Hej Jag heter Huzzbutt och roas av sånt här.
Skrivet av moztech:
Vet inte varifrån du fått att vita heterosexuella män aldrig blir diskriminerade. Världen är inte rättvis såsom du lärde dig i förskolan.
Vita män har väldigt svårt att bli diskriminerade eftersom vita män sällan befinner sig i beroendeställning till färgade eller kvinnor.
Om du kan in diskrimineringslag så förstår att det är den avvägningen du måste ta med. Så vi kan tämligen enkelt avgränsa antalet yrken vari vita män är gravt underrepresenterade i ledningsposition till: Förskolan.
Ditt argument är helt enkelt irrelevant eftersom det bygger på en extremt liten del av den manliga populationen, vi kan inte tala om diskriminering eftersom vitamän på ett övergripande sätt är förskonade just beroendeställning.
Skrivet av moztech:
Är det fel att en man i barnskaffande ålder är mer attraktiv på arbetsmarknaden än ett kvinnligt dito? Jo, kanske det men det är ju så det ser ut. Då handlar det inte heller om att män förtrycker kvinnor som du vill få det till utan att ekonomiska intressen går före finkänslighet.
Ledsen grabben men det handlar om diskriminering och det handlar om fördomar.
Skälet till att Män i 30-års åldern har det lättare på arbetsmarknaden är att arbetsgivaren förutsätter att de inte kommer vara hemma med barnen.
För kvinnor å andra sidan förutsätts det att de både kommer att skaffa barn och vara hemma med dem.
Det handlar inte om ekonomi eftersom arbetsgivaren inte kan veta hur individen kommer göra utan just bara om arbetsgivarens fördomar.
Det är alltså diskriminering.
Skrivet av moztech:
Klart jag tycker att hela debatten är överdrivet PK. Vet inte riktigt vad som är kränkande med en hemmafru i en reklamfilm.
Jag vet inte riktigt vad du menar med PK jag vet dock att väldit få talar om kränkningar nu för tiden vad vi istället säger är "rumpskadade" vita män som griper efter offerkoftan så fort någon ifrågasätter deras idévärld. Ovanstående är ett typexempel på det. Istället för att se de som säger emot som likvärdiga väljer du att "feminisera" dem. Grattis gubbe.
Skrivet av moztech:
Vet inte varför du tycker att jag ska fundera på det ena och det andra och ge exempel på det här och det där bara för att jag råkar vara en vit man. Vet inte om jag känner mig värst privilegierad heller. Kanske skönt att ingen tror att jag ska sno nåt när jag går in i en butik men mitt personliga privilegium slutar nog ungefär där.
Du är väldigt privilegierad:
Arbetsgivare kommer anta att du inte kommer vara pappaledig.
Dina sociala kontakter inom arbetslivet kommer inte att sexualiseras
Du har större chans att bli befordrad.
Njut så länge det varar.
Skrivet av moztech:
Klart att män kan drabbas negativt av manliga stereotyper. Vet inte varför jag borde försvara det. Självklart.
Därför att du påstår att det är relevant. Visst drabbas män av negativa fördomar men inte i den utsträckning att de avgör dina inkomster.
Skrivet av moztech:
Jag missade inte din poäng. Jag är bara mer intresserad av vad som ligger bakom detta än att gnälla över själva fenomenet. De flesta kvinnor föder barn, eller hur? Alltså är det en relevant stereotyp och inte en begränsande stereotyp. Vet inte varför det ska vara så svårt för dig att förstå att ekonomiska intressen går före finkänslighet i dagsläget och varför detta nu är berättigat.
Men se där en fördom kan aldrig vara relevant eftersom den inte är individuell, det är inte särskilt svårt att klura på men låt oss ta ett exempel:
Vi säger att kvinnor blir på tjocken, som grund för det har vi kvinnors förmåga att bli på tjocken. Enkelt eller hur, vi anser också då att kvinnor har ett intresse av att vara mammalediga för att de har varit det hittills? Grattis. Vi tar bort de som inte vill ha barn och frågar oss varför är kvinnor lediga i större utsträckning än män?
Visst kan vissa kvinnor vara mer benägna av att var mammalediga men arbetsgivarens förväntan att hon ska vara mammaledig blir en självuppfyllande profetia, kvinnans förmåga att tjäna pengar hålls tillbaka pågrund av fördomen att hon ändå bara kommer vara mammaledig.
Skrivet av moztech:
Ja, men hur har vi ju diskuterat varför män är mer attraktiva på arbetsmarknaden än kvinnor, eller hur? Det där med högre lön för samma arbete är dessutom ett felaktigt påstående.
Nu väljer du att tala halvsanningar. En kvinna och man i samma position på samma företag har i regel samma lön men tio år senare så är det sannolikt att mannen har högre lön på grund av befordran. Ej heller kan det sägas att kvinnor och män med likvärdig utbildning har samma lön, sjukvårdstekniker kontra sjuksköterska är typexemplet.
Skrivet av moztech:
Klart jag har blivit tafsad på på krogen (hehe) och klart att jag har blivit nedvärderad i mina dagar. Tror du att detta är något som bara kvinnor utsätts för? Jag kanske inte är rädd för att bli våldtagen men statistiskt sett så har en man väldigt mycket högre chanser att bli påhoppad och misshandlad än en kvinna. Dessutom sker misshandel av man oftare än våldtäkt av kvinna, så vem är mer utsatt egentligen?
Statistiskt sett så är det också mer sannolikt att du våldtar och att du misshandlar någon. Men det visste du väl redan.
Kvinnor är er offer än män efterso kvinnor i lägre utsträckning är förövare än män. Det är väldigt enkelt.
Skrivet av moztech:
Ta av dig offerkoftan nu lilla gumman. Haha.
Jag talar nog för oss alla om jag säger hållkäften. Men det kommer jag inte göra:
Det är du som bär offerkoftan och ivrigt försöker slå bort all kritik, det kanske börjar blåsa kallt där under.
Skrivet av moztech:
Finns gott om folk som inte är vita män som gärna skulle slänga Gudrun Schyman i Östersjön. Finns gott om kvinnor som trivs som hemmafruar, trivs i sin könsroll, som vill vara feminina, inte ha sina barn på Egalia på söder och som tycker om att bli ompysslade och omhändertagna av riktiga män (och inte toffelhjältar). Det där är ju ett enormt antagande från din sida som du inte har några belägg för alls.
Det finns säkert en massa kvinnor som vill ha på käften också men nu ska vi vara lite vettiga istället och poängtera att det du talar om är individuella viljor och inte representativa för andra individer så länge de inte uttrycker dem.
Skrivet av moztech:
Varför ska jag komma med exempel? När något är självklart så behöver man ju inte förklara det. Det förklarar sig självt.
När något är "självklart" "folkvett" eller "sunt förnuft" så är det i regel bara smörja, jag vet inte vad du talar om här men utgår ifrån att det är smörja och har rätt.
Skrivet av moztech:
Jag förstår precis vad du menar med din formulering men i och med att stereotypen är berättigad (dvs. den stämmer bra på de flesta kvinnor) så tycker jag inte om din offerkoftsformulering som du säkert läst om i någon "kvinnor kan" bok.
Fördomar är aldrig berättigade, statistiska generaliseringar om kollektiv och kategorier är rimliga men så fort du för över det på individer så blir det diskriminering.
Skrivet av moztech:
Dig veterligen och all forskning... Jaha. Jättestarka argument. En (1) luddig rapport. Läs 1.3.2 om skillnaden för deras så kallade standardvägning. Låter ju jättevetenskapligt det där.
10-12% om jag minns rätt det är den oförklarade skillnaden i män och kvinnors löner.
Skrivet av moztech:
Ja, män får ju inte slå kvinnor eller hur? Hur ofta hör du om nerslagna och rånade kvinnor? Vardagsmat för män det där. Känner flera män som utsatts för det där och inte en enda kvinna som blivit våldtagen. Du är ju helt insnöad på könsskillnader och det är dina dumheter som vi diskuterar här, ja.
Stackars män, jävligt synd om dem. när du väljer att tala om kategorier på det här sättet så får du helt enkelt stå i eget bajs.
Män får spö. men män spöar. våldtar, mördar, rånar, förskingrar och allt vad det är i betydligt större omfattning än kvinnor. När det handlar om mäns offerroll så är den understigen mäns förmåga att ställa till med könsöverskridande dumheter.
Men du får välja, antingen talar du om kategorin män och accepterar deras roll som förövare (Män är mer förövare än offer i jämförelse med kvinnor) eller så avslutar du spåret omedelbart.
Skrivet av moztech:
Sist men inte minst så tycks du ju inte ha någon humor alls heller. Använde lilla gumman som ett skämt.
Haha fan vad liten kuk du måste ha som gör sånt.
(tillbaka kaka, för att belysa om nån undrar.)