Permalänk
Medlem

Linux Kurs?

Jag skulle behöva en kort och intensiv linuxkurs (typ 2 dagar) för jobbet, är en rätt ovan linux användare även om jag kan en del enkla kommandon.

Har inga ambitioner på att bli någon expert men skulle vara bra att lära sig installera linux från grunden, lite bra kommandon, titta på ip-inställningar, installera lite hårdvara typ hårddiskar och sådant.

Jobbet betalar så pris är inte så jätteviktigt bara det är bra. Helst skulle man väl sitta ner med någon guru och bara pumpa en massa frågor.

Finns det något sådant i stockholmsområdet? Något ni kan reka?

Eller är det bättre att hitta en linux-nörd och övertala jobbet om att det är bra lösning?

Tid är bristvaran så jag vill inte spendera 1 vecka på en kurs utan det får vara typ 2 dagar.

Några förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag skulle behöva en kort och intensiv linuxkurs (typ 2 dagar) för jobbet, är en rätt ovan linux användare även om jag kan en del enkla kommandon.

Har inga ambitioner på att bli någon expert men skulle vara bra att lära sig installera linux från grunden, lite bra kommandon, titta på ip-inställningar, installera lite hårdvara typ hårddiskar och sådant.

Jobbet betalar så pris är inte så jätteviktigt bara det är bra. Helst skulle man väl sitta ner med någon guru och bara pumpa en massa frågor.

Finns det något sådant i stockholmsområdet? Något ni kan reka?

Eller är det bättre att hitta en linux-nörd och övertala jobbet om att det är bra lösning?

Tid är bristvaran så jag vill inte spendera 1 vecka på en kurs utan det får vara typ 2 dagar.

Några förslag?

Jag hade kombinerat youtube, finns massa bra tutorials där med ett par bra linuxkanaler på IRC, där kan du spamma frågor samtidigt som du kollar youtube

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Linux Kurs, Learning Tree

Har bara bra erfarenhet av Learning Tree. Dock är den på 4 dagar!

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Nog svårt med två dagars drive through. Inte ens Stig Helmer lärde sig att spela golf på två dagar, en vecka kanske kan få en på rätt spår men det behövs nog aktivt användande för att det ska kännas bekvämt med de kläderna.

Visst kan man lära sig några kommandon utan att förstå innebörden av dem, men kan vara farligt. Det har funnits sysadmins som bara fokuserat på sina checklist i flera år utan att förstå innebörden av dem eller haft ögonen öppna för andra saker som kan inträffa. Frågan är bara varför, då hade man ju redan kunnat automatisera det hela? Vill nog bara varna att förstår man inte grunderna med Open Source och linux så finns risken att det straffar sig i längden. Saker är designade på ett lite annorlunda sätt än jämfört med t.ex. Windows. Kastas man in i linux världen kan det bli ganska jobbigt om man inte har ett öppet sinne och envisas med sina gamla vanor och tankesätt.

T.ex. att man låter distributionens pakethanterare hantera program och uppdateringar verkar inte vara självklart för alla. Istället envisas man med att tanka ner massa lösa filer från nätet på måfå som man gör med Windows/OSX, vilket är tabu. Det finns goda argument bakom till och varför saker och ting är designade som de är. Det jag menar är bara att det fungerar enklare och naturligare om man förstår tänket bakom. Visst kan man t.ex. studera Bash men det finns nog många fallgropar man kan trilla i även där.

Visst du skriver att du inte behöver bli expert, då tror jag det är enklare och pumpa ut frågorna på ett forum, eller googla. Linux communityn byggs ju upp av användare så hela filosofin att hjälpa andra är helt annorlunda än storbolagens sätt och hantera support. Så i många fall finns det ypperligt bra svar redan som kan hittas via google.

Lär man sig använda terminalen på en modern linux maskin så känns inte 40 år gamla unix maskiner så främmande heller. Vilket bör nog ses som ganska fascinerande att samma syntax fortfarande håller, saker och ting brukar röra på sig mer inom denna bransch. Så bli vän med terminalen, det finns bra grafiska program som man inte ska vara rädd och hantera men oftast är terminalen snabbare och effektivare efter att man gjort det man gör några gånger.

För att rekommendera något slår jag nog ett slag för denna bok:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0131480057
Har inte läst den utgåvan men de tidigare böckerna har haft bra och nytta övningar, visst det tar ju tid, men då har du kanske något att studera och labba hemma med.

Permalänk
Medlem

Tackar alla för bra och informativa svar!

Ska ta och beställa den där boken och så kanske det blir en kurs på learning tree.

Permalänk
Medlem

Finns en bra Svensk bok http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/ lite gammal men grunden i terminalen har varit samma i alla tider nästan.

Permalänk

Två böcker jag tyckte var bra är Grunderna i Linux & Att använda LINUX och GNU. Dessa är gratis att ladda ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag skulle behöva en kort och intensiv linuxkurs (typ 2 dagar) för jobbet, är en rätt ovan linux användare även om jag kan en del enkla kommandon.

Har inga ambitioner på att bli någon expert men skulle vara bra att lära sig installera linux från grunden, lite bra kommandon, titta på ip-inställningar, installera lite hårdvara typ hårddiskar och sådant.

Jobbet betalar så pris är inte så jätteviktigt bara det är bra. Helst skulle man väl sitta ner med någon guru och bara pumpa en massa frågor.

Finns det något sådant i stockholmsområdet? Något ni kan reka?

Eller är det bättre att hitta en linux-nörd och övertala jobbet om att det är bra lösning?

Tid är bristvaran så jag vill inte spendera 1 vecka på en kurs utan det får vara typ 2 dagar.

Några förslag?

Nyfiken på vilken väg du gick med att lära dig linux?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700