Samsung 256gb 830 dålig random read?!

Permalänk

Samsung 256gb 830 dålig random read?!

Hej,

Testade att köra performance testet i Samsung Magician vilket jag inte gjort tidigare och fick följande resultat:

Jag har kört deras performance optimization och aktiverat det mesta förutom hibernation file då jag inte använder den funktionen.

Vet ju inte vad som ska vara normalt på denna disk men det verkar som den borde gå upp i 80000 IOPS, någon som har samma modell och kan testa kanske?

Det är ju inte så att disken känns slö men jag var mest nyfiken eftersom det ju är en rejäl diff.

Info:

SSD: MZ-7PC256D/EU med senaste firmware
Windows 7 Pro
Intel I7 2600
24gb (XMS3 vengeance low profile)

Inga andra hdds i burken.

Mvh
Mathias

Permalänk
Hedersmedlem

Känner inte till detta prestandatestprogam men har du möjlighet att testa med något mer vanligt program, typ AS SSD Benchmark?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk

Det är programmet som följer med SSD disken eller hämtas på Samsungs hemsida. Man kan uppdatera firmware och kolla status på disken etc, sedan finns det även en liten prestandatestfunktion.

Här kommer lite AS SSD test iaf:

/Mathias

Permalänk
Medlem

Ser rätt ut

Jag tycker det ser ganska rätt ut. När enheten är ny så får man ungefär 73K IOPS. Bara naturligt att prestandan blir lägre efter en stunds användning. Skulle du gölra en secure erase så ska du se att de åker upp igen.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm