Permalänk
Medlem

missing operating system

Jag rensade precis min hårddisk med hjälp utav killdisk. När jag nu startar datorn med windowsskivan i händer det absolut ingenting. Jag får bara upp meddelandet "Missing operating system" på dkärmen. Vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajas73:

Jag rensade precis min hårddisk med hjälp utav killdisk. När jag nu startar datorn med windowsskivan i händer det absolut ingenting. Jag får bara upp meddelandet "Missing operating system" på dkärmen. Vad kan jag göra?

Du kan börja med att tala om vad du har för hårdvara och vilket operativsystem det gäller.

Förmodligen får du ändra bootordningen i BIOS så att cd-läsaren får högre prioritet än hårddisken.

Permalänk
Inaktiv

Ändra boot order.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajas73:

Ändra bootorder?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Antar att du inte hade ditt OS installerat på den disken? Har ingen erfarenhet av det programmet men av namnet att döma så är den väl rensad eller i värsta fall död xD Om du hade två diskar inkopplade när du installerade OS kan det hända att bootmgr(tänker jag på rätt?) lägger sig på andra disken och därmed går det inte att boota efter formatering av andra disken. Detta går att rädda mha. en repair via OS-skivan/flashminnet.

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce

Permalänk
Medlem

Som redan sagts, ändra boot order så att din DVD ligger först i listan.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Det gäller windows 7 64bitars. Jag misstänker att du har rätt isak.. Hur ändtar jag bootordningen? Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajas73:

Det gäller windows 7 64bitars. Jag misstänker att du har rätt isak.. Hur ändtar jag bootordningen? Mvh

Det beror på vad du har för dator / hårdvara.

Kolla denna sida, eller googla efter en annan, alternativt kolla manualen till ditt moderkort eller laptop.

Väl inne i bios får du leta runt lite tills du hittar något som heter boot order, boot priority eller liknande. Eller, igen, kolla manualen

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen!