USA och Sverige byter fingeravtryck

Permalänk

"Polisen menar att utbytet med USA kommer att bli ett viktigt verktyg i brottsbekämpningen. Men enligt Dennis Töllborg, professor i rättsvetenskap, har Sverige för svaga kontrollorgan och bristande kompetens."

Så om man har avtjänat sitt straff i Sverige räknas man som brottsling om man reser till USA, snart räknas väl alla svenskar som brottslingar.
Samma på DN.se
Har vi inget självstyre kvar?

Vet inte om jag lade tråden rätt men rätten att som konsument besöka ett land har blivit mer begränsat för vissa.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk

Tror tyvärr tråden hamnade fel men finns nog ingen kategori som passar bra in till detta ämnet.
Men nej. Sverige strävar efter en globalisering och vill ha öppenhet mot världen. Detta medför att du kan bli en brottsling i ett annat land och det medför även att andra länder ska få se när du besöker olika hemsidor, vad du kanske säger på telefon och så vidare rent lagligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Punnisher:

"Polisen menar att utbytet med USA kommer att bli ett viktigt verktyg i brottsbekämpningen. Men enligt Dennis Töllborg, professor i rättsvetenskap, har Sverige för svaga kontrollorgan och bristande kompetens."

Så om man har avtjänat sitt straff i Sverige räknas man som brottsling om man reser till USA, snart räknas väl alla svenskar som brottslingar.
Samma på DN.se
Har vi inget självstyre kvar?

Vet inte om jag lade tråden rätt men rätten att som konsument besöka ett land har blivit mer begränsat för vissa.

Borde nog ha legat här: http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...
Har "anmäld" tråden så får moderator flytta på den.

Tycker denna övervakningen börjar ta överhand. Kommer ihåg hur man skrattade lite åt foliehatsteorierna men vet ifan.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Geeks
SweClockers

*Flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Det här är ju störtlöjligt.
Vilken möjlig nytta skulle Sverige ha av Fingeravtryck på amerikanska medborgare?

För att det skulle vara ens tänkbart så måste ju minst följande ske/ha skett:
1. Amerikanen i fråga är i Sverige
2. Amerikanen i fråga begår ett brott
3. Polisen bryr sig om att få tag i sagda amerikan
4. Polisen lyckas hitta fingeravtryck lämnade vid brottet

Med tanke på att redan #1 kan kallas väldigt ovanlig i förhållande till hur många amerikaner det finns, och följande punkter då blir i ordning mer och mer otroliga så kan jag inte se någon nytta med detta.

Med andra ord är detta rent fjäskeri då den enda med intresse av detta är USA, och det är jag visserligen inte alls förvånad över men jag är lite förvånad över hur genomrutten respekten för egna medborgare vi har i detta land.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av belga:

Det här är ju störtlöjligt.
Vilken möjlig nytta skulle Sverige ha av Fingeravtryck på amerikanska medborgare?

För att det skulle vara ens tänkbart så måste ju minst följande ske/ha skett:
1. Amerikanen i fråga är i Sverige
2. Amerikanen i fråga begår ett brott
3. Polisen bryr sig om att få tag i sagda amerikan
4. Polisen lyckas hitta fingeravtryck lämnade vid brottet

Med tanke på att redan #1 kan kallas väldigt ovanlig i förhållande till hur många amerikaner det finns, och följande punkter då blir i ordning mer och mer otroliga så kan jag inte se någon nytta med detta.

Med andra ord är detta rent fjäskeri då den enda med intresse av detta är USA, och det är jag visserligen inte alls förvånad över men jag är lite förvånad över hur genomrutten respekten för egna medborgare vi har i detta land.

Jag jobbar i centrala Stockholm och jag blev faktiskt förvånad hur många amerikanare som är här just nu.
Dock håller jag med att hela grejen är lite konstig. Känns som att vår regering försöker smöra för USA för någon anledning.

Permalänk
Medlem

Fattar ingenting. Varför skulle USA ha nytta av detta? Sverige tar inte fingeravtryck på folk som kommer till Sverige då det anses rasistiskt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag jobbar i centrala Stockholm och jag blev faktiskt förvånad hur många amerikanare som är här just nu.
Dock håller jag med att hela grejen är lite konstig. Känns som att vår regering försöker smöra för USA för någon anledning.

Ja det är ju inte så att vi inte har turister från staterna. Det finns det nog rätt många om man räknar antalet. Men jämfört med hur många amerikaner som finns? Det kan inte vara mer än någon enstaka promille av alla amerikaner som någongång vart i Sverige, eller ens tänkt att åka hit. Eller skandinavien för den delen.

Och av de som kommer hit så skall även resten av det jag skrev hända. Jag menar det är bättre odds på att blixten slår ner där man pekar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av belga:

Ja det är ju inte så att vi inte har turister från staterna. Det finns det nog rätt många om man räknar antalet. Men jämfört med hur många amerikaner som finns? Det kan inte vara mer än någon enstaka promille av alla amerikaner som någongång vart i Sverige, eller ens tänkt att åka hit. Eller skandinavien för den delen.

Och av de som kommer hit så skall även resten av det jag skrev hända. Jag menar det är bättre odds på att blixten slår ner där man pekar.

Helt rätt. Som det stod i artikeln så tror jag USA kommer få allt och inget för oss när vi vill ha det, om det ens kommer till användning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

"Säpo vill veta vem du mejlat"
http://www.svt.se/nyheter/sverige/sapo-vill-kunna-lasa-dina-m...

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sapo-vill-komma-at-data-dir...

Inte riktigt samma som trådämne men handlar ändå om svensk polis och vad de pysslar med.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!