Microsoft bygger in reklam i Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Folk skriver att google göra samma sak mfl. Jag ser ingen reklam i andra operativsystem. Dom få som har det är gratis och man kan stänga av den funktionen.
Varför jämnför folk med chrome? Det är ju inget operativ system.

Skickades från m.sweclockers.com

Vart dras gränsen mellan OS och tjänster? Integrerar man facebook i Windows, räknas det då som en del av OS:et?

Permalänk
Medlem

Så Microsoft är lika goda kolsupare med Windows som är med Canonical med Ubuntu... Way to go..

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

aja nu tjänar de pengar på piraterna iaf, kanske går mot att det blir gratis i framtiden... yeah right

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Feeku:

Nu: Öppna webbläsare för att söka > Sök (och få se annonser)
Win8.1: Sök (och få se annonser)

Så de tar bort ett steg och då blir det fy blä skit...

Annonserna finansierar ju bara Bing, stänger man av det så ser man inga annonser.

Lugna ner dig, en massa vettiga argument och logik kommer aldrig fungera på Internet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Lego Master

Jag ska inte whina för mycket, jag köpte trots allt Win8 kraftigt rabatterat. Men seriöst, det känns bara som nån slags hämnd för att vi gnällde bort Online-DRM-skiten på Xbox One.
"Nähe, får vi inte jävlas med er på Xbox så gör vi det i Windows! ....jävla konsumenter att ha åsikter..." - Random beslutsfattare på MS

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobCar:

En del här verkar tro att det kommer reklam slumpvis i Operativsystemet. De får väl tro det...

Lite Aftonbladet på denna rubrik.

"Dessutom vill Microsoft kunna erbjuda en annonskanal till det vardagliga datoranvändandet, vars beteendemönster skiljer sig ifrån de klassiska internetsökningarna."

Där läser då jag att det verkar finnas planer på att implementera reklam i mer än i internetsökningar. Jag har försökt att hålla mig optimistisk till Windows 8. Köpte det vid release, men börjar allvarligt fundera på vad man ska byta till.

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem

Det värsta är att de kommer undan med skiten. Visst, vi här på swec som har lite koll kan hålla oss undan från w8 men alla dessa människor som inte är så kunniga inom datorer och operativsystem, de som går till elgiganten eller en liknande affär och köper en färdig dator. Dessa personer har ingen aning om att det nu mera finns reklam i deras "burk" som de betalat dyra pengar för och jag tror inte att säljarna i butiken kommer säga allt för mycket om det.
Riktigt fult av Microsoft!

Permalänk
Medlem

Ett större problem är väl då att *ALLA* datorer kommer med så mycket bloatware att de knappt går att starta ifrån butik.

Permalänk

Haha aldrig i livet att jag går över till w8 nu!!

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk

Hmmm detta påminner mig om något. Jo Unity i Ubuntu! Känns som Microsoft fått inspiration därifrån.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Då är det officiellt. Windows 7 har blivit nya XP som kommer leva kvar länge på grund av Microsofts inkompetens.

Permalänk
Medlem

Välj bort kommersialismen och spioneriet. Kör Debian istället!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Hur många konsumenter kommer vilja ha W8 när dom vet att det är med inbyggd reklam? Känns som att MS gräver sin egen grav.
Reklam får man väll så det räcker oavsätt.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyBobCraskin:

Använd en annan webbläsare så har du löst det problemet.

Varför? Jag har inget problem med reklam på de sidor jag använder, dels så vill jag ha det för att stödja youtubekanaler/hemsidor som livnär sig på reklam. Id*oter som stänger av reklamen och tar bort en stor inkomstkälla som du själv inte förlorar på

Skrivet av betan:

I 8.1 Preview är det möjligt att stänga av att search använder Bing.
Får se om det funkar även för reklamen i release.

Tänkte också på detta, jag tror det kommer vara kvar så lär ju inte vara något problem

Skrivet av Mest:

Jag står inte och försvarar M$ blint här, men exakt vad för typ av reklam är det ni föreställer er egentligen?

Det ser inte ut att vara blinkade flashbanners à la 2004 utan snarare utrymme för företag att få visa upp en länk till sin webbplats vid en relevant sökning. Söktjänsten blir ju på många sätt bättre.

T.ex: Du söker efter "iPhone" och får, bl.a., direkt fram en länk till Apples informationssida om iPhone.

Är det verkligen hemskt?

Det jag tror folk tror reklamen kommer se ut är att det kommer vara reklam överallt i operativsystemet. NEJ, det kommer inte vara reklam överallt, enbart i en internet sökfunktion som de har infört. Ni behöver aldrig använda denna sökfunktionen och istället använda er av valfri webläsare för att gå till din valfria sökmotor

Skrivet av strejf:

Jaaa för det är ju jättesvårt att stänga av Bing-sökningen i Windows 8.1. Eller, nä.

Stejf, du får ju inte glömma bort att det är coolt att hata Windows 8. Snackade med en på sommarjobbet nyligen och han var jätte anti Windows 8, tillls jag frågade exakt vad då han enbart sa "Men alla säger ju att det är dåligt".

Ibland har jag inte mycket vett i huvudet, men i detta fall har jag det.

Skrivet av simon253:

Varför Microsoft? varför?
Det var bra som det var.

Varför? För att eftersom de kopplar in sin sökmotor Bing som livnär sig på reklam delvis, så måste det göra det i operativsystemet också. Glöm inte bara bort att reklamen är BARA när du använder sökmotorn, vilket du kan stänga av eller helt enkelt aldrig söka på "Top 10 reasons to hate Windows 8" i operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Ok, man får börja planera sin övergång till linux då...
Vilken linux-version är bäst?
Många spel/drivers funkar inte till linux va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Då är det officiellt. Windows 7 har blivit nya XP som kommer leva kvar länge på grund av Microsofts inkompetens.

Japp!

Dessutom har ju W7 ett snyggt användargränssnitt till skillnad mot W8, och W8.1, samt att man slipper allt vad modern UI heter ,med dess fula fyrkanter (tiles som ms döpt fyrkanterna till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Snälla, snälla Nvidia och AMD fixa er drivrutiner för linux. Och snälla alla mjukvu- och spel-utvecklare gör välfungerande versioner för linux också

Vad är det som behöver fixas med nVidias drivrutiner? Vad jag vet så fungerar det finfint sedan ett par GPU-generationer tillbaka. Har kört både fermi och kepler och det är inga problem.

Permalänk
Inaktiv

Känns väldigt ovekvämt. Antar att det är därför man har inloggning på win8 (dock valfritt), det innebär att man kan synka sin info/skrivbord från flera datorer (precis som i en företagsmiljö), men också att reklamen kan "synkas" var du än befinner dig. Du loggar alltså inte längre in endast på diverse siter, utan in i sjävla operativsystemet. Känns som att dom har tagit ytterligar ett steg för långt. Obs, antagande av mig, men låter inte så långsökt längre. NSA har ju redan varit inne o härjat i deras system, så vad hindrar dom från att ta ytterligare steg mot oss konsumenter? Nja...

En fråga till, varför ska jag betala för deras OS om jag får reklam? Även om det nu än så länge är på deras "sökapp" som jag ändå inte kommer att använda. Får hoppas att Valve prålar ut sin box snart så att vi får en "Windowsgaming" linuxdist snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Vad är det som behöver fixas med nVidias drivrutiner? Vad jag vet så fungerar det finfint sedan ett par GPU-generationer tillbaka. Har kört både fermi och kepler och det är inga problem.

Fungerar allmänt dåligt med mer än en skärm. Glömmer inställningar, tearing, helskärm fungerar i princip aldrig m.m.

Permalänk
Medlem

När jag läste själva artikeln lät det som om det var en feature som bara var och som man inte kunde styra över, jag kan mer ärlighet säga att jag gjorde en höna av en fjäder, dock tycker jag inte om när man blir påprackad funktioner som jag måste leta mig fram till för att stänga av, hade hellre sett att det blir lite som själva installationen av W8, jag får välja olika funktioner som jag vill ta del av, skriv en kort snutt om vad varje funktion gör och ge användaren valet om den ska aktiveras eller inte.

Nu kändes det mer som, detta har vi gjort, det tycker vi är bra, du får det automatiskt när du uppdaterar och var glad för det.

Men jag kan ha fel igen, detta är bara mina personliga åsikter och spekulationer då jag inte orkar böka med preview tester och fippla och ha mig...

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skirner:

"Dessutom vill Microsoft kunna erbjuda en annonskanal till det vardagliga datoranvändandet, vars beteendemönster skiljer sig ifrån de klassiska internetsökningarna."

Där läser då jag att det verkar finnas planer på att implementera reklam i mer än i internetsökningar. Jag har försökt att hålla mig optimistisk till Windows 8. Köpte det vid release, men börjar allvarligt fundera på vad man ska byta till.

Mitt spindelsinne plingar också på det där. Om de bygger ett system som samlar info om vilka filmer användare ser på eller titlarna på filerna folk använder så finns den databasen där och kan användas av mer illasinnade personer (med eller utan Microsofts hjälp). Vi måste ju hålla koll på alla terrorister.

Att om sedan MS påstår att det går att stänga av.... Tja det har ju visat sig hur ärliga stora företag är när det gäller hur de lämnar ut info. Ska bli spännande att se vad de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gendiish:

det är b*garnas fel

Oj, vad ilsk! Du måste ha käkat något riktigt dåligt bröd idag. Vad har bagarna med Windows att göra?

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av M0GWAI:

Ok, man får börja planera sin övergång till linux då...
Vilken linux-version är bäst?
Många spel/drivers funkar inte till linux va?

* Linux är en kernel, du har det i Android. Senaste version är oftast bäst om det inte kommer några stora buggar med en ny version (sällan).

* Det du nog syftar på är distrobutioner. Ingen är bäst och valet är högst subjektivt. Välj det du tycker om.

* Spel som inte är bara designade för Linux funkar utmärkt. Spel som inte använder sig allt för mycket Windows teknik funkar i wine. YMMV**. http://appdb.winehq.org/

* Drivrutiner så är Intel och nVidia bäst. AMD är inget jag skulle köra under Linux. (om du vill spela) Annars kan du ha AMD med opensource, de börjar bli snabbare och snabbare men är fortfarande mycket prestandafrågor kvar samt kompabilitet med senaste OpenGL.

** Your mileage may vary

Angående denna nyhet så ser det ut som Microsoft tog direkt från Unity i Ubuntu. Dock så får båda samma kritik och det är konstigt att Microsoft alldrig lär sig från andras eller sina egna misstag. Ubuntu fick exakt samma kritik då det var opt out som krävdes. Undrar hur Microsoft hanterar dock förseningen med sökningen. Hur snyggt det kommer se ut d.v.s. Sedan så suger Bing för mig ganska mycket. Vet inte hur bra den funkar i USA men jag föredrar Google eller duckduckgo här i europa.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Reklam direkt i OS:et suger ju mer än allt det jag var skeptisk mot iom W8 lanseringen. Tänkte ett tag att man kanske ändå skulle testa W8 iaf på laptopen för man vänjer sig säkert med "metro" etc. men nu vettetusan...

Betala för att få med reklam, make sense... not.

Edit: Även om det går att stänga av så blir man ju inte excalterad direkt.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem

hehe. Windows 8 fortsätter att vara ett stort fail.
Windows 7 is going nowhere.

W8 rent skräp OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Japp!

Dessutom har ju W7 ett snyggt användargränssnitt till skillnad mot W8, och W8.1, samt att man slipper allt vad modern UI heter ,med dess fula fyrkanter (tiles som ms döpt fyrkanterna till.

Men du kan ju starta direkt i desktopläge i 8.1. Har du provat 8.1 ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrithiofeN:

När win7 börjar bli alldeles för gammalt, vad sjutton ska man byta till då???

XP såklart.

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Välj bort kommersialismen och spioneriet. Kör Debian istället!

Åh villka minnen du väcker Tack!
Har inte kört Debian sen 4.0 Etch (2007?) men nu är det dags igen ^^

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

Lol om man porrsurfar mycket kommer hela os'et bli infekterat med porrannonser? Haha xD

Permalänk
Inaktiv

Så länge det går att avaktivera är det väl lugnt, för min egna personliga del. Men intergrerad reklam är knappast något jag ser fram emot i 8,1.

Skickades från m.sweclockers.com