Köp av ny dator: Asus VivoBook S300CA-C1003H
Hejsan!
Jag ska köpa ny dator, och har fastnat för denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1593867
Min syster har den så jag har redan klämt lite på den och testat, och den känns bra. Men jag har några funderingar.
Jag har i nuläget en Sony Vaio VPCEB4Z1E. Grejen är att jag funderar på om jag "byter ner mig" för mycket om jag köper Asus.
Så här ser specifikationerna ut, och är det jag funderar på:
ASUS:
Intel Core i5 3317U
4 GB RAM
1,7 GHz (turbo upp till 2,4 GHz)
Hårddisk 500 GB och 5400 rpm
SONY VAIO:
Intel® Core™ i5-480M
4 GB RAM
2,66 GHz (turbo upp till 2,93 GHz)
Hårddisk 500 GB och 5400 rpm
Det här är det jag fått lära mig att titta på, men ni kanske har några andra råd som är viktiga i köpet av en ny dator?
Skillnaden här är ju GHz, men jag vet inte om de är stor skillnad?
För övrigt passar ASUS jättebra till mig, jag gillar storleken, känslan av datorn och framförallt priset, ca 5500 är maxpris jag vill ge för en dator. Jag har sett att det finns Acer till bättre pris, men jag har hört en hel del negativt om Acer. Jag vill även köpa en dator som jag testat på lite, tex. i butik. Så alla modeller som endast finns i nätbutiker går tyvärr bort.
Helt enkelt frågar jag efter råd så jag inte gör bort mig och köper en dator som inte har bra prestanda.
Vad gör jag med datorn då? Jo, jag sitter vid den vääldigt mycket. Jag surfar, ser på serier/filmer, skriver, för över en del filer fram och tillbaka. Jag reser en del så därför passar en 13-tum bra.
Jättetacksam för lite råd! Är det någon som har ASUS'en som jag är intresserad av?