Permalänk
Medlem

Synkollspaper till körkort

Hej jag har precis fått godkänt av en optiker att köra bil. På pappret jag fick så står det att jag ska skicka pappret till transports styrelsen. frågan är alltså ska något annat papper med det pappret eller är det bara synkolls papret som ska till transports styrelsen

tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Nej, det är endast pappret du fick som behövs skickas in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helge113:

Hej jag har precis fått godkänt av en optiker att köra bil. På pappret jag fick så står det att jag ska skicka pappret till transports styrelsen. frågan är alltså ska något annat papper med det pappret eller är det bara synkolls papret som ska till transports styrelsen

tacksam för svar

Det du behöver göra är att ansöka om körkortstillstånd.
Som du säger så måste man göra en synundersökning hos optiker (en del körskolor kan även hjälpa till med detta).
Du måste också skicka in en hälsodeklaration. För Grupp 1 behörigheter som Bil, Moped och Motorcykel så fyller du hälsodeklarationen själv.
Det ser lite annorlunda ut nu med blanketter mot när jag själv tog körkortstillstånd. Men det måste även framgå att du söker körkortstillstånd och vilken/vilka behörigheter du söker för. Fast den biten går kanske att göra helt elektroniskt nu?

Läs mer här:
Här kan du ansöka om körkortstillstånd med hälsodeklaration för körkortsbehörigheterna AM, A1, A2, A, B, BE och traktorkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchago:

Nej, det är endast pappret du fick som behövs skickas in.

Om han/hon endast skickar in ett intyg om synundersökning utan att söka om körkortstillstånd så kommer inte transportstyrelsen kunna göra något vettigt med det.