Extremt varm processor och nordbrygga (?)

Permalänk
Avstängd

Extremt varm processor och nordbrygga (?)

Hej!

Har under en längre tid haft enorma problem med värme i min burk, kör förtillfället med alla standardfläktar på max och lådan är även öppen på ena sidan.
Men det hjälper inte mig som ni kan se på bilden jag bifogar.

Har städat och ersatt den gamla standardpastan tidigare men blev inte av med dessa problem.
Prövat även att byta volten till manual och 1.35v för att just nu hoppar den mellan 1.09v och 1.47v.... Men det slutade med att datorn frös.
Som ni kanske märker så är jag inte så insatt och har du bestämt mig för att ge f*n i att pilla själv och be er om hjälp innan jag förvärrar situationen...
Tänkte ta tag i detta nu då många spel är i stort sett ospelbara pga värmen.

http://imgur.com/chndYOW

(Där har ni bilden på volt och värme, notera att detta är cirka 10 minuter efter start av dator med endast Google Chrome igång)

Lite specs som jag inte är 100 på... :
XFX Radeon HD6870 1024MB
Samsung SpinPoint 1TB
Corsair 4GB (2x2048MB) XMS2 (Ändrade till 1600MHz)
AMD Phenom II X4 955 BE (RB-C3)
Corsair 550W
Gigabyte GA-880GM-UD2H
Scythe Shuriken (processorkylare som jag köpte pga att jag använde en shuttle tidigare)

Jag upptäckte dock nu att i CPU-Z står det att DRAM Freq = 803.6 MHz?
Under memory på CPU-Z står NB Freq på 2008,8 MHz om det kanske spelar roll...

Är otroligt tacksam för minsta hjälp ni kan ge mig!

MVH Wizie

Permalänk
Medlem

Något har gått snett vid monteringen av din cpu, skicka tillbaks den där den kom från och be dom fixa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit:
Såg nu att du hade satt dit en ny kylare, antar att du gjorde det själv? Berätta hur du gjorde, steg för steg.

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OskarD90:

Något har gått snett vid monteringen av din cpu, skicka tillbaks den där den kom från och be dom fixa det.

Edit:
Såg nu att du hade satt dit en ny kylare, antar att du gjorde det själv? Berätta hur du gjorde, steg för steg.

Var faktiskt min farsa som monterade min shuttle, men när jag hade den idlade jag 30-50 men kom nog aldrig över 70 ens, sen kom det allt eftersom... Det har tillkommit på senare tid och inte under en ominstallation av datorn. Har rådfrågat lite med min farsa men han har inte en aning, att byta kylpasta igen är väl det han har nämnt.

Jag har bytt till den nyvarande burken, men det var ju inte förens efter problemen uppstått, jag hoppades på att mer airflow skulle kyla ner lite... Det var endast att knäppa fast kylaren, vet faktiskt inte hur jag ska förklara mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizie:

byta kylpasta igen är väl det han har nämnt.

Gör det.

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Hur mycket kylpasta använder du, och vilken typ?

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OskarD90:

Gör det.

Okej då ger jag det ett till försök i eftermiddag!

Tack!

Om det är någon annan som ser något fel får ni gärna säga till!

Permalänk
Hedersmedlem

Blåst rent kylflänsarna?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JamesBanana:

Hur mycket kylpasta använder du, och vilken typ?

Tror far min använde Arctic Cooling MX-2 om jag inte minns fel. Använde någon alkohol (om jag inte minns fel) för att rengöra helt först

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Blåst rent kylflänsarna?

Yes! Försöker rensa allt som samlar på sig damm hyfsat ofta

Permalänk
Medlem

Och kom ihåg, klicken med kylpasta ska vara stor som ett kokt riskorn i mitten av prollen.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av Wizie:

Tror far min använde Arctic Cooling MX-2 om jag inte minns fel. Använde någon alkohol (om jag inte minns fel) för att rengöra helt först

Då låter det snarare som att kylaren monterats fel. Prova att plocka bort kylaren och se om du kan identifiera några eventuella fel. Scythe Shuriken ska verkligen inte bli så varm. Ta gärna någon bild och släng upp här på insidan av datorn

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizie:

Jag upptäckte dock nu att i CPU-Z står det att DRAM Freq = 803.6 MHz?
Under memory på CPU-Z står NB Freq på 2008,8 MHz om det kanske spelar roll...

Är otroligt tacksam för minsta hjälp ni kan ge mig!

MVH Wizie

803,6 MHz skall räknas x2 om du kör dual channel och ger då en frekvens på ca 1600MHz för minnet!

Din NB temp är inget du behöver bekymra dig över men Coretemp på CPU skall hållas under 62C för din CPU!
Underligt vad många säger att mängden kylpasta skall vara som ett kokt riskorn numera, okokt riskorn är vad som normalt brukar rekommenderas och det jag kör på! Kylpastan i sig kyler inte utan täpper bara till mikroskopiska ojämnheter för att pressa bort luft mellan kontaktytorna. När du monterar dit kylaren efter att ha applicerat pasta så se till att du inte lyfter den igen, för då får du luftblåsor i pastan som gör att det kan bli varmt.

Edit: Jag lutar också åt Deathdancers teori om felmontering från början!

Permalänk
Medlem

du får testa och sätta volten manuellt på 1.4 det ska vara standard på dem cpuerna och som jag läst det så ligger du på 1.47 vilket är ganska högt (nästan 1.5 volt...)
montera även om cpu kylaren en vända till med litet okokt riskort på mitten av cpun...

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdancer:

Då låter det snarare som att kylaren monterats fel. Prova att plocka bort kylaren och se om du kan identifiera några eventuella fel. Scythe Shuriken ska verkligen inte bli så varm. Ta gärna någon bild och släng upp här på insidan av datorn

Okej ska kolla över det när jag byter kylpasta i eftermiddag, kan ta en bild när jag fixar det!

Skrivet av kerbo:

803,6 MHz skall räknas x2 om du kör dual channel och ger då en frekvens på ca 1600MHz för minnet!

Din NB temp är inget du behöver bekymra dig över men Coretemp på CPU skall hållas under 62C för din CPU!
Underligt vad många säger att mängden kylpasta skall vara som ett kokt riskorn numera, okokt riskorn är vad som normalt brukar rekommenderas och det jag kör på! Kylpastan i sig kyler inte utan täpper bara till mikroskopiska ojämnheter för att pressa bort luft mellan kontaktytorna. När du monterar dit kylaren efter att ha applicerat pasta så se till att du inte lyfter den igen, för då får du luftblåsor i pastan som gör att det kan bli varmt.

Edit: Jag lutar också åt Deathdancers teori om felmontering från början!

Hmm, mjo, då blir man ju lite rädd när idle ligger på 80c Då kollar jag in på det! Tack!

Skrivet av mini-z1994:

du får testa och sätta volten manuellt på 1.4 det ska vara standard på dem cpuerna och som jag läst det så ligger du på 1.47 vilket är ganska högt (nästan 1.5 volt...)
montera även om cpu kylaren en vända till med litet okokt riskort på mitten av cpun...

Ja, jag ställde om till 1.35v men då frös datorn :S

Permalänk
Hedersmedlem

Din CPU verkar vara av det sämre slaget när det gäller spänning då min lätt kunde köras i 1.3V i 3.6GHz. Dock verkar det som din kylning är antingen felapplicerad eller för dålig speciellt som den behöver ligga på så hög spänning och ja tyvärr är inte Churiken speciellt bra i detta sammanhang.
Ev kan en uppdatering av moderkortets bios vara en lösning?!

http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleid=2247&page...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Din CPU verkar vara av det sämre slaget när det gäller spänning då min lätt kunde köras i 1.3V i 3.6GHz. Dock verkar det som din kylning är antingen felapplicerad eller för dålig speciellt som den behöver ligga på så hög spänning och ja tyvärr är inte Churiken speciellt bra i detta sammanhang.
Ev kan en uppdatering av moderkortets bios vara en lösning?!

http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleid=2247&page...

Jaha :/ Hur gör man en uppdatering av bios på enklaste sätt? Hittar något om en Bios flashning som låter hyfsat riskabelt :S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wizie:

Jaha :/ Hur gör man en uppdatering av bios på enklaste sätt? Hittar något om en Bios flashning som låter hyfsat riskabelt :S

Ta hem den senaste biosen och packar upp den på en USB-sticka som inte är NTFS utan FAT-32 formaterad, om du inte gjort något med stickan är den troligtvis FAT-32. Sedan går du in i bios till Q-flash där du sedan flashar. Detta bör stå i din manual använd den gärna.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Ta hem den senaste biosen och packar upp den på en USB-sticka som inte är NTFS utan FAT-32 formaterad, om du inte gjort något med stickan är den troligtvis FAT-32. Sedan går du in i bios till Q-flash där du sedan flashar. Detta bör stå i din manual använd den gärna.

Okej! Tack för hjälpen, testar det här senare ikväll då!

Permalänk
Skrivet av Wizie:

Okej! Tack för hjälpen, testar det här senare ikväll då!

Var dock försiktig när du flashar BIOS. Görs detta felaktig blir ditt moderkort inom kort en riktigt fin boktyngd

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Kör du utan överklockning? Sänk volten! Din prolle lär klara 3,2Ghz på typ 1,3V. Min klarar det på 1,2 men det är mitt exemplar det. Den spänningen räcker för att köra 4Ghz med!

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wallman_91:

Kör du utan överklockning? Sänk volten! Din prolle lär klara 3,2Ghz på typ 1,3V. Min klarar det på 1,2 men det är mitt exemplar det. Den spänningen räcker för att köra 4Ghz med!

Sänkte volten till 1.35, men då frös datorn gång på gång....

Permalänk

Då har du nog fått ett ganska dåligt exemplar :/ Kan även ha att göra med dina enormt höga temperaturer som gör att den blir ostabil istället. Du bör montera om kylaren med ny kylpasta.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wallman_91:

Då har du nog fått ett ganska dåligt exemplar :/ Kan även ha att göra med dina enormt höga temperaturer som gör att den blir ostabil istället. Du bör montera om kylaren med ny kylpasta.

Goda nyheter! Byte av kylpasta resulterade i en sänkning av ca 35-40 grader! :S ligger nu runt 40 grader idle! Vet dock inte hur jag ska göra med volten klockade ner till 2500MHz och då bytte den till 1.36v...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wizie:

Goda nyheter! Byte av kylpasta resulterade i en sänkning av ca 35-40 grader! :S ligger nu runt 40 grader idle! Vet dock inte hur jag ska göra med volten klockade ner till 2500MHz och då bytte den till 1.36v...

Ny bios?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizie:

Om du är osäker kan du ju alltid nollställa BIOS genom att ta bort det lilla batteriet som sitter på moderkortet.

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti