Swebits-pirat åtalas för uppladdning av över 500 filmer

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Förmodligen ganska många. Det ska bli intressant att se hur det går 2014 dock. Piratpartiet lär få lite mer medial draghjälp än vanligt då de numera ingår i Europaparlamentet. Men visst. Det är grovt hyckleri att sitta här och gnälla om man röstade på någon av partierna som låter rättighetshavarna köpa lagar.

Hoppas verkligen att det händer något 2014, i Island så har ju redan Piraterna 9 % eller vad det är? Hoppas att jag en dag kan få sen en Pirat regering i europa!

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Som tur är så cirkulerar mitt liv inte runt illegal nerladdning av gratis film/spel, utan när jag röstar så tänker jag på mer viktiga saker som t.ex. ekonomi, vård, utbildning, arbete, etc.
Kommer aldrig rösta på PP så länge det är ett enfråge-parti, och kommer aldrig rösta på V rent allmänt.

Jag tycker att det är lite väl mycket häxjakt på nätpirater, men det kunde varit betydligt värre.

PP har inte vart ett enfråges parti det senaste året.
PP har en sjukt intelligent syn på arbete, ekonomi, vård, utbildning, arbete, etc, precis som det du tänker på när du röstar. Så kolla upp PP:s politik lite mer och se om det är något du är för.

Många som fortfarande tror att PP är ett enfråges part, men varför kommer SD in i riksdagen som är mer eller mindre ett enfråges parti, när 2 miljoner svenskar regelbundet tankar ner men inte röstar på PP?

Permalänk
Avstängd

Fängelse för att kopiera en film... Vilket jävla samhälle vi lever i.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av R34p3r:

Tack för en röst med reson. Oavsett vad man tycker eller inte tycker om piratkopiering eller liknande så måste alla inblandade vara medvetna om riskerna och dess konsekvenser. Liknelse, graffiti kan vara oerhört bra och välgjort samt passa in, men det är lik förbaskat olagligt och skadegörelse.

Muta politiker är också olagligt. Subjektiva domare är också olagligt. Poliser som bryter mot regler är också olagligt. Det är en massa som är olagligt men sker varje dag i Sverige. Hollywood säger vad som ska ske och det sker oberoende av vad svensk lag säger.
Fascism heter det med ett fint ord (korporatism för de som tror att fascism kunde bara finnas i nazi tyskland under WW2).

Detta är bara ännu ett bevis på hur köpta politiker är. Hela tiden hör man om nya lagar och nya specialgrupper för upphovsrätt. Finns nog allvarligare brott i landet som skulle må bra av extra resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Man kan däremot avskeda nisse och anställa någon som jagar bus om det är den prioritering man vill ha.

I svenska polisens fall så är det knappast pengarna som är problemet utan deras effektivitet med tanke på att högerregeringen såg till att det blev fler poliser men de löser ändå färre brott nu än innan. I övrigt vet jag inte varför du kom in på de andra sakerna i ditt senaste inlägg för det känns som att de har absolut inget att göra med det jag skrev. Jag har t.ex. aldrig krävt mer pengar till polisen eller tagit ställning till hur de ska prioritera, utan enbart belyst hur det fungerar.

Skrev faktiskt "om du vill ta upp".
Dvs inget jag nämt att du har.

Absolut löser dom förre brott, man får börja ställa krav mot dom som styr Sverige.
Löser inga problem att sparka personer heller så länge dom inte jobbar emot att lösa problem.
Dom får helt enkelt plocka fram piskan och moroten för att effektivisera poliserna än att varsla dom, redan galet många arbetslösa i sverige.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoseEater:

Ja och ja. För det handlar inte om att tolerera. Det är så det de facto kommer att bli tills att bättre tjänster finns ute. När folk blir erbjudna tjänster som är bättre en de illegala metoderna kommer de snabbt betala för sig (Spotify...).

Ersättningsmodellerna idag är helt skeva mot dagens informationssamhälle och man arbetar aktiv mot att låta utveckling ta fart då man har stora monopol och tjänar absurda pengar på den gamla modellen.

Fram tills dess är det ganska menlöst att diskutera om det är lagligt/rätt/fel etc. Folk kommer fortsätta göra det. Punkt slut.

Tyvärr har du fel. Men det är föga förvånande.

Så med andra ord kan inte lagbrott tolereras.

Och vill du hålla på och fildela olagligt och piratkopiera så får du vara beredd på risken att åka fast och gnäll inte som en barnunge ifall du gör det.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Fängelse för att kopiera en film... Vilket jävla samhälle vi lever i.

Att kopiera upphovsrättsskyddat material är som kopiera pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Nja, det tycker jag inte. Men tycker heller inte att det ska vara häxjakt på pirater. Dom har varken skadat, dödat eller rånat någon.

Äsh... lägg av.

Häxjakt... ??? nåja.

Lagbrott är lagbrott. Sluta gnäll ifall ni åker fast. Ni vet vad ni ger er in i .

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Känns som om de skattepengar jag bidrar med kunde användas till något mer nobelt. Som det är nu verkar de lägga väldigt mycket resurser på att gå Hollywoods ärenden istället för att lägga de extra resurserna på att lösa våldsbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Det lustiga är ju att de själva beskriver problematiken och svaret rakt framför näsan på dem. Släpp allt samtidigt globalt så skulle dessa problem minska markant. Finns ingen anledning att ha olika releasedatum beroende på region.

Systemet där filmer först släpps på bio och senare i handeln är också förlegat. Gör filmerna tillgängliga på alla kanaler samtidigt.

kommer ihåg på dc-tiden då man var med i scenen.. Fattade inte hur tur jag hade som tog mig in i nätverket men där var det flitigt med insiders.
kanske borde börja i den änden ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueEyes:

Oki då är jag med.
Svårt att förstå vad folk menar ibland.

Självklart kan man debattera osv.

Men det jag reflekterade över i mitt första inlägg vad själva fenomenet i tråden att piratkopierings förespråkarna blev så upprörda när någon åker fast och lagen faktiskt gör det den ska.

Det tycker jag var lite intressant.

Jag menar att dom är väl inte så dumma att dom inte begriper att gör dom något som betecknas som olagligt så kan man åka fast, och när man gör det då gnäller man ?

Det finner jag lite patetiskt, att säga "Uh oh... nä jag hade ingen aning om att det var olagligt..."

Jag förstår fortfarande upprördheten i det hela. Våldtäkt och misshandel är också olagligt, men det finns många fall som ligger på hög och väntar för att det saknas resurser. Att då prioritera upphovsrättsbrott kan upplevas väl magstarkt för många.

Om alla brott behandlas lika och tilldelas resurser "i tur och ordning" så hade nog ingen varit upprörd men så är det ju inte. Det finns inte resurser att lägga på alla brott så en prioritering måste göras, och det är nog många som tycker att även om upphovsrättsintrång är olagligt så borde det få en extremt låg prio kämfört med ovan nämnda exempel, men så är det ju inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag förstår fortfarande upprördheten i det hela. Våldtäkt och misshandel är också olagligt, men det finns många fall som ligger på hög och väntar för att det saknas resurser. Att då prioritera upphovsrättsbrott kan upplevas väl magstarkt för många.

Om alla brott behandlas lika och tilldelas resurser "i tur och ordning" så hade nog ingen varit upprörd men så är det ju inte. Det finns inte resurser att lägga på alla brott så en prioritering måste göras, och det är nog många som tycker att även om upphovsrättsintrång är olagligt så borde det få en extremt låg prio kämfört med ovan nämnda exempel, men så är det ju inte.

Jo självklart hade man väl sett att brott som dom du tar upp fick prioritet och ägnades mer tid.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Skrivet av BlueEyes:

Tyvärr har du fel. Men det är föga förvånande.

Så med andra ord kan inte lagbrott tolereras.

Och vill du hålla på och fildela olagligt och piratkopiera så får du vara beredd på risken att åka fast och gnäll inte som en barnunge ifall du gör det.

Hmm..

I vad har jag fel? och varför är det föga förvånande? Du får gärna specificera. Och hur summerar dina åsikter till den generella slutsatsen att "Så med andra ord kan inte lagbrott tolereras." Det är dessutom rätt svårt att ha fel i en åsikt. Det är därför det kallas en åsikt.

Att det är olagligt vet jag och jag kommer aldrig gnälla om jag åker fast.

Slutsats: kommer folk sluta piratkopiera om swebits fälls?
Svar:Nej.
Kommer folk eventuellt sluta pirakopiera om det kommer en ny bättre och billigare tjänst som gör TV/film underhållning ännu enklare och med högre kvalité?
Svar: Troligtvis en hel del.

Permalänk
Inaktiv

Skönt att se att det äntligen sker krafttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R34p3r:

Tack för en röst med reson. Oavsett vad man tycker eller inte tycker om piratkopiering eller liknande så måste alla inblandade vara medvetna om riskerna och dess konsekvenser. Liknelse, graffiti kan vara oerhört bra och välgjort samt passa in, men det är lik förbaskat olagligt och skadegörelse.

i Norrköpings hamn finns det en väldigt stor "vägg" där det är helt lagligt att måla med grafitti, visst finns det på andra ställen i stan ändå men att folk i lugn och ro får måla nere i hamnen utan risk för att "åka dit" har med säkerhet skonat många spårvagnar och bussar och väggar från skadegörelse

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoseEater:

Hmm..

I vad har jag fel? och varför är det föga förvånande? Du får gärna specificera. Och hur summerar dina åsikter till den generella slutsatsen att "Så med andra ord kan inte lagbrott tolereras." Det är dessutom rätt svårt att ha fel i en åsikt. Det är därför det kallas en åsikt.

Att det är olagligt vet jag och jag kommer aldrig gnälla om jag åker fast.

Slutsats: kommer folk sluta piratkopiera om swebits fälls?
Svar:Nej.
Kommer folk eventuellt sluta pirakopiera om det kommer en ny bättre och billigare tjänst som gör TV/film underhållning ännu enklare och med högre kvalité?
Svar: Troligtvis en hel del.

Du har fel i att vi skall tolerera lagbrott som piratkopiering och olaglig fildelning.

Självklart finns det fortfarande folk som kommer begå brott genom att piratkopiera och fildela olagligt efter swebit dommen.
Men skall du sälla dig till dessa brottslingar ? förmodligen för du vet inte bättre.

Jag tycker bara att man skall förstå att ger man sig in på olagligt område och vet vad konsekvensen av att åka fast innebär, då kan man inte gnälla efteråt.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueEyes:

Jo självklart hade man väl sett att brott som dom du tar upp fick prioritet och ägnades mer tid.

Och det är där upprördheten kommer in i bilden. Polisen har begränsade resurser så man kan inte ta hand om allt som kommer in, men väljer att ägna tid åt sådant här. Dessutom har ju rättighetshavarna lagstadgade gräddfilar att bedriva privat polisiär verksamhet, vilket inte existerar inom andra områden. Så jag förstår varför folk blir arga.

Ännu läskigare blir det om man börjar fundera på hur många brott av det slag jag nämnde innan man hade kunnat lösa om inga resurser lades på upphovsrättsbrott. Det står inget i lagboken om hur olika brott skall prioriteras vad jag vet, så det borde kunna "ordnas" den vägen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av BlueEyes:

Du har fel i att vi skall tolerera lagbrott som piratkopiering och olaglig fildelning.

Självklart finns det fortfarande folk som kommer begå brott genom att piratkopiera och fildela olagligt efter swebit dommen.
Men skall du sälla dig till dessa brottslingar ? förmodligen för du vet inte bättre.

Jag tycker bara att man skall förstå att ger man sig in på olagligt område och vet vad konsekvensen av att åka fast innebär, då kan man inte gnälla efteråt.

Som jag skrev först. Det handlar inte om att tolerera. Även om du inte tolererar det, vad ska du göra åt saken? Knacka dörr lappa säften?!
Min poäng är att det därför är bättre att ägna sin tankeverksamhet åt lösningar, inte bestraffningar.

"förmodligen för du vet inte bättre" Förmodligen vet jag bättre än dig. Och varför återkommer till du gnäll efteråt. Har jag gnällt?
"Men skall du sälla dig till dessa brottslingar ?" Det finns de som rätar in sig i ledet, sedan finns det sådana som uppfinner nya led. för 100 år sedan var det olaglig för kvinnor att rösta. Som tur var fanns det krafter som utmanade de lagarna och uppfann nya led.

Permalänk

Häxprocessen fortsätter sakta men säkert, konstigt då fakta påvisar att nedladdning är bra i försäljningssynpunkt.

Visa signatur

specc.
i7 920, 570, intel ssd. fulltower FD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Du har en bra poäng men dina antaganden om procentsattserna är tyvärr, troligen felaktiga. Då regeringspartierna oftast har iaf delvis gemensam politik så kommer troligtvis betydligt större del av varje partis politik genomföras. Men faktum kvarstår att anledningen till att du röstade på ett specifikt parti antagligen är för att de skilljer sig från de andra på någon punkt. Och just pga att partiet skilljer sig från de andra på den punkten är sannolikheten ganska stor att det inte går igenom.

Det är möjligt. Men jag har fortfarande ingen garranti för att mitt parti kommer Jobba med mina frågor Öht.

(Vi skall inte jaga en hel ungdomsgeneration någon?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det är möjligt. Men jag har fortfarande ingen garranti för att mitt parti kommer Jobba med mina frågor Öht.

(Vi skall inte jaga en hel ungdomsgeneration någon?)

Polisen jagar brottslingar. Måste ja skriva mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Skådespelarna får sina pengar ändå. Regissören kameramännen, makeup artisterna, hemmakväll, etc det är dessa som får tar den stora smällen.

Fel anser jag, dom som förlorar på det är dom högst uppsatta inom filmindustri och det är därför polis mm tvingas lägga så mycket tid och pengar på pirater för att det är dom med enormt mycket pengar som trycker på och pressar.

Det är inte makeup artisterna eller kameramännen som pressade Sverige att stänga TPB för länge sedan och som just då inte bröt någon svensk lag.
Det handlar om kontroll och pengar, det är lite samma sak som att ta 1.000 kr för aids medicin som kostar 10 kr att tillverka PGA copyright. Dom som sitter på toppen vill ju självklart inte få en "tunnare" plånbok även om det är på folks bekostnad.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Fel anser jag, dom som förlorar på det är dom högst uppsatta inom filmindustri och det är därför polis mm tvingas lägga så mycket tid och pengar på pirater för att det är dom med enormt mycket pengar som trycker på och pressar.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=eTOKXC...

Det är inte makeup artisterna eller kameramännen som pressade Sverige att stänga TPB för länge sedan och som just då inte bröt någon svensk lag.
Det handlar om kontroll och pengar, det är lite samma sak som att ta 1.000 kr för aids medicin som kostar 10 kr att tillverka PGA copyright. Dom som sitter på toppen vill ju självklart inte få en "tunnare" plånbok även om det är på folks bekostnad.

http://www.techdirt.com/articles/20121018/01054720744/hollywo...

problemet med dagens svenska polis
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vanliga-poliser-bor-kont...
http://morgonsur.wordpress.com/2013/04/22/om-poliser-som-inte...
http://www.dn.se/ledare/signerat/polisen-vill-inget-se-vill-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Varför har de inte koll på hur många han laddat upp till sen tar priset som det skulle kosta att de faktiskt sålt filmen och tar x antal nerladdade x priset + rättegångskostnader som straff?

De kan ju inte ta allt på en gång, det kommer i rättegången istället.

Permalänk
Medlem

On topic så är det det sjukt att man talar om fängelsestraff för fildelning och försöker motivera det med att personen i fråga (till råga på allt) har släppt filmer på torrent innan de fanns att köpa i Sverige. Filmer som redan släpps i andra delar av världen, men inte kommit hit ännu eftersom alla mellanhänder som vill ha sin del av kakan ska vara inblandade. Och filmer som Aliens 3, som redan mjölkats pengar för på VHS, DVD, limited edition, directors cut, trilogy boxset, osv. Om den sålde dåligt i Sverige så tror jag det har mindre att göra med att den fanns 10 dagar tidigare på en svensk torrentsida än att folk kanske inte vill köpa samma film 10 gånger i olika format och klipp.

Det enda vettiga vore att skippa regionsbegränsningar för filmer/tv-serier och erbjuda bättre tjänster för strömmande video, med ett vettigt utbud till ett vettigt pris. Att kasta folk i fängelse för fildelning känns inte som ett alternativ, framförallt inte med tanke på staffskalan för stöld mot privatpersoner, våldsbrott, narkotikabrott, mord. Straffet står helt enkelt inte i proportion till brottet, oavsett vad vissa tycker.

1
Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Fel anser jag, dom som förlorar på det är dom högst uppsatta inom filmindustri och det är därför polis mm tvingas lägga så mycket tid och pengar på pirater för att det är dom med enormt mycket pengar som trycker på och pressar.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=eTOKXC...

Det är inte makeup artisterna eller kameramännen som pressade Sverige att stänga TPB för länge sedan och som just då inte bröt någon svensk lag.
Det handlar om kontroll och pengar, det är lite samma sak som att ta 1.000 kr för aids medicin som kostar 10 kr att tillverka PGA copyright. Dom som sitter på toppen vill ju självklart inte få en "tunnare" plånbok även om det är på folks bekostnad.

Haha nej det är mer än dem ja skrev som ja sa "etc" det är stor majoritet i media branschen skulle ja kunna tänka mig. Och ja har sätt den dokumentären. Sverige blev typ "hotade" utav USA att stänga av piratebay. Det har en påverkan i filmindustrin och påverkar videobutiker etc om du inte håller med kan du lika gärna lämna forumet och ta reda på mer fakta. Men ja säger inte emot att man kan lyckas tex med internet filmer och gå den vägen men är något upphovsrätts skyddat så är de det! Vill någon dela sin information fritt får den det vill någon kräva betalt för sin information får den det och ska få det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag förstår fortfarande upprördheten i det hela. Våldtäkt och misshandel är också olagligt, men det finns många fall som ligger på hög och väntar för att det saknas resurser. Att då prioritera upphovsrättsbrott kan upplevas väl magstarkt för många.

Om alla brott behandlas lika och tilldelas resurser "i tur och ordning" så hade nog ingen varit upprörd men så är det ju inte. Det finns inte resurser att lägga på alla brott så en prioritering måste göras, och det är nog många som tycker att även om upphovsrättsintrång är olagligt så borde det få en extremt låg prio kämfört med ovan nämnda exempel, men så är det ju inte.

Viktigt här är att skilja på våldsbrott som i princip alltid utreds at statligt anställda åklagare medans det i piratkopieringsfall ofta rör sig om åklagare med privat finansiering. Alltså har de, oftast, ingenting med varandra att göra och en jämförelse blir väldigt haltande.

Bara för att klargöra så är jag väl medveten om att det finns statligt anställda åklagare och poliser som jagar fildelare, men de är väldigt få.

Permalänk
Medlem

Om en torrent sida försvinner så kommer det ju bara en ny. Tvinga några personer betala böter och sätta dem i fängelse kommer inte påverka antalet nedladdningar.

Lägg pengarna som används för att jaga fildelare på att skapa bättre tjänster istället. Om de nu vill få stopp på fildelningen så får de antingen ta helt kontroll över internet och/eller åtala samtliga.

Visa signatur

i7 3770K | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 690 | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | 16GB 1600MHz | ASUS Xonar Essence STX |SSD 120GB Intel 520 | 1TB WD | Fractal Design Define XL | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Dell U3011 IPS | Eizo S2402W | Dell U2412M | Windows 7 Home Premium 64-bit | Telia Fiber 100/10 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BlueEyes:

Böter tycks ju inte avskräcka i varje fall ? så vad göra ? låtsas som det regnar ?

Man skulle ju kunna titta på grundorsakerna istället för att jaga symptom. En av de stora anledningarna att folk piratkopierar är för att sättet att konsumera media har ändrats drastiskt och att medieindustrin inte har hängt med. Medieindustrin har historiskt sett varit väldigt bakåtsträvande när det gäller att ändra affärsmodeller och när det kommer till nya medium. Istället för att se möjligheten till att tjäna pengar så vill man hålla kvar vid gamla affärsmodeller. Detta har gällt allt från radio till kassettband, videoband, CD-skivor, MP3-spelare och internet. Folk vill inte längre konsumera media så som vi gjorde förr eftersom de tekniska förutsättningarna har ändrats. Man vill inte köpa musik på en plastbit bara för att rippa den och sedan lägga in den på datorn. Då vill man hellre köpa den digitalt direkt. Man vill heller inte köpa hela skivor utan man vill ha de där låtarna som är bra. Spotify blev stort trots att de haft mycket trassel med motstridiga skivbolag. Hade de fått med sig alla hade de varit ännu större. Så frågan är, ska marknaden rätta sig efter vad företagen vill erbjuda eller ska företagen försöka leverera det som marknaden efterfrågar? Det är där vi står idag. Istället för att omfamna den nya tekniken valde film- och musikindustrin att slå till med förbud och lagar som vanligt. Tänk hur marknaden hade sett ut om vi fick Spotify istället för Napster när det begav sig. Hur många hade orkat piratkopiera då?

Sen finns det en annan ekonomisk aspekt som framförallt musikindustrin vägrar förstå och det är att vi konsumenter bara har en fix mängd pengar att lägga på nöjen. Andelen av vår inkomst som går till nöjen har tydligen varit tämligen konstant i många herrans år men utbudet av saker att lägga de där pengarna på har ökat. Bland ungdomar så är ju datorspel en stor post och många väljer helt enkelt att lägga sina pengar på annat än musik. Det har inget med piratkopiering att göra. Jag tror mest att musikindustrin är griniga för att de tappar försäljning medan film och TV drar in mer och mer pengar.

Just musikindustrin har ett stort problem också eftersom de stora skivbolagen håller på att tappa makten. Historiskt sett har de haft mycket att säga till om eftersom de kontrollerat så mycket. För att slå var man mer eller mindre tvungen att arbeta med ett stort skivbolag för att det var så fruktansvärt dyrt med studio och distribution. Nu är det mycket billigare med en inspelningsstudio och duktiga producenter och ljudtekniker är lättare att hitta och de behöver ju inte befinna sig på samma sida av jorden. Man kan spela in i Sverige, skicka det till en ljudtekniker i Australien som mixar det och sedan diskuterar man alltihop med en producent i USA. Distributionen är också mycket lättare nu än någonsin eftersom man kan sprida sin musik mer eller mindre gratis på internet. Man behöver inte ha tillgång till ett ställe som tillverkar formar för att pressa massa skivor som ska skeppas runt hela jorden till butiker. Det svider rätt mycket för skivbolagen eftersom deras tjänster helt enkelt inte är lika relevanta längre.

Så om man ser på det hela i ett lite större perspektiv så behöver det inte vara så komplicerat egentligen. Nu är ju Spotify väletablerat och skivbolagen ser att de inte gick under för det. Filmindustrin har sneglat på konceptet och ser möjligheten att sälja sina produkter med minimala distributionskostnader vilket lockar så även där har det börjat dyka upp alternativ som Netflix och HBO. Mer kommer det när de inser att folk faktiskt kan tänka sig att lägga lite pengar på det och att det finns mycket att spara på att slippa hela den krångliga och dyra infrastrukturen som TV-nätet innebär.

Så jag tycker att man ska låta bli att försöka göra sig av med piratkopiering med skrämseltaktik och istället ta tag i grundproblemet, så kommer mycket lösa sig helt av sig självt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Dela med sig av film till några polare -> Risk för fängelse
Skattefiffla 60 miljoner -> Plats i Telias styrelse

Sverige är rätt upp-och-ner...