Permalänk
Medlem

Jag vet att man borde ha det, efter ett tag så börjar man slarva och nu skipper jag helt.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Jag vet inte hur stor risken är att man skadar sina komponenter om man inte använder det, men bygger jag en dator för 20k har jag ingen lust att chansa, speciellt när försäkringen kostar 15 spänn.

Folk som säger att de byggt dator i 20 år och aldrig varit med om några skador; Hur många gånger har ni faktiskt kollat efter ESD skador, och hur många av gångerna har ni slagit på datorn efteråt, märkt att den går igång, och antagit att den inte tagit någon skada?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Entusiast

Jag har kört bil i 10 år utan att krocka så varför ska jag ha på mig säkerhetsbälte?

Ja jag har på mig antistatband. Tycker att 30 kr är en väldigt billig försäkring så det är det helt klart värt. Mitt gamla grafikkort betedde sig allmänt konstigt och eventuellt berodde det på att jag pillat för mycket på det men vet inte. Så nu är det armband på som gäller.

Angående hur vanligt det är med ESD-skador och hur stor risken är så är det väldigt svårt att säga. Det är ju långt ifrån trivialt att bevisa att det är en ESD-skada som ligger bakom instabila datorer och döda komponenter. Det krävs mer eller mindre att man kollar med kraftfulla mikroskop och använder sig av andra dyra och krångliga mätmetoder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Använder 90 % av gångerna jag pillar med burken ESD-armband, tycker det är lika bra då vissa personer *HOST* pappa *HOST* anser att jag är född med tummen mitt i handen;) Dessutom är min matta ESD heaven!

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

Började använda ESD armband sedan något år tillbaka då man fick förklarat vad de faktiskt var till för (viste inte direkt innan) så nu kör jag alltid med ESD armband så fort jag ska in i datorn. Jag är typiskt "Better safe than sorry" =P

Permalänk
Inaktiv

I förr, nej, men sista burkarna, japp.

Har ändå åkt på någon random reboot/krasch som jag inte hittar orsaken till..

Permalänk
Medlem

Vet att man borde. Äger esd-band, esd-skor, esd handskar, esd-tshirt och esd-labbrock men jag har fan aldrig använt det när jag byggt datorer.

Edit: och esd-matta/duk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB
Projekt C4 (Landator) Bygglogg: Här!

Permalänk
Medlem

Ja det gör jag och då i kombination med ESD-matta.

Permalänk
Medlem

Använder ett, billig garanti utifall stoltheten och erfarenhet inte längre kan skydda en.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt under mina år som datorbyggare. Har byggt och modifierat sedan Pentium 1 tiden. Har på den tiden (dvs 15 - 20 år) bara haft en komponent som gått sönder för mig och det var ett moderkort förra året. Mest troligt hade det med ett åsknedslag att göra men det KAN ha berott på att jag aldrig använder ESD-skydd.

Precis som tidigare användare skrivit så handlar det lite om sunt förnuft. Sitt inte på en heltäckningsmatta med filttofflor och ylletröja när du fixar. Själv sitter jag naken i ett helkaklat utrymme och meckar. Jag känner att jag blir ett med maskinen då.

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem

Jag gör så att jag först jordar mig (tar typ i ett element) När jag meckar med datorerna så har jag dom på sängen å så står jag bredvid med knät så att det tar på chassiet

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

Använder när jag ska montera moderkort och dylikt. Dock inte vid t.ex. fläktmontering och sådant.

Better safe than sorry är mitt tänk )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pras88:

Själv sitter jag naken i ett helkaklat utrymme och meckar. Jag känner att jag blir ett med maskinen då.

Hahaha! Du gav min morgon en bra start, thank u sir! ^^

Själv kör jag mer på ta på element eller liknande, aldrig använt armband.. Första 15-20 datorerna jag byggde för ca 12-13 år sedan var när jag praoade på ett företag som byggde och reparerade datorer, så använde inte dom något sådant alls, dom hade t.o.m. grafikkort i en stor hög i en låda.. Dom brydde sig alltså inte så mycket om risken att paja komponenter, och från det lärde jag mig att dom tål mycket mer stryk än vad jag trodde innan.,
Inte världens bästa idé att ha den filosofin, jag vet.. Men lat och dumsnål som man är..

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk

Jag använder ESD-armband av samma skäl som jag använder bilbälte när jag kör bil.

Better safe than sorry...

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pras88:

Har aldrig använt under mina år som datorbyggare. Har byggt och modifierat sedan Pentium 1 tiden. Har på den tiden (dvs 15 - 20 år) bara haft en komponent som gått sönder för mig och det var ett moderkort förra året. Mest troligt hade det med ett åsknedslag att göra men det KAN ha berott på att jag aldrig använder ESD-skydd.

Precis som tidigare användare skrivit så handlar det lite om sunt förnuft. Sitt inte på en heltäckningsmatta med filttofflor och ylletröja när du fixar. Själv sitter jag naken i ett helkaklat utrymme och meckar. Jag känner att jag blir ett med maskinen då.

av någon anledning stämmer det in lite lätt.
Man börjar som vanligt och när man är färdig så slutar det med att man sitter i bara fillingar och leker
frugan har ibland börjat garva åt det "sitter lilla bebisen och leker nu igen"

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Har byggt datorer sedan 1994 och har aldrig haft ESD-armband eller dyligt på mig. Men håller alltid en hand på chassit innan jag tar upp en komponent som ska in.

Kör bara med bomullskläder för att minimera risken för att bli statisk.
Det som en del skriver om att, ta i ett element då och då, hjälper inte ett jäkla skit.
Det är potentialen mellan dig och chassit som ska vara samma, så om du tar i elementet hjälper inte, då chassit inte tar i det.

Har faktiskt hänt 1 gång att ett grafikkort gått sönder och då gjorde jag ett chassibyte.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X3D...Hyte Y60
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Medlem

Jag har väl byggt ett tiotal datorer och har alltid använt det. Aldrig haft nått krongel så jag kommer nog att fortsätta att använda det.

Känner själv att det är lite som att köra bil utan bälte. Du gör det en gång och inser att det gick bra och fortsätter så tills den dagen det händer. Nu är kanske jämförelsen inte den bästa men det är så jag tänker. Safety first! ;D

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Under mina mer än 10år med att meka och bygga datorer har jag aldrig använt något sånt. Och inte har någon dator dött för mig heller.

Och du har skapat trådarna;
Frysningar, men musen rör sig
Intel 915GM hänger sig
SATA problem
Plötsliga avtängningar

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk

Självklart att man använder det, särskilt när man förstört komponenter två gånger utan armband!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Vanligaste felet med hårdvara är ESD relaterade problem.

Bara läsa alla hjälptrådar här på Swec om personer som fått problem med grafikkort efter något år.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Har förstört ett grafikkort, men det kostade runt 200kr nytt, så det var bara att köpa nytt. Annars har jag aldrig haft tanken på något ESD-band som bara sitter i vägen för arbetet att bygga datorn. Jag använde dock en polares ESD-band för att han tvingade mig.. (Självklart rätt hyffsat bra att slippa betala upp till 17k ifall datorn dött eller så.) Men det var ingen höjdare. ESD-bandet var bara i vägen, och man fick väl med min relativt korta stubin, en eller flera utbrott på skiten. Inget för den arge. Så förklarar jag ett ESD-band.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

Jag använder oftast men är det så att datorn krånglar på uppstart kör jag in handen och rör runt lite (misstolka inte tack).

Permalänk

Köpte ett par esd-armband för 9:- när netonnet hade sin komponentutförsäljning. Känns fruktansvärt dumsnålt att inte använda det även om man vet att risken är minimal.

Det jag tänker i första hand är att det blir en typ av garanti om/när man säljer delarna för köparen att man inte misshandlat komponenterna något.

Sen HAR jag esd'at ihjäl en speldator en gång i tiden (när man inte visste vad man pysslade med) så jag vet att risken finns där.

Permalänk
Skrivet av FoxOne:

Intel 915GM hänger sig
SATA problem
Plötsliga avtängningar

fyfan made my day

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Medlem

Jag använder när jag fingrar på kretskort men inte annars, min farsa lärde mig att använda det eftersom att några moderkort har pajat pga ESD när han byggde i början på 2000 talet, jag vet inte om det var ömtåligare då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Intel 915GM hänger sig
SATA problem
Plötsliga avtängningar

Klockren xD

Permalänk

Använde mig inte av ESD-armband när jag byggde datorn (specs i sign) och jag anser att esd-armband är helt onödigt så länge du inte springer runt och driftar i tjocksockor och fleecetröja på en matta så behöver du inte oroa dig

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S - Intel i7 8700k - Asus RX 580 OC 8GB - Corsair Venegeance 16GB DDR4 3000MHz - Samsung 970 Pro 500GB SSD - Fractal Design Integra M 650W - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - Samsung 27" C27FG70F Curved

Permalänk
Medlem

Klart man använder skydd huehue

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

ESD-band + matta.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk

aldrig använt ESD armband. jag är brutal mot mina komponenter och har alltid varit det. alldrig haft problem med ESD skador, byggt datorer i 5 år.