Asus lanserar datorskärmen PQ321 med 4K-upplösning och IGZO-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Okej, så om man tar fyra stycken 27-tummare med 1080p så får dom alltså plats på samma fysiska yta som en 27-tummare med "4K"?

Med lite silvertejp och ett djävlar anamma så går det nog

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Med lite silvertejp och ett djävlar anamma så går det nog

Man kan ju sätta dom ovanpå varandra. Då är det ju på samma fysiska yta

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Man kan ju sätta dom ovanpå varandra. Då är det ju på samma fysiska yta

Sant Man kanske ska ta och göra sig en egen 4K skärm med hjälp av den metoden och sen lägga upp den på eBay för $5000

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av hejsann:

Varför kommer inte högupplösta mindre monitorer (19-24") före stora.. när mindre displayer har bättre yields? (eller mindre chans för pixelfel per display). Måste va något annat som spelar in.. hmm.

PPI'n är iallafall ändå mycket lägre än 468ppi /4.7" som finns idag.
UHD/4K 31,5"=139.. ~3 gånger tjockare pixlar.
UHD/4K 21" = 209... borde ju va en barnlek?

Som jag förstår det påverkas felfrekvensen allra mest av skärmens area, det totala antalet pixlar spelar mindre roll.

Säg att du får ut fyra stycken 32-tummare av ett LCD-substrat. Har du ett fel på substratet måste en hel panel kasseras, det vill säga 25%.

Om du av samma substrat får ut 100 stycken mindre skärmpaneler och har ett fel med en kasserad panel som följd, förloras endast 1 % av produktionen.

Större skärmpaneler gör att mer felfri yta stryker med på kuppen vid fel på substratet och det sänker den totala yielden. Är det många fel utspridda på ett substrat, vilket man kan misstänka när det gäller extremt högupplösta paneler, går det således ändå att rädda en stor del av produktionen genom att tillverka mindre skärmar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

tänk att ha den här skärmen skulle inte gå att spela ett enda spel med den

Fördelen med 4k är att du kan sätta skärmen på 1080p i spel och få 4 pixlar på skärmen att visa en pixel i spelet. Det här gör att det inte blir suddigare än på en 1080p skärm. Det är därför jag ser fram 4k. För man kan få riktigt hög upplösning på skrivbordet och bra med plats, men man kan även sänka upplösningen i spel så man får bra fps utan att det blir suddigt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Alltid kul med nya skärmar och högre upplösning även om priset är enormt högt men det lär väl gå ner i pris senare.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

4k och 30 tum? Kommer man få sitta med kikare för att använda den?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Klarar dina Titan 4K då? Vet att GTX 680 inte klarar den upplösningen på en skärm. Senast jag kollade var det bara Radeon 7000-serien som i dagsläget klarar 4K på en skärm. Om de inte gjort en specialare med Titan då.

Det är dock konstigt att GTX 670 verkar klara av 4k, fast det är sämre än 680: http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-670/...

"Maximum Digital Resolution 4096x2160"

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk

äntligen börjar det hända något!!! 3st sådana skulle passa fint.

Dags att byta grafikkort antar jag också... finns det något som klarar av 3 st sådana??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

3456 x 2160 är ju mindre. Varför klaga över att det är extra pixlar på bredden?

För att skärmytan totalt sett är mindre?
För att med med en meny längst ner och/eller längst upp så blir det inte allt för mycket utrymme kvar på höjden till resterande?

På en bärbar dator är det stor skillnad mellan 16/9 och 16/10. En 17,3" i 16/9 är bara 5mm högre än en 15,6" i 16/10.

Permalänk
Medlem

Kul att det börjar hända saker, synd att jag köpte en Asus PB27Q förra veckan, men det tar nog 2 år innan dessa 4k skärmar kommer ner i konsumentpris.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Fördelen med 4k är att du kan sätta skärmen på 1080p i spel och få 4 pixlar på skärmen att visa en pixel i spelet. Det här gör att det inte blir suddigare än på en 1080p skärm. Det är därför jag ser fram 4k. För man kan få riktigt hög upplösning på skrivbordet och bra med plats, men man kan även sänka upplösningen i spel så man får bra fps utan att det blir suddigt.

Detta är en intressant aspekt som jag länge tänkt på.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Sant Man kanske ska ta och göra sig en egen 4K skärm med hjälp av den metoden och sen lägga upp den på eBay för $5000

Haha. Ja, det kan ju bli en riktig hit

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Nu har det hänt!
Detta är första gången det skrivs om en sån här nyhet om en datorskärm.
Fast 8 ms responstid hintar om en ganska långsam skärm, borde vara 1 ms och 120 Hz (Ja jag vet att det skulle bli omöjligt att driva och det finns ingen anslutning som är tillräckligt snabb etc)

Permalänk
Medlem

Kan de inte ge mig samma upplösning på 22" för en 2500kr istället?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av €lysian:

Nej, men tekniken marknadsförs som "4K" och med den uträkning som gjordes här blev det 4. Alltså inte logiskt överhuvudtaget

Det har ingenting med det att göra. 4K kommer av att den horisontella upplösningen är ca 4000 pixlar (k = 1000 och K ser snyggare ut). 4K innefattar inte bara 4K UHD (3840x2160) utan även format med en horisontell upplösning på till exempel 4096.

Att 4K UHD råkar vara fyra gånger 1080p beror på att man dubblerat både höjden och bredden för att kunna köra 1080p utan att förlora kvalité.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Umbrellas:

4K är för lite. Ge oss 8K istället.

Varför nöja sig med 4 gånger högre upplösning när man kan få 16 gånger högre?

För att
1) 4K inte alls är för lite på en 27-tumsskärm med normalt tittavstånd.
2) 8K förmodligen fortfarande är för dyrt att tillverka för att någon ska kunna köpa det.
3) det idag inte finns någon anslutning eller något grafikkort som stöder 8K.

8K kommer. Men tills dess skulle jag vara jättenöjd med 4K – om jag hade råd.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det har ingenting med det att göra. 4K kommer av att den horisontella upplösningen är ca 4000 pixlar (k = 1000 och K ser snyggare ut). 4K innefattar inte bara 4K UHD (3840x2160) utan även format med en horisontell upplösning på till exempel 4096.

Att 4K UHD råkar vara fyra gånger 1080p beror på att man dubblerat både höjden och bredden för att kunna köra 1080p utan att förlora kvalité.

Det är ett par saker som stör mig som fan med det namnet. För det första så går de från att ange antalet vertikala pixlar till "antalet" horisontella pixlar. Men framförallt så går de från att ange det exakta antalet pixlar till att börja höfta lite. Det är väl bara en tidsfråga innan 2560×1600 och liknande också är 4K, jag menar lite pixlar hit eller dit är väl inte så noga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

4k och 30 tum? Kommer man få sitta med kikare för att använda den?

Är inte riktigt med på vad du menar måste jag säga.
1. Om du syftar på att man måste sitta lite längre ifrån för att det är 30" har du ju fel eftersom bilden är större så kikare behövs inte.
2. om du tror att man måste sitta väldigt långt från skärmen för att den är 30 tum har du fel igen för den har hög pixeltäthet så du kommer inte se pixlarna.
3. Om du menar att man måste ha en kikare för att se pixlarna har du ju fel igen, titta lite närmare bara Varför skall du se pixlarna förresten?

Som sagt..vad menar du? Har en 27" skärm och har normalt avstånd till den (80 cm ungefär) och ser allt utmärkt, vad skulle vara annorlunda med denna skärmen?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

Detta är en intressant aspekt som jag länge tänkt på.

Jag tycker inte det blir bra, åtminstone inte på lägre upplösningar. Förr i tiden när grafikkorten inte var så häftiga så prövade jag ibland att köra hälften av 2560x1600 (vilket jag använt sedan 2008, som referens till typ av grafikkort) och att gå ned på 1280x800 blev liksom inte bra. Det blev inte samma sak som med laptopens 1280x800 upplösning helt enkelt, även om man skulle förstorat det.

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

hur räknar dom, fyra gånger högra upplösning än 1080p.

alltså 4 gånger 1920 eller 4 gånger 1080? stämmer ju inte?

1920*1080=2073600
4840*2160=10454400
10454400/2073600=5.04166....

Jag får det till 5 gånger mer.
Läste också att det var 10-bitars färgåtergivning detta verkar ju inte vara så stabilt
med tanke på att dagens skärmar är minst 32 eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkeboy2500:

Läste också att det var 10-bitars färgåtergivning detta verkar ju inte vara så stabilt
med tanke på att dagens skärmar är minst 32 eller har jag fel?

Man brukar prata om bits per channel när man pratar skärmar.
Vanliga datorskärmar har 8-bit, IPS-skärmar har i regel 10bit.
Det måste dock stödjas av programmet du kör på datorn.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkeboy2500:

1920*1080=2073600
4840*2160=10454400
10454400/2073600=5.04166....

Jag får det till 5 gånger mer.
Läste också att det var 10-bitars färgåtergivning detta verkar ju inte vara så stabilt
med tanke på att dagens skärmar är minst 32 eller har jag fel?

Fast nu är det ju 3840 och inte 4840. Gör om, gör rätt.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk

Tycker det är bra att tekniken går framåt och det börjar dyka upp paneler med hög PPI i alla tekniska applikationer där en skärm används.

Dock så har jag lite svårt att se ett användningsområde för en sån här skärm.. För detta är väl att betrakta som en datorskärm?
När jag sitter vid datorn hemma så sitter jag i en stol, vid ett skrivbord. På skrivbordet står det idag en 22" skärm och den står på ett avstånd av cirka 80-100cm ifrån mina ögon. Jag kan tänka mig att ha en större skärm, helt klart. Eventuellt så stort som 27 tum. Men vem fasen ställer upp en skärm på så gott som 32 tum på sitt datorbord?
Det enda sättet jag kan tänka mig är att man använder skärmen på är om man flyttar ut skrivbordet nån meter från väggen och monterar skärmen på väggen. Då kommer man få ett betraktningsavstånd på cirka 2 meter vilket verkar rimligt för en 31,5" skärm. Men hur många kan möblera på detta sätt? Det kommer se jävligt off ut om du har en sådant arrangemang hemma i ditt vardagsrum.
Alla mina synpunkter har ju bara gällt skärmens fysiska egenskaper hittills men tänk på vad som krävs för att "driva" en skärm med så hög upplösning. Vill man spela ett normalt spel i 4k-upplösning så pratar vi väl om tri-sli Titan eller liknande. Fast det är kanske inte ett problem med grafikkort för 30k om man köper en skärm för 60k kr

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkeboy2500:

1920*1080=2073600
4840*2160=10454400
10454400/2073600=5.04166....

Jag får det till 5 gånger mer.
Läste också att det var 10-bitars färgåtergivning detta verkar ju inte vara så stabilt
med tanke på att dagens skärmar är minst 32 eller har jag fel?

Nej, bara för att våra grafikkort klarar färg i 32-bitars djup så betyder inte det att skärmar gör det.

Permalänk
Skrivet av Jenka27:

Vad är den praktiska skillnaden mellan 16:10 och 16:9?

Skärmen är 16:9 för att det stöder fler användningsområden. Ingen mening släppa 16:10 skärmar i denna upplösningen när man redan har så mycket pixlar på höjden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Nej, bara för att våra grafikkort klarar färg i 32-bitars djup så betyder inte det att skärmar gör det.

Vanliga grafikkort hanterar 8-bits färgdjup, medan kort såsom Firepro stödjer 10-bits färgdjup. Detsamma gäller skärmar, endast "Wide-gamut", vanliga i professionella områden såsom foto, medicin och CAID/CAD/CAM, stödjer 10-bits färgdjup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihil:

Vanliga grafikkort hanterar 8-bits färgdjup, medan kort såsom Firepro stödjer 10-bits färgdjup. Detsamma gäller skärmar, endast "Wide-gamut", vanliga i professionella områden såsom foto, medicin och CAID/CAD/CAM, stödjer 10-bits färgdjup.

Nvidia har haft stöd för 10 bitars färger länge och AMD har börjat med 5000 serien.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Stort!

Gällande 10-bit färgdjup på en display så innebär det "10-bits per pixel" i varje grundfärg, dvs totalt 30-bit färgdjup för RGB eller YUV (om skärmen stödjer detta). Vanliga skärmar och grafikkort jobbar med 8-bit färgdjup dvs totalt 24-bit färg för RGB. 32-bit färg kommer från 8-bpp RGBA, dvs 8 extra bitar för alpha. Dessa 8-bitar hanteras bara av GPU:n internt. Pga ovan "rörighet" talar man generell om "bit per pixel" istället för det totala värdet då man ex kan få extra fårgkanaler som krånglar till det.

8-bit färg = 16.7 miljoner nyanser
10-bit färg = 1.07 miljarder nyanser (64 ggr fler)

Som någon nämnde tidigare är det dock hyfsat ovanligt med 10-bit ut från datorn till skärmen. Det kräver stöd från all hårdvara, operativ system och drivrutiner. Jag tror man ex kan få Photoshop CS6 under Windows att fungera men ex Windows 7 tappar saker som Aero i 10-bit läget. Även om man kör 8-bit ut från grafikkortet är det starkt att föredra en 10-bit skärm vid kalibrering av denna då detta kan äta upp någon bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Nvidia har haft stöd för 10 bitars färger länge och AMD har börjat med 5000 serien.

Det är sant, men jag syftade på stöd för de "vanliga" program som använder 10-bits färgdjup. Dessa kräver Nvidia Quadro, eller AMD Firepro.
Se:
http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3011/~/10-...
http://www.amd.com/us/Documents/10-Bit.pdf
http://www.eizo.com/global/support/c...onitors/20.pdf