Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskgråbärt:

Har skrivit en recension på prisjakt ang y500 för er som funderar på att köpa:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1491335

Håller med i de mesta.
Har dock aldrig haft problem med Sli eller musplattan lyckligtvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av thexps:

Håller med i de mesta.
Har dock aldrig haft problem med Sli eller musplattan lyckligtvis.

Vilken nvidia driver kör du? Kör du battlefield 3? Där fladdrar bilden för mig med senaste eller förra drivarna på de flesta inställningar utom låga.

Musplattan är inget problem det drar mest ner kvalitetskänslan något. Den funkar ju som den ska så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskgråbärt:

Vilken nvidia driver kör du? Kör du battlefield 3? Där fladdrar bilden för mig med senaste eller förra drivarna på de flesta inställningar utom låga.

Musplattan är inget problem det drar mest ner kvalitetskänslan något. Den funkar ju som den ska så.

Jag har kör de senaste och har även kört förra. Spelar en del BF3 men aldrig upplevt någon fladdrande bild, flyter på riktigt bra.
Kör på näst högsta upplösningen och de flesta inställningar på high/Medium tror jag. Ligger på ca 55-80 fps
I början körde jag på 1080P upplösning och tror jag hade medium/low inställt, inget fladder då heller. Men sänkte upplösningen lite då jag tycker de blev lättare och spela på 15" skärmen.

Permalänk

Har återigen fått problem med touch-paden detta trots att de här problemen skulle vara lösa på alla modeller som var tillverkade efter 28 November. Denna gången lägger den av helt med jämna mellanrum för att sedan dra omkring i något slags anfall tvärs över skärmen.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

Har återigen fått problem med touch-paden detta trots att de här problemen skulle vara lösa på alla modeller som var tillverkade efter 28 November. Denna gången lägger den av helt med jämna mellanrum för att sedan dra omkring i något slags anfall tvärs över skärmen.

Vilken tillverkare är det på touchpaden?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Damir2d:

Vilken tillverkare är det på touchpaden?

ELAN

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk

Jag sitter och sneglar på Y500 efter att min gamla vapendragare hamnat på kyrkogården. Jag undrar dock hur pass stor skillnad det egentligen är emellan i5- och i7-versionen? Vissa påstår att i7an skulle vara överdådig, och kanske t o m onödig, om man endast söker en speldator. Vilket jag gör. Så jag svävar i ovishet..

Permalänk
Medlem

Till er som har köpt en kylplatta till eran Y500 : vilken har ni köpt? hur mycket hjälper det?

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Skrivet av thexps:

Jag har kör de senaste och har även kört förra. Spelar en del BF3 men aldrig upplevt någon fladdrande bild, flyter på riktigt bra.
Kör på näst högsta upplösningen och de flesta inställningar på high/Medium tror jag. Ligger på ca 55-80 fps
I början körde jag på 1080P upplösning och tror jag hade medium/low inställt, inget fladder då heller. Men sänkte upplösningen lite då jag tycker de blev lättare och spela på 15" skärmen.

hmm fan vad skumt alltså.. Kan inte fatta varför det blir så på en identisk dator. Och varför det bara är vissa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskgråbärt:

hmm fan vad skumt alltså.. Kan inte fatta varför det blir så på en identisk dator. Och varför det bara är vissa spel.

Testa ominstallera Windows? Något du installerat som stör grafikdrivrutinerna kanske... (Du har One-key recovery knappen vid strömuttaget ifall du vill fabriksåterställa den)

Permalänk
Medlem

Får nu tillbaks min Y500 efter 3 veckors reparation, touchpaden ska förbannemig vara Synaptics, annars blir jag besviken

Permalänk

Funderar på att häva köpet på min och införskaffa något annat. Fungerar inte att ha en dator där touch-paden bara fungerar när den själv vill. Särskilt eftersom att jag redan fått datorn utbytt en gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

Funderar på att häva köpet på min och införskaffa något annat. Fungerar inte att ha en dator där touch-paden bara fungerar när den själv vill. Särskilt eftersom att jag redan fått datorn utbytt en gång.

Du fick din dator utbytt, tror det som är problemet, troligen fick du samma eller liknande batch och bör nog skicka in den för reparation om du verkligen vill få till touchpaden. De som skickat in den verkar ha fått problemet åtgärdat. Annars, om du verkligen vill byta ut datorn, så ta och hör med Alina

Permalänk
Skrivet av Nirneath:

Du fick din dator utbytt, tror det som är problemet, troligen fick du samma eller liknande batch och bör nog skicka in den för reparation om du verkligen vill få till touchpaden. De som skickat in den verkar ha fått problemet åtgärdat. Annars, om du verkligen vill byta ut datorn, så ta och hör med Alina

Ja, jag ska se om de inte kan gå med på någon kompromiss där jag betala mellanskillnaden för en annan dator

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får ni Furmark att köra SLI med original W8 installationen? Har installerat nyaste drivisarna men inget resultat. Står att den throttlar en del och 99% användning på ett kort och 0/1/2% i bästa fall på det andra.

Borde fläktarna till grafikkorten låta lika mycket? Min vänstra fläkt låter jätteilla och den högra bara susar "normalt".

Permalänk

Jag är lite nyfiken hur folk har gjort vid ominstallation av W8? Tydligen kan inte Webhallen tillhandahålla produktnyckeln, så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra vid ett eventuellt köp av ytterligare en HDD, man vill ju behålla operativsystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

Får ni Furmark att köra SLI med original W8 installationen? Har installerat nyaste drivisarna men inget resultat. Står att den throttlar en del och 99% användning på ett kort och 0/1/2% i bästa fall på det andra.

Borde fläktarna till grafikkorten låta lika mycket? Min vänstra fläkt låter jätteilla och den högra bara susar "normalt".

Den vänstra låter lite mer då den ska kyla gpu och cpu medan högra endast gpu nr2

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Webhallen

Angående Windows-nyckeln som mirrorsedge skriver om ovan så är den mycket riktigt inte printad på någon lapp på datorn. Istället är nyckeln inbäddad i BIOS i likhet med de flesta andra Windows 8 datorerna på marknaden.

Vill man installera om/byta disk finns det två alternativ:

1. Identifiera vilken Windowsutgåva det är på datorn (t.ex. Windows 8 OEM Svenskt 64 bit) och installera om med en sådan skiva. Om utgåvorna är identiska kommer Windows inte ens att fråga efter en nyckel uatn läser den helt sonika från BIOS.

2. Klona den befintliga disken till en ny. Fungerar utan problem och ingen ominstallation av Windows krävs förstås.

Har man tungan rätt i mun går det dessutom att knåpa ihop en egen Windows ISO och i den ange version/utgåva i setup konfigurationsfilerna. Detta fungerar dock bara om den version av Windows man använde rsom bas för ISOn 1: är samma eller en bättre version än den som kom på datorn 2: är samma version avseende arkitektur, 32 eller 64 bits dvs.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirrorsedge:

Jag är lite nyfiken hur folk har gjort vid ominstallation av W8? Tydligen kan inte Webhallen tillhandahålla produktnyckeln, så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra vid ett eventuellt köp av ytterligare en HDD, man vill ju behålla operativsystemet.

Nyckeln är inpräntad i BIOS(det ska alltså inte behövas en nyckel vid installationen om man har rätt version av Windows), så det är bara att stoppa in den nya hårddisken och installera operativsystemet med en standard Windows 8 kopia. Många har använt sig av version "en_windows_8_x64_dvd_915440" och det har funkat utan problem

Edit: Webhallen hann före mig

Permalänk
Skrivet av Nirneath:

Testa ominstallera Windows? Något du installerat som stör grafikdrivrutinerna kanske... (Du har One-key recovery knappen vid strömuttaget ifall du vill fabriksåterställa den)

Återställer den utan att radera filer? Har googlat runt en hel del och hittat folk med sliproblem som löst dem med att sweepa grafikdrivers och installera om dem, och för vissa helt enkelt installera om steam. Har dock originspel som är samma sli-fel på så känn inte så troligt. Sist på nvidia forumet hade det hjälpt för folk att byta/ sänka polling på musen, så det var där det krockade.

Ska fortsätta testa och rota och återkommer om jag hittar lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskgråbärt:

Återställer den utan att radera filer?

Knappen återställer datorn till det läge som den var när du köpte datorn, så jag skulle nog säga att du ska använda denna metod allra sist, när du fått slut på idéer. Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

314.22 verkar funka men har fortfarande problem med flimmrande bild i Dayz/Wasteland när man startar spelet, men får bort detta genom att ändra någon av grafikinställningarna, spelar ingen roll vilken :P.

Sen har jag också fortfarande problem med att mitt wifi kopplar ner lite då och då. Har senaste drivern installerad

Vad är det för Wasteland spel du pratar om? Blir nyfiken men hittar bara gammalt från 1988 och en 2a som inte släppts ännu.
BERÄTTA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Den vänstra låter lite mer då den ska kyla gpu och cpu medan högra endast gpu nr2

tacktack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

Vad är det för Wasteland spel du pratar om? Blir nyfiken men hittar bara gammalt från 1988 och en 2a som inte släppts ännu.
BERÄTTA!

Wasteland är ett mission till Arma 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

Wasteland är ett mission till Arma 2

jahaa.. jag sitter och väntar på Wasteland 2 nu iaf, verkar superduperkul. Tack för det

Permalänk
Medlem

Någon som testat Arma 3 Alphan? Fungerar Sli så de går att spela?

Permalänk

Nån som har spelat Crysis 3 på Y500 ?
Om isåfall vilka inställningar kör ni på och vilka fps får ni ?

Permalänk

Crysis 3 flyter på fint i mediuminställningar, och ser inte så värst mkt bättre ut på högre så jag är rätt nöjd. Jag tror säkert man kan köra på high om man inte får problemet med sli som jag får med fladdrig bild.

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Nån som har spelat Crysis 3 på Y500 ?
Om isåfall vilka inställningar kör ni på och vilka fps får ni ?

Jag gjorde en benchmark på betan, den ligger längre bak i tråden. Dock fungerar spelet bättre nu, men jag kan säga att ska man spela med 60fps i 1080p så är det low som gäller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite här på forumet och på andra forum ang Y500, finns det något sätt så man kan koppla in en extern skärm, säg en 24" eller liknande? Eller går det bara med HDMI?
Skulle gärna köpa en sådan här laptop men det där med 15,6" avskrämmer mig lite, vill inte spela på så få tum