Prestandaproblem med Asus GTX Titan/ny gamingrigg
Problemet är nu löst, och jag tackar er alla för er input!
Hej,
nyligen införskaffade jag en ny gamingdator, skräddarsydd och sen ihopmonterad av Inet. Min tidigare rigg hade en hel del problem så det beslutades om att skicka den till landstället - men det är en annan historia. Så jag har då installerat de sakerna jag behöver, skype, WoW, en del spel (T.ex. Metro: Last Light och Bioshock Infinite) och startar upp WoW. Notera att Inet redan har förinstallerat och stresstestat maskinen.
Som ett slag i magen när jag loggar in så sitter FPSen på cirka 30fps - varenda gång man rör på karaktären eller själva kameran så trappar den ner ännu mer och en massa frame-stutters tillkommer. Jag provade att byta till DX9, sänka grafiken så lågt det gick - ändå satt den på 60-80 fps idle på lägsta grafikinställningarna, och sjönk till 30fps i rörelse. Knappast vad man förväntar sig av en GTX Titan med en prislapp på över 8000 SEK.
Men jag tänkte att det bara var WoW som var dåligt optimerat och tittade till i Bioshock. High, Very High och Ultra låg inte på mer än 20-30fps och sänkte sig ofta nedanför det. Samma sak med Metro: Last Light. Efter cirka en timmes spelande på bägge spelen så började slumpvis screen-tearing. GPU-temperaturen låg stadigt på mellan 60 och 79 och aldrig högre, vilket jag hört är 'standard' för Titan. Processorn låg på 30-40 C pga vattenkylning.
Installerade om grafikdrivrutinerna och lekte runt -lite- med GPU Tweaks klockning, men det blev ingen skillnad. Som en PC-novis har jag då ingen större aning om vad som kan vara fel och uppskattar all hjälp jag kan få - visar det sig vara ren idioti från min sida ger jag gärna ut något spel på Steam till den som bevisar det!
Här är PC-specsen, iallafall - och allt är förmonterat och testat av Inet, åter igen.
EDIT: Jag spelar på en 22-tums 1920x1080 skärm, 60hz.
Moderkort: MSI X79A-GD65 8D
HDD: 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s
SSD: Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB
Vattenkylning för Processor: Corsair Hydro H110
Processor: Intel Core i7 3820 3.6 GHz
RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Nätverkskort: D-Link DWA-547 N300
Grafikkort: ASUS GeForce GTX TITAN 6GB
PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze Modulär
DVD: LG CH10LS28 Blu-Ray läsare & DVD-brännare
EDIT#2: Jag provade också Battlefield 3 nyligen. FPSen låg klart under 25 vid varje position på Ultra settings, och det var stadig microstutter vid Medium, även med V-sync. Samt kan jag notera att min förra rig låg på 90-120 fps Windowed, ultra settings på WoW, samt 40+ FPS på BF3 på Ultra vid nästintill alla tillfällen.
Tack på förhand för all hjälp! Hoppas ärligt talat att det bara är jag som är en idiot, och att det är inte är fel på något.