Köp av ny dator: Asus VivoBook S300CA-C1003H

Permalänk

Köp av ny dator: Asus VivoBook S300CA-C1003H

Hejsan!

Jag ska köpa ny dator, och har fastnat för denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1593867

Min syster har den så jag har redan klämt lite på den och testat, och den känns bra. Men jag har några funderingar.

Jag har i nuläget en Sony Vaio VPCEB4Z1E. Grejen är att jag funderar på om jag "byter ner mig" för mycket om jag köper Asus.

Så här ser specifikationerna ut, och är det jag funderar på:

ASUS:
Intel Core i5 3317U
4 GB RAM
1,7 GHz (turbo upp till 2,4 GHz)
Hårddisk 500 GB och 5400 rpm

SONY VAIO:
Intel® Core™ i5-480M
4 GB RAM
2,66 GHz (turbo upp till 2,93 GHz)
Hårddisk 500 GB och 5400 rpm

Det här är det jag fått lära mig att titta på, men ni kanske har några andra råd som är viktiga i köpet av en ny dator?
Skillnaden här är ju GHz, men jag vet inte om de är stor skillnad?

För övrigt passar ASUS jättebra till mig, jag gillar storleken, känslan av datorn och framförallt priset, ca 5500 är maxpris jag vill ge för en dator. Jag har sett att det finns Acer till bättre pris, men jag har hört en hel del negativt om Acer. Jag vill även köpa en dator som jag testat på lite, tex. i butik. Så alla modeller som endast finns i nätbutiker går tyvärr bort.

Helt enkelt frågar jag efter råd så jag inte gör bort mig och köper en dator som inte har bra prestanda.

Vad gör jag med datorn då? Jo, jag sitter vid den vääldigt mycket. Jag surfar, ser på serier/filmer, skriver, för över en del filer fram och tillbaka. Jag reser en del så därför passar en 13-tum bra.

Jättetacksam för lite råd! Är det någon som har ASUS'en som jag är intresserad av?

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/170710-lenovo_ideapad...

Lenovo gör enligt mig de bästa laptopsen. Liknar mycket ASUSen, men här får du även en 24 GB SSD som används i hybridform ihop med HDDn. Samt 2 h längre batteri tid om det spelar roll.

Visa signatur
Permalänk

Hm. Som sagt vill jag kunna klämma på datorn innan jag köper, och jag hittar inte den du länkade till i någon fysisk butik i Göteborg.

Har en helt annan fråga: Jag försöker sälja min Sony (den jag skrev om i första inlägget) men vad kan vara ett rimligt pris? Den är köpt 2011. Är på 15,5 tum och resten av specs är i första inlägget. Behöver verkligen lite råd om detta!

Permalänk
Medlem

Jag har precis skaffat en S200E med i3 till en bekant, liknande specs som S300 fast lite sämre CPU och mindre skärm. Datorn är rätt så ok för sitt pris (både S200 och S300). Den är bra byggd med sitt aluminiumskal, musplattan är bland de bättre jag testat, den är inte lika plastig som andra datorer i samma prisklass. Enda jag har som klagomål är att den är lite seg, men jag skulle sätta in en SSD istället för en vanlig hårddisk som rekommendation.

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk

Kan man sätta in en SSD på den jag länkade till? Hur gör man det, och är det dyrt?

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Ja, det går att uppgradera till annan HDD eller SSD i S300, kravet är att Disken inte får vara mer än 7mm tjock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

Kan man sätta in en SSD på den jag länkade till? Hur gör man det, och är det dyrt?

Som Asus.David nämnde innan så går det att sätta in en SSD, och det är tydligen lite jobbigt (iallafall på S200E, då man ska skruva upp hela undersidan). Kostnaden beror på hur stor SSD man vill ha, så en Samsung 840 250GB borde gå runt 1400kr, finns andra alternativ men jag skulle köra på Samsung!

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk

Okej. Är det någon som vet hur fläkten är på Asusen? Fläkten på min Sony Vaio går alltid på högvarv och låter supermycket... skulle gärna slippa det!

Permalänk
Inaktiv

den i5-480M du hade tidigare var första generationens core i, den var inte lika ström effektiv och vart även mycket varmare. Du bör märka en stor skillnad på hur mycket mindre fläkten behöver jobba på de nya processorerna.

Permalänk

Okej, vad bra!

Frågar igen om någon har tips på att sälja den gamla laptopen (alltså sony vaio). Tangentbordet behver ju bytas, är det värt att försöka sälja den som den är?

Permalänk

Kommer Asus'en jag vill köpa upplevas snabbare än den Sony jag har idag även om jag inte köper en SSD disk? Kanske köper till en SSD disk senare, men i nuläget tycker jag de är lite för dyra. Dessutom finns de inte på tex. 500gb verkar det som?

Permalänk

Nu har jag hittat en annan Asus, Asus VivoBook S400CA-CA002H.

Här är en jämförelse på S300 och S400: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1614551,1593867

Vad jag kan se för skillnad så är S400 lite större och har en SSD-hårddisk, men den är billigare, jag förstår inte varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

Nu har jag hittat en annan Asus, Asus VivoBook S400CA-CA002H.

Här är en jämförelse på S300 och S400: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1614551,1593867

Vad jag kan se för skillnad så är S400 lite större och har en SSD-hårddisk, men den är billigare, jag förstår inte varför?

Det sitter en i3 i S400, kan vara det som gör den billigare

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk

Är det stor skillnad på i3 och i5?

Permalänk
Inaktiv

i5 har Turbo Boost så den kan arbeta mycket snabbare när den behöver, från cirka 1.8ghz till 2.7ghz i Turbo medans i3'an maxar på cirka 1.8ghz.
Samtidigt så gör SSD cache delen på S400 att datorn känns snabbare i uppstart och vissa andra applikationer.

Permalänk

Är Asus S300 onödigt dyr? Får man likadan eller bättre prestanda till ett lägre pris om jag väljer ett annat märke?
Hur är Asus som märke överlag? Jag har mest hört gott om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

Är Asus S300 onödigt dyr? Får man likadan eller bättre prestanda till ett lägre pris om jag väljer ett annat märke?

Hejhej! Nyfinen på vilken laptop du bestämde dig för. Är nämligen inne på att köpa den s300ca men undrar om den är snabb nog och känns bra. Hur blev ditt val?

Tack på förhand!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Lilloanne:

Är också lite nyfiken vad det blev för köp... är väldigt sugen på en Ultrabook från ASUS och s300:an är den jag kollat in mest.

Visa signatur

Apple Macbook Pro 13" Retina
iPhone 15 Plus
Retro PC: Compaq Presario 7000s, Intel P3 800Mhz, 256MB RAM, 18GB IDE HDD, Sound Blaster Audigy, ATI Radeon 9200 PRO 128MB,SONY 15" CRT, WIN98SE.