Val av grafikkort! Hjälp med skillnader mellan dessa kort. GTX 680

Permalänk
Medlem

Val av grafikkort! Hjälp med skillnader mellan dessa kort. GTX 680

Är på jakt efter nytt grafikkort och kollade lite på GTX680.

Vad är den egentliga skillnaden på dessa? TOP-modellen som har 2gb mindre än den andra och är dyrare, Men har snabbare minnen, är det värt att offra 2gb minne för typ 100mhz lr vad det var i skillnad på minneshastigheten?

Och hur stor skillnad är det på ett 670 med 4gb minne mot ett 680 med 4gb minne? Framförallt i förhållande till prisskillnaden på 700kr.

http://www.inet.se/jamfor?compare=5405131&compare=5405132&com...

Permalänk
Medlem

köp inte 680 rena rama skiten alldeles för lite minne till ett skyhögt pris , Skulle rekommendera ett 7970 / 7950 eller ett 670 med mer minne

Visa signatur

7800X3D//4090
Debian // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

köp inte 680 rena rama skiten alldeles för lite minne till ett skyhögt pris , Skulle rekommendera ett 7970 / 7950 eller ett 670 med mer minne

vill inte ha AMD. har ett 6870 atm och vill byta för att byta upp mig, och för att få physX.
Sen gillar jag inte CCC lika mkt som nvidia controlpanel.

Men av de ja länkade så har ju ett 670 4gb minne och det kostar ca 600 mindre.

Permalänk
Medlem

4gb funkar inte på 660/660ti/670/680 för att minnesbussen är för liten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddepanik:

vill inte ha AMD. har ett 6870 atm och vill byta för att byta upp mig, och för att få physX.
Sen gillar jag inte CCC lika mkt som nvidia controlpanel.

Men av de ja länkade så har ju ett 670 4gb minne och det kostar ca 600 mindre.

Du kan få PhysX med AMD kort också. Skillnaden är att med Nvidia kommer du få "Avancerad PhysX", och det finns ett chip dedikerat till PhysX i Nvidia grafikkort.
Har du AMD, så kommer CPU:n utföra arbetet som annars chipet ska göra.

Se denna video

Du kan ladda ner drivrutiner för PhysX här

Jag vet inte varför CCC kontrollpanel ska störa dig. Varför är du ens inne där ^^? Används MSI Afterburner för klockning. Betydligt fler funktioner!

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Xaid:

Jag vet inte varför CCC kontrollpanel ska störa dig. Varför är du ens inne där ^^? Används MSI Afterburner för klockning. Betydligt fler funktioner!

Finns många fall då man behöver CCC/NCP och CCC är verkligen inte roligt att ha att göra med.

Till TS rekommenderar jag ett 670 2GB med en bra och tyst kylare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Du verkar ha koll du.
Minne > Allt

Permalänk
Medlem

Adaptive vsync med halv refreshrate är t.ex. ett måste om man har 120hz och vill spela deadspace, skyrim osv osv... Det är inte kul att behöva ställa ner till 60hz när man har 120hz, och det är inte kul med inputlag med vsync överallt.

Det folk menar med att 680/670 inte behöver 4gb minne är att deras 256-bit minnesbuss är för långsam för att kunna fylla minnet i samma takt som det lär användas. Finns undantag med ett megamoddat skyrim t.ex. men de är väldigt få.

Jag röstar på 2gb GTX 670 jag med. Och undrar du varför ASUS DC2 "TOP" korten är dyrare så är det för att asus är skitdyra. Dom klockar korten lite mer, men inte mer än du kan göra själv.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera 670 FTW i alla fall. Du får PhysX, ett 670 som är i 680 referens, ett kort som klockar sig själv till typ 1215 MHz (GPU) maxar allt jag slängt på det förutom crysis 3. Då med 60 fps nästan konstant. Med en 3570K dårå.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Du verkar ha koll du.
Minne > Allt

Jag har koll jag vet allt jag kan heller inte ha fel när det gäller nvidia

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090