Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel Core i7-4770K och i5-4670K "Haswell"

Permalänk
Medlem

Känner absolut ingen anledning att uppgradera med en överklockad 2600k. Prestandaökningen är minimal och det är fortfarande grafikkorten som flaskar i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför Intel fortfarande kör med samma idiotiska kyllösning som Ivy hade med tanke på hur mycket alla klagade på det och med tanke på hur mycket de vill ha för processorerna?
Om det är för att spara pengar så kan jag gärna betala extra för få ner temperaturerna till Sandy-nivå igen
Jag kan förstå det på de lägre modellerna och icke K-versioner, men att sälja en produkt som är gjort för överklockning som nästan får en härdsmälta när man överklockar är fan löjligt Köpte en Havik 140 som jag fick för en bra deal för jag tänkte att det räcker gott och väl men efter att se H100i faila totalt så blir det nog inget av den... Ni kommer sökert snart se den här på marknaden

Visa signatur
Permalänk

Så, vad tycker ni? jag har en phenom II x6 1075t som inte vill gå över 3,5 Ghz (jag misstänker moderkortet). Är det dags att uppgradera?

Permalänk
Medlem

Är det värt att byta burk om man sitter på en i5 750 och Radeon 5830 om jag ska börja arbeta med Photoshop och diverse videoredigeringsprogram?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så det finns egentligen ingen anledning att uppgradera från 3770 till 4770?
Kommer troligen vänta till nästa generation som det ser ut nu.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Vad kräver du av ett integrerat grafikkort? Ja, HD4600 är inte något man spelar på, men det är inte heller det som den är designad för. Folk med en 4770k kommer troligtvis ha ett bättre grafikkort och inte använde det integrerade.. HD5200 är däremot det snabbaste integrerade grafikkortet idag.

Yes, Anand var naturligtvis nästa anhalt efter Sweclockers
Lite tråkigt att inte Anand testade ett standardklockat 650M (eftersom Intel jämför sig med det) som hade varit en bättre referens (Uppenbarligen är 650M i MB Pro överklockat).
Visst är Intel Iris Pro grafiken integrerad men den blir rätt smiskad av förra årets 650M, visst det är ett extrakort men det är inget super.
Sedan så är GT3e eller Intel Iris Pro bara tillgänglig för speciella konfigurationer som Laptops eller MB's med fastlödd propp (om jag förstått rätt), på en vanlig MB så är det bara GT2.

Det är en ganska bra fråga, vad väntar man sig av eller vad bör man förvänta sig av ett integrerat grafikkort?

Jag har en Win7 "speldator" vid sidan om men när jag gör vanligt Desktoparbete föredrar jag OSX. Jag gillar stora skärmar med mycket upplösning och sitter idag på en 27" U2711 och med 4k bakom hörnet så kommer jag nog hamna där när priset är blir humant.

Jag tror min nästa Mac blir en 4770(K) Hacintosh om det är lika lätt att göra en Hack som på Ivy bridge.
Jag hade hoppats att 4770/GT2 skulle vara tillräckligt kraftfull men visst hade jag räknat med att komplettera med en dedikerad GPU ändå...

Jag använder OSX som referens men detta kunde lika gärna vara Win7 (sånär som att Win inte har stöd för multipla desktops native).
- Själva Operativ Systemet och Desktopen måste kännas som den svarar direkt (med 4770/16GB minne/SSD disk).
- Flyttar jag ett fönster eller maximerar/minimerar/etc det så vill jag ha en flytande rörelse, det får inte hacka!
- Hoppar jag mellan olika program/desktops med "Mission Control" så får det inte se ut/kännas som fönstren/grafiken hackar det måste flyta (Här failar min Mac BIGIME!)
- Spela en video i en browsern och arbeta i ett officedokument brevid utan att det laggar
- När det gäller spel så vill jag kunna spela casualspel t.ex. Braid, Trine, LIMBO
- Jag vill också kunna starta ett MMO på morgonen och springa runt och göra lite crafting eller AH utan att lida av att det hackar
- Kort sagt allt utom att spela senaste spelet på ultra för det har jag en gaming PC till

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av OggeB:

Är det värt att byta burk om man sitter på en i5 750 och Radeon 5830 om jag ska börja arbeta med Photoshop och diverse videoredigeringsprogram?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför inte börja med Photoshop etc och känna hur det känns? Om du har SSD och tillräckligt med minne så kanske vinsten är så minimal med ett byte?

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

När det kommer till grafikdelen...funderar på att bygga NAS(DVD och BD filmer) med 4770K så frågan är om det räcker med den inbyggda grafikdelen eller måste man ha ett grafikkort i alla fall?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Om det nu är så irriterande så kan du ju berätta för han hur man ser när det ska vara de eller dem. Man blir fan mer less på folk som dig som klagar men inte gör något för att fixa problemet.

Jag förutsatte på något vis att man som medlem på ett sådant här forum kan göra en enkel googling själv. Du kanske inte har lika höga tankar om upl8447. Tror nog att han är smart nog att hitta en förklaring på första försöket om han googlar. Jag lägger till en länk i mitt gamla inlägg så kanske du blir nöjd.

EDIT: Trodde först jag rört till något själv, men insåg att du skrivit om mitt inlägg i ditt citat. Du har bytt ut "kan du inte" mot "problemet" vilket gör mitt inlägg konstigt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Quorthon:

När det kommer till grafikdelen...funderar på att bygga NAS(DVD och BD filmer) med 4770K så frågan är om det räcker med den inbyggda grafikdelen eller måste man ha ett grafikkort i alla fall?

Vad exakt ska du göra? Ska du bara ha filmerna sparade i en hög och spela upp dem på en annan dator så behöver du ju bara grafikkort nog för att visa skrivbordet när du fixar med inställningar. Då är även en 4770K grovt överkurs då det räcker med en ARM eller Atom för att streama film över ett nätverk. Ska du realtidsavkoda till till exempel ett PS3 behövs mer kräm men även där är 4770K överkurs. Faktum är att så länge du inte ska ha din NAS i företagsmiljö med väldigt många samtidiga uppkopplingar så finns det ingen egentlig anledning att köra en 4770K. Om den nu inte ska användas till annat utöver att vara en NAS.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha det precis som på netflix fast med mina egna filmer/musik och koppla in det direkt till tv. Sen om processorn är overkill, är helt oväsentligt. Det är grafikdelen som sagt som jag funderar över, för räcker det med den inbyggda grafikdelen så kan jag spendera pengar på fler hårddiskar istället. Jag tänker köra okomprimerade avbilder.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Vilket inte kommer hända. Inte ens med Skylake. Men generationen efter kanske.

Vill du utveckla dina spekulationer lite?

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att de integrerade GPUerna testas med MSAA aktiverat? FXAA känns som ett betydligt vettigare alternativ när det kommer till integrerade GPUer.

Hursomhelst, plockar upp min i7 4770k imorgon, ska bli intressant att se vad den går för

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av HMB:

Hur kommer det sig att de integrerade GPUerna testas med MSAA aktiverat? FXAA känns som ett betydligt vettigare alternativ när det kommer till integrerade GPUer.

Hursomhelst, plockar upp min i7 4770k imorgon, ska bli intressant att se vad den går för

FXAA är en finess i Nvidias grafikkort.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tror de medvetet valt ATi Radeon och inte AMD Radeon.
Och förresten, ser i dina inlägg att du skriver "dem" när det ska vara "de" hela tiden. Snälla, kan du inte skillnaden så skriv "dom" tills du lärt dig. Gör mer ont i ögonen på mig än om någon skulle skriva "ock" istället för "och".

EDIT: Jag tror ju inte att du är dum, det är ett vanligt misstag med "de" och "dem". Så tror att du är kapabel att hitta en enkel instruktion själv. Men någon annan här på forumet hade inte lika höga tankar om dig, så jag ger dig en länk här där du kan se skillnaden.
http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=4...
Det hela är egentligen lika enkelt som att använda "vi" och "oss", fast språkbruket med "dom" har rört till det lite för många. Hoppas du inte tar illa upp av min rättning och att du inte känner dig dumförklarad av att jag bistår med länk.

Är väl inte helt svårt att räkna ut? I turbolägena så har de samma frekvenser så då presterar de identiskt, i basfrekvensen så är 3770 ~3% långsammare.

Jag är målmedveten om hur det är fel. Har rättat inläggen nu. Men jag väldigt slarvig när jag skriver och läser nästan aldrig igenom mina inlägg. Vilket kan vara en förklaring. Samt att det var sent;) (standard ursäkt?)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Massa text

Jag tror väl snarare problemet här är att tekniken inte är tillräckligt långt fram någonstans. GT3 tar upp 65% av ytan på chippet, så man kan ju inte förvänta sig att Intel skulle spendera ännu mer då det trots allt är en CPU. Självklart vill man ju slippa extra grafikkort så långt som möjligt, men när ingen tillverkare kan tillgodose ens behov så får man väl helt enkelt hoppas på framtiden.

Du har däremot inte funderat på i7-4770R som är ett desktopchip med HD 5200? Jag vet inte hur bra det fungerar med Mac, men det kan ju alltid vara ett alternativ om du inte ska överklocka eller har ett enormt behov av varenda GHz.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iLight:

Känner absolut ingen anledning att uppgradera med en överklockad 2600k. Prestandaökningen är minimal och det är fortfarande grafikkorten som flaskar i dagsläget.

Jag sitter med en i7-860 och känner inte anledning att uppgradera.

Jag är mest besviken på att energieffektiviteten inte var bättre, prestandan var som väntat, men energieffektiviteten vid belastning var sämre än väntat faktiskt.

Skrivet av sirnicke:

Vill du utveckla dina spekulationer lite?

Det är inte spekulationer, det är baserat på dom roadmaps man har sett.

Vill man ha fler än 4-kärnor får man gå upp ett steg till -E plattformen, i mainstreamplattformen så dröjer det bra länge innan vi får fler än 4 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vilken stora massa? Du menar de där fem datornördarna som skriker sig hesa på ett par forum för andra datornördar? Den stora massan har inte den blekaste om att kylpasta ens existerar, än mindre att det sitter någon form av TIM mellan IHS och die. Den stora massan skulle nog inte ens känna igen en processor om de såg en.

Det är ganska många som klagar, inte bara på sweclockers men på andra stora forum som overclockers.net med flera.

K modellerna är ju där för att överklocka med, är man inte en överklockare då köper man inte K utan något annat billigare.

Det är klart icke överklockare inte vet vad kylpasta är då dem varken har intresse eller kunskap.

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

FXAA är en finess i Nvidias grafikkort.

FXAA finns som val i många av dagens spel, Bioshock Infinite, BF3, Skyrim osv osv. Typ de flesta spelen som släpps.
Det kanske var Nvidia som skapade det, men det är helt irrelevant eftersom det är spelen som använder det och det funkar på alla grafikkort oavsett märke

Permalänk
Skrivet av Mineralvatten:

Vad pratar du om, de har aldrig det nuförtiden.

Till dig och resten av alla konspirationsteoretiker: Kryp tillbaka till under de stenar ni kom från.

Personligen är jag framförallt besviken på Load effekten, oklart om deras bättre energisparsfunktioner leder till en speciellt stor effektminskning totalt sett...

Är man uppgraderingssugen finns ju inte så många alternativ, uppföljarna till 8350 kommer tidigast Q1 2014... (Och nej, den lavaklumpen som heter FX-9000 är inte med i ligan)

Vart är temperaturmätningarna?!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd

Inget nytt under solen. Intel var ute ganska tidigt med att fokuseringen låg på den integrerade GPUn medan ren processorkraft kom i andra hand. Och det ser vi här. Däremot verkar GPU kraften vara sämre hos Haswell än hos AMDs förra generation av APU:er vilket är lite förvånande.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wRRM:

Det är ganska många som klagar, inte bara på sweclockers men på andra stora forum som overclockers.net med flera.

K modellerna är ju där för att överklocka med, är man inte en överklockare då köper man inte K utan något annat billigare.

Det är klart icke överklockare inte vet vad kylpasta är då dem varken har intresse eller kunskap.

Nu närmar du dig sanningen lite mer men ganska många är fortfarande ett starkt ord ens om man tittar inom de små nischade grupperna som faktiskt har en aning om vad det handlar om.

Jaså jag som trodde överklockare köpte SB-E för att kunna leka med mer än bara en multipel. Eller så trodde jag att de satt och torterade gamla Celeron tills de brann upp. Alternativt lekte med AMDs senaste för att se om de också kan nå 8 GHz.

Jag tycker allt att begreppet överklockning har blivit lite urvattnat med åren. Det är ju ingen utmaning längre för allt man gör är att öka en multipel ett par steg och sedan är det klart. Det verkar snarare handla om att många anser sig ha rätt att få något gratis. Att det ska vara en rättighet att få ut extra prestanda gratis utan att behöva anstränga sig.

Är du så seriös så att din klockning begränsas mycket av valet av TIM så är det ju bara att plocka bort heatspreadern och köra utan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

FXAA är en finess i Nvidias grafikkort.

Se svaret Sound Shower skrev. Hursomhelst så ser jag verkligen inte logiken i att testa integrerade grafikkort med MSAA aktiverat.

Permalänk
Medlem

Passar en S-1155-kylare till de nya moderkorten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Passar en S-1155-kylare till de nya moderkorten?

1155,1156,1150 använder alla samma monteringshål för kylare.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Kan ni testa vilken hz den spelar upp 24p material vid? Skulle vara underbart om de äntligen fixat 23.976hz så att den går använda som htpc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

1155,1156,1150 använder alla samma monteringshål för kylare.

Perfekt, tackar.

Permalänk
Medlem

skönt att veta att mina 2600 & 2700k fortfarande håller i sig rejält. hihi inte avis alls o ser ingen anledning o byta plattform game on biatches!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Meh kommer behålla min 3570K ett tag till

Skrivet av Uniko:

Samma här. Detta är verkligen ingen värd "uppgradering".

Varför skulle ni ens uppgradera för bara en generation? Jag sitter kvar med min i5-750 som tuggar på grymt bra fortfarande.

Permalänk

Sämsta arkitekturella förändring intel gjort de senaste 10 åren?! Sett till hur lång tid sedan Sandy Brigde introducerades har det inte hänt någonting som motiverar en uppgradering rent cpu-mässigt. "tick/tock" har blivit totalt ointressant?! Intel famlar i mörkret som ens lägger pengar på att utveckla sin intergrerade GPU. Vet ingen prestandasökare som använder deras intergrerade GPUer. Och vilka skulle satsa på dessa modeller för grafikprestandan?