Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vad talar du om? Windows RT har desktop och win32-apier. Det som browsern och Office använder, det som dyker upp om du kopplar in lagringsenheter.

Mja, det finns ett desktop-läge, men Windows RT kan bara köra Metroprogram. Program för Windows 7:s desktop går inte köra i Windows RT.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Mja, det finns ett desktop-läge, men Windows RT kan bara köra Metroprogram. Program för Windows 7:s desktop går inte köra i Windows RT.

Det går fint att köra, det går bara att inte installera några extra.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

Såklart det fungerar utmärkt. Det fungerar även utmärkt att ha dem i ett verktygsfält, pinnade i aktivitetsfältet eller helt enkelt WIN + skriv det du vill starta --> Enter.
Det är ju otroligt smidigt att minimera alla fönster för att komma åt dina program, eller? Eller Öppna Dator --> Skrivbord och starta det där. Men då kan man lika gärna inte ha det.

Jag menar bara att det är lite föråldrat att ha genvägar på skrivbordet och det finns smidigare sätt.

Det är faktiskt inte smidigare. Pinnade program är minimerade fönster, så det går bara att köra en instans. Vill man starta en instans till måste man klicka på genvägen på skrivbordet, eller leta reda på programmet i startmenyn.
(Och att behöva SÖKA, dvs skriva in namnet på program man vill starta, är ren idioti; det är mycket därför jag ogillar Ubuntu Unity)

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hACmAn:

win + skriv fungerar inte w8. Den säker bara på vissa delar om man inte ändrar en massa.

Snarare kan du söka på mycket mer saker i åttan än tidigare, man får bara välja kategori. Vad han syftade på här var dock att starta program genom att bara trycka start följt av de första bokstäverna i programmet vilket fungerar precis så.

Skrivet av hACmAn:

Tur att det går bra för Windows RT i alla fall. Verkar kunna bli en ny Windows CE.
Ironi.

Edit:
Off topic
Windows RT kanske är en uppdatering av Windows CE med moder UI snarare än ett nytt os. Någon som vet vard det är för kernel i RT samt senaste CE?

CE har inte funnits på några år, så nej RT bygger inte på det. RT är tänkt att konkurrera med Ipad och Android-plattor och har således många av deras begränsningar och fördelar, skillnaden är att RT har riktiga Office, ordentligt stöd för tangentbord och alla typer av pekdon samt att filsystemet är lättåtkomligt för användaren.

I dagsläget har inte RT mycket att komma med då det redan finns enheter (med Atom exempelvis) som klarar riktiga Windowsprogram utan att kompromissa med storlek eller batteritid, knappt ens pris. Jag håller för närvarande på med en sådan på jobbet, en HP Elitepad, och jag är ganska imponerad. Storlek, vikt och byggkvalitet som en Ipad men med riktiga program, mycket mer dockningsmöjligheter osv. Arms enda fördel är priset på processorerna men det är nog inte tillräckligt, det kan mycket väl bli så att de lägger ner Windows RT till nästa eller näst-nästa release men det kan lika gärna bli så att de positionerar den mot andra segment och satsar lite mer på exempelvis marknadsföring och information. Jag tror att många hade klarat sig utmärkt med bara en RT-enhet om allt de gör är surf, Office och enklare spel och program exempelvis. Det segmentet är inte så litet som många här verkar tro.

Permalänk
Avstängd

Det är faktiskt inte smidigare. Pinnade program är minimerade fönster, så det går bara att köra en instans. Vill man starta en instans till måste man klicka på genvägen på skrivbordet, eller leta reda på programmet i startmenyn.
(Och att behöva SÖKA, dvs skriva in namnet på program man vill starta, är ren idioti; det är mycket därför jag ogillar Ubuntu Unity)

Det där stämmer ju inte alls. Pinnade program är inte minimerade fönster. Vill du köra en instans till är det bara att mittenklicka på ikonen eller högerklicka följt av "Nytt fönster" eller liknande. Du behöver inte alls söka efter program utan det är en möjlighet av flera precis som det har varit sedan Vista, alla gamla möjligheter till att starta program finns också kvar: startmeny i två nivåer (pinnade och alla program), genvägar på skrivbordet, kör osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

skillnaden är att RT har riktiga Office, ordentligt stöd för tangentbord och alla typer av pekdon samt att filsystemet är lättåtkomligt för användaren.

Riktiga Office utan stöd för macros/VBA bör påpekas, utan Outlook. Dessutom utan program som Visio.

USB har inget SDK (för full användning av tredje part, egna drivrutiner etc) i Windows RT så det är enklare att bygga prylar och program för Android och iOS som utnyttjar USB. De har tom återkallat drivrutiner till Windows RT för USB-enheter, för de vill visst inte att det ska finnas några ute. Ytterligare en anledning att gå till Atom SoC och dessutom få bättre batteritid. Priset är ofta lägre på x86. En Atom SoC kostar inte mer. Licensen gör möjligen det, men det handlar ändå om enheter som kostar 4500kr i Sverige. Och så kan du ju köra W8 Pro då också och alltså mot företag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Riktiga Office utan stöd för macros/VBA bör påpekas, utan Outlook. Dessutom utan program som Visio.

Ja precis. Riktiga Office för konsumenter med alla program de behöver. Outlook hade gärna fått följa med men det är inget program för hemanvändare. Visio och liknande (MS Project...) har heller inte så stort användningsområde i hemmet och samma sak gäller VBA. Jag menar du kan inte köra Visual Studio på RT heller men om du vill göra det så har du nog missuppfattat vem RT riktar sig mot.

Citat:

USB har inget SDK (för full användning av tredje part, egna drivrutiner etc) i Windows RT så det är enklare att bygga prylar och program för Android och iOS som utnyttjar USB. De har tom återkallat drivrutiner till Windows RT för USB-enheter, för de vill visst inte att det ska finnas några ute.

Jo, det är ett helt nytt OS (nåja) så att alla drivrutiner inte fungerar perfekt från start är inte så konstigt. Sen visste jag inte att IOS stödde USB-host, vilket RT gör, men om du säger det så...

Citat:

Ytterligare en anledning att gå till Atom SoC och dessutom få bättre batteritid. Priset är ofta lägre på x86. En Atom SoC kostar inte mer. Licensen gör möjligen det, men det handlar ändå om enheter som kostar 4500kr i Sverige. Och så kan du ju köra W8 Pro då också och alltså mot företag.

Jo, precis min poäng. Men det är en ganska stor prisskillnad på ARM och Intel och man ska inte glömma att Office medföljer RT vilket är en ganska stor kostnad till riktiga Windows (Ja ja, Open-/Libre-Office och Google Docs men de är inte alls i samma klass som MS Office, inte ens ARM-versionen). Gentemot Atom så har också ARM (i alla fall de chip som stöds av åttan) mycket bättre grafikprestanda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Ja precis. Riktiga Office för konsumenter med alla program de behöver. Outlook hade gärna fått följa med men det är inget program för hemanvändare. ...

Varför är inte Outlook något för hemanvändare? Jag använder Outlook lika mycket om inte mer privat som i arbetet. Kopplingen till Hotmail fungerar t ex utmärkt.

Edit: Att Microsoft tar överpriser för det är kanske det du menar? Programmet som sådant är mycket bra för alla typer av användare som jag ser det.
Edit2: Personligen tycker jag det är värt de 1200-1500 det tydligen kostar på prisjakt i dagsläget, även privat. Att jag har hela min historia där med snabb tillgång till någon miljon mail är helt ovärderligt för mig. 2013 verkar vara lite billigare, nedåt tusenlappen. Jag kör fortfarande 2010 som var ett bra kliv uppåt jämfört med 2007 även om jag avskyr ribbons eller vad det heter, oavsett hur länge jag använder det. Vänjer mig aldrig. Office XP tycker jag fortfarande hade bäst interface, eller möjligen 2003.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Varför är inte Outlook något för hemanvändare? Jag använder Outlook lika mycket om inte mer privat som i arbetet. Kopplingen till Hotmail fungerar t ex utmärkt.

För att det är overkill. Photoshop fungerar utmärkt för att endast beskära bilder med också men det är knappast det ideala programmet om det är ens totala behov. Outlook är bra men det är ett extremt tungt program med en mängd funktionalitet som inte går att använda hemma om du inte kör en Exchange-server i garderoben. På min sprillans nya "utvecklardator" på jobbet så tar Outlook minst 15 sek på sig att starta, hur tungt hade det inte blivit på RT?

För inte alltför länge sedan så fick man vanligtvis med MS Works (typ Office Light), ibland i kombination med Word, på nya datorer och det räckte gott och väl för nästan alla behov en hemanvändare hade. I mina ögon hade det passat bra mycket bättre på RT än Office men då hade de förstås inte kunnat använda Office som ett försäljningsargument. En lösning hade varit att låta Works eller liknande ingå men att erbjuda Office on ARM som tillval, frågan är hur många som hade köpt Office då när de redan hade kompabiliteten och det mesta av funktionaliteten. Kanske var det därför de la ner Works från första början, det åt upp försäljningen av Office till hemanvändare?

Citat:

Edit: Att Microsoft tar överpriser för det är kanske det du menar? Programmet som sådant är mycket bra för alla typer av användare som jag ser det.

Men bara för att något fungerar så är det inte bra i alla lägen. Du kan använda en långtradare för att pendla till jobbet med och det ger till och med vissa fördelar (inbyggd säng och pentry exempelvis för att inte nämna bagageutrymmet) men det är knappast bra.

Citat:

Edit2: Personligen tycker jag det är värt de 1200-1500 det tydligen kostar på prisjakt i dagsläget, även privat. Att jag har hela min historia där med snabb tillgång till någon miljon mail är helt ovärderligt för mig. 2013 verkar vara lite billigare, nedåt tusenlappen. Jag kör fortfarande 2010 som var ett bra kliv uppåt jämfört med 2007 även om jag avskyr ribbons eller vad det heter, oavsett hur länge jag använder det. Vänjer mig aldrig. Office XP tycker jag fortfarande hade bäst interface, eller möjligen 2003.

Ja men det är ju bra för dig då och då kanske RT inte är för dig. Det gäller dock inte för alla. De allra flesta använder endast webbmail privat och det uppfyller alla deras behov. Både outlook.com (hotmail), Yahoo-mail och Gmail stöder kalenderintegration, många konton, inboxar, signaturer, tangentbordsgenvägar osv., jag vet inte hur det ligger till på andra plattformar då jag inte använder dem men de borde ha liknande funktionalitet. Vad är det du saknar i webbgränssnittet som du får i Outlook? Notifikationer i aktivitetsfältet? Det går att ordna till webbtjänsterna också om man gillar sånt, jag irriterar mig mest på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Petterk

Ja precis. Riktiga Office för konsumenter med alla program de behöver. Outlook hade gärna fått följa med men det är inget program för hemanvändare. Visio och liknande (MS Project...) har heller inte så stort användningsområde i hemmet och samma sak gäller VBA. Jag menar du kan inte köra Visual Studio på RT heller men om du vill göra det så har du nog missuppfattat vem RT riktar sig mot.

Citat:
USB har inget SDK (för full användning av tredje part, egna drivrutiner etc) i Windows RT så det är enklare att bygga prylar och program för Android och iOS som utnyttjar USB. De har tom återkallat drivrutiner till Windows RT för USB-enheter, för de vill visst inte att det ska finnas några ute.

Jo, det är ett helt nytt OS (nåja) så att alla drivrutiner inte fungerar perfekt från start är inte så konstigt. Sen visste jag inte att IOS stödde USB-host, vilket RT gör, men om du säger det så...

Citat:
Ytterligare en anledning att gå till Atom SoC och dessutom få bättre batteritid. Priset är ofta lägre på x86. En Atom SoC kostar inte mer. Licensen gör möjligen det, men det handlar ändå om enheter som kostar 4500kr i Sverige. Och så kan du ju köra W8 Pro då också och alltså mot företag.

Jo, precis min poäng. Men det är en ganska stor prisskillnad på ARM och Intel och man ska inte glömma att Office medföljer RT vilket är en ganska stor kostnad till riktiga Windows (Ja ja, Open-/Libre-Office och Google Docs men de är inte alls i samma klass som MS Office, inte ens ARM-versionen). Gentemot Atom så har också ARM (i alla fall de chip som stöds av åttan) mycket bättre grafikprestanda.

Dold text

Precis min poäng att det är helt uteslutet för företag och företagare. Det är inte andra plattor.

Office följer inte med helt enkelt, det krävs licens för att använda det i företag och det fungerar inte där pga avsaknaden av macros. Outlook saknas och ja Mail är sämre än alternativa plattformar/enheter. Hemanvändare har ingen egen plattform någon annan stans. Vanliga användare kommer aldrig fatta licensvillkoren för det kastrerade Office på Windows RT och det är ingen plattform för människor skulle jag snarare säga.

Ja, iPhone och iPad (iPod touch också) stödjer USB OTG över Camera-kit-adaptern. Så du kan koppla in systemkameror och liknande. Det fungerar med mycket annat också och används även för att koppla ihop dem med extern hårdvara av annan karaktär, t ex midikeyboards och massor annat. På populära Andriodenheter har du motsvarande USB OTG-support och även där officiella adaptrar från tillverkaren, SD-kortläsare och liknande tillbehör. Möss och tangentbord går också bra.

Nej det är inte meningen att du ska kunna skeppa några drivrutiner till Windows RT. Microsoft jagade upp och återkallade ASIX-drivrutinen för deras ethernet-usb brygga t ex. Något som för övrigt fungerar på många Androidenheter. Det kommer inte komma några drivrutiner här, det är inte meningen med plattformen. Det går inte att leverera drivrutiner via Windows Store heller. De är ju Win32. Du har nog missuppfattat vad det är i så fall. Jag har inte pratat om att köra Windowsprogram. Du kan för helvete inte argumentera så. Kan man inte utveckla för enheten så är Windowsprogram ett väldigt högt alternativ och alltså något annat än Windows RT-plattor. Jag har inte påstått att de skulle släppa upp hela Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej det är inte så stor prisskillnad en ARM SoC kostar ca 30 dollar plus minnen, en Atom SoC kostar kanske ca 50 dollar med minnen. Båda har för klen prestanda för spel när det gäller Windows RT. Båda kommer med uppdaterade version dock. Windowslicensen är den riktiga skillnaden, Windows 8 Pro kan kosta upp till 130 dollar på en OEM-maskin. Det hindrar dem inte från att inte kosta mer än värdelösa Tegra3-prylar med RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Orsaken varför Outlook inte är något för hemanvändare är väl att det fungerar med POP3 och Windows 8...

http://blog.laptopmag.com/how-to-read-pop-mail-in-windows-8

Citat:

"Millions of users have email accounts that rely on POP3 mail servers. Many ISPs even give their users POP accounts by default, but don’t tell that to Microsoft as the company steadfastly refuses to support POP3 in Windows 8′s built-in email."

http://www.pcworld.com/article/2013667/8-worst-windows-8-irri...

Citat:

"One of my biggest Windows 8 irritations is its lack of POP email support in the native Mail app. I get it, Microsoft: IMAP's syncing functionality fits better into the cloud-connected, work-everywhere vision you have for Windows 8. But tell that to all the nontechie people who lean on me for computer support, and who rely on the POP email addresses that their ISPs handed out."

Microsoft vill stänga den här möjligheten som är flera decennier gammal.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Den här är rätt rolig, top 3 os som hon gilla bäst och var enklast att hantera var inte varken från MS eller Apple.
Botten 3, tja Windows 8 var inte sämst
http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=SE#/watch?v=sYT...

säga vad man vill men jag tycker videon var riktigt kul

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Precis min poäng att det är helt uteslutet för företag och företagare. Det är inte andra plattor.

Och vad baserar du det på? Väldigt många företag är glada att Windowsplattorna har kommit då de är de enda som kan fungera fullt ut på företagsnätverk osv. Android stöder inte Exchange som default, IOS gör det visserligen men det är buggigt värre, men RT fixar det utan problem (mail i alla fall). Sen är det absolut så att RT är mer riktat mot konsumenter, men det är ändå bättre än alternativen (förutom en Atom med riktiga W8 då).

Citat:

Office följer inte med helt enkelt, det krävs licens för att använda det i företag och det fungerar inte där pga avsaknaden av macros. Outlook saknas och ja Mail är sämre än alternativa plattformar/enheter. Hemanvändare har ingen egen plattform någon annan stans. Vanliga användare kommer aldrig fatta licensvillkoren för det kastrerade Office på Windows RT och det är ingen plattform för människor skulle jag snarare säga.

Men har man Office på företaget så ingår oftast licenser för affärsanvändning av Office RT, samma sak om företaget har Office365+. Jag kan tycka det är snålt av dem att inte tillåta detta från början, men det hör väl ihop med konsumentfokuset och det faktum att alla med volymlicenser får det per automatik.

Citat:

Ja, iPhone och iPad (iPod touch också) stödjer USB OTG över Camera-kit-adaptern. Så du kan koppla in systemkameror och liknande. Det fungerar med mycket annat också och används även för att koppla ihop dem med extern hårdvara av annan karaktär, t ex midikeyboards och massor annat. På populära Andriodenheter har du motsvarande USB OTG-support och även där officiella adaptrar från tillverkaren, SD-kortläsare och liknande tillbehör. Möss och tangentbord går också bra.

Det där är inte riktigt sant. Kamera-adaptern till IOS stöder inte så många enheter och dessutom är det en dongel. USB OTG stöds inte per default i Android utan det krävs ofta root. Möss och tangentbord fungerar, men inte bra. Delvis för att gränssnitten inte alls är anpassade för det men också för att stödet helt enkelt brister på många punkter. Sist jag kollade så gick det exempelvis inte att få en pekare på IOS vilket begränsar nyttan av en mus ganska kraftigt. RT stöder redan mer än så och stödet kommer bara att öka.

Citat:

Nej det är inte meningen att du ska kunna skeppa några drivrutiner till Windows RT. Microsoft jagade upp och återkallade ASIX-drivrutinen för deras ethernet-usb brygga t ex. Något som för övrigt fungerar på många Androidenheter. Det kommer inte komma några drivrutiner här, det är inte meningen med plattformen. Det går inte att leverera drivrutiner via Windows Store heller. De är ju Win32. Du har nog missuppfattat vad det är i så fall. Jag har inte pratat om att köra Windowsprogram.

Jag påstod inte att man skulle kunna ta ner drivrutiner från affären, men drivrutiner krävs för att hårdvara ska fungera. Poängen är att Windows RT stöder långt mycket mer än de systemen det konkurrerar mot. Testa själv att koppla in en extern disk, en kamera eller en skrivare direkt till Android eller IOS och se hur det går. På RT fungerar det med största sannolikhet direkt.

Citat:

Du kan för helvete inte argumentera så. Kan man inte utveckla för enheten så är Windowsprogram ett väldigt högt alternativ och alltså något annat än Windows RT-plattor. Jag har inte påstått att de skulle släppa upp hela Windows.

Jag förstår inte alls vad du pratar om här, kan du förtydliga dig?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sAAb:

Orsaken varför Outlook inte är något för hemanvändare är väl att det fungerar med POP3 och Windows 8...

http://blog.laptopmag.com/how-to-read-pop-mail-in-windows-8

http://www.pcworld.com/article/2013667/8-worst-windows-8-irri...

Microsoft vill stänga den här möjligheten som är flera decennier gammal.

Va, allvarligt? Inget stöd för pop3 som standard i 8? Vi kanske ska starta en ny tråd: "Försämringar i Windows 8".

Nu har jag väldigt dålig koll på hur det sett ut tidigare eftersom jag kört Outlook och pop3 så länge jag kan minnas. Dock minns jag att Outlook Express var väldigt omtyckt av många i XP och fungerade väl, inklusive pop3.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja men det är ju bra för dig då och då kanske RT inte är för dig. Det gäller dock inte för alla. De allra flesta använder endast webbmail privat och det uppfyller alla deras behov. Både outlook.com (hotmail), Yahoo-mail och Gmail stöder kalenderintegration, många konton, inboxar, signaturer, tangentbordsgenvägar osv., jag vet inte hur det ligger till på andra plattformar då jag inte använder dem men de borde ha liknande funktionalitet. Vad är det du saknar i webbgränssnittet som du får i Outlook? Notifikationer i aktivitetsfältet? Det går att ordna till webbtjänsterna också om man gillar sånt, jag irriterar mig mest på dem.

Nej just nu stödjer inte Windows RT/8 mail och Windows Phone kalenderintegration. Stödjer inte Yahoos IMAP IDLE. Gmail har stängt av exchangesynk för de som inte redan hade lagt till det i Windows-enheterna. Mail stödjer t ex inte krypterad mail. Vilket betyder att du måste öppna t ex OWA eller Gmail, eller Yahoo via webben. Det ska komma uppdatering har de lovat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Va, allvarligt? Inget stöd för pop3 som standard i 8? Vi kanske ska starta en ny tråd: "Försämringar i Windows 8".

Nu har jag väldigt dålig koll på hur det sett ut tidigare eftersom jag kört Outlook och pop3 så länge jag kan minnas. Dock minns jag att Outlook Express var väldigt omtyckt av många i XP och fungerade väl, inklusive pop3.

Välkommen till 2013... Men det bästa är att försöka migrera bort ifrån allt som hetler windows då man inte längre kan lita på dem efter det att de fick hybris och förstörde det som en gång gjorde dem stora. Framtiden stavas knappast windows...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nej det är inte så stor prisskillnad en ARM SoC kostar ca 30 dollar plus minnen, en Atom SoC kostar kanske ca 50 dollar med minnen. Båda har för klen prestanda för spel när det gäller Windows RT. Båda kommer med uppdaterade version dock. Windowslicensen är den riktiga skillnaden, Windows 8 Pro kan kosta upp till 130 dollar på en OEM-maskin. Det hindrar dem inte från att inte kosta mer än värdelösa Tegra3-prylar med RT.

Ja, precis som jag sa. Den stora fördelen är kostnaden, inte så mycket kostnaden för själva hårdvaran även om det bidrar en del, utan främst licenskostnaden för Windows och Office. Grafikprestandan är bättre på ARM dock, men ganska marginellt och det kanske inte påverkar så mycket. Båda klarar Angry Birds utan problem liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Jo men det är ju poängen. POP3 är väldigt gammalt och föråldrat nu och saknar moderna funktioner, i princip alla leverantörer stöder andra protokoll och vill du ha dina POP3-konton i Windows mail är det bara att importera dem i outlook eller gmail.

Skrivet av Petterk:

Nej just nu stödjer inte Windows RT/8 mail och Windows Phone kalenderintegration. Stödjer inte Yahoos IMAP IDLE. Gmail har stängt av exchangesynk för de som inte redan hade lagt till det i Windows-enheterna. Mail stödjer t ex inte krypterad mail. Vilket betyder att du måste öppna t ex OWA eller Gmail, eller Yahoo via webben. Det ska komma uppdatering har de lovat.

Jo, det är ju inte idealt. Kritiken gäller dock bara mail-appen och inte webbmail som var vad jag föreslog. Mail-appen täcker de flesta hemanvändares behov, har man större behov kan man använda webbmail, räcker inte det utan ens behov är än större kanske det var fel val att köpa en RT-platta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Jo men det är ju poängen. POP3 är väldigt gammalt och föråldrat nu och saknar moderna funktioner, i princip alla leverantörer stöder andra protokoll och vill du ha dina POP3-konton i Windows mail är det bara att importera dem i outlook eller gmail.

Poängen? Vad är fördelen för kunden att man tar bort stöd för standarder som både används och fungerar utmärkt fortfarande?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu verkar du ha hakat upp dig eller något.

Skrivet av snajk:

Och vad baserar du det på? Väldigt många företag är glada att Windowsplattorna har kommit då de är de enda som kan fungera fullt ut på företagsnätverk osv. Android stöder inte Exchange som default, IOS gör det visserligen men det är buggigt värre, men RT fixar det utan problem (mail i alla fall). Sen är det absolut så att RT är mer riktat mot konsumenter, men det är ändå bättre än alternativen (förutom en Atom med riktiga W8 då).

Nej de stödjer inte nätverk rätt av då det var Windows RT jag pratade om, så inget stöd för domäner och inte fullt stöd för exchangemail osv. Det är enklare att hantera iOS och Android i företagsmiljö, och det finns betydligt bättre verktyg för det oavsett om du vill integrera det i Exchange och System Center eller inte. Android har utmärkt och bättre exchangestöd än Windows RT och Phone i TouchDown. På Microsofts alternativ finns inte den möjligheten helt enkelt. iOS fixar det också bättre. Konsumenter har ofta företagsmail, mail från universitet och liknande. Alltså exchange med EAS. Problemet är ju också att (push) IMAP, CalDAV och CardDAV inte fungerar för tillfället. Något som hemanvändare säkerligen kör.

Skrivet av snajk:

Det där är inte riktigt sant. Kamera-adaptern till IOS stöder inte så många enheter och dessutom är det en dongel. USB OTG stöds inte per default i Android utan det krävs ofta root. Möss och tangentbord fungerar, men inte bra. Delvis för att gränssnitten inte alls är anpassade för det men också för att stödet helt enkelt brister på många punkter. Sist jag kollade så gick det exempelvis inte att få en pekare på IOS vilket begränsar nyttan av en mus ganska kraftigt. RT stöder redan mer än så och stödet kommer bara att öka.

Nej det kräver inte root på de populärast enheterna, det är bara Nexusenheterna som tagit bort UMS-stödet. En del enheter har fullstor USB om du behöver det. Du målar upp någon fantastisk och underbar bild av RT som inte finns. Båda har brister, men det finns många möjligheter i Android och iOS du avfärdar och öppet föraktar, ignorerar.

Tvivlar på att de kommer uppgradera massor drivare med Windows Update (som är skilt från Store) och vad är poängen om inte tredje part kan använda det eller utveckla hårdvara för det?

Skrivet av snajk:

Jag påstod inte att man skulle kunna ta ner drivrutiner från affären, men drivrutiner krävs för att hårdvara ska fungera. Poängen är att Windows RT stöder långt mycket mer än de systemen det konkurrerar mot. Testa själv att koppla in en extern disk, en kamera eller en skrivare direkt till Android eller IOS och se hur det går. På RT fungerar det med största sannolikhet direkt.

Det fungerar direkt på t ex Samsung Galaxy S4, S3, S2, Tab, Note osv med adaptern. Asus Transformer Pad med tangentbordsdocka har fullstor USB i tangentbordet. Vad det gäller diskar. Nej de stödjer inte mer för utvecklare kan inte dra nytta av det helt enkelt. Skrivare är helt beroende av drivrutiner. Som de inte kan släppa/uppdatera själv. Du har ingen live-view eller remote-funktion för din kamera och du har precis som i Windows inbyggt raw-stöd i iOS. Fungerar det inte i Windows RT i skrivbordet så fungerar det däremot inte och ingen kan lägga till stöd eller utnyttja hårdvaran via deras mjukvara tillgänglig i Windows Store. Drivrutiner krävs som sagt.

Permalänk
Medlem

Det här är alltså ingenting Microsoft har kommit på nu, utan det är helt enligt plan: alla windows ska på två år konvergera till Windows RT, och Windows RT har inte desktop.

Desktop i Windows 8 var aldrig en del av OSet, utan en app, en virtuell miljö som körde en lätt uppdaterad version av Windows 7 som Microsoft skickade med för att användarna skulle kunna köra "legacy" program. Det är Metro som är Windows 8.

Jag visste att Desktop skulle bort, men jag trodde den skulle få hänga med några windows-versioner till - men Microsoft har gripits av panik och har mer bråttom att tvinga över användare och utvecklare till mobila Windows än jag trodde.

Om jag hade Microsoft aktier skulle jag sälja dem nu. Och köpa Google.

Det stämmer inte. Hela Modern UI biten sitter i explorer.exe. Kör t, ex ex7forw8 so blir windows 8 vad det borde varit. Så det är fel att desktopen är en app, även om de vill få det att se ut så.

Hur som helst är det nördgrejer och inget som MS vill att kunden ska känna till. Och jag tror också att de på sikt försöker döda desktopen. Den går knappt att använda utan startmeny så egentligen tror jag att ett rent Modern UI är en bättre upplevelse än Windows 8, men miljarder gånger sämre än Windows 7. Ja, miljarder... Börja räkna så förstår ni hur oerhört dåligt jag tycker det är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Google har skjutit på nerstängningen av Exchangestöd till sommaren och Microsoft säger att de då kommer ha stöd för det google kommer använda.

Citat:

och Windows Phone kalenderintegration

va? Jag har kalendrar från exchange/outlook utan problem i WP

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Google har skjutit på nerstängningen av Exchangestöd till sommaren och Microsoft säger att de då kommer ha stöd för det google kommer använda.

va? Jag har kalendrar från exchange/outlook utan problem i WP

Skickades från m.sweclockers.com

Första, det gäller bara konton du redan lagt till innan du kan inte lägga till några efter 30 januari. Som du hittar att Microsoft själva säger.

Andra det gäller gmail och Yahoo.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Windows RT är i praktiken helt uteslutet för allt annat än de minsta företagen (som inte har några problem att köra iOS eller Android) p.g.a.

A Windows 8 Pro tablet can join a Windows network domain, and be managed and monitored just like any other Windows PC. Windows RT cannot join a domain, and is limited to rudimentary management through Exchange ActiveSync or Microsoft System Center Configuration Manager.
Länk

Ytterst få företag lär släppa in Windows-enheter på nätverket om de inte har rätt (eller i Windows RT fall möjlighet) att gå med i domänen.

Svårt att se att Windows RT ens är vettig för hemanvändare. Visst följer en stympad version av MS Office med, men för 1000kr får man en version av MS Office 2013 till Windows 8 som stödjer macron och outlook. En stor anledning till att många vill ha MS Office hemma är att kunna utföra arbetsuppgifter och företag har en väldigt stor förkärlek till att stoppa in VBA i sina dokument, något som inte stöds i MS Office för Windows RT.

Och vill man köra MS Office så är nog en pekplatta fel enhet till att börja med, men vill man mot förmodan göra detta så är definitivt Windows RT fel OS p.g.a att Microsoft hindrar 3:e-partstillverkare från att utveckla desktop-applikationer mot win32.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Poängen? Vad är fördelen för kunden att man tar bort stöd för standarder som både används och fungerar utmärkt fortfarande?

För att den inte fungerar utmärkt fortfarande. Den stöder inte de funktioner som kunderna vill ha idag (exempelvis synk i viloläge) och detta är MS sätt att påverka mail-leverantörer till att gå över till något modernare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tyvärr, jag vet inga fördelar. Microsoft ber i stället dig att be din internet-leverantör att byta protokoll:

http://windows.microsoft.com/is-is/windows-8/pop-email-accoun...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För att den inte fungerar utmärkt fortfarande. Den stöder inte de funktioner som kunderna vill ha idag (exempelvis synk i viloläge) och detta är MS sätt att påverka mail-leverantörer till att gå över till något modernare.

Då får de se till att stödja Push över IMAP, inte inte tvinga de använda Exchange ActiveSync som du måste licensiera från Microsoft. Utan IMAP IDLE kan du inte det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sAAb:

Tyvärr, jag vet inga fördelar. Microsoft ber i stället dig att be din internet-leverantör att byta protokoll:

http://windows.microsoft.com/is-is/windows-8/pop-email-accoun...

Haha, helt bisarrt!

Vad håller Microsoft på med egentligen? Man blir ju nästan orolig.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

Haha, helt bisarrt!

Vad håller Microsoft på med egentligen? Man blir ju nästan orolig.

IP, TCP är och ICMP ju också gamla saker som borde slopas för att visa hur modern man är, men har man åtminstone behållit stödet för telnet och tokenring i win 8 ? De har ju tagit bort tokenring i server 2012 http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh831568.aspx och jag har alltid brukat använda telnet över tokenring för allt viktigt.

Jag hörde rykten att MS skulle utveckla en ny lightversion av gopher för att kunna förenkla den grafiska designen ytterligare i kommande versioner av sina operativsystem eftersom de ansåg att gopher var lite för tungt och krävde onödigt hög bandbredd för att ge en bra användarupplevelse, så nu kanske det kommer nya gopher inriktade molntjänster och bättre gopherservrar.
Det vore även bra om de tog fram nån form av spärr mot alla som använder RIP och NAT och kanske även dags att skrota DHCP, det skulle driva på utvecklingen ännu fortare och de som gnäller är bara bakåtsträvare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.