något annat som inte fungerar i sverige?

Sen så blev mitt musikbilbliotek lite knasigt när jag uppgraderade till frodo. Allt art och så följde inte med (trots att det ligger i rätt mappar) samma sak hände med filmerna, detta löste jag dock genom att ta bort filmerna från biblioteket och låta den läsa in igen. Då tog den de bilderna som ligger i mappen för filmen. Finns det något vis att göra detta med musikbiblioteket också? dvs rensa det och läsa in igen?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av trozen:

Har fått likadant, har då varit filmer med "cd1" och "cd2".

Ifall det är likadant i ditt fall, döp om filerna till "Filmens namn (år)-cd1" och "Filmens namn (år)-cd2"

Uppdatera därefter biblioteket och gå sen in på inställningar ->bild -> Städa bibliotek.

Hoppas det löser sig!

Tack för svar, jag har dock inte cd1 & cd2 på någon av dubletterna, är främst på tv-serier jag får det. Det är inte heller på samtliga så vet inte riktigt vad det kan vara, ska testa med städa bibliotek-funktionen och se vad som händer.

Permalänk
Skrivet av Raffe:

Såg förut när jag uppdaterade xbmc att det fanns något som heter "live tv" kan man alltså använda sitt redan befintliga tv-abonnemang direkt i boxen och därför slippa använda en box? eller är detta något annat som inte fungerar i Sverige

Jodå, det kan man få att funka.
Det du behöver är dvb t-kort till datorn. Boxerkanaler mao. Hur du ställer in allt så det funkar i XBMC finns det guider om på xbmcs wiki och på xbmchub.
Annars om man nöjer sig med lite livestreamande skript så kan ustvnow, notfilmon, sportsdevil, expat tv och myiplayer rekommenderas.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Har använt XBMC ett tag nu, har aldrig direkt brytt mig om hur det ser ut.

Nu vill jag dock ändra lite på det.
Är det någon som vet hur man fixar så att XBMC automatiskt drar ner covers/thumbnails till filmer/tv-serier.

Länka gärna en guide som ni själv använt eller så.

Tack!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Sedman:

Har använt XBMC ett tag nu, har aldrig direkt brytt mig om hur det ser ut.

Nu vill jag dock ändra lite på det.
Är det någon som vet hur man fixar så att XBMC automatiskt drar ner covers/thumbnails till filmer/tv-serier.

Länka gärna en guide som ni själv använt eller så.

Tack!

Om du har sorterat filmerna i en enda stor mapp med en mapp till varje film så är det väldigt lätt. Ladda ner ett program som heter Media center master, Sedan väljer du sökvägen till där du har dina filmer, programmet kommer automatiskt att hitta alla dina filmer i mappen. Sedan skannar du in alla filmerna så att de får varsin nfo fil samt covers och fanarts om man så vill. Sedan finns även en inställning så att du ändrar namnen på alla dina filmmappar så att det ser ut ungefär såhär "Contraband (2012) [1080p] [R] [voted 6.9] [Action-Adventure]" Det blir då betydligt mycket lättare för xbmc att hitta filmerna då du kan bocka i att det ska matcha mappens namn då du väljer scraper. Jag hade även valt Universal scraper istället för themoviedb.