KÖPRÅD: ~3000 kr (processor + moderkort)

Permalänk
Medlem

KÖPRÅD: ~3000 kr (processor + moderkort)

Tja!

Ute efter ett uppgraderingspaket från min X6 1055T och mitt åldersstigna moderkort till något nytt.

"Köp nytt grafikkort istället!" brukar man höra, men i detta fallet är det prolle jag behöver. Allt annat jag lirar flyter på fint!
Har börjar lira en hel del med emulatorer på datorn (och dessutom börjat streama twitch.tv) och det är två otroligt processorkrävande program, och att köra emulatorer i lägre speed för att inte processorn klarar är riktigt drygt.

Läst mig till att i5 ska vara fetast, gärna K-modell. Är jag helt ute och cyklar eller lutar jag åt rätt håll? https://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4-ghz-ivy-bridge

Tack på förhand <3,
Didde

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Ska du hålla på med streaming lär du antingen vilja gå på en i7a eller fx-8350. I ditt fall är 8350 antagligen bäst.

Permalänk
Medlem

FX8320/8350 blir nog bäst för dig skulle jag tro. Kan du inte klocka din nuvarande? Dom ska väl kunna klocka rätt bra vad jag har sett.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Frågan är då om jag kan behålla mitt gamla moderkort, för det står att det ska stödja AM3+? Tack för alla era fina svar!!!

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

FX8320/8350 blir nog bäst för dig skulle jag tro. Kan du inte klocka din nuvarande? Dom ska väl kunna klocka rätt bra vad jag har sett.

Försökt, men det går inte hur jag än gör. Får max upp den stabilt i 3.6GHz...

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Frågan är då om jag kan behålla mitt gamla moderkort, för det står att det ska stödja AM3+? Tack för alla era fina svar!!!

nej ditt mkort stödjer ej 8350. här är en lista med kompatibla modeller: http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a...

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=783615 om man tar bort minnena blir 2900kr om du vill gå över till intel.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Skrivet av Kaljo:

Försökt, men det går inte hur jag än gör. Får max upp den stabilt i 3.6GHz...

Ditt nuvarande moderkort är inte särskilt överklockningsvänligt. Därför föreslår jag att du köper ett nytt moderkort som har kylning för vrms/mosfets (strömförsörjningen till cpun) och även stödjer det högre tdp värdet som en fx-83xx har.

Antingen så kör du på en FX-8350 med ett mycket bra Asus Sabertooth moderkort
Eller så kör du på en FX-8320 med samma moderkort.
På den senare sparar du ca: ~400kr och kan lägga de pengarna på en vettig kylare.

FX-8320 och FX-8350 är i stort sett samma processor, det enda som skiljer dem åt är klockfrekvensen. Därför går också FX-8320 att klocka lika bra och lika högt som en FX-8350. Ska du inte ägna dig åt att överklocka så tycker jag att du borde köra på FX-8350.

Edit: Självklart missade jag att slänga in "Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr" men det kan du ju göra själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Ditt nuvarande moderkort är inte särskilt överklockningsvänligt. Därför föreslår jag att du köper ett nytt moderkort som har kylning för vrms/mosfets (strömförsörjningen till cpun) och även stödjer det högre tdp värdet som en fx-83xx har.

Antingen så kör du på en FX-8350 med ett mycket bra Asus Sabertooth moderkort
Eller så kör du på en FX-8320 med samma moderkort.
På den senare sparar du ca: ~400kr och kan lägga de pengarna på en vettig kylare.

FX-8320 och FX-8350 är i stort sett samma processor, det enda som skiljer dem åt är klockfrekvensen. Därför går också FX-8320 att klocka lika bra och lika högt som en FX-8350. Ska du inte ägna dig åt att överklocka så tycker jag att du borde köra på FX-8350.

Edit: Självklart missade jag att slänga in "Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr" men det kan du ju göra själv.

Så man behöver ett såpass dyrt moderkort? Känns som man borde kunna spara lite pengar på det också. Överväger nog FX-8320 och testar att överklocka, för överklockning har jag gjort lite i mina dagar. Detta moderkortsköpet har dock gjort mig vansinnig... Går inte höja många 100 MHz innan den kraschar.

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Skrivet av Kaljo:

Så man behöver ett såpass dyrt moderkort? Känns som man borde kunna spara lite pengar på det också. Överväger nog FX-8320 och testar att överklocka, för överklockning har jag gjort lite i mina dagar. Detta moderkortsköpet har dock gjort mig vansinnig... Går inte höja många 100 MHz innan den kraschar.

Det finns såklart billigare moderkort men då offrar man lite av överklockningspotentialen, se bara till så att moderkortet du väljer har kylning för vrms/mosfets så skulle jag tro att du klarar dig! Leta också efter 990x/990fx chipset, då det är bäst på överklockning. Jag skulle föreslå detta moderkortet isf.

Jag kan också säga att jag förstår exakt vad du menar, det moderkortet som jag sitter på är värdelöst. Köpte det också när jag inte var så insatt i överklockning, ångrar lite att jag var snål.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av albindubech:

Antingen så kör du på en FX-8350 med ett mycket bra Asus Sabertooth moderkort
Eller så kör du på en FX-8320 med samma moderkort.
På den senare sparar du ca: ~400kr och kan lägga de pengarna på en vettig kylare.

Duh! TS moderkort stödjer inte 83xx processorer.

Mitt råd är att gå över till Intel. Jag har länge kört AMD, men är inte alls imponerad av deras senaste releaser. De drar en massa ström och får mindre gjort. Om jag skulle köpt nytt idag skulle det blivit en i5'a.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Det finns såklart billigare moderkort men då offrar man lite av överklockningspotentialen, se bara till så att moderkortet du väljer har kylning för vrms/mosfets så skulle jag tro att du klarar dig! Leta också efter 990x/990fx chipset, då det är bäst på överklockning. Jag skulle föreslå detta moderkortet isf.

Jag kan också säga att jag förstår exakt vad du menar, det moderkortet som jag sitter på är värdelöst. Köpte det också när jag inte var så insatt i överklockning, ångrar lite att jag var snål.

Tack som fan för hjälpen Albin! Jag tror det blir det första moderkortet du skickade eftersom det verkar vara uppdaterade BIOS på och dessutom får klockrena betyg av de som beställt. Något annat du tror jag borde tänka på?

FX-8320 + ASUS moderkortet för 2700 sammanlagt ser naijs ut.

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Tack som fan för hjälpen Albin! Jag tror det blir det första moderkortet du skickade eftersom det verkar vara uppdaterade BIOS på och dessutom får klockrena betyg av de som beställt. Något annat du tror jag borde tänka på?

FX-8320 + ASUS moderkortet för 2700 sammanlagt ser naijs ut.

Ha en vettig kylare också

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av Kaljo:

Tack som fan för hjälpen Albin! Jag tror det blir det första moderkortet du skickade eftersom det verkar vara uppdaterade BIOS på och dessutom får klockrena betyg av de som beställt. Något annat du tror jag borde tänka på?

FX-8320 + ASUS moderkortet för 2700 sammanlagt ser naijs ut.

Bara kul att kunna hjälpa till Det enda du borde tänka på om du ska överklocka då är en annan processorkylare. Denna kylaren passar utmärkt för lättare överklockning, låt oss säga ett max runt 4,2-4,4 GHz. Vill du ha fetare överklockning så får du köpa denna eller någon annan likvärdig kylare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Bara kul att kunna hjälpa till Det enda du borde tänka på om du ska överklocka då är en annan processorkylare. Denna kylaren passar utmärkt för lättare överklockning, låt oss säga ett max runt 4,2-4,4 GHz. Vill du ha fetare överklockning så får du köpa denna eller någon annan likvärdig kylare!

Denna kylare har jag nu, tror du den räcker tills vidare? Jag blev fett sugen på den dyrare vattenkylaren!!!

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Skrivet av Kaljo:

Denna kylare har jag nu, tror du den räcker tills vidare? Jag blev fett sugen på den dyrare vattenkylaren!!!

Jag skulle tro att du klarar dig på den kylaren som du har nu då CM Hyper 212 EVOn inte är mycket bättre! Den vattenkylaren är väl värd sina pengar, men om du köper den så får du bara vara noga med att kolla så att du installerar den rätt. Det är tyvärr ganska många som har gett den sämre betyg pga. de inte har följt instruktionerna (min kusin har den kylaren och han har inga problem alls)!

Permalänk
Skrivet av Devik:

Tänk också att du kan få schyssta priser hos Alina som SweC medlem. Tycker Inet har lite höga priser på sina 8320/8350. Hade turen att få min 8350 för 1500 hos cdon

http://www.ladda-upp.se/bilder/nuqbtaurhevr/

Inte för att vara sån, men på bilden du länkade så var det en FX-8320 inte en FX-8350

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Inte för att vara sån, men på bilden du länkade så var det en FX-8320 inte en FX-8350

Nevermind, kollade fel processor OCH fel moderkort.. Suck nu är jag trött. Tar bort föregående inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Jag skulle tro att du klarar dig på den kylaren som du har nu då CM Hyper 212 EVOn inte är mycket bättre! Den vattenkylaren är väl värd sina pengar, men om du köper den så får du bara vara noga med att kolla så att du installerar den rätt. Det är tyvärr ganska många som har gett den sämre betyg pga. de inte har följt instruktionerna (min kusin har den kylaren och han har inga problem alls)!

Avvaktar lite med kylaren och slänger med lite kylpasta och kör vidare med den jag har! Då blir det en beställning och hoppas på att den ankommer innan helgen. <3 Tack igen. )

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Skrivet av Kaljo:

Avvaktar lite med kylaren och slänger med lite kylpasta och kör vidare med den jag har! Då blir det en beställning och hoppas på att den ankommer innan helgen. <3 Tack igen. )

Det låter som en bra ide! Lycka till med monteringen osv. som sagt kul att kunna hjälpa till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Försökt, men det går inte hur jag än gör. Får max upp den stabilt i 3.6GHz...

Det är iofs en överklockning på över 28%... När känner du att CPUn begränsar i den klocken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det är iofs en överklockning på över 28%... När känner du att CPUn begränsar i den klocken?

Nja, den ligger ju på 3300 i Turbo oklockad så det blir ju ingen direkt jätteskillnad.

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Nja, den ligger ju på 3300 i Turbo oklockad så det blir ju ingen direkt jätteskillnad.

Högst tre kärnor går upp i den hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Högst tre kärnor går upp i den hastigheten.

Jo, men oftast har man ingen använding av fler ändå ju.

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Läst mig till att i5 ska vara fetast

Vad har du läst för något egentligen?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Jo, men oftast har man ingen använding av fler ändå ju.

Då kanske det va ett konstigt val av CPU. 83XX; ännu konstigare.

Men om du är säker på att det är CPUn som begränsar dig så visst; kör hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Då kanske det va ett konstigt val av CPU. 83XX; ännu konstigare.

Men om du är säker på att det är CPUn som begränsar dig så visst; kör hårt.

Vaknat på fel sida?

Jag frågade vad folk tyckte, och i och med att AMD's processorer är mest prisvärda (trots idiotin med 8 kärnor) så valde jag det.
Precis som jag skrev över så fungerar mitt grafikkort fortfarande väldigt bra idag trots höga upplösningar, däremot CPU:n, not so much. Flaskhalsar en hel del i dels emulatorer, men även i andra processorkrävande program som typ XSplit/OBS och diverse bildhanteringsprogram.

MEN TACK <3

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Vaknat på fel sida?

Jag frågade vad folk tyckte, och i och med att AMD's processorer är mest prisvärda (trots idiotin med 8 kärnor) så valde jag det.
Precis som jag skrev över så fungerar mitt grafikkort fortfarande väldigt bra idag trots höga upplösningar, däremot CPU:n, not so much. Flaskhalsar en hel del i dels emulatorer, men även i andra processorkrävande program som typ XSplit/OBS och diverse bildhanteringsprogram.

MEN TACK <3

Nej då, jag var bara inte övertygad om att CPUn va ansvarig. Jag blev än mer skeptisk när det verkade som att en hyfsad överklockning inte gjort nämnvärd skillnad.

Med det sagt; för streaming blir det inte mkt bättre än 83XX utan att man lägger typ dubbla pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Vaknat på fel sida?

Jag frågade vad folk tyckte, och i och med att AMD's processorer är mest prisvärda (trots idiotin med 8 kärnor) så valde jag det.
Precis som jag skrev över så fungerar mitt grafikkort fortfarande väldigt bra idag trots höga upplösningar, däremot CPU:n, not so much. Flaskhalsar en hel del i dels emulatorer, men även i andra processorkrävande program som typ XSplit/OBS och diverse bildhanteringsprogram.

MEN TACK <3

Dold text

cdon har 15% rea just nu för oss på SweC! 8350 och 8320 finns med där. Värt att kolla om du bestämmer dig för någon av dem.

http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2B_sweclockers/#227443-dis...