Xbox One till Sverige först 2014

Permalänk
Medlem

Fick nyss ett samtal från gamestop (där jag köpt och bokat konsolen) och tydligen så är detta baserat på att dom faktiskt VILL att TV-funktionen ska funka i ALLA marknaderna man släpper den till.. Dom har tydligen inte förhandlat klart med TV-avtalen i respektive länder! Så vid lanseringen så kommer även vi i Sverige att kunna koppla in TV-boxen i lådan! En liten trevlig nyhet faktiskt..

Visa signatur

en burk som spelar spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebskiii:

Fick nyss ett samtal från gamestop (där jag köpt och bokat konsolen) och tydligen så är detta baserat på att dom faktiskt VILL att TV-funktionen ska funka i ALLA marknaderna man släpper den till.. Dom har tydligen inte förhandlat klart med TV-avtalen i respektive länder! Så vid lanseringen så kommer även vi i Sverige att kunna koppla in TV-boxen i lådan! En liten trevlig nyhet faktiskt..

Det är fan ganska coolt

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldphag:

vad har österrike och tyskland gemensamt?

hint; vilket språk pratar man i både syrien och irak? är det samma språk eller är det syriska och irakiska?

allmänbildning är inte prio här nej

Allmänbildning säger du? Lite ironiskt med tanke på att det har absolut INGENTING med språk att göra Även OM det hade varit så, så hade microsoft antagligen lanserat den och släppt language packs senare bara. Men nä, du har nog rätt.. Allmänbildning är nog fan inte prio här inte..

Visa signatur

en burk som spelar spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

¿Que? Du tappade mig på liknelsen med mobiltelefoner.

Syftade på att MS siktar på att bredda utbudet av funktioner till deras nya låda i stället för att endast fokusera på spel. Vilket de egentligen gjort med 360:n ända sedan den kom.

Ett motargument till det är att "man kan redan byta kanal på tv:n eller köra skype på datorn". Fast då hade ju aldrig smartphones uppstått om folk hade varit nöjda med den begränsade mängden funktioner som fanns att tillgå.

Jag menar naturligtvis inte att du påstått något sådant. Jag spann bara vidare på en sak jag tänkte på.

Visa signatur

Permalänk

Något svenskt företag borde tillverka en pryl som alla vill ha. Spelar ingen roll om det är en ny konsol, tv, telefon etc. Sedan borde företaget gå ut med att "prylen" kommer att kosta ca 5000 kr i Sverige, ca 5500 kr i EU, och cirkus 6000 kr i USA. Varför den skulle kosta så mycket i USA skulle försvaras med att den till stor skala tillverkades i Sverige, där det är dyrare att tillverka med bla högre skatter än USA etc. Vidare skulle "prylen" presenteras i ett stort online-jippo, med diverse godis och funktioner. Tänk streaming tjänster, gratis musik på Spotify i ett år etc. Gratis TV-integration om det inte var en tv, nja, ni förstår säkert poängen. Naturligtvis skulle det visa sig att allt detta godis funkade prima i Sverige, funka ganska hyfsat i resten av EU, med ca 90% av tjänsterna som tillgängliga. I USA skulle det naturligtvis visa sig att endast 50% av tjänsterna fungerar, och få ett svar att kanske en eller annan tjänst kommer att bli tillgänglig i framtiden, men då det är så svårt att förhandla avtal med enskilda land, säkert skulle ta år, om det alls kom(Tänk iTunes och Googles olika tjänster, Netflix, Huliu). Naturligtvis skulle tjänster som inte ingår i Sverige, kosta X kr i EU och Sverige, men ca X kr * 150% i USA. Vidare skulle det komma ut att "prylen" kommer först komma ut till USA, tidigast ett halvår efter EU.

Japp, så känner varje svensk när något nytt och hypat lanseras.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS ROG STRIX G164FR / GeForce RTX 5070 Ti / Ryzen 9 9955HX / 32GB / 3TB M.2 SSD / Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 34,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Javisst kan ju diskutera det senare när vi inte är afk from keyboard.

Vet ni ens vad afk from keyboard står för?

Som Tumnus sa, AFK står ju för Away from keyboard, därför blir "afk away from keyboard" helt galet.
Det betyder på svenska att du inte är tillgänglig vid tangentbordet, och det var vad det betydde från början.
Nu har ju folk börjat säga afk när dom menar att dom inte är vid datorn dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Som Tumnus sa, AFK står ju för Away from keyboard, därför blir "afk away from keyboard" helt galet.
Det betyder på svenska att du inte är tillgänglig vid tangentbordet, och det var vad det betydde från början.
Nu har ju folk börjat säga afk när dom menar att dom inte är vid datorn dock.

Är det okej att säga "CD-skiva" borde det väl vara okej att säga det där ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Syftade på att MS siktar på att bredda utbudet av funktioner till deras nya låda i stället för att endast fokusera på spel. Vilket de egentligen gjort med 360:n ända sedan den kom.

Ett motargument till det är att "man kan redan byta kanal på tv:n eller köra skype på datorn". Fast då hade ju aldrig smartphones uppstått om folk hade varit nöjda med den begränsade mängden funktioner som fanns att tillgå.

Jag menar naturligtvis inte att du påstått något sådant. Jag spann bara vidare på en sak jag tänkte på.

Ok, då fattar jag vad du menar och håller med. Tror dock att båda konsollerna kommer ha ett större utbud av tjänster. Det har hänt en hel del sen förra generationen släptes så båda satsar hårt på mediacenter/sociala nätverk.

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Ok, då fattar jag vad du menar och håller med. Tror dock att båda konsollerna kommer ha ett större utbud av tjänster. Det har hänt en hel del sen förra generationen släptes så båda satsar hårt på mediacenter/sociala nätverk.

Jo, det är klart. Jag tycker att MS försöker att ta ett större steg än vad Sony gör, i alla fall vad de sagt (TV, låna ut spel, splitscreen mellan appar). Sen har de backat på en del saker som jag tycker hade varit super. Jag har inget emot att den behöver koppla upp sig en gång per dygn i utbyte mot att jag kan dela med mig av mina spel till 10 andra personer. Det hade ju varit grymt. Om de hade tänkt sig att steam-i-fiera sig hade jag också blivit glad. Lämna alla fysiska media bakom oss, precis som jag gjort på min dator. Den enda läsaren för skivor jag har nuförtiden ligger i min byrå och kopplas upp två ggr om året vid behov. Nu när man kan installera windows från ett flashminne så har behovet försvunnit helt.

Om man nu inte har fast internet så kan man bara dela ut det via sin telefon, koppla upp sig med boxen och sedan stänga av delningen igen. Problem solved!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan ändå importera ett ex från Tyskland eller UK. Underhållningssytemet ska tydligen fungera i Sverige från dag ett men man måste ha ett kort från dessa länder eller Xbox Live Card!

Permalänk
Medlem

Snart kommer microsoft sitta och skrika att xbox försäljningen är dålig i sverige för det finns så mycket pirater här. Tycker dom tar så himla konstiga beslut hela tiden.

Oavsett det så är det här helt klart piraternas fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Dom borde sälja rättigheterna till Samsung, de hade garanterat gjort ett bättre jobb.

Vad får dig att tro att Samsung ens är intresserade av att ta fram en spelkonsoll, om de vore det borde de inte redan gjort det vid det här laget då för resurser saknas ju inte direkt?

Galet vilket oproportionerlig ilska varje nyhet som behandlar Microsoft och dess produkter framkallar på forumet.

Men det är klart det handlar nog mer om drevmentalitet än om faktiskt underbyggda åsikter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det skulle inte förvåna mig om det är precis som du säger, och att sedan till jul, så går Microsoft ut med en "positive surprise", att den trots allt kommer "snabbare än förväntat".

Det dom inte fattar isåfall är att hagelstormar av Xbox fanboys, hoppar över och bokar upp sig på PS4.
Grattis Microsoft ni ljög ihjäl försäljningsvågen för er egen produkt.

Hehe precis som jag sa

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130815/sa-funkar-det-att-...

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Vad får dig att tro att Samsung ens är intresserade av att ta fram en spelkonsoll, om de vore det borde de inte redan gjort det vid det här laget då för resurser saknas ju inte direkt?

Galet vilket oproportionerlig ilska varje nyhet som behandlar Microsoft och dess produkter framkallar på forumet.

Men det är klart det handlar nog mer om drevmentalitet än om faktiskt underbyggda åsikter.

Förlåt för min otydlighet.

Jag tycker Microsoft har skött hela den här historien dåligt.
Då hade det vart nice med ett företag som respekterar sin produkt och köpare bättre.
Samsung var således ett exempel

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Förlåt för min otydlighet.

Jag tycker Microsoft har skött hela den här historien dåligt.
Då hade det vart nice med ett företag som respekterar sin produkt och köpare bättre.
Samsung var således ett exempel

Det finns gott om skräckexempel från Samsung med.
Alla större företag har skelett i garderoben, vissa fler än andra.

Men du verkar precis som ozzed lida av ett passionerat Microsoft hat. Har du verkligen inget bättre för dig än att spy galla över produkter som du inte har något intresse av?
Det vore hur som helst väldigt trevligt om du tagga ner dyngspridandet en smula och sluta förpesta miljön på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det finns gott om skräckexempel från Samsung med.
Alla större företag har skelett i garderoben, vissa fler än andra.

Men du verkar precis som ozzed lida av ett passionerat Microsoft hat. Har du verkligen inget bättre för dig än att spy galla över produkter som du inte har något intresse av?
Det vore hur som helst väldigt trevligt om du tagga ner dyngspridandet en smula och sluta förpesta miljön på forumet.

Jag kan inte sätta ett specifikt ord för det men jag gillar inte hur Microsoft har betett sig sista året.
Som jag sa innan så gillar jag Windows 7. Jag skulle t.ex. Inte vilja ha ett OS från Apple, men jag har en iPhone. Jag vill inte ha en Nike-brandad klocka men jag gillar några av deras skor. Jag vill absolut inte ha högtalare från Sony men jag har deras TV.

Angående motsatsen då till Xbox One, dvs. Playstation 4 så har det inte ÄN kommit upp nyheter angående den konsolen som jag inte gillar, de verkar ju ha en diskret profil just nu vad det verkar.

Och ja jag ska tagga ner tonen oavsett om jag stöter på patrull eller inte.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att mina inlägg av flera personer har ansetts hårda och stötande. Jag ska bättra mig.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är säkert skitsnack, men det pratas en del på nätet om att Microsoft kommer slå på de hatade funktionerna igen bara tillräckligt många köpt konsolen, så var inte så säker på det.

Det låter som fud, men jag har funderat lite... Om det nu är så jävla enkelt att vända kappan efter vinden även efter att de hävdat att "det går inte ändra, det är en hårdvarugrej" osv.. Vad är det som säger att de inte ändrar sig igen och igen?

Har man väl köpt konsolen och godkänt avtalet som som standard säger att "allt kan ändras utan förbehåll", vad stoppar dem då från att ändra om via en firmware-uppdatering?

Jag är helt med på det med, kan se mig de bjuder in folk sedan bommar igen dörren då de lurat tillräckligt många.

Om det blir konsoll för mig så blir det en PS4 för Xbox har alltid varit en slöare dator som tar musten ur datorvärlden (spel som kunde varit mycket mer bantas för att köra på konsoll).
WiiU lockar inte för de släpper mest Mario/Zelda etc och Dolphin ger ändå bättre känsla på 2560*1600 än WiiU.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mudde:

Det mest troliga är väl just att de inte fått fram tillräckligt många konsoller för alla marknader och skyller på en annan skitsak som språk. Det kan i sin tur orsakats av olika anledningar (t.ex. dåliga yields på kretsarna).

Vilka marknader de valt att prioritera känns ganska logiskt - de stora länderna + de länder som använder samma distributör (England/irland, Australien/NZ, vet inte om österrike har samma som tyskland, men det är möjligt).

Antagligen en bättre orsak men fortfarande.. Varför prioritera bort en av de större marknaderna? Österrike är inte närheten av en lika stor marknad som tex. Sverige.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebskiii:

Men min fråga är.. VARFÖR I HELVETE PRIORITERAS ETT LITET LAND SOM ÖSTERRIKE ISTÄLLET FÖR SVERIGE?! Sverige är en av dom köpstarkaste marknaderna i EU?!

Av samma anledning som Nya Zealand prioriteras, samma språk och region som en mycket större marknad.
I Österrikes fall är det Tyskland som ligger rätt intill och har samma språk, rätt enkelt då att lokalisera skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Av samma anledning som Nya Zealand prioriteras, samma språk och region som en mycket större marknad.
I Österrikes fall är det Tyskland som ligger rätt intill och har samma språk, rätt enkelt då att lokalisera skiten.

Det är inte samma sak som Nya Zeeland. De ligger i samma region som Australien, som är långt åt fanders. Hela Västeuropa ligger i samma region och frakt och skit är inga problem, men trots det så släpps den inte överallt. Att släppa systemen för att de ligger nära ett annat land med större marknad har inte med saken att göra.
Kolla Schweiz, vilka grannländer har dom? Kolla nu på listan över Tier 1-länder, samt språk som pratas i landet. Sorgligt för deras del. Samma sak kan sägas om Belgien, som inte heller är med i Tier 1. Det har inget med språk att göra. MS har helt enkelt bestämt sig för prioritera vissa länder för att de inte kan skeppa till fler. Irland och Österrike slängde de väl med i Tier 1 bara för att de precis kunde täcka marknaden där då den är liten, men hade kanske inte tillräckligt för Sverige/Skandinavien, så därför sköt upp releasen för oss.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har säkert missat något, men har efter bästa förmåga försökt få bukt på den här tråden. Flera inlägg är raderade och andra redigerade.

Jag måste tyvärr be er strängt att lugna ner diskussionen och undvika onödiga inlägg.

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.

§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar bland annat inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Ett annat exempel är att diskussionen för det mesta inte förs framåt av inlägg som enbart innehåller citat eller roliga bilder.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Xbox ONE är INTE försenad PGA språk. Den är försenad PGA TV-funktionen. I quote ''We want fans to have THE best experience from Day One'' Därav vill dom att TV-funktionen ska funka i alla länder dom släpper den i. Och dom har inte fått avtal med Sverige än, så dom har inte ''tillåtelse'' att släppa den här i Sverige, tills dom har fått avtal med TV-funktionen (Våra digitalboxar osv..)

Visa signatur

en burk som spelar spel

Permalänk
Medlem

Det var då jävligt synd. För Microsoft.
Då blir det PS4!

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Encho5:

Då blir det PS4!

Samma här. Inte för att det egentligen stod och vägde men..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebskiii:

Xbox ONE är INTE försenad PGA språk. Den är försenad PGA TV-funktionen. I quote ''We want fans to have THE best experience from Day One'' Därav vill dom att TV-funktionen ska funka i alla länder dom släpper den i. Och dom har inte fått avtal med Sverige än, så dom har inte ''tillåtelse'' att släppa den här i Sverige, tills dom har fått avtal med TV-funktionen (Våra digitalboxar osv..)

Aha okej, så om de inte får till ett avtal så släpps den inte här då? Den stora anledning lär ju helt enkelt vara att de har tillverkningsproblem och inte kan leverera tillräckligt många till release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adinho:

Aha okej, så om de inte får till ett avtal så släpps den inte här då? Den stora anledning lär ju helt enkelt vara att de har tillverkningsproblem och inte kan leverera tillräckligt många till release.

Ser inte heller varför de inte skulle vilja släppa den endast pågrund av tv funktionen, inte precis det första man testar när det släpps en ny konsol efter 8år...
Så som microsoft har hållit på så kan det lika gärna vara saknad av komponenter som orsakar förseningen, litar inte på mycket de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Encho5:

Då blir det PS4!

Nu tror jag i och för sig att Microsoft klarar sig rätt bra som företag, även om du nu skulle gå och köpa en PS4:a.

Själv har jag beställt en Xbox One och den kommer när den kommer. Nice ifall de skulle få till ett avtal om TV-tjänsterna. Det är inte alltid så lätt att ha att göra med de Nordiska TV-bolagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Ser inte heller varför de inte skulle vilja släppa den endast pågrund av tv funktionen, inte precis det första man testar när det släpps en ny konsol efter 8år...
Så som microsoft har hållit på så kan det lika gärna vara saknad av komponenter som orsakar förseningen, litar inte på mycket de säger.

Skrivet av adinho:

Återigen, dom FÅR släppa den, men som jag sa så vill microsoft att alla så få ''the full experience from day one''. Så det är att dom inte VILL släppa den utan TV-funktionen. Lär er läsa för helvete.

Visa signatur

en burk som spelar spel

Permalänk
Medlem

De kanske kollat på de länder där xbox sålt mest förut? Bryr mig sådär lagom, även om jag håller mer på sony...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Ah den är försenad pga att inte tv avtalet är klart. Jaha då förstår man. Skulle verkligen vara ohållbart om exempelvis en bil inte försenas ett halvår om inte P3 fungerar. Det är det absolut viktigaste om man ska leverera en ny bil som har jättemånga radiokanaler som inte fungerar på release.