Permalänk
Medlem

Hur tänka vid val av bil?

Vi ska ha barn igen och behöver en större bil (typ V70-storlek).
Har i dagsläget en Kia Ceed -10 som vi köpte ny, samt en äldre mindre bil.
Vi har bestämt oss för att behålla Kian och göra oss av med småbilen för något större.
Vi kommer inte att köpa en ny bil igen, då vi anser att det kostar för mycket.
Om man ex vis siktar in sig på en V70, är det då mer ekonomiskt att köpa en -06 som gått 7500 mil för 105.000 kr, än en -10 som gått 7500 mil för 155.000kr?
Rimligtvis måste miltalet vara viktigare än åldern för skicket om man bortser från rost?
Sen kan man ju förstås hitta V70 från början av årtusendet som gått 25.000 mil (vilket brukar synas, inte minst invändigt) för en spottstyver. Förutsatt att den är fullservad borde det ju funka med. Man har ju fett med pengar över att laga den med iaf...när de är uppe i det miltalet brukar väl det mesta vara bytt en omgång med, eller?
Hur ser ni på det?

Rent ekonomiskt skulle vi ha råd med en ny bil via billån eller på huset och amortera friskt, men man förlorar så j-vla mycket pengar på det...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Miltal är inte en så viktig heller exakt siffra att gå efter vid bil köp pga ett par anledningar.
1, HUR är bilen körd under dessa mil? jag föredrar då en högmilare som gått mycket långkörningar framför en med lägre miltal fast med bara korta (1-2mil) körningar åt gången frö att slitaget är oerhört mycket mera när motor,vxllåda,hjullager,etc är kallt än när dom är varma.
2, Exakt vad är det för mil man talar om? Dvs har bilen hunnit gå så pass långt så att det mesta inom slitage delar som bromsskivor,fjädrar,stötdämpare,kamrem,leder,bussningar,etc är bytta heller kommer det att komma efter 500mil.
Detta är ju ganska svårt att veta för det skiljer en hel del mellan bilmodeller och så tex klarar vissa inte 10000mil innan allt är bytt och vissa klarar betydligt mer.
Som bonus är ju högmilare är ju billigare och ofta inte speciellt mycket sämre än lågmilare då dom oftas har gått på långkörningar.

Nackdelen med högmilare är ju att man behöver veta en del om modellen för att vara lite mer säker så man inte råkar ut för byte av allt efter ett par hundra mil.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

1. Du förlorar bara pengar vid realisation. Alltså, så länge du inte behöver realisera är egentligen värdeminskningen relativt ointressant. Köper du nytt äger du bilen längre. Du pratar om att låna 'på bilen' - risk för realisation finns därmed. Men visst, att köpa en ny bil kostar mer. Fast, kanske inte alltid fullt så mycket mer man gärna vill tro (ALLTING inkluderat).

2. Om ni vill ha en ekonomisk lösning vad gäller bil är nog knappast Volvo det bästa valet. Spontant skulle jag tro att ni vinner på att välja en modell från något asiatiskt märke istället. Jag tänker Toyota Avensis t ex (Europeiska Motor i Sthlm säljer ut 1.8or för 200k stycket).

3. Sa jag att ni ska hålla er borta från Volvo?

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Har man för avsikt att äga bilen tills den blir skrot, så förlorar man kanske inte pengar, men har man planer på att byta inom några år måste det väl vara en stor förlustaffär att köpa en ny bil? På Kian har vi amorterat 3000 spänn i månaden i mer än tre år och har således amorterat mer än värdeminskningen. Den är alltså helt betald om 2,5 år vilket känns skönt. Fördelen med Kian är att den är skattebefriad i fem år och att vi kunde köpa till tre års service billigt. Bränsleförbrukningen är låg med.
Det där med vilken sorts mil det är frågan om förstår jag inte riktigt. Om en snubbe kör 20 mil om dagen eller 2 mil, så lär ju den som gått 2 mil vara mindre sliten. Bilen är ju kall från början i båda fallen, eller? Eller försvinner det nedslitna igen när bilen blivit varm??

Och på vilket sätt är det dåligt att köpa en Volvo? Jag kan iofs tänka mig Passat, Mondeo eller Avensis med...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Knogen: Det man menar "rätt sorts mil" är i princip hur stor andel av miltalet som körts inom 10 km efter kallstart. Andelen stadstrafik spelar också in. Högmilare har oftast en högre andel landsväg, vilket också är mer skonsamt mot motorn. 7500 mil med 50% kortsträcka är mer krävande än 7500 mil med 10% kortsträcka.

Lika viktigt, men mycket svårare att läsa ut, är dock hur bilen behandlats. Möjligen kan du titta efter ovanliga reparationer i servicehistoriken.

Det finns för övrigt inga anledningar att generellt hålla sig borta från Volvo. Det finns däremot lika fanatiska fanboys i det här underforumet som i processorforumet. Ju högre profil ett märke håller, desto mer högljudda är generellt sett hatarna.

Viktigare är att vara särskilt försiktig om du vill köpa en bruksbil med lite mer under huven, t ex en T5. En gasglad idiot kan halvera livslängden på en motor oavsett hur milen är fördelade, och oavsett hur millimeternoga serviceboken är ifylld.

En annan faktor som spelar in i ditt exempel ovan är att en V70 från 2006 och en V70 från 2010 är olika modeller. V70 generation II kom 2008 och är betydligt modernare.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Som sagts så finns det flera sorters V70 där den nya efter 2008 har mer utrymme i baksätet vilket kan vara av intresse om man har barn.

Sen angående mil och ålder så borde det oftast vara tvärtom, dvs ålder är viktigare än mil. Det är ju oftast ålder och rost som till slut dödar en bil och inte milen.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Kolla Audi A6, fina bilar

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Det är patriotiskt myt med att Volvo är bra/billiga/driftsäkra..
Men viss sanning i dom gamla häcken, jag har bara haft upp till 1989 år model.
Ålder kontra mil så är det ålder som spelar in, min 1985a har i dagsläget gått 21k mil men plåten börjar bli knäckebröd, sålde en 745a som rullat som taxi i norr som visade 64k mil innan trippmätaren gav upp och plåten var fortfarande bra förutom galvsläpp, turbon fanns inte kvar i bilen och Volvos misslyckade motor "k" satt i bilen.. Så det var utbytt vid 50k.

Farsan däremot har haft nyare Volvo, men verstads kostnaderna gjorde det dyrt att äga skiten, runt 20.000kr varje år, små fel men irriterande sådan.
Sista var en V70 som bara dog ute på vägen, ispropp i smörjkanalen.. Alltså vatten i oljan som sen lyckades frysa i blocket.
Ny motor för 60.000kr? Men sålde skiten och köpte en problem fri passat i stället.
Passaten är för övrigt större invändigt än valfri Volvo, och för att inte glömma att passaten är billigare i drift och verkstads besöken, dom få som behövs.

Tänker inte ens nämna min quattro, för många som är avis på den redan..
Men jag bara älskar dom äldre Volvo, när volvo var bakhjulsdrivet och helsvensk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Det är patriotiskt myt med att Volvo är bra/billiga/driftsäkra..
Men viss sanning i dom gamla häcken, jag har bara haft upp till 1989 år model.
Ålder kontra mil så är det ålder som spelar in, min 1985a har i dagsläget gått 21k mil men plåten börjar bli knäckebröd, sålde en 745a som rullat som taxi i norr som visade 64k mil innan trippmätaren gav upp och plåten var fortfarande bra förutom galvsläpp, turbon fanns inte kvar i bilen och Volvos misslyckade motor "k" satt i bilen.. Så det var utbytt vid 50k.

Farsan däremot har haft nyare Volvo, men verstads kostnaderna gjorde det dyrt att äga skiten, runt 20.000kr varje år, små fel men irriterande sådan.
Sista var en V70 som bara dog ute på vägen, ispropp i smörjkanalen.. Alltså vatten i oljan som sen lyckades frysa i blocket.
Ny motor för 60.000kr? Men sålde skiten och köpte en problem fri passat i stället.
Passaten är för övrigt större invändigt än valfri Volvo, och för att inte glömma att passaten är billigare i drift och verkstads besöken, dom få som behövs.

Tänker inte ens nämna min quattro, för många som är avis på den redan..
Men jag bara älskar dom äldre Volvo, när volvo var bakhjulsdrivet och helsvensk.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för quattro?!

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Miltal är inte en så viktig heller exakt siffra att gå efter vid bil köp pga ett par anledningar.
1, HUR är bilen körd under dessa mil? jag föredrar då en högmilare som gått mycket långkörningar framför en med lägre miltal fast med bara korta (1-2mil) körningar åt gången frö att slitaget är oerhört mycket mera när motor,vxllåda,hjullager,etc är kallt än när dom är varma.
2, Exakt vad är det för mil man talar om? Dvs har bilen hunnit gå så pass långt så att det mesta inom slitage delar som bromsskivor,fjädrar,stötdämpare,kamrem,leder,bussningar,etc är bytta heller kommer det att komma efter 500mil.
Detta är ju ganska svårt att veta för det skiljer en hel del mellan bilmodeller och så tex klarar vissa inte 10000mil innan allt är bytt och vissa klarar betydligt mer.
Som bonus är ju högmilare är ju billigare och ofta inte speciellt mycket sämre än lågmilare då dom oftas har gått på långkörningar.

Nackdelen med högmilare är ju att man behöver veta en del om modellen för att vara lite mer säker så man inte råkar ut för byte av allt efter ett par hundra mil.

Måste hålla med om detta, min r32 har nu gått 14500 mil och är i betydligt bättre maskinellt skick än kollegans r32 av samma årsmodell som gått 6000mil, speciellt dsg lådan. Det beror ju givetvis även på en hel rad andra saker som vem som suttit bakom ratten tidigare eller om man bara haft turen att få ett bättre ex, men jag anser inte att man behöver stirra sig blind på miltalet på en bil om det nu inte är någon garanti man vill åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Det är patriotiskt myt med att Volvo är bra/billiga/driftsäkra..
Men viss sanning i dom gamla häcken, jag har bara haft upp till 1989 år model.
Ålder kontra mil så är det ålder som spelar in, min 1985a har i dagsläget gått 21k mil men plåten börjar bli knäckebröd, sålde en 745a som rullat som taxi i norr som visade 64k mil innan trippmätaren gav upp och plåten var fortfarande bra förutom galvsläpp, turbon fanns inte kvar i bilen och Volvos misslyckade motor "k" satt i bilen.. Så det var utbytt vid 50k.

Farsan däremot har haft nyare Volvo, men verstads kostnaderna gjorde det dyrt att äga skiten, runt 20.000kr varje år, små fel men irriterande sådan.
Sista var en V70 som bara dog ute på vägen, ispropp i smörjkanalen.. Alltså vatten i oljan som sen lyckades frysa i blocket.
Ny motor för 60.000kr? Men sålde skiten och köpte en problem fri passat i stället.
Passaten är för övrigt större invändigt än valfri Volvo, och för att inte glömma att passaten är billigare i drift och verkstads besöken, dom få som behövs.

Tänker inte ens nämna min quattro, för många som är avis på den redan..
Men jag bara älskar dom äldre Volvo, när volvo var bakhjulsdrivet och helsvensk.

Skickades från m.sweclockers.com

Men snälla sluta med ditt quattro propaganda snack. Audi har bättre upplevd kvalité i kupén, visst. Men jag har mycket svårt att tro att de har mycket bättre kvalité över maskindelar.

Sen vad är det för ägare som får in så stora mängder vatten i oljan att den fryser? Väldigt små mängder gör ju oljan vit och geggig.

Permalänk

Ja, mekaniken på Audi är samma som på andra Volkswagnar. Det som skiljer gentemot de billigare märkena är plåt (galv), isolering, inredning och utrustning samt möjligtvis mappning av motorn. Kvalitetskänslan blir högre med förhållandevis enkla medel, och då kan de berättiga ett högre pris.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Oavsett vilken bil ni väljer så spelar ålder/mil ingen större roll. Det som är viktigt är t.ex. skicket på bilen. Dvs vad som är bytt och servat. T.ex. så har min v70 2.5t -05 @ 16000mil. Ny koppling, urtrampningslager, svänghjul, nya bussningar i hela framvagnen. Nya hjullager fram, nya skivor och belägg runt om, nya bromsok bak, nya handbromsbackar mm. Dvs även fast den har rullat långt så är mycket bytt och min bil känns fortfarande som ny.

Oavsett modell som ni väljer så blir ni nöjda. Alla som gnäller på att de andra modellerna är sämre har oftast ägt än äldre årsmodell med många mil och kört så pass långt att mycket slitdelar ska bytas. Då är bilen en skit bil och man köper en "ny beg" bil av ett annat märke som bara är något år gammal och knappt rullat något. Det är ju självklart att den bilen håller bättre de första åren. Men jämför man audi, volvo, vw, ford, toyota, honda mfl. Så oavsett vilken stor kombi ni väljer så kommer delar att behöva bytas. Gummi är en färskvara dvs bussningarna på bilen håller lika dåligt oavsett märke.

Så oavsett bil så läs på om de vanligaste felen. Ha koll på vad som ska bytas när och provkör bilen. Kan ni inget om bilen eller har någon som kan hjälpa en så är ett "M test" en billig investering. Istället för att köpa grisen i säcken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

När man läser sådant så kan man inte annat än bli bedrövad över hur otroligt dåliga "nyare" bilar är. Nu är ju just det DÄR inte så illa ändå. På många andra "nyare" bilar så är ju nästan allt utbytt.

Idag så behöver man ju skaffa sig en bil som bara har gått några tusen mil under ett par år för att undvika de stora värdeminskningarna på helt nya bilar... och sedan byta bil efter bara något år. Beroende på hur mycket man kör.

EDIT: Gamla Volvo var kvalité. Men man förstår ju att dagens bilar inte kan hålla samma kvalité... det är inte hållbart i dagens konsumtionssamhälle. Tyvärr.

Jag vårdar min bil och är en del dålig så byts den. Skillnaden mot många äldre bilar är t.ex. att de inte underhålls på samma sätt. Dvs de åker på gamla plåtfälgar, har dåliga hjulvinklar och var flera år sen den fick en hjulinställning. Bilen rullar fast delar är trasigt och många resonerar att en gammal bil inte är värd att lägga pengar på.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

När man läser sådant så kan man inte annat än bli bedrövad över hur otroligt dåliga "nyare" bilar är. Nu är ju just det DÄR inte så illa ändå. På många andra "nyare" bilar så är ju nästan allt utbytt.

Idag så behöver man ju skaffa sig en bil som bara har gått några tusen mil under ett par år för att undvika de stora värdeminskningarna på helt nya bilar... och sedan byta bil efter bara något år. Beroende på hur mycket man kör.

EDIT: Gamla Volvo var kvalité. Men man förstår ju att dagens bilar inte kan hålla samma kvalité... det är inte hållbart i dagens konsumtionssamhälle. Tyvärr.

Ja visst är det hemskt att man måste byta ut slitagedelar på nyare bilar också att de inte kommit på delar som håller i en evighet ännu är ju bedrövligt.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nmc:

Men snälla sluta med ditt quattro propaganda snack. Audi har bättre upplevd kvalité i kupén, visst. Men jag har mycket svårt att tro att de har mycket bättre kvalité över maskindelar.

Sen vad är det för ägare som får in så stora mängder vatten i oljan att den fryser? Väldigt små mängder gör ju oljan vit och geggig.

Ja, minns bara dubbelkopplingslådorna med lamellkoppling i de stora bilarna. Varken ovanligt eller billigt. Torde finnas en del tickande bomber kvar på begagnatmarknaden.

Vatten i oljan kan man köra småstäckor ett bra tag utan att låta motorn bli varm en enda gång. Om man sedan aldrig tittar efter så kan ju oljan se hur jävlig ut som helst tills något sätter igen eller fryser.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Skrivet av Ulvenstein:

Ja, minns bara dubbelkopplingslådorna med lamellkoppling i de stora bilarna. Varken ovanligt eller billigt. Torde finnas en del tickande bomber kvar på begagnatmarknaden.

Vatten i oljan kan man köra småstäckor ett bra tag utan att låta motorn bli varm en enda gång. Om man sedan aldrig tittar efter så kan ju oljan se hur jävlig ut som helst tills något sätter igen eller fryser.

vw har ju haft problem med starka motorer och dsg lådorna på de större bilarna ett bra tag nu. Vet flera som äger bara något år gamla passat 2.0tdi (170hk) gt r-line där de har haft omfattande garanti reparationer på sina lådor. De mindre motorerna har inte alls haft samma problem, om det hänger ihop med effekt/vridmoment vet jag inte. Jag är i alla fall relativt skeptisk till dgs lådorna på just privatbilar. Som tjänstebil så vore det kanon, men att ta risken som privat person vet jag inte riktigt....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasBoot_swe:

vw har ju haft problem med starka motorer och dsg lådorna på de större bilarna ett bra tag nu. Vet flera som äger bara något år gamla passat 2.0tdi (170hk) gt r-line där de har haft omfattande garanti reparationer på sina lådor. De mindre motorerna har inte alls haft samma problem, om det hänger ihop med effekt/vridmoment vet jag inte. Jag är i alla fall relativt skeptisk till dgs lådorna på just privatbilar. Som tjänstebil så vore det kanon, men att ta risken som privat person vet jag inte riktigt....

Det är precis vridmomentet som är boven. Man har satt lådor med lamellkoppling i för stora bilar för att spara pengar. Ovanpå detta kommer att man speciellt i de större bilarna sålt in dem som riktiga automatlådor, vilket de inte är.

DSG är lite av ett oskick. En koppling är en för mycket, inte en för lite.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Nja svänghjul i sig är inte en vanlig "slitage" del MEN OM man kör med bilen så pass länga att kopplingen börjar slira ja då ÄR svänghjulet kört och bör bytas hade man däremot bytt koppling 500-1000mil innan så hade det varit annat.
Detta för att en slirande koppling alstrar värme som gör att svänghjulet tappar härdningen och slits oerhört mycket fortare (kan ju även hända långt innan lamellerna är slut om man gubbkör med 5000varv och slirar med kopplingen i 500m när man ska starta).

Med anrda ord så ska en koppling bytas ut LÅNGT innan det börjar märkas att den slirar (och då är det med en som känner det TIDIGT vilket inte är lätt) för att inte orsaka skada på svänghjulet.
Visserligen så går det byta lameller och tryckplatta och det fungerar bra MEN dom lamellerna,tryckplattan kommer då inte att hålla alls lika länge som dom hade gjort med ett friskt svänghjul.

Och biltillverkarna kunde enkelt tillverka bilar där slitdelar håller betydligt längre än vad dom gör idag och det till samma kostnad men då får dom ju inte sälja reservdelar och "service" tjänster.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo men det är väl ändå ganska självklart att slitagedelarna måste bytas på ALLA bilar?

Men som t.ex. ett svänghjul räknar jag absolut INTE som vanlig slitagedel.

Gamla Volvo kunde ju gå 40.000 mil och långt mer utan att man behövde byta ens hälften av de delar man behöver byta på de nyare modellerna. Det är därför jag tycker det är illa... att utvecklingen har gått till mycket sämre bilar när det gäller kvalité.

Vad är det för delar som du får byta på en ny bil som en gammal volvo inte behövde byta?
På äldre bilar så hade man ett enkelt svänghjul medans på dagens nyare bilar så har man ett dubbelskivigt svänghjul som är ihop viulkat. Det är när lamellerna tar slut och svänghjulet blir för varmt så spricker vulkningen. I många fall så kan det svänghjulet klara några tusen mil till, problemet är när den pajar så ryker den nya kopplingen också. Det är därför man på nya bilar oftast byter svänghjulet vid ett kopplings byte också.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2