Varför så få android telefoner med ren android?

Permalänk
Medlem

Varför så få android telefoner med ren android?

Varför finns det så få android telefoner med ren android , dom jag känner till är nexus , htc one och samsung s4 varför är utbudet så litet?

Permalänk
Medlem

Av samma anledning märkesdatorer är sönderbloatade med onödiga program.
Tillverkarna tror att dom ökar värdet på sin produkt när dom tvingar med en massa bloat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oppopo:

Varför finns det så få android telefoner med ren android , dom jag känner till är nexus , htc one och samsung s4 varför är utbudet så litet?

För att konsumenter är dumma och köper allt det står "super-mega-yo" på. Samsungs bloat är ju legendariskt. Finns ett par funktioner som är lite roliga i början och sedan tröttnar man, mest pga. det inte fungerar varje gång. Hur kul är det t.ex. att scrolla med ögonen när man måste stirra som besatt? Dessutom ska man hålla mobilen i rätt vinkel. Resultatet blir att man använder fingret för att det fungerar varje gång.
Det är ju inte bara inom mobiltelefoni att konsumenter hoppar på PR-skit. TV:n måste ha LED för det ger bäst bild! Datorn måste ha ett GT 620 kort med 2GB minne för då kan man maxa BF3 osv. osv.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Av samma anledning märkesdatorer är sönderbloatade med onödiga program.
Tillverkarna tror att dom ökar värdet på sin produkt när dom tvingar med en massa bloat.

eller en annan vinkling;
Om alla mobiler hade en och samma mjukvara utan modifikationer varför skulle man just välja Htc, samsung eller någon annan?
Nej, de vill höja upplevelsen för dig genom att tillföra sina eminenta och geniala program så att ditt val blir enkelt...

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

För folk vill ha 111000 program som ex samsung slängt in på nya S4.
Visst deras kamera app är betydligt bättre än android default.

Men där är så sjukt mycket bloatware, aldrig sett så mycket som i s4an.

Även störigt att tillverkare envisas att göra deras custom ui/launchers osv.

Nackdelen med open source antar jag, hade inte gjort mig något om google gått ut med att os måste vara default vid försäljning.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar CAT's B15 med ren android och bra batteritid

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

eller en annan vinkling;
Om alla mobiler hade en och samma mjukvara utan modifikationer varför skulle man just välja Htc, samsung eller någon annan?
Nej, de vill höja upplevelsen för dig genom att tillföra sina eminenta och geniala program så att ditt val blir enkelt...

Det är ju hårdvaran som är största skillnaden och den i alla fall jag bryr mig om mest.
Jag köpte t.ex inte min HTC One för att den har Blinkfeed utan för dess hårdvara och design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det är ju hårdvaran som är största skillnaden och den i alla fall jag bryr mig om mest.
Jag köpte t.ex inte min HTC One för att den har Blinkfeed utan för dess hårdvara och design.

Du har så rätt. Men är det inte vi nerds som tänker så?
Gemene man som handlar i trebutiken direkt lyssnar nog väldigt mycket på säljarens "funktionssnack" eller?

Men även gällande hårdvaran så följer tillverkarna varandra, det som gör respektive tillverkare unik är väl både val av hårdvara samt deras egna anpassningar, typ HTC-sense och liknande.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Gemene man som handlar i trebutiken direkt lyssnar nog väldigt mycket på säljarens "funktionssnack" eller?

Men även gällande hårdvaran så följer tillverkarna varandra, det som gör respektive tillverkare unik är väl både val av hårdvara samt deras egna anpassningar, typ HTC-sense och liknande.

Prestanda tror jag mest nördar letar efter. Jag tror designen spelar störst roll för folk
när dom ska köpa en mobil.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att en STOR majoritet av köparna inte ens har en aning om att det går att tex byta launcher och vad en sådan gör.
Att byta ringsignal, köpa ett gulligt skal, byta bakgrunds bild och hitta nya appar genom kompisar är den vanligaste expertisen tyvärr.

Så mycket mög i telefonen uppfattas som bra. Det är ju mer för pengarna. Eh..?

Ett rent android säljer bara till fåtalet som vet att dom vill ha det och varför.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

För att HTC sense ser bättre ut

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

HTC Sence är imponerande. Bättre än orginal- android (?)

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...