Windows 8.1 med startknapp och direkt till skrivbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Hmm, det här påminner om något som jag redan har... Ja just det, Windows 7... *yawn*

Fast samtidigt så ger Windows 8 aningen rappare prestanda. Jag gillar det jag ser, även om startmenyn inte alls är saknad!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Göra det mer intuitivt för användare som inte är så datorkunniga. Få folk som inte är så kunniga att förstå vart de ska trycka och vart man hittar metro.

Mjo det kan jag köpa men jag förutsatte att microsoft ville blidka användare som inte gillar modern ui...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Musikälskare

Jösses... Trodde de här skulle bli bra, stannar kvar på Win7 som vanligt då

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av xerez99:

Eller så kan ni köra på Classicshell så får ni en startmeny i Windows 8 gratis.
http://www.classicshell.net/

..plus en uppknapp i windows explorer dessutom. Förstår inte att en del väljer att köpa Start8 när Classicshell är både bättre OCH dessutom gratis...

Permalänk
Medlem

Så nu har folk fått sin startknapp och det klagas fortfarande? Otroligt eller tja faktiskt inte har ju kunnat gissa att det skulle klagas ändå.

De två stora punkter det klagas mest på blir ju lösta med Windows 8.1 vilket är trevligt men aja Personligen bryr jag mig inte mycket då inget har stört mitt arbetsmönster, är lika effektiv i Windows 8 som i 7, faktum är att jag föredrar stora startskärmen utöver den gamla, man får betydligt bättre överblick.

Det sagt väntar själv på att sökfunktioner kommer söka på flera kategorier som default, start menyn är mitt absolut minsta problem. Samt metro applikationer är helt valfritt att använda.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd

bra där.... nu kanske man kan byta till win8.1 faktiskt...

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Ser inte vitsen med startknappen så länge den bara tar en till modern ui.

Om inget annat så är den ju i vägen för de som använder olika 3-parts program för att få tillbaka den vanliga startknappen. Skulle tro att det är syftet med den, man "lyssnar" på användarna som vill ha en startknapp fast man egentligen inte alls lyssnar och ger dom det dom egentligen vill ha (en startknapp i windows 7 stil och inte en genväg till metro ui).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Eh, så startknappen öppnar inte startmenyn, utan den är bara en genväg till Modern UI?

Startknappen tar dig till startskärmen.

Jag tycker att det är vettiga tillägg till Windows 8. Jag tror man måste förstå att W8 i pricip är två olika OS i ett ett OS som passar desktop och ett som passar tablets, tyvärr blev det blev inte perfekt på första försöket men jag tror att MS var tvugna att släppa nått för att komma med i matchen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Är de tappade bakom en vagn eller?

Tror de är tappade framför den i full fart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

..plus en uppknapp i windows explorer dessutom. Förstår inte att en del väljer att köpa Start8 när Classicshell är både bättre OCH dessutom gratis...

Har kört båda en länge period. Start8 är bättre, värd varenda krona och passar in i Windows 8, Classic Shell ser ut som en tumör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Hmm, det här påminner om något som jag redan har... Ja just det, Windows 7... *yawn*

Bevis på att det fortfarande finns människor som inte bryr sig om vad microsoft optimerat och jobbat med under ytan på windows 8 utan bara gnäller på förändringen som skedde med Modern UI.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det går tydligen även att välja att startknappen tar en till "alla program" vilket är en sida med alla installerade applikationer på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Om detta stämmer samt att hörn hanteringen (charm bar etc.) kan stängas av i desktop läget så blir nog jag relativt nöjd med Windows 8.1. För min del så kvittar det om start-menyn/start-skärmen är i fullskärmsläge, så länge jag kan göra allt jag kunde med Windows 7 start-menyn utan allt för mycket mer möda.

Ser helst också att de återinför alla val/funktioner i kontrollpanelen. Syftar på att användarkonto inställningarna är delad i två just nu med en del funktioner fortfarande kvar i "Control Panel\All Control Panel Items\User Accounts" och det andra flyttat till Modern UI.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Nej, vartannat OS från Microsoft är bra. Vartannat suger. Jag kör helt klart Win 7 och väntar med uppgradering till "Win 9".

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Startknapp – tilll startme... skrivbordet.

Skrivet av SweMerlin:

Nej, vartannat OS från Microsoft är bra. Vartannat suger. Jag kör helt klart Win 7 och väntar med uppgradering till "Win 9".

.

Jag tycker det är väldigt komiskt då de sitter med svaret rakt framför näsan på dem.

Permalänk
Medlem

verkligen jobbigt att trycka på "Win"-tangenten för vissa så de måste ha en ikon som gör exakt samma sak fast det tar längre tid....

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Nej, vartannat OS från Microsoft är bra. Vartannat suger. Jag kör helt klart Win 7 och väntar med uppgradering till "Win 9".

.

"Vartannat suger."
Nej.

"Jag kör helt klart Win 7 och väntar med uppgradering till "Win 9"."
Tro inte att du ska få tillbaka Windows 7.

Permalänk
Medlem

Är det ju bara att lista ut i vilken av kontrollpanelerna de har gömt dessa funktioner

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Northbane:

verkligen jobbigt att trycka på "Win"-tangenten för vissa så de måste ha en ikon som gör exakt samma sak fast det tar längre tid....

Smidigt för de som inte har tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Är det ju bara att lista ut i vilken av kontrollpanelerna de har gömt dessa funktioner

Ja, det är otroligt störande att behöva leta igenom båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Vad är skillnaden? Måste man se skrivbordet hela tiden? Förstår verkligen inte vitsen med att gnälla på nått så banalt. Hur ofta är man i startmenyn egentligen? Man gör ju exakt likadant i Win7 som Win 8. Trycker Windows-tangenten, skriver programmet man vill öppna, trycker enter.

Att ta fram metro-skärmen blir som när man går in i ett nytt rum och glömmer vad fan man tänkte göra där inne. >.<

Sen så saknar windows 8 i sin nuvarande form "unified search" vilket gör funktionen direkt värdelös enligt mig! (Nu tar jag i!) Men förhoppningsvis kommer även det i 8.1.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Helt klart ett steg i rätt riktning...
😊👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Nej, vartannat OS från Microsoft är bra. Vartannat suger. Jag kör helt klart Win 7 och väntar med uppgradering till "Win 9".

.

jaså, var inte Win 2000 bra tycker du?

Permalänk

Vart har ni fått information om att man "bara kommer till Modern UI" när man klickar på starknappen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Smidigt för de som inte har tangentbord

jättemånga som använder dator och saknar tangentbord menar du? ;-P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Nej, vartannat OS från Microsoft är bra. Vartannat suger. Jag kör helt klart Win 7 och väntar med uppgradering till "Win 9".

.

Tro inte att du kommer få W7 upplevelsen på en ny OS från MS. MS älskar Modern UI och de kommer fortsätta använda det. De kommer fortsätta uppdatera Windows 8 hela tiden till 8.2, 8.3 osv. Om du verkligen älskar originala startknappen får du helt enkelt installera Start 8 eller Classic Shell.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Känns som en ganska bra tid att slänga in Wndows 8 på skoldatorn nu, känna lite på det.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd

man kommer vara kvar på windows 7 i ytterligare 2-3år till alltså. jahapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Om visar sig stämma så blir det nog en uppgradering för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Är detta endast för att det tillkommit en windows-logga nere i vänstra hörnet?

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

jaså, var inte Win 2000 bra tycker du?

Kom inte Windows Me mellan 2000 och XP?
eller minns jag fel...? :-\

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Vi vill inte ha något med ert värdelösa startfält att göra, kan ni inte fatta det Microsoft?!! Fan va värdelösa ni är! Blir väl till att fortsätta använda Start8. Det är inte klokt att man ska behöva förlita sig på en tredje part för att få operativsystemet 100% desktop-anpassat.

Duger det inte så använd något annat operativsystem. Man behöver inte ha särskilt mycket tankeverksamhet för att komma på det själv.