ta bort operativsystem

Permalänk
Medlem

ta bort operativsystem

Hej

Jag har Windows Vista och samtidigt XP installerat på min laptop.
Jag vill ta bort XP och undrar hur man gör.

r

Permalänk
Medlem

Va?

Försök att förklara lite mer för retards som jag fattar inte

Visa signatur

Datorn: | AMD FX-8350 @4,5ghz | Noctua NH-D14 | ASRock 990FX Professional Fatal1ty | 32gb, Corsair Vengeance LP 1866mhz | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition SLI | Samsung Pro Basic 840-Series 256GB | 3TB Seagate Barracuda 7200rpm | XFX Black Edition 1000W 80+ Platinum | Fractal Design Define R4 | Tangentbord: Razer Black Widow Mechanical | Mus: Razer Naga Green MMO Gaming Mouse | Headset: Cooler Master Storm Sirus Gaming Headset |

Permalänk
Medlem

1. Du kan gömma det andra operativet genom att ändra i bootconfig.

1. Klicka Windowsknappen + R
2. Skriv 'msconfig' sen klicka enter.
3. Välj fliken 'Systemstart'
4. Välj Windows Xp
5. Klicka "Ta bort".

I Vista så kan du nu ta bort Windows-mappen för XP-installationen och datorn kommer inte att förska boota ifrån XP längre.

2. Det renaste alternativet är att formatera disken du har XP på. Om du har XP på samma hårddisk som Vista, så får du formatera om båda
samt installera om Vista.

Permalänk
Medlem

Hej Borg,

Tack för svaret

Innebär det förfaringssätt som du föreslår i punkt 1, att XP försvinner helt och att det diskutrymme som nu är bundet till XP frigörs och kan användas av Vista?
(Jag har ingen lust att installera om Vista.)

Permalänk
Inaktiv

Man kan INTE ha 2 olika windows på samma partition (en hårddisk kan innehålla flera partitioner, du kan formatera en partition utan att skada någon annan).

Ta reda på om Windows XP körs på en annan partition eller en hel annan hårddisk. Ta reda på vilken disk det är i Windows (t.ex C:, D: osv). Gå in under "Diskhantering"/"Disk management" (finns under Kontroll panelen -> Administrativa verktyg/Administritative tools -> System Management /Systemhantering), Markera disken med rätt tecken (typ E: eller D:).

Ligger den på samma disk som en annan partition, ta bort hela partitionen (glöm ej att ta backup på viktiga filer), välj sedan en annan lämplig partittion och förstora den (resize), så blir den partitionen så mycket större = extra utrymme. Du kan också välja att bara formatera partitionen (som beskrivet nedan) men då får du en till typ C:/D: whatnot istället för att förstora en annan.

Ligger den på en egen disk, högerklicka och tryck "formatera", välj NTFS (Snabb) , och voila så har du din egen disk där.

För att sedan ta bort inlägget där du startar datorn, tryck start->kör/run, skriv msconfig och tryck enter. Gå in på fliken "boot"/"uppstart", markera Windows XP och tryck Delete/Ta bort.

Permalänk
Medlem

Hej, tack för svaret och info.

Under "Dator" står det: Hårddiskar (2)
Lokal disk (C) samt Lokal disk (E)

Men det finns väl endast en fysisk hårddisk i datorn ?

Jag har aldrig använt XP (E) så det finns inget jag behöver spara eller ta backup på. (Där finns några program installerade där men jag har inte använt dem.)

Om jag högerklickar på E: så kan man välja "formatera", räcker det för att ta bort E:?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reac:

Hej, tack för svaret och info.

Under "Dator" står det: Hårddiskar (2)
Lokal disk (C) samt Lokal disk (E)

Men det finns väl endast en fysisk hårddisk i datorn ?

Jag har aldrig använt XP (E) så det finns inget jag behöver spara eller ta backup på. (Där finns några program installerade där men jag har inte använt dem.)

Om jag högerklickar på E: så kan man välja "formatera", räcker det för att ta bort E:?

Det kan finnas flera. Det lättaste är egentligen att formatera E:, och sen gå in i msconfig som jag beskrev ovan för att ta bort bootinlägget. Då blir E: en "hårddisk" du kan spara data på. Det lite svårare, men klart bästa om det nu bara är en fysisk hårddisk, är att ta bort partitionen helt istället för att formatera om den, och förstora C: så att den växer sig lika stor som C: + E: är just nu. Allt står beskrivet i mitt inlägg ovan.

Glöm inte att ta bort bootinlägget bara (msconfig > boot > windows xp > delete)

Permalänk
Medlem

jag utgår från att det endast finns en hårddisk med 2 partitioner, (datorn är en Dell Studio 1535).

Skulle du vilja beskriva mer i detalj, steg för steg, hur jag ska gå till väga för att ta bort partitionen.

jag är som du förstår inte insatt i hur dessa saker fungerar ....

r

Permalänk
Hedersmedlem

Tog bort inlägg som inte var hjälpsamma. Håll er till att hjälpa reac!

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reac:

jag utgår från att det endast finns en hårddisk med 2 partitioner, (datorn är en Dell Studio 1535).

Skulle du vilja beskriva mer i detalj, steg för steg, hur jag ska gå till väga för att ta bort partitionen.

jag är som du förstår inte insatt i hur dessa saker fungerar ....

r

Nu tvivlar jag starkt på att det går att förstora C: ifrån din nuvarande windows-installation utan att boota upp något tredje medium ,men detta är ingenting jag kan guida dig igenom via ett forum då det är en väldigt avancerad procedur som jag tror sträcker sig långt utöver dina tekniska kunskaper tyvärr..

Däremot kan jag rekommendera dig att högerklicka på E: under den här datorn, och välja formatera om med metoden NTFS (Snabb). Då kan du fortfarande använda dig av utrymmet på den partitionen.

Utifall att: Såhär gör man för att ta bort en partition och låta en annan fylla upp den i Windows iallafall (om det nu gick med C:, vilket jag tvivlar på.)

1. Öppna upp diskhantering/diskmanagement-programmet i Windows:
Tryck start, och skriv in följande i antingen sökfältet eller i kördialogen och tryck enter.

diskmgmt.msc

2. Ta bort E:'s partition
Nu ska du ha uppe fönstret till diskhanteringen, i detta fönster finns det 2 olika listor, ena däruppe som visar olika partitioner (C:\, E:\), samt en där nere som visar diskar samt deras respektive partitioner. Nu utgår jag ifrån att både C: och E: ligger bredvid varandra horistontellt i den nedre listan, dvs under samma Disk. Detta betyder att båda 2 är partitioner på samma hårddisk.

Högerklicka på E:\'s partition i nedre listan, och tryck Ta bort/Delete.

3. Förstora C: till att ta upp resten av hårddiskens utrymme som blev kvar efter borttagandet av E:
Högerklicka på C:, tryck på "Utöka"/"Extend" och välj så högt värde du kan för nya storleken ,tryck OK och låt den köra på.

Permalänk
Medlem

Jag gick in på Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Datorhantering -> Diskhantering, och upp dök en ruta där bilden du beskriver stämmer.
Högst upp står de båda partitionerna (C och E) med angiven storlek i GB, och längre ner står de angivna horisontellt.

Om jag högerklickar på E så kan man, som du anvisar, välja "Ta bort volym".

Innan jag utför denna djärva handling vill jag fråga om det finns någon risk att detta orsakar problem med den andra partitionen eller om ytterligare åtgärder behöver utföras, utöver att förstora C som du beskrev?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reac:

Jag gick in på Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Datorhantering -> Diskhantering, och upp dök en ruta där bilden du beskriver stämmer.
Högst upp står de båda partitionerna (C och E) med angiven storlek i GB, och längre ner står de angivna horisontellt.

Om jag högerklickar på E så kan man, som du anvisar, välja "Ta bort volym".

Innan jag utför denna djärva handling vill jag fråga om det finns någon risk att detta orsakar problem med den andra partitionen eller om ytterligare åtgärder behöver utföras, utöver att förstora C som du beskrev?

Ja alltså som jag skrev i mitt inlägg om du läser det så finns det en väldigt stor risk att du inte kan förstora C: då det är därifrån windows körs, den måste avmontera partitionen för att grejja med den, men den behöver just C: för att göra det så det går ej.

Jag hade bara formaterat om E: i ditt läge, som jag beskrivit 2-3 ggr nu

Permalänk
Medlem

OK

Stort tack för svaren och informationen.

(Som amatör på området kan jag tycka att det är konstigt att det inte går lika lätt att ta bort partitionen som att skapa den.)

Jag avvaktar ett tag tills behovet av diskplats blir akut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reac:

OK

Stort tack för svaren och informationen.

(Som amatör på området kan jag tycka att det är konstigt att det inte går lika lätt att ta bort partitionen som att skapa den.)

Jag avvaktar ett tag tills behovet av diskplats blir akut.

Allright. Det är i princip lika lätt att ta bort E: som det är att förstora C: om det är det du menar, problemet ligger i att datorn MÅSTE ha och BEHÖVER C: för att köra programmet du grejjar i, därför blir C: "låst" på det viset. Men som sagt, gå in på den här datorn, högerklicka på E:, formatera så har du en ny "hårddisk" att lagra data på.

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att sätta mig in i på vilka nivåer borttagningen av E sker.

Men C förblir väl oberörd hela tiden när man tar bort, eller formaterar E?

När E försvinner borde väl därför den plats som E upptagit på disken automatiskt utgöra en del av C, ... eller?

Om jag formaterar E, kommer jag då att automatiskt ha tillgång till de filer som jag lagrar på den del av hårddisken där E tidigare låg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reac:

Jag har lite svårt att sätta mig in i på vilka nivåer borttagningen av E sker.

Men C förblir väl oberörd hela tiden när man tar bort, eller formaterar E?

När E försvinner borde väl därför den plats som E upptagit på disken automatiskt utgöra en del av C, ... eller?

Om jag formaterar E, kommer jag då att automatiskt ha tillgång till de filer som jag lagrar på den del av hårddisken där E tidigare låg?

Hej,

Det stämmer att C blir oberörd, dock kommer E EJ att bli en del av C. Den kommer vara 'outnyttjat utrymme', varvid du sedan får formatera den.
När du gör detta blir den en ny e:\ (förutsatt att du har cd-läsare på d:\)
Men denna helt nya e:\ blir kanonbra att använda som lagringsutrymme.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Det stämmer att C blir oberörd, dock kommer E EJ att bli en del av C. Den kommer vara 'outnyttjat utrymme', varvid du sedan får formatera den.
När du gör detta blir den en ny e:\ (förutsatt att du har cd-läsare på d:\)
Men denna helt nya e:\ blir kanonbra att använda som lagringsutrymme.

Som han sa, för att C: ska bli del av E:'s gamla utrymme så måste du förstora C:, som jag gått igenom i mina inlägg. Just den procedurern som inte är möjlig när du bootar ifrån C:

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag blir lite långrandig ...... men

Om jag högerklickar på C i Diskhanteraren, så finns alternativet "Krymp volym".

Borde då inte alternativet "Expandera volym" dyka upp om man formaterar E ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Som han sa, för att C: ska bli del av E:'s gamla utrymme så måste du förstora C:, som jag gått igenom i mina inlägg. Just den procedurern som inte är möjlig när du bootar ifrån C:

Ah, ursäkta. Jag verkar ha missat ett inlägg eller två, noterar att du fick från att rekommendera att inte expandera till att instruera. My bad.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8