Köpråd TV 46" som inte ha-a-a-a-a-ckar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Med hackar tror jag han menar att det "små lagrar". Det har med Hz att göra. Men du kanske menade något annat?

Jag rör inte juggern han pratar om vid tillfället hehe. Tänkte bara som gamer tv, den där Sony´n är en TV för gamern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Jag rör inte juggern han pratar om vid tillfället hehe. Tänkte bara som gamer tv, den där Sony´n är en TV för gamern.

Jaha. Ja då vill man ha låg input lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Det säger du? Gamar kommer jag att göra, båda konsol och PC! Lutar bara mer åt Sony TVn nu!

Jag sitter på en Sony w807 och den varken hackar i 24p filmläge i stora scener, eller i sportläge. Filmläget ger det absolut bästa mjuka läget fri från hack utan att det känns artificiellt. I game-mode har jag 16.7ms, eller 6ms enligt gamla mätmetoden. Den är helt underbar att spela på. Jag kör dator 60fps ultra Crysis 3 som ser gudomligt ut och inväntar en ny konsol framöver. Lite sugen att skaffa en gammal konsol bara för att få tillbaka samma känsla som då man spelade som barn på en Tjock-TV nu då man återigen har en laggfri TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Jaha. Ja då vill man ha låg input lag.

Förlåt formulerar mig så dåligt atm, trött

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Jag sitter på en Sony w807 och den varken hackar i 24p filmläge i stora scener, eller i sportläge. Filmläget ger det absolut bästa mjuka läget fri från hack utan att det känns artificiellt. I game-mode har jag 16.7ms, eller 6ms enligt gamla mätmetoden. Den är helt underbar att spela på. Jag kör dator 60fps ultra Crysis 3 som ser gudomligt ut och inväntar en ny konsol framöver. Lite sugen att skaffa en gammal konsol bara för att få tillbaka samma känsla som då man spelade som barn på en Tjock-TV nu då man återigen har en laggfri TV

Har en nes med super Mario Bros 3 och vi använder fortfarande en tjocktv hemma hos oss:p
Det är ju runt glas på skärmen så inte precis trevligt att kolla på dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Har en nes med super Mario Bros 3 och vi använder fortfarande en tjocktv hemma hos oss:p
Det är ju runt glas på skärmen så inte precis trevligt att kolla på dagen.

Jag klarar inte hög input lag. hellre en TjockTV än siraps seg input lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Jag klarar inte hög input lag. hellre en TjockTV än siraps seg input lag.

Nja. Spelar knappt på TV så bildkvalitet är viktigare för mig;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sjoooberg:

Såg att det fanns inne i diverse butiker, kanske ska ta sig in och kolla på hur den verkligen reagerar i verkligheten istället.
Självklart, 6k är ganska låg budget om man är på jakt efter en 46" eller mer. Vi båda var så nöjda med den förra TVn som tyvärr inte höll och gillade verkligen hur allting flöt på. Man blir ju lite mörkrädd när man ser en TV som hackar bredvid en som flyter som rinnande vatten i butikerna som jag nämnde. Jag köper hellre en häst än en hackande TV! Och då kan jag säga att jag är rädd för hästar!

Fast de demar ju inte med vanligt tv-material, de demar ju med ett klipp som är tänkt att hacka och möjligen dessutom är lätt att interpolera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Känner mig dum så återupplivar denna tråden igen. Hur som helst, fick hem ett reklamblad från Elgiganten om en TV från Sony som de vill ha 4500sek för. Bara där kände jag att det blir ett helvete att välja TV igen. Saken är den att är man lite av en "perfektionist" så måste Bluray spelaren vara samma märke som TVn. Nu äntligen hittar man en TV av samma märke (som för några dagar sedan kostade över 7500sek!) till salu för mindre än 6000sek.

Här kan du se en jämförelse mellan LG och Sony TVn: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1736651,1664173

So, which one? Måste nämna det att Sony TVn tycker jag också ser mycket snyggare ut rent estetiskt, hellre en snygg TV än en TV som är fulare men ändå hela "1tum" större..

Skillnaderna på dessa är också minimala:
Sony vs LG
HDMI: 2 vs 3
Storlek: 46" vs 47"
Videofiler som stöds: Mer vs mindre
Djup: Mindre vs mer

Annars i stort sätt likadana. Med endast två stycken HDMI till Sony TVn gör inte så stor skillnad, kommer ändå skaffa mig en förstärkare sedan som tar en utav dessa platser. Bluray-spelaren kopplar jag sedan in i förstärkaren, detsamma gäller andra prylar som te.x. dator, framtida spelkonsol osv.

Skulle vilja ha din åsikt på detta då jag anser att du vet vad du talar om.

Jag hade fortfarande kört på LG:n. En extra HDMI, VGA uttag (om du någon gång får för dig koppla en dator eller dylikt som inte har DVI/HDMI), Komponent in, IPS-panel(!). IPS-panel ger dig riktigt fina betraktningsvinklar vart du än sitter från TV:n. Ser ingen uppgift att Sony TV:n har det, annars brukar det vara en av de viktigaste infon tillverkare brukar gå ut med.

Sen hade någon ägare av TV:n recenserat den på Elgiganten med ett stycke som: ''Hackar oerhört mycket i förhållanden så som natur och andra detaljrika omgivningar. '' Vad jag förstod så vill du helst ha en TV utan sådant här.

Det här med ''Motionflow XR100'' och ''100Hz'' som ska förhindra suddiga bilder och ''hackig'' upplevelse vid snabba rörelser är bara skitsnack. TV:n är på 50Hz precis som LG:n och inget annat, till skillnad från specifikationerna.

För övrigt så är ju inte Blu-ray spelaren och TV:n direkt optimerade för varandra för att bägge är av samma märke. Så det kvittar vilket märke TV:n eller Blu-ray spelaren har, båda kommer att spela bara fint ihop med varandra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marreez:

De är båda nästan identiska när det kommer till de kritiska specifikationerna. Dock har LG:n inbyggda högtalare på 20W totalt jämfört med bara 10W på Samsung modellen som du hade nämnt. Vilket betyder att du kan höja volymen betydligt mer med LG:n.

Har bara hittat 100% ''superb'' positiva recensioner om LG:n medans Samsung modellen är mer ''helt okej TV, acceptabel'' och någon hade också klagat på en del motion blur och eftersläpningar från Samsungen. Både Samsung och LG är stora och pålitliga tillverkare inom TV och bild, så jag hade utan tvekan kört på LG:n.

Det där uttalandet är jag skeptisk till.

Borde inte en fördubbling i effekt bara höja volymen med 3 dB? Isf borde väl en skillnad i känslighet på 3dB vid 1 watt ge lika stor skillnad? Tycker hela grejen med att bry sig överhuvudtaget om hur många watt högtalarna är på i TVn verkar knas. Jag antar att jag inte ens hade tänkt på att kolla om TVn hade högtalare men ja.. Att köpa en utan vore väl dumt =P

Appropå Philips och hemelektronik tycker jag bara Philips har sålt skit till mig men Loewe körde ju Philipsbildrör i sina TVs förut och de var ju dyra. Jag har ingen koll på vem som gör panelerna nu (i Philips apparater.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av koreinu:

Är det en Juggerfri TV du vill ha eller en som kan klämma fram en såpopera effekt på enbart sport? Juggerfri innebär exempelvis att det inte småhackar vid stora panoreringar när du ser på film. En del apparater har ett truecinema läge för att få ett riktigt juggerfritt 24p läge. Andra apparater är redan från start så pass bra för filmvisning att de inte småhackar vid panoreringar i stora scener.

Ett exempel på en juggerfri tv med absolut bästa bildkvalite utan konkurrans för film som kostar runt 6k är Plasman Panasonic 50tum UT50Y.

Hur är det med mindre plasmor då? Jag hade föredragit 4000 kr =P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av koreinu:

[*]Du vägrar gå på Bio. T.o.m när den där snygga bruden bjuder dig.
[/LIST]

Väntar tills hon går att ladda ner istället eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tooobe:

Jag har en plasma nu, och visst den har jävligt bra bild. Bilden på plasma är dock rätt "orolig" i sin natur, vilket jag ogillar och därför skulle välja LCD nästa gång. Det går inte att säga att den ena tekniken är bättre än den andra, det är helt en smaksak, vad man prioriterar för bildegenskaper.

Vad skall orolig betyda då? Någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliquise:

Väntar tills hon går att ladda ner istället eller?

Haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliquise:

Det där uttalandet är jag skeptisk till.

Borde inte en fördubbling i effekt bara höja volymen med 3 dB? Isf borde väl en skillnad i känslighet på 3dB vid 1 watt ge lika stor skillnad? Tycker hela grejen med att bry sig överhuvudtaget om hur många watt högtalarna är på i TVn verkar knas. Jag antar att jag inte ens hade tänkt på att kolla om TVn hade högtalare men ja.. Att köpa en utan vore väl dumt =P

Appropå Philips och hemelektronik tycker jag bara Philips har sålt skit till mig men Loewe körde ju Philipsbildrör i sina TVs förut och de var ju dyra. Jag har ingen koll på vem som gör panelerna nu (i Philips apparater.)

Precis, en fördubbling i effekt höjer volymen med 3dB. Dock är ''bara'' 3 dB dubbelt av kraften. Angående känslighet så kan jag inte svara på det då jag inte vet högtalarnas specifikationer. Sen spelar förstärkaren väldigt mycket roll också.

Många väljer att köpa en TV med bättre högtalare då inte alla har separat ljudsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marreez:

Jag hade fortfarande kört på LG:n. En extra HDMI, VGA uttag (om du någon gång får för dig koppla en dator eller dylikt som inte har DVI/HDMI), Komponent in, IPS-panel(!). IPS-panel ger dig riktigt fina betraktningsvinklar vart du än sitter från TV:n. Ser ingen uppgift att Sony TV:n har det, annars brukar det vara en av de viktigaste infon tillverkare brukar gå ut med.

Sen hade någon ägare av TV:n recenserat den på Elgiganten med ett stycke som: ''Hackar oerhört mycket i förhållanden så som natur och andra detaljrika omgivningar. '' Vad jag förstod så vill du helst ha en TV utan sådant här.

Det här med ''Motionflow XR100'' och ''100Hz'' som ska förhindra suddiga bilder och ''hackig'' upplevelse vid snabba rörelser är bara skitsnack. TV:n är på 50Hz precis som LG:n och inget annat, till skillnad från specifikationerna.

För övrigt så är ju inte Blu-ray spelaren och TV:n direkt optimerade för varandra för att bägge är av samma märke. Så det kvittar vilket märke TV:n eller Blu-ray spelaren har, båda kommer att spela bara fint ihop med varandra.

Hittade inte heller någon information om vad det är för panel på Sony TVn. Drog iväg ett e-post meddelande till deras support och frågade. Har aldrig tänkt på vad det är för olika paneler i skärmar, men tittade snabbt på Youtube och såg vilken galen skillnad det var.
Om det inte är så att Sony TVn har IPS panel så blir det ett köp av LGn ändå!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Hittade inte heller någon information om vad det är för panel på Sony TVn. Drog iväg ett e-post meddelande till deras support och frågade. Har aldrig tänkt på vad det är för olika paneler i skärmar, men tittade snabbt på Youtube och såg vilken galen skillnad det var.
Om det inte är så att Sony TVn har IPS panel så blir det ett köp av LGn ändå!

Jag har faktiskt LG:s IPS panel på min Sony w807. En orsak av varför många blev skeptiska vad Sony egentligen försöker åstadkomma som gjort det valet. Framför allt då LG inte har haft särskilt låg input lag på sin variant, runt 45/65+ms och Sony är kända att ha väldigt snabba gamerTV's. Bildkvaliten lider dock om man inte sitter framför TV'n med hög backlight på (ger en svag clouding från sidan i mörka scener om man har mörklagt rum) dock försvinner det med backlight 2 eller om det är ljusare i rummet på hög backlight.