Installera om W8 med nytt moderkort

Permalänk

Installera om W8 med nytt moderkort

Köpte en dator för ett tag sen från Komplett och var lite snål när det kom till moderkortet. Har börjat gå i SLI-tankar och funderar på att skaffa ett nytt moderkort. Det bästa brukar ju vara att blåsa hårddisken och köra in Windows på nytt när moderkortet byts ut men kruxet är att jag inte fick någon skiva eller liknande med datorn. Har letat efter ISO-fil eller någon annan lösning men verkar gå bet. Produktnyckel har jag. Någon som har en lösning?

Jag vet att Windows inte gillar att man byter ut moderkortet så licensen binds till det, men av vad jag förstått så går det att ringa Microsoft så brukar det lösa sig?

Visa signatur

3570K@4.8Ghz|ASRock Z77 OC Formula
EVGA GTX 980 SC ACX 2.0|Kingston HyperX 1600 Mhz 16GB
Crucial m4 256GB|Caselabs Merlin SM8|Asus ROG Swift PG278Q
Zowie FK1|Ducky Shine 3|Asus Xonar U7

Permalänk
Medlem

Windows 8 kräver omaktivering om du byter moderkort, med t.ex olika chipset. Görs genom att man ringer deras aktiveringstjänst, brukar inte vara några problem.

Men du bör kontakta Komplett om du har köpt en licens för Windows 8 och kolla om det inte skulle följa med någon media (DVD) för återställning.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

är det inte så att man behöver köpa en ny licens om man har OEM windows och har bytt moderkort?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Okej! Det går inte att skapa en återställningsenhet (usb-minne) i Windows och köra? Blir det samma sak som formatering och ominstallation, dvs helt rent från gamla drivrutiner och liknande?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

är det inte så att man behöver köpa en ny licens om man har OEM windows och har bytt moderkort?

Nej, Windows 8 licenserna kan du installera på obegränsat antal datorer, men du kan bara ha det aktiverat på en dator i taget.

Jag har själv bytt moderkort, Z68 till Z77 chipset och det va inga problem alls att aktivera på nytt via telefon aktiveringen.

¨

Skrivet av ligist_137:

Okej! Det går inte att skapa en återställningsenhet (usb-minne) i Windows och köra? Blir det samma sak som formatering och ominstallation, dvs helt rent från gamla drivrutiner och liknande?

Kör Windows 8 upgrade assisstant.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/upgrade-assistan...

Du får välja om du ska installera direkt, bränna till skiva eller lägga in på USB minne i slutet

Engelska versionen: http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/upgrade-to-windo...

Kör du från den så får du även Engelska som språk, vill du hellre ha svenska så är det bara att ladda ner samma fil på den svenska sidan.

Permalänk

Ok! Tack för hjälpen, jag ska försöka med det när nya moderkortet kommer.

Visa signatur