Prisvärt att köpa ut skoldatorn?

Permalänk
Medlem

Prisvärt att köpa ut skoldatorn?

Hejsan nu är skoltiden snart över och jag har möjligheten att köpa ut min skoldator som jag använt i tre års tid. Datorn är en Lenovo Thinkpad Sl 510.
Processor : Intel Core 2 Duo t6570 @ 2,1 Ghz och 4 gig ram minne. 250 Gig hårddisk.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=732709

Min fråga till er är: är det värt att köpa ut denna dator för 1000 kr?

Datorn har fungerat bra under tiden jag använt den, dock så har de inbyggda högtalarna börjat glappa så jag måste använda hörlurar för att få ljud. Jag tycker att datorn är hyfsat snabb och batteritiden räcker hyfsat länge. Men jag är osäker på om den är värd 1000 kr och vill höra era åsikter.

Jag ska till USA snart och funderar även på att köpa en Ipad som troligtvis kommer användas istället för denna datorn.
Datorn kommer användas till mestadels surfning och möjligtvis lite photoshop samt någon Age of empire match

Så borde jag köpa en bättre Ipad eller datorn och en lite sämre Ipad.
Eller kan jag hitta andra bättre begagnade bärbara datorer till samma pris?

MVH Johannes

Permalänk
Medlem

En väl fungerande laptop som du dessutom verkar vara nöjd med är absolut värt 1000:-
Dessutom är thinkpad fina saker som du kommer att hitta reservdelart till om nåt skulle hända.

Permalänk

köp den, thinkpads är datorers motsvarighet till royce rolls.

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk
Medlem

Vi fick köpa ut våra HP Elitebook 8540p med Intel Core i5-520, NVIDIA NVS 5100m , 4GB RAM och 320GB HDD för 700kr från våran skola och det var riktigt värt! Din dock vet jag inte. Hade nog skippat med tanke på högtalarna.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.85Ghz
Gpu: Acer Nitro Rx 7700 XT
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Corsair RM750e Gold

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt den, en laptop skadar aldrig och 1000kr är inga stora pengar för en laptop som ändå har hyfsad prestanda. Vi fick köpa ut våra 1 år gamla macbooks för 10 lax, jävligt konstigt med tanke på att man får en ny för 9 och att skolan inte behöver betala moms på skiten (tror jag?).

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTall:

Vi fick köpa ut våra HP Elitebook 8540p med Intel Core i5-520, NVIDIA NVS 5100m , 4GB RAM och 320GB HDD för 700kr från våran skola och det var riktigt värt! Din dock vet jag inte. Hade nog skippat med tanke på högtalarna.

Det är ju bara att byta ut högtalarna. Finns hur mycket lösa delar som helst att beställa på ebay för thinkpads.

Permalänk
Medlem

jag går också ut skolan nu och jag erbjöds att köpa min. Jag tackade självklart nej eftersom det inte medföljer någon garanti, Den är 3 år och ingen vet hur länge den håller dessutom så medföljde windows vista.

Om din skola inte erbjuder dig garanti så avråder jag dig från att köpa den

Permalänk
Medlem

Personligen var min skoldator såpass sleten efter dom 3åren att jag hade inte betalt typ en krona för den sen är den också alldeles för klen för mina dator behov men nu fick jag ju den gratis också så det förändrar de ju lite också.
Men det e som sagts ovan e du nöjd med datorn och den fungerar osv så köp 1000kr e inte mycket pengar, och thinkpad e trevliga laptops.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

jag går också ut skolan nu och jag erbjöds att köpa min. Jag tackade självklart nej eftersom det inte medföljer någon garanti, Den är 3 år och ingen vet hur länge den håller dessutom så medföljde windows vista.

Om din skola inte erbjuder dig garanti så avråder jag dig från att köpa den

Om man köper en laptop ny idag, får man en för en tusenlapp då? Nej?.. Men för 5000 kronor (motsvarar den TS talar om) så får man ju garanti...

Tror det vore högst värt att köpa en begagnad bärbar dator som man själv haft i 3 år, för en tusenlapp. Klart prisvärt.