Rätt av Radiotjänst att kräva tv-avgift för datorer

Permalänk
Relik 📜

Stendumt. Utan att ta ställning för eller emot tv-licens och public service i sig, själva insamlandet av avgiften är ju helt trasigt. Med tv-apparater, datorer och eventuellt även smarta telefoner täcks säkert över 90 procent av befolkningen - vad ska vi då med Radiotjänst till?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Aldrig köpt en dator med avsikt att kolla på TV. ALDRIG! Kommer inte göra det i någon nära framtid heller när de håller på så här. Fixa inloggning på SVT och andra tjänster som ska finansieras med TV-avgiften (kanske ändra namnet på avgiften?) och skicka ut inloggning på räkningen, problem fixed.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Förvaltningsrätten beslutar att datorer ska räknas som tv-mottagare och därmed vara licenspliktiga, men om detta även gäller surfplattor och mobiltelefoner är fortfarande oklart.

Läs artikeln

Borde det inte vara enklare om man helt slopade tv-avgiften och istället införde en "mediaskatt"
Politiker: -"För att säkra medias mångfald och bla bla bla."
På så vis skulle den inte synas och då skulle alla betala den utan att klaga.
Det är trots allt inte mycket pengar vi pratar om.
Copyswede tar ju mer av oss....

Permalänk
Medlem

Enligt aftonbladets artikel räcker det med att man har tillgång till dator via jobbet för att vara tvungen att betala.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Du får skaffa större antenn så går det.

haha, mottagningen är klockren vill inte utsätta antennen för all skit som sänds bara, och som jag tvingas betala för..

Permalänk
Medlem

Riktigt illa, betala för något man inte använder.

Permalänk
Medlem

Om Brasilien kan gå upp till kamp för höjda avgifter på bussresor kan vi väl börja demonstrera för detta och be om ett ombeslut gällande avgiften och vilken typ av "teknik" som egentligen ska få avgift?

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

bara att neka om dom ringer.. dom kan inte göra ett skit.. idioter

Permalänk
Medlem

Gör det valbart - betala för att se , betala inte , svart i rutan.
Vad hände med valfriheten?

Diktatur....
Dom är så rädda att inkomsten blir minimal om folk skulle få fritt välja bort att betala.

Fattiga ska bli av med mer pengarna, och dom rika har råd att betala utan att rynka på ögonbrynen.

får väl hoppa på detta http://bahnhof.se/priv/tvstopper

ett steg åt rätt riktning,

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Snart kommer väl allt ha en avgift.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Snart kommer Radiotjänst kräva bilägare på tv-avgift också

Visa signatur

- ASUS Zenbook UX32VD -

Permalänk

Man blir ju inte förvånad, det gick med mobiler och surfplattor osv. Nu ökar dom det ännu mer och får ännu mer pengar.
Skulle vara så sjukt mycket bättre att bara göra "gratiskanalerna" billigt "pay to view" som alla andra kanaler, så betalar dom som behöver kanalerna!!!
Och göra någon sub på svt-play. Mest rättvist! Så man kan skippa i o betala om mani nte vill ha skitet!
Men det kommer ju aldrig hända för då får dom ju in mindre pengar, jäkla utsugare.

Hoppas bara på att både Piratpartiet och SD får tillräckligt många röster nästa val så svenska folket kanske inser att inte bara lyssna på korrupta media och tänka med skallen själva.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Jag har byggt min dator för att spela på inget annat och om jag vill se på tv så sätter jag på tvn och då kan jag också göra två saker samtidigt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Betalar redan, mig gör det inget. Finns större o värre grejor att gå och vara irriterad på..

Visa signatur

[Gigabyte Z97X-Gaming 3 | 4790k 4,7Ghz | Gtx Titan SLI | Yamakasi Catleap Q270 2560 x 1440 | Corsair Dominator 1600Mhz 16Gb | Noctua NH-D15 | Crucial m4 128Gb + Samsung 840 EVO Series 120Gb + Samsung 850 EVO 250gb | Western Digital 500Gb | QPAD 5K | Ducky Shine 3 Cherry MX Red | Fractal Design Define XL R2 Black | DT990 Pro 250ohm | Sennheiser HD650 | Audio Technica ATH-M50 | Audioengine a5+ | Asus Essence STX
Ljudanläggning: Högtalare | Dali Rubicon 8 | Förstärkare | Yamaha 3050 + Primare i32

Permalänk
Medlem

Jag har Telia som operatör, dom har också börjat sina tv-sändningar på webben - ska dom också tvinga folk betala eller är det då "valfritt" om man vill betala om man vill se Telia?

Permalänk
Entusiast

Jag lånade fassans bil här om dagen, P1 var igång på radion. Världens långsammaste människa intervjuade en nioårig tjej vars mamma är sam. Jag var i bilen i drygt 20 minuter och programmet varade under hela den tiden.

Det var så olidligt att lyssna på att jag höll på att tappa vettet, men jag ville inte stänga av för jag ville bilda mig en uppfattning om vad det är vi ska betala för.

Hade P1 inte varit statligt finansierat så hade P1 inte funnits idag.

Det är så jävla efterblivet att man ska betala för något man inte utnyttjar, särskilt när det bara är välgörenhetspengar till idioterna som jobbar där.

Hela radiotjänst är som sommarjobben man hade när man var 14, bara företaget som vill vara snälla även fast man inte gör någon nytta eller behövs.

Permalänk
Medlem

Jag trodde meningen med demokrati, eller i alla fall representativ demokrati var att dom som sitter och röstar genom saker ska tänka på vad folket vill ha. Kan dom inte bara skicka ut personliga inloggningar till dom som har betalt tv-avgiften så är problemet löst.

Permalänk
Skrivet av Lofqvist:

Betalar redan, mig gör det inget. Finns större o värre grejor att gå och vara irriterad på..

Jag betalar oxå. Men inte det som är det "irriterande" för mig, det är att man blir påtvingad något som man kanske inte vill ha?
Tror inte du vill betala för annat som du har möjlghet att använda men som du inte gör.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

bara att neka om dom ringer.. dom kan inte göra ett skit.. idioter

Klart de kan. Innehav av tv-mottagare utan att betala tv-licens är ett brott enligt svensk lag och kan resultera i dagsböter som påföljd.

---

Skrivet av Ozeroun:

Jag har Telia som operatör, dom har också börjat sina tv-sändningar på webben - ska dom också tvinga folk betala eller är det då "valfritt" om man vill betala om man vill se Telia?

Det räcker med att ha tillgång till en dator för att betala avgiften.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Det känns som att detta är hela anledningen till att SVT ens lanserade sin Play-tjänst. Tanken var nog från början att håva in mera pengar på denna lag.

Om SVT bara hade sänt vettiga vetenskapliga, politiska och samhällsrelevanta program så hade jag inte haft lika stort problem med avgiften. Men då hade den troligtvis kunnat vara hälften så hög.

Idag sänder ju SVT primärt massa amerikanskt skit som Gravid i höga klackar och en massa värdelösa gameshows som Mästarnas mästare, så ska det låta, hela sverige, smartare än en femteklassare, etc som vilken annan random betalkanal. Och det är ju klart att det kostar att köpa in såna skitkoncept. Frågan är bara hur rimligt det är att datorägare tvingas betala för att Lasse Kronér ska kunna stå och hålla grundskolelektioner i TV...

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Man blir ju inte förvånad, det gick med mobiler och surfplattor osv. Nu ökar dom det ännu mer och får ännu mer pengar.
Skulle vara så sjukt mycket bättre att bara göra "gratiskanalerna" billigt "pay to view" som alla andra kanaler, så betalar dom som behöver kanalerna!!!
Och göra någon sub på svt-play. Mest rättvist! Så man kan skippa i o betala om mani nte vill ha skitet!
Men det kommer ju aldrig hända för då får dom ju in mindre pengar, jäkla utsugare.

Hoppas bara på att både Piratpartiet och SD får tillräckligt många röster nästa val så svenska folket kanske inser att inte bara lyssna på korrupta media och tänka med skallen själva.

Varken piratpartiet eller SD lär ändra tv-avgiften. Hela anledningen till att det är en avgift är för om det hade varit skattefinancierat så hade det även varit politiskt riktat. Man vill hålla SVT och Radion neutral.

Permalänk

Hmmm jag ser detta scenario framför mig...
Q- Hej jag kommer från radiotjänst du betalar inte licenc idag, varför det?
A- jag äger varken mobiltelefon, surfplatta, datorer, tv apparater, Nas med inspelning, FM radio, Dab+ Radio.
Q- det var konstigt jag hör ju att du har någonting i bakgrunden.
A- Jag tycker att du tar upp viktig tid ur mitt liv, kan jag fakturera radiotjänst för det?
Q- eeh vad snackar du om?
A- nu stänger jag dörren, du är inte välkommen här om jag inte får betalt för min tid. Och skickar du en faktura så till mig så tänker jag fakturera samma belopp till er + avgift då jag tycker att min tid är värd mycket mer än vad ert utbud kostar.

Visa signatur

Silverstone TJ08-E, Corsair AX860i, Asus Maximus IV Gene-z, i5 3570K @ 4.7GHz, MSI GTX 680, Corsair Vengeance LP 16GB, Samsung 830 256GB, Intel 510 120GB Asus Xonar STX custom Dirvers,
allt vattenkylt med TYST som prio1
Länk

Permalänk
Inaktiv

Alla blev nästa sena att klocka in imorse, datorsystemet fungerar inte så vi kommer inte åt kunderna(det är fortfarande helt dött btw) och nu detta... jag tror det är dags att gå och lägga sig och se om det blir bättre?

Alltså jag betalar personligen TV-licensen men det ska fortfarande inte vara utfört på detta sättet, skatteför skiten för fan!

Permalänk
Medlem

Hur gör man nu för att inte betala tv-avgift? Det går ju att leva utan tv, men utan dator i dagens samhälle? Det finns ju ingen valfrihet här över huvud taget.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Eller så gör de bara helt enkelt så att ALLA måste betala? Så att det ingår i skatten? Vad är problemet?

Kanske bättre att det inte ingår i skatten. Lägger dom det på skatten kan det det till slut bli mycket dyrare för oss än nu.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MilkoTigern:

haha, mottagningen är klockren vill inte utsätta antennen för all skit som sänds bara, och som jag tvingas betala för..

Nä sant, inte alla vill utsätta sin antenn för skit, och än färre vill betala för det.

Permalänk
Medlem

inte Radiotjänst utan snarare Rånartjänst förstår inte varför en person som ALDRIG kollar på tv eller svt play ska betala avgifter

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

För er som inte läst lagen ordentligt utan mest vill ha något att vara arga över.

I lagpropositionen (prop. 2005/06:112 http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/01/11/65e42afa.pdf Se sida 101.) står följande: "Med TV-mottagare avses sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. En teknisk utrustning kan ha ett eller flera användningsområden. Begreppet "avsedd" innebär att det är tillräckligt att ett av dessa användningsområden är att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program."

Oavsett vad den vanliga uppfattningen av ordet "avsedd" är, så står det klart och tydligt att datorer, surfplattor och smartphones m.m. omfattas. En lag består alltså av mer än bara en mening. En överklagan är därför ganska orimlig.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Nä sant, inte alla vill utsätta sin antenn för skit, och än färre vill betala för det.

hahahaha så sant så

Permalänk
Medlem

Kan man ratta in SVT Play via datorn kan jag på ett sätt förstå det hela (men ändå inte).

Men har man en dator som inte är internetansluten och inte har något TV kort eller liknande.. hur blir det då?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >