ArmA III beta - Vad tycker ni?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flexiblus:

Jag får samma performance i spelet som i ALPHA. Kom ihåg för er som inte känner till att inställningarna ändrades automatiskt i samband med uppdateringen till BETA. Avaktivera AA och blur och ändra terrain object till standard.
Ibland är det svårt att tro att folk med riktigt bra datorer har dåliga FPS men tyvärr så ser verkligheten ut.
Är det värt att uppgradera mitt grafikkort från GTX 570 till GTX 670? Ser att folk men ännu bättre grafik kort har sisådär FPS.

Vänta tills spelet släpps innan köp. DÅ kanske du får ett 770 för ett bra pris

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

gå in på video o ställ in, där visar det tydligt fps när du ställer in inställningarna..drog ner vissa saker från very high tex till high på vissa mindre nödvändiga saker...ligger på 60fps utan problem.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Så länge man drar ner view distans så kan man få skyhög fps. Klara av att spela in på ultra med 60 fps och det va bara för att jag limitera de så inte filmen skulle bli för stor

Det är väl lite av det som är problemet i ARMA III. Fienden ser ut som små myror på avstånd. Drar jag ner på veiw distans går det knappt att se någon fiende i sitt rödpunkt sikte.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Så du vägrar lyssna på någon som lirat deras spel i över 10 år och spenderat hundratals timmar för att lära sig motorn. Mer erfarenhet än 99% av ArmA spelarna idag.

Tar du dina hälsoråd från din elektriker också då eller?

Tack för det du skriver iaf, du är ett perfekt exempel på vilka som hänger på SweClockers, anledningen till att man ska undvika SweClockers och söka sig till dom stora internationella forumen istället där betydligt mognare människor håller till som faktiskt vill lära sig, lyssnar och tar till sig informationen dom har framför sig.

Jag jobbar som systemutvecklare så vet troligtvis mer än dig när det gäller programutveckling och troligen gör även många andra det här på sidan så vi behöver inte dina påhittade påstående som du inte kan styrka på något sätt. Det är inte speltimmar du behöver för att förstå hur spelet fungerar utan en teknisk förståelse. Detta är ett av det dummaste påstående jag hört på länge så nu kommer jag avsluta diskussionen efter detta inlägg om ens värd att kalla det diskussion. Snälla gå till dina internationella forum istället så vi slipper ditt o kunnande och bristande argumentation här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Det är väl lite av det som är problemet i ARMA III. Fienden ser ut som små myror på avstånd. Drar jag ner på veiw distans går det knappt att se någon fiende i sitt rödpunkt sikte.

drar du ner viewdistance till 1k så spelar det ingen roll för rödpunkt siktet, du kommer inte träffa något på det avståndet utan zoom

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

drar du ner viewdistance till 1k så spelar det ingen roll för rödpunkt siktet, du kommer inte träffa något på det avståndet utan zoom

Jag tänker att både fienden och min squad kan se varandra. Jag känner mig väldigt handikappad när de börjar skjuta mot varandra och jag måste försöka följa skotten och se vart dom tar vägen för att hitta fienden. Räcker ju med 300-500 meter för att det ska bli svårt o se.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Verkar vara lite bitchfight här men som någon sa. Servern har en grym inverkan på din egen FPS i spelet.

Permalänk
Medlem

Kids asså.
Jag har inga problem med Arma III på min rig.
Ni måste göra nått fel asså. får liknande resultat som zhrooms tbh.

Är man så "speciell" att man inte förstår hur mycket mer denna motor gör än andra klanske man ska ge fan i military sims.
Prova släng in strasis i Cryengine och se hur fin fpsen blir. Blir iofs 10x snyggare men då får man bildspel.
Motorn är bra för det den skall användas för, View Distance ger störst inpact på fpsen för mig iallafall. Och med tanke på hur kort man ser i andra spel är det inte så konstigt.

Permalänk
Medlem

Lirar jag singelplayer eller liknande mission har jag inga problem att lira på höga inställningar. Lirade arma 2 i 10mission som en kompis till mig hade gjort. Dvs vi var 3 spelare och några ai's. Det flyter utan problem och det gör arma 3 i liknande missions.
Men när man lirar på diverse random servrar som taskiga wasteland servrar så säger man hej till mr "under 30 fps" igen.
Brukar lira på sa-matras wasteland när jag väl spelare och där har jag sällan problem med fps'n. Ibland kan det gå lite lågt och då brukar dom oftast starta om servern och sen är det fint igen.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

spelet fungerar hyffsat. bortsett från att hela datorn kan frysa fast helt plötsligt inne i spelet. o det kommer lite random.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Det största problemet återfinns i multiplayer mod . Jag förväntar mig att BIS ska förbättra FPS inom en "snar" framtid.
Jag har "turen" att jag inte tycker om AA i spel och därför har fått mycket högre FPS än många med klart bättre system än mig.
Avaktiverar man blur, AA och sänker sin Object quality till standard så får man definitivt bra FPS.

ARMA III kan bli ett otroligt bra spel men då krävs det att , BI, jobbar och prioriterar problem som ligger högt upp i feedback trackern.
Undrar hur spelet hade sett ut om de hade släppt spelet utan att vi , communityn, hade fått lov att ALPHA och BETA testa :).

PS.

Wasteland are waste of time

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flexiblus:

Det största problemet återfinns i multiplayer mod . Jag förväntar mig att BIS ska förbättra FPS inom en "snar" framtid.
Jag har "turen" att jag inte tycker om AA i spel och därför har fått mycket högre FPS än många med klart bättre system än mig.
Avaktiverar man blur, AA och sänker sin Object quality till standard så får man definitivt bra FPS.

ARMA III kan bli ett otroligt bra spel men då krävs det att , BI, jobbar och prioriterar problem som ligger högt upp i feedback trackern.
Undrar hur spelet hade sett ut om de hade släppt spelet utan att vi , communityn, hade fått lov att ALPHA och BETA testa :).

PS.

Wasteland are waste of time

Problemet med object quality blir att du ser folk som "gömmer" sig bakom staket/murar och annat.
Samtidigt som du inte ser in i byggnader pga fönstrena är 2d och inget djup i byggnaden.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

denna debatten exploderade

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk

Jag känner att spelet flyter på bra med +50 frames. Med 45-49 börjar märka att spelet inte flyter på som jag önskar.
Känner ni likadant? Kan inte riktigt förstå att folk accepterar frames på 30 eller 35.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Jag känner att spelet flyter på bra med +50 frames. Med 45-49 börjar märka att spelet inte flyter på som jag önskar.
Känner ni likadant? Kan inte riktigt förstå att folk accepterar frames på 30 eller 35.

om jag spelar på en server som konstant ligger på 30 fps klagar jag inte, men under 30 blir helt ospelbart tycker jag, blir svårt att skjuta folk etc. detta sagt så känner jag klar skillnad i hur spelet flyter när jag har mer fps, 40 känns underbart när jag kommer från en kass server, 50+ känns ännu bättre dock

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk

Tror ni att 40+ med en SSD kan kännas bättre? Låt oss säga att vi har 45 frames med en mekanisk hårddisk och 45 frames med SSD. Kommer den som spelare med SSD märka att spelet flyter på bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Tror ni att 40+ med en SSD kan kännas bättre? Låt oss säga att vi har 45 frames med en mekanisk hårddisk och 45 frames med SSD. Kommer den som spelare med SSD märka att spelet flyter på bättre?

kanske känns lite bättre när man laddar in texturer och sånt, men jag vet inte då jag aldrig kört arma på vanlig hdd

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Testade lite snabbt olika inställningar i editorn. Kom fram till att jag krävde konstigt nog 70-80 FPS för att få det där riktiga flytet. Med AA och hög distance är det för mig svårt att få så pass hög FPS med 4670K @4.6 och två GTX570. Och om man stänger av AA helt ser det inte alls bra ut. Det gäller att hitta en kompromiss mellan FPS och distance, iaf för min del.

Edit: Glömde nämna att jag spelar i 2560x1440

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk

Jag har jätte svårt att få bra FPS, fick ställa in så den använde 4 kärnor så kunde jag köra på medium, men efter ett tag så fps droppade den igen helt random..

Permalänk
Medlem

Jag ska hjälpa zhrooms argument lite på traven och sätta lite hjärndöda argument på hyllan, tex som att Arma 3 krossar högpresterande maskiner.

Här är en video när jag spelar Arma 3 Betan på HÖGSTA inställningarna förutom AA som är på 2x.
https://www.youtube.com/watch?v=GzRS2f99znA

Jag försökte skapa lite trafik och lite grupper av personer som gick runt och pratade. Det är runt 40-50 AI på banan och runt 20 fordon som åker runt eller står parkerade. Tänk även på att det är i största stan som jag spelar jag spelar in med FRAPS i >5760x1080<.
För er som inte ser så snittar jag 25fps med fraps.

Dåligt optimerat? sällan, jag får lägre fps i Tera.

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KewaN:

Jag ska hjälpa zhrooms argument lite på traven och sätta lite hjärndöda argument på hyllan, tex som att Arma 3 krossar högpresterande maskiner.

Här är en video när jag spelar Arma 3 Betan på HÖGSTA inställningarna förutom AA som är på 2x.
https://www.youtube.com/watch?v=GzRS2f99znA

Jag försökte skapa lite trafik och lite grupper av personer som gick runt och pratade. Det är runt 40-50 AI på banan och runt 20 fordon som åker runt eller står parkerade. Tänk även på att det är i största stan som jag spelar jag spelar in med FRAPS i >5760x1080<.
För er som inte ser så snittar jag 25fps med fraps.

Dåligt optimerat? sällan, jag får lägre fps i Tera.

Får runt 25fps på flygfältet när jag tittar in mot land utan någon AI eller så i editorn

Gör samma sak nu, fast i 1080p med inställningarna som jag visade på andra sidan
(Visa dom i videon också!)

Förövrigt så har du 40-50 AI som inte gör någonting.
De skjuter inte eller så = ingenting för CPu att göra annat än att kalkylera vart AIn går.

Så det är inte direkt tungdrivet. Prova Kamino eller nåt och gör en video off-screen med din mobil eller nåt

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Får runt 25fps på flygfältet när jag tittar in mot land utan någon AI eller så i editorn

Gör samma sak nu, fast i 1080p med inställningarna som jag visade på andra sidan
(Visa dom i videon också!)

Förövrigt så har du 40-50 AI som inte gör någonting.
De skjuter inte eller så = ingenting för CPu att göra annat än att kalkylera vart AIn går.

Så det är inte direkt tungdrivet. Prova Kamino eller nåt och gör en video off-screen med din mobil eller nåt

Jag tror inte att det spelar nån roll om jag låter dom skjuta eller inte med tanke på att min CPU usage var på runt 20%.
Men jag kan testa igen när jag har lust.

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KewaN:

Jag tror inte att det spelar nån roll om jag låter dom skjuta eller inte med tanke på att min CPU usage var på runt 20%.
Men jag kan testa igen när jag har lust.

Nja FPSn divebombar vid aktivitet.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Nja FPSn divebombar vid aktivitet.

I Arma 2 så divade fpsn bara (för mig) om man hade AI mods och typ 150st som stog och sköt på varandra med fordon osv.

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Medlem

Nu är det så att spelet i säg inte är dåligt optimerat utan deras serverprogram är uselt, visst man får bra FPS i Arma 2/3 i SP eller på en tom server. Men på en 60 spelar server går det ner till 20-30fps. Server FPSen styr nämligen vad din klient får för FPS. När en server bara har 1-10 selare så ligger serverns FPS på 50 (Max FPS) och ca 30-40% CPU användning då får klienten bra FPS. Men när de är 60+ spelare så går server FPS ner på 2-10 och CPU användningen ligger fortfarande och puttrar på 30-40% istället för att gå upp till 100%.

Hoppas att folk förstår nu varför FPSen är som den är i Arma.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

En fråga om spelet: Hur använder man stativet som finns på vissa kulsprutor?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Skrivet av lolflakes:

En fråga om spelet: Hur använder man stativet som finns på vissa kulsprutor?

Går inte än.

http://feedback.arma3.com/view.php?id=432

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av olle360:

Nu är det så att spelet i säg inte är dåligt optimerat utan deras serverprogram är uselt, visst man får bra FPS i Arma 2/3 i SP eller på en tom server. Men på en 60 spelar server går det ner till 20-30fps. Server FPSen styr nämligen vad din klient får för FPS. När en server bara har 1-10 selare så ligger serverns FPS på 50 (Max FPS) och ca 30-40% CPU användning då får klienten bra FPS. Men när de är 60+ spelare så går server FPS ner på 2-10 och CPU användningen ligger fortfarande och puttrar på 30-40% istället för att gå upp till 100%.

Hoppas att folk förstår nu varför FPSen är som den är i Arma.

FPSn är ändå skräp i SP/Editorn utan AI blandannat och minimal aktivitet.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

FPSn är ändå skräp i SP/Editorn utan AI blandannat och minimal aktivitet.

Det är det väll inte? sitter inte hemma just nu så ja kan ej kolla, men jag minns att jag fick 60fps+ när jag körde någon av showcase uppdragen.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olle360:

Det är det väll inte? sitter inte hemma just nu så ja kan ej kolla, men jag minns att jag fick 60fps+ när jag körde någon av showcase uppdragen.

"CPU: Intel i7 3930K"

No shit.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear