Snabbtitt: Asus PQ321 med 4K-upplösning

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JonteP0nte:

Sant, tänkte inte på det. Zoomar man dock in på sidor har bilder en tendens att se ut som skräp, men du kanske menade att det är ett sätt för mig att se hur hemsidor skulle se ut med en 4k-skärm storleksmässigt?

Tänker jag då rätt att om man har en fullHD-skärm och sätter zoom på 25 % bör man få hur webbläsaren ser ut med en 4k-skärm med samma storlek (eftersom en 4k-skärm har 4 gånger fler pixlar)?

Att bilder ser dåliga ut när de zomas upp på hemsidor beror ofta på att grundbilden är i låg upplösning och baserade på pixlar, men om man använder mer högupplösta bilder från början eller vektorgrafik så ser det bra ut, idag försöker man komprimera bilderna så mycket det går för att passa dagens skärmar och få korta laddtider på sidorn, men det kan ändras fort, man behöver bara titta på bilderna som fanns i nätets barndom så ser man att storleken ökar rejält på bildfilerna, och att gå upp i upplösning på monitorerna hemma är verkligen på tiden och det kanske är det som pc markanden behöver för att folk ska vilja uppgradera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar det komma skärmar med vettiga upplösningar. Så fort de sjunker lite i pris så blir det inköp

Permalänk
Medlem

*** raderat ***
Bra recension trots den korta tiden, tom. prestandatest på BF3 Ja, sjuk skärm, vi får nog vänta ett tag på nVIDIA och AMD innan dessa skärmar blir vanligare.

Redigerat
Visa signatur

Skärm: Samsung Odyssey G9 • Moderkort: ASRock X870 Pro RS • CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D @ 4.7GHz • RAM: G.Skill Trident Neo DDR5 6000MHz 32GB • GPU: ASUS GeForce RTX 5090 TUF • SSD: Samsung 970 Evo 2TB • HDD: WD Black 4TB

Permalänk
Medlem

Kör ju 1080p@24 hz på tv:n, vilket funkar fint när man ser på filmer/serier. Men i desktop miljö är det väldigt hackigt och musen flyter runt som sirap...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Ni verkar vara först i världen med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Ser ut som den har jävligt bra färger.. Får la hoppas att priserna går ner.

Ok, du har sett den i verkligheten?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av combatzone:

något för tvelander:P

När den finns i minst 60hz så ska den utvärderas på jobbet

Skrivet av Sisyfos:

Tror bestämt Tvelander är kär i 120Hz men det kommer han väl rätta mig på inom kort annars.

OnT: Mitt GTX 780 känns inte så snabbt längre :cry:

Jag älskar 90+ Hz där börjar det bli bra flyt.

Jag kommer nog att köpa denna till jobbet när våra 30 tum ger sig då dom är 5-6 år gamla.

Men Nvidia AMD måste fixa så man får 60hz minst.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Minimalt med 4k material och grafikkortsmarknaden är inte mogen för så höga upplösningar samt är skärmarna är svindyr? 4K är bara en siffra som blir förstörd på vägen av alla begränsningar och användarupplevelsen blir sämre, idag.
Så vad är vitsen mer än att skryta?

Permalänk
Medlem

Jag är beredd att offra allt vad inställningar heter för att få bra flyt, ge mig pixlar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av leafbranch:

Minimalt med 4k material och grafikkortsmarknaden är inte mogen för så höga upplösningar samt skärmarna är svindyr? 4K är bara en siffra som blir förstörd på vägen av alla begränsningar.
Så vad är vitsen mer än att skryta?

Vitsen kan vara mycket stor för de som håller på med bildbehandling eller vill ha en skarpare bild i allmänhet för att få saker mer lättlästa, att driva 8 Mpixel är inte tungt alls när man använder det för bättre bild på annat än spel, jag kör redan idag 8Mpixel och det är jag inte ensam om, det är snarare på tiden att spelare inte bromsar utvecklingen av monitorer genom att hela tiden kämpa för lägre upplösning som det varit de sista 5 åren, idag har surfplattor och telefoner gått om datamonitorer i upplösning tack vara spelarnas önskemål om lågupplösta skärmar, se bara på den befängda utvecklingen där man kapat av 2560x1600 skärmar till först 1440 och nu även 1080 linjer och har mage att kalla det ultrawide istället för ultralow.

De som vill spela kan ju med fördel byta till ½ upplösningen i varje axel jämfört med den fysiska upplösningen hos panelen, eller så kan spelarna hoppas att det kommer grafikkort som orkar med, att krampaktigt hålla sig fast vid max 1080 linjer bara bromsar utvecklingen och ger sämre bild till alla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lutt95:

Ni verkar vara först i världen med detta.

Vet inte om det gills men Anandtech har lagt upp lite siffror tidigare on July 1, 2013 8:00 AM EST från tester med en Sharp skärm.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Inaktiv

Så skit 16:9, problem med kabel och driv rutiner och astronomiskt pris. Jeaj för skärmar ämnade för folk som inte har pengar och bara glor på TV.

Kanske kan de tillverka något för oss som behöver arbeta och kan faktiskt betala för det.

Permalänk
Medlem

Jag som trodde att sweclockers nu hade inhandlat en K4 skärm så vi nu kan se vad grafik/cpu går för. HD klara nästan alla datorer idag även med höga inställningar i spel.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Lär ju krävas näst "nästa" generations grafikkort för att kunna spela spel på 4K med någorlunda bra FPS, ifall man inte vill köra 2 Titan i SLI eller dylikt.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevlig att ha i 16:10

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Skulle vara trevlig att ha i 16:10

Och i 24 tum. Det blir ca 188 PPI, yummy ;P

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Fett najs, synd att man inte har råd:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Lär ju krävas näst "nästa" generations grafikkort för att kunna spela spel på 4K med någorlunda bra FPS, ifall man inte vill köra 2 Titan i SLI eller dylikt.

4 Titan SLI.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Startrance:

Det stämmer, Volta är vad som krävs och det är nästnästa, dvs 2016. Den stora skillnaden är stacked DRAM som bör kunna fyrdubbla bandbredden jämfört mot dagens GTX Titan.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vitsen kan vara mycket stor för de som håller på med bildbehandling eller vill ha en skarpare bild i allmänhet för att få saker mer lättlästa, att driva 8 Mpixel är inte tungt alls när man använder det för bättre bild på annat än spel, jag kör redan idag 8Mpixel och det är jag inte ensam om, det är snarare på tiden att spelare inte bromsar utvecklingen av monitorer genom att hela tiden kämpa för lägre upplösning som det varit de sista 5 åren, idag har surfplattor och telefoner gått om datamonitorer i upplösning tack vara spelarnas önskemål om lågupplösta skärmar, se bara på den befängda utvecklingen där man kapat av 2560x1600 skärmar till först 1440 och nu även 1080 linjer och har mage att kalla det ultrawide istället för ultralow.

De som vill spela kan ju med fördel byta till ½ upplösningen i varje axel jämfört med den fysiska upplösningen hos panelen, eller så kan spelarna hoppas att det kommer grafikkort som orkar med, att krampaktigt hålla sig fast vid max 1080 linjer bara bromsar utvecklingen och ger sämre bild till alla.

Nu är det iofs inte främst spel som gör att 1920x1080 är en populär upplösning, utan det är för att det skall passa bra till filmvisning av HD-material.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Skärpning swec... lägg en datornyhet om 23" 4k istället (och inte dessa "TV-apparater").

Permalänk
Medlem

Var det inte någon av nintendo/sony/microsoft som sa att deras kommande konsoller inte skulle ha något problem med 4K? Undrar vilken detaljnivå det avser, finns stöd för ultra low i alla kommande spel så kanske det blir 30 FPS.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hejsann:

Skärpning swec... lägg en datornyhet om 23" 4k istället (och inte dessa "TV-apparater").

Har du sett någon sådan för ett pris som inte överstiger 100.000:-?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Typhonos:

Var det inte någon av nintendo/sony/microsoft som sa att deras kommande konsoller inte skulle ha något problem med 4K? Undrar vilken detaljnivå det avser, finns stöd för ultra low i alla kommande spel så kanske det blir 30 FPS.

Dom har inte problem med att köra 4k bara inte när du spelar, väldigt missvisande av dom att säga det så folk ska tro att man kan spela i 4k med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Dom har inte problem med att köra 4k bara inte när du spelar, väldigt missvisande av dom att säga det så folk ska tro att man kan spela i 4k med den.

Stor användning man har av "spelkonsoller" om man inte kan spela på dem i avsedd upplösning :S

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Jag tror att ps4an ska kunna spela upp 4k. Men i prencip Kan man spela upp nästan alla spel sedan quake 3 i 4k på pc. Min dator är inte särskilt grym för 4k men alla spel funkade när jag testade (vissa hade problem med hud) 4320x2560 på 3 Shimian skärmar. Man får dock gå in och ändra i filer men på wsgf.com får man hjäp med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag tror att ps4an ska kunna spela upp 4k. Men i prencip Kan man spela upp nästan alla spel sedan quake 3 i 4k på pc. Min dator är inte särskilt grym för 4k men alla spel funkade när jag testade (vissa hade problem med hud) 4320x2560 på 3 Shimian skärmar. Man får dock gå in och ändra i filer men på wsgf.com får man hjäp med det.

Även om din dator inte är det värsta som finns så är den otroligt mycket mer kompetent med grafikkort i SLI mm än kommande hårdvaran i PS4. Sen ska ju en spelkonsoll ha acceptabel prestanda i 4K också för att ge njutbar splupplevelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Även om din dator inte är det värsta som finns så är den otroligt mycket mer kompetent med grafikkort i SLI mm än kommande hårdvaran i PS4. Sen ska ju en spelkonsoll ha acceptabel prestanda i 4K också för att ge njutbar splupplevelse.

Jag menade att ps4 ska kunna spela upp film i 4k. Dåligt skrivet av mig Men att det går bra att spela i 4k på en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag menade att ps4 ska kunna spela upp film i 4k. Dåligt skrivet av mig Men att det går bra att spela i 4k på en dator.

Inte går det att spela nya spel utan dubbla värsting grafikkort i alla fall, kanske Quake 3 eller liknande men knappast dagens krävande spel. När jag skriver om spelkonsoller så avser jag såklart deras förmåga att köra spel i 4K, det är knappast filmuppspelning som är deras huvudsyfte.
Mitt ursprungsinlägg syftade inte heller på film utan faktisk spelprestanda i 4K från konsolltillverkarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul med högupplösning! har väntat länge på detta då då jag haft upplösningen 1920x1200 nu sedan 2002

Känns som detta kommer hänga kvar rätt länge ändå!

Edit: glömde nämna att jag ser fram mot fler 4K skärmar, gärna under 31,5"!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!