Permalänk
Avstängd

php/html länk till varje namn?

Jag har 10 namn inne i min databas. Jag har skrivit ut dem så att de syns på min hemsida. Jag undrar hur jag ska gå tillväga om jag vill tilldela varje namn en egen sida dvs att vart namnet än står på hemaidan så ska den länkas till namnets egen sida.

Nån som kan ge mig en liten start?

Permalänk
Medlem

Loopa igenom dina namn från databasen och echo:a ut länkar?

EDIT: Tycker frågan var lite svår att förstå

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Avstängd

Alltså

NAmn1 - länk1(.html .php etc)
NAmn2 - länk2
NAmn3 - länk3

OSv

Permalänk

Vill du ha en profilsida, likt här på Swec?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Njaä typ.
Jag vill bara skriva ut namnen som vanligt med select sedan ska varje namn i listan gå till en egen sida.

JAg vet hur man ger dem en egen test.php?id= men jag vet inte hur man skapar självaste den sidan. Jag kanske är ute och cyklar helt

Permalänk
Medlem

Skapa en länk t.ex. test.php?namn=$user

Sen på nästa sida så kör något i stil med

$user = $_GET["namn"];

Sen använd $user variabeln för att komma åt rätt rad i databasen

Permalänk
Medlem

skapa en profile.php som hämtar användarens info baserat på id.

profile.php?id=10

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv

Något i stil med detta för att lista:

$link = mysql_connect("localhost", "user", "pass") or die("cant connect to mysql server"); mysql_select_db("mydatabase",$link) or die("no such database"); $q = mysql_query("SELECT * FROM `names`",$link); while($row = mysql_fetch_array($q)){ print "<a href=\"profile.php?id=".$row["id"]."\">".$row["firstname"]."</a><br />"; } mysql_close($link);

sen i profile.php:

$link = mysql_connect("localhost", "user", "pass") or die("cant connect to mysql server"); mysql_select_db("mydatabase",$link) or die("no such database"); $id = -1; if(isset($_GET["id"])){ if(is_numeric($_GET["id"])){ $id = mysql_real_escape_string($_GET["id"]); } } if($id == -1){ die("Invalid id"); } $q = mysql_query("SELECT * FROM `names` WHERE `id` = ".$id,$link); if(mysql_num_rows($q) < 1){ die("No such user"); } $usr = mysql_fetch_array($q); print $usr["firstname"]." ".$usr["lastname"]."<br />".$usr["age"]; mysql_close($link);

Obs, ej testat kod och jag är sjukt seg just nu (trött&förkyld), men något i stil med detta!

EDIT: Vill klargöra, jag är oftast inte alls okej med att bara ge ut kod till folk som ber om det, men vet samtidigt att bästa sätt att lära sig är att se hur andra gör, och bygga på det. php.net har en lista på alla funktioner osv. samt förklaringar till hur dom används. Använd sökfältet uppe till höger, sök i "function list". Dom har även en hel del artiklar och guider som går igenom precis allt php har att erbjuda, grundligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Något i stil med detta för att lista:

$link = mysql_connect("localhost", "user", "pass") or die("cant connect to mysql server"); mysql_select_db("mydatabase",$link) or die("no such database"); $q = mysql_query("SELECT * FROM `names`",$link); while($row = mysql_fetch_array($q)){ print "<a href=\"profile.php?id=".$row["id"]."\">".$row["firstname"]."</a><br />"; } mysql_close($link);

sen i profile.php:

$link = mysql_connect("localhost", "user", "pass") or die("cant connect to mysql server"); mysql_select_db("mydatabase",$link) or die("no such database"); $id = -1; if(isset($_GET["id"])){ if(is_numeric($_GET["id"])){ $id = mysql_real_escape_string($_GET["id"]); } } if($id == -1){ die("Invalid id"); } $q = mysql_query("SELECT * FROM `names` WHERE `id` = ".$id,$link); if(mysql_num_rows($q) < 1){ die("No such user"); } $usr = mysql_fetch_array($q); print $usr["firstname"]." ".$usr["lastname"]."<br />".$usr["age"]; mysql_close($link);

Obs, ej testat kod och jag är sjukt seg just nu (trött&förkyld), men något i stil med detta!

EDIT: Vill klargöra, jag är oftast inte alls okej med att bara ge ut kod till folk som ber om det, men vet samtidigt att bästa sätt att lära sig är att se hur andra gör, och bygga på det. php.net har en lista på alla funktioner osv. samt förklaringar till hur dom används. Använd sökfältet uppe till höger, sök i "function list". Dom har även en hel del artiklar och guider som går igenom precis allt php har att erbjuda, grundligt.

Skulle dock rekommendera honom att använda MySQLi eller PDO istället då MySQL är deprecated från och med PHP 5.5.0 och kommer så småningom försvinna.

I övrigt ser det väl korrekt ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BuruZ:

Skulle dock rekommendera honom att använda MySQLi eller PDO istället då MySQL är deprecated från och med PHP 5.5.0 och kommer så småningom försvinna.

I övrigt ser det väl korrekt ut.

Allright, var ett tag sen jag sysslade med webbutv. öht så var väl ganska lätt att missa Men det stämmer nog!