Reklamfilmer från Samsung och AMD rör upp känslor på internet

Permalänk
Skrivet av mungo_skata:

Tycker det säger mer om dig. Bara för att en kvinna väljer att vara hemmafru och har kunskaper och kunnande om andra saker än datorer behöver det väl inte betyda att hon är dum? När du blir lite äldre ska du se att du lär dig uppskatta människor som är bra på andra saker än du själv är.

Seriöst? Det är väl ändå tydligt att kvinnan i videon ska framstå som dum? Säger du emot det? När hon är klar och säger "look at what i have done!" som ett litet barn som har borstat tänderna själv för första gången. Det handlar inte om att hon är hemma fru (är hon ens det? framgår det?), att hon sitter i ett kök eller att hon inte är teknisk. Mer sättet hon pratar på och det allmänt barnsliga sättet. Hade hon funnits åp riktigt skulle jag självklart respektera henne som alla andra. Nu är det inte så. Det är en karaktär som någon på Samsung har hittat på. Jag säger inget illa om vaken alla män, alla kvinnor, ni som inte håller med eller skådespelaren, som vissa här verkar tro. Jag säger bara att valet av just dessa tre karaktärer (både den asiatiske gamern, den profisionella yrkesmannen i slips och kvinnan i köket) pekar på en kvinnosyn som jag tycker är fel.

Framgår det hur gammal jag är? I vilken ålder tror du att jag kommer lära mig att uppskatta folk som är bra på annat? När lärde du dig det? Lägg ner.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rourke:

Han sa inget av det där... du snackar skit. Att det finns hemmafruar och att man har sådana karaktärer i en reklamfilm och tycker det är OK betyder inte att man alla kvinnor ska vara det yada yada...

Tyckte precis det var det han sade med andra ord.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Bahaha LOL! Jag är inte den som ofta tycker könsroller i reklam tyder på sexism men detta är ju som en modärn 60tals reklam, man kan verkligen see hur den kvinnliga skådespelar himmlar med ögenen samtidigt som hon agerar; "uh uh dum hemma fru hu hu"... Fantastiskt.

Permalänk
Medlem

LoL! två reklam filmer inget mer med det. Hur kan man ta illa upp förstår jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Exakt så! Dem skall kunna associera till damen vi sett i reklamen.

Ett snabbt exempel åt motsatta hållet:

Om en skönhetsbutik gjorde en liknande reklam där dem även ville locka folk från båda könen så skulle det väl inte vara fel av detta företag att visa upp 2 tjejer (istället för de två männen i Samsung reklamen) som vet exakt vad dem vill ha, kan rabbla alla Chanels dofter i sömnen och som går in och plockar deras varor från hyllan som om det vore ett paket mjölk. Detta skulle visa att denna skönhetsbutik är för "dem som har koll".

Sedan skulle dem även ha med en man (istället för damen i Samsung reklamen) som kommer in mycket frågandes och dum som inte alls vet vilken hårinpackning som skulle ge hans hår mest lyster. Denna man blir sedan bemött av ett biträde som visar honom hur enkelt det egentligen är att välja hårinpackning, precis på samma sätt som Samsung damen fick reda på hur enkelt det var att montera en SSD. Detta skulle visa att denna skönhetsbutik även är för "dem som inte har någon som helst koll".

Jag har här använt stereotyper och fördomar för att ta fram en reklam. Någon av er alfahanar som känner er hotade?

Ledsen men detta ramlar in under "Läst men inte förstått", jag har inga problem med att folk är okunniga om saker och visst är det så att män lockas mer till teknik än kvinnor.
Generellt så tycker jag alla 3 i videon framställs som idiototer.
Det som tog priset är dock hur Samsug porträtterar kvinnan på ett extremt unket sätt och när hon säger någonting med "do the chores" då är det så illa så att en rak höger mot Samsung vore det ena rätta!

Det folk verkar ha problem med att förstå att om man har problem med denna video och den numera legendariska pucklade MSI-videon så behöver inte det betyda att man är marxist, pk-människa etc vad folk nu skrivit för idioti. Vissa saker är bara för idiotiska och för mig passerar Samsung videon det med råge.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilliz:

Män löper större risk att utsättas för misshandel och rån på eller i anslutning till krogen. Som man är det även i många fall svårt att visa känslor, man förväntas att bete sig som "en riktig karl" och man får inte vara rädd för något, det kan också vara svårare för en man att få vårdnad av barn vid en skilsmässa och säger du att du älskar barn så blir du stämplad pedofil, det finns en hel sjö av fler exempel.

Så man kan absolut bli utsatt för att man är man, men alla former av diskriminering är fel oavsett kön och därav ser jag inte någon poäng i att diskutera vilket kön som blir mest diskriminerat, diskriminering är fel punkt.

Missade detta inlägg som i princip fick med de två vanligaste tillfällen då män diskrimineras pga sitt kön, vårdnadstvister och tex manliga förskollärare eller liknande som automatiskt ses som presumtiva pedofiler.

Är detta ok? Nej.

Har någon här råkat ut för det? Eller känner ni någon som råkat ut för detta?

Om vi gör om ett citat från moztech lite:

Citat:

Jag missade inte din poäng. Jag är bara mer intresserad av vad som ligger bakom detta än att gnälla över själva fenomenet. De flesta kvinnor föder barn, eller hur? Alltså är det en relevant stereotyp och inte en begränsande stereotyp. Vet inte varför det ska vara så svårt för dig att förstå att ekonomiska intressen går före finkänslighet i dagsläget och varför detta nu är berättigat.

Dold text

"De flesta kvinnor är bättre med barn, eller hur? Alltså är det en relevant stereotyp och inte en begränsande stereotyp. Vet inte varför det ska vara så svårt för dig att förstå att barnens intressen går före finkänslighet i dagsläget och varför detta nu är berättigat."

Är det ètt ok argument att framföra till en man som inte får se sina barn pga att ex-frun fick ensam vårdnad om barnen enbart pga av att hon är kvinna? "Men du vet ju, män är sämre med barn, det bara är så."

Är det ok att argumentera som moztech gör i spoilern ovan och då gäller att kvinnor väljs bort vid jobbintervju för att arbetsgivaren utgår från att hon kommer att vilja ha barn och vara mammaledig? "Du vet stumpan, så är det här i världen, kvinnor är hemma med barnen, det bara är så."

Skitsamma om inte alla passar in i stereotypen, den stämmer i många fall så då måste det vara ok att göra så! Skit i hur folk är som personer, utgå från stereotypen så blir allt bra! Eller?

Permalänk
Inaktiv

Många här tidigare sidor var inne på att det bara är i "PK-Sverige" det här uppmärksammas. Det stämmer inte riktigt, finns flera internationella sidor som skrivit och en rätt så lång tråd på reddit. Den sista är intressant, där uttalar sig bland annat en av skådespelarna.

http://www.reddit.com/r/videos/comments/1kwgfx/samsung_ad_fea...
http://www.digitaltrends.com/computing/sexist-samsung-ssd-com...
http://www.geek.com/chips/samsung-creates-terrible-memorable-...
http://www.ibtimes.com/samsung-releases-sexist-racist-ad-vide...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Seriöst, om det nu är så självklart, kom med exempel!

Lägg ner, du låter som en repad vinylskiva. Du får väl tänka själv. Det kan du väl?

Skrivet av Frispel:

Wow, argumentation på hög nivå här, helt ok att dra alla över en kam, även om drabbar de som inte passar in i stereotypen? Bra, då klämmer vi in dig i facket "vit, lågutbildad heterosexuell man" som inte har koll på mer än vilken som är den billigaste ölen på systembolaget. Oddsen att du passar in på den stereotypen är rätt hyffsade, så då är det helt ok att behandla dig därefter?

Alla är individer och bör behandlas som det, sedan spelar det ingen roll om en stereotyp är hyffsat rättvisande, drabbas man av en bild som andra har av hur man ska vara så är det diskriminerande. Punkt.

Du verkar ju vara helt förvirrad och tappa tråden jämt och ständigt. Vad jag har sagt är att ekonomiska intressen går före finkänslighet vid egenföretagande och att män i barnskaffande ålder är mera attraktiva som arbetstagare än kvinnliga diton.

Om vi nu ska underhålla tankevurpor här så innebär väl ditt ovanstående inlägg att du diskriminerar emot lågutbildade vita män som gillar billig öl. Är det okej nu helt plötsligt? Trodde du var emot diskriminering men detta kanske bara gäller kvinnor och icke vita?

Skrivet av Frispel:

Tog mig ca 10 sekunder på google att hitta den länken, vill gärna se grunden till dina argument om att det inte är några skillnader? Än så länge så har jag producerat en länk till en hyffsat trovärdig källa, du har än så länge gått på...magkänsla? Manlig intuition?

Bättre kan du! Hoppas jag i alla fall, annars är det bara deprimerande...

Det är väl du som får bevisa att jag har fel om du nu verkligen vill göra det. Tänker inte ta ett påstående som sanning bara för att du googlat i 10 sekunder. Ge mig nån "peer reviewed" forskning på arbetsklimatet i Sverige som på svart och vitt bevisar att män får mer betalt än kvinnor för samma utfört arbete. Ska inte vara nåt vänstermiffo som tutat ihop något vid Uppsala universitet heller.

Skrivet av Frispel:

Visste inte att det var ok att slå män...och du känner garanterat ett antal kvinnor som blivit våldtagna, du vet bara inte om det. Själv känner jag två tjejer som blivit våldtagna, inga trevliga historier...

Återigen, vi talar om saker som drabbar folk huvudsakligen pga av deras kön, blir män rånade just för att de är män? Blir män nerslagna för att de just är män? Antar att du inte argumenterar för att kvinnor bara råkar bli våldtagna och att det inte har något att göra med att de är just kvinnor? Är det så svårt att se skillnaden?

Nu tappade du tråden igen. Du påstod att kvinnor är så otroligt utsatta medan jag tillbakavisade att män är mer utsatta när det gäller t.ex. fysiskt våld. Är det värre att bli våldtagen än att bli sönderslagen och hamna på sjukhus? Är det fortfarande mest synd om kvinnorna?

Skrivet av Frispel:

F.ö. inte speciellt insnöad på könsskillnader, däremot försöker jag peka på skillnader i hur män och kvinnor behandlas och då bara på skillnader som endast baseras på just könstillhörighet. Har inte tagit upp någon som helst offerroll öht, däremot är du rätt benägen att försöka använda det som ett slagträ av någon anledning

Ja, jag måste ju påpeka denna offerkofta i och med att du tycker att det är så synd om alla förtryckta och diskriminerade kvinnor hela tiden.

Skrivet av Frispel:

Citerar mig själv igen:

Men vad rolig du är då lilla gubben som använder såååå raffinerad humor...duktig ponke!

Vad ska man säga? Män har bättre humor än kvinnor.

Litet lästips åt dig som du säkert uppskattar i och med att din satirförmåga är så välutvecklad:

http://www.amazon.com/Men-Are-Better-Than-Women/dp/1416953817

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

"De flesta kvinnor är bättre med barn, eller hur? Alltså är det en relevant stereotyp och inte en begränsande stereotyp. Vet inte varför det ska vara så svårt för dig att förstå att barnens intressen går före finkänslighet i dagsläget och varför detta nu är berättigat."

Är det ètt ok argument att framföra till en man som inte får se sina barn pga att ex-frun fick ensam vårdnad om barnen enbart pga av att hon är kvinna? "Men du vet ju, män är sämre med barn, det bara är så."

Är det ok att argumentera som moztech gör i spoilern ovan och då gäller att kvinnor väljs bort vid jobbintervju för att arbetsgivaren utgår från att hon kommer att vilja ha barn och vara mammaledig? "Du vet stumpan, så är det här i världen, kvinnor är hemma med barnen, det bara är så."

Skitsamma om inte alla passar in i stereotypen, den stämmer i många fall så då måste det vara ok att göra så! Skit i hur folk är som personer, utgå från stereotypen så blir allt bra! Eller?

Men du kommer ju av dig hela tiden, människa. Du kan ju inte vrida och vända på mina ord hur du vill. Vad jag har sagt är att ekonomiska intressen går före finkänslighet vid egenföretagande och att män i barnskaffande ålder är mera attraktiva som arbetstagare än kvinnliga diton.

Permalänk
Medlem

Hej Jag heter Huzzbutt och roas av sånt här.

Skrivet av moztech:

Vet inte varifrån du fått att vita heterosexuella män aldrig blir diskriminerade. Världen är inte rättvis såsom du lärde dig i förskolan.

Vita män har väldigt svårt att bli diskriminerade eftersom vita män sällan befinner sig i beroendeställning till färgade eller kvinnor.
Om du kan in diskrimineringslag så förstår att det är den avvägningen du måste ta med. Så vi kan tämligen enkelt avgränsa antalet yrken vari vita män är gravt underrepresenterade i ledningsposition till: Förskolan.

Ditt argument är helt enkelt irrelevant eftersom det bygger på en extremt liten del av den manliga populationen, vi kan inte tala om diskriminering eftersom vitamän på ett övergripande sätt är förskonade just beroendeställning.

Skrivet av moztech:

Är det fel att en man i barnskaffande ålder är mer attraktiv på arbetsmarknaden än ett kvinnligt dito? Jo, kanske det men det är ju så det ser ut. Då handlar det inte heller om att män förtrycker kvinnor som du vill få det till utan att ekonomiska intressen går före finkänslighet.

Ledsen grabben men det handlar om diskriminering och det handlar om fördomar.
Skälet till att Män i 30-års åldern har det lättare på arbetsmarknaden är att arbetsgivaren förutsätter att de inte kommer vara hemma med barnen.
För kvinnor å andra sidan förutsätts det att de både kommer att skaffa barn och vara hemma med dem.

Det handlar inte om ekonomi eftersom arbetsgivaren inte kan veta hur individen kommer göra utan just bara om arbetsgivarens fördomar.
Det är alltså diskriminering.

Skrivet av moztech:

Klart jag tycker att hela debatten är överdrivet PK. Vet inte riktigt vad som är kränkande med en hemmafru i en reklamfilm.

Jag vet inte riktigt vad du menar med PK jag vet dock att väldit få talar om kränkningar nu för tiden vad vi istället säger är "rumpskadade" vita män som griper efter offerkoftan så fort någon ifrågasätter deras idévärld. Ovanstående är ett typexempel på det. Istället för att se de som säger emot som likvärdiga väljer du att "feminisera" dem. Grattis gubbe.

Skrivet av moztech:

Vet inte varför du tycker att jag ska fundera på det ena och det andra och ge exempel på det här och det där bara för att jag råkar vara en vit man. Vet inte om jag känner mig värst privilegierad heller. Kanske skönt att ingen tror att jag ska sno nåt när jag går in i en butik men mitt personliga privilegium slutar nog ungefär där.

Du är väldigt privilegierad:

1. Arbetsgivare kommer anta att du inte kommer vara pappaledig.

2. Dina sociala kontakter inom arbetslivet kommer inte att sexualiseras

3. Du har större chans att bli befordrad.

Njut så länge det varar.

Skrivet av moztech:

Klart att män kan drabbas negativt av manliga stereotyper. Vet inte varför jag borde försvara det. Självklart.

Därför att du påstår att det är relevant. Visst drabbas män av negativa fördomar men inte i den utsträckning att de avgör dina inkomster.

Skrivet av moztech:

Jag missade inte din poäng. Jag är bara mer intresserad av vad som ligger bakom detta än att gnälla över själva fenomenet. De flesta kvinnor föder barn, eller hur? Alltså är det en relevant stereotyp och inte en begränsande stereotyp. Vet inte varför det ska vara så svårt för dig att förstå att ekonomiska intressen går före finkänslighet i dagsläget och varför detta nu är berättigat.

Men se där en fördom kan aldrig vara relevant eftersom den inte är individuell, det är inte särskilt svårt att klura på men låt oss ta ett exempel:

Vi säger att kvinnor blir på tjocken, som grund för det har vi kvinnors förmåga att bli på tjocken. Enkelt eller hur, vi anser också då att kvinnor har ett intresse av att vara mammalediga för att de har varit det hittills? Grattis. Vi tar bort de som inte vill ha barn och frågar oss varför är kvinnor lediga i större utsträckning än män?
Visst kan vissa kvinnor vara mer benägna av att var mammalediga men arbetsgivarens förväntan att hon ska vara mammaledig blir en självuppfyllande profetia, kvinnans förmåga att tjäna pengar hålls tillbaka pågrund av fördomen att hon ändå bara kommer vara mammaledig.

Skrivet av moztech:

Ja, men hur har vi ju diskuterat varför män är mer attraktiva på arbetsmarknaden än kvinnor, eller hur? Det där med högre lön för samma arbete är dessutom ett felaktigt påstående.

Nu väljer du att tala halvsanningar. En kvinna och man i samma position på samma företag har i regel samma lön men tio år senare så är det sannolikt att mannen har högre lön på grund av befordran. Ej heller kan det sägas att kvinnor och män med likvärdig utbildning har samma lön, sjukvårdstekniker kontra sjuksköterska är typexemplet.

Skrivet av moztech:

Klart jag har blivit tafsad på på krogen (hehe) och klart att jag har blivit nedvärderad i mina dagar. Tror du att detta är något som bara kvinnor utsätts för? Jag kanske inte är rädd för att bli våldtagen men statistiskt sett så har en man väldigt mycket högre chanser att bli påhoppad och misshandlad än en kvinna. Dessutom sker misshandel av man oftare än våldtäkt av kvinna, så vem är mer utsatt egentligen?

Statistiskt sett så är det också mer sannolikt att du våldtar och att du misshandlar någon. Men det visste du väl redan.
Kvinnor är er offer än män efterso kvinnor i lägre utsträckning är förövare än män. Det är väldigt enkelt.

Skrivet av moztech:

Ta av dig offerkoftan nu lilla gumman. Haha.

Jag talar nog för oss alla om jag säger hållkäften. Men det kommer jag inte göra:

Det är du som bär offerkoftan och ivrigt försöker slå bort all kritik, det kanske börjar blåsa kallt där under.

Skrivet av moztech:

Finns gott om folk som inte är vita män som gärna skulle slänga Gudrun Schyman i Östersjön. Finns gott om kvinnor som trivs som hemmafruar, trivs i sin könsroll, som vill vara feminina, inte ha sina barn på Egalia på söder och som tycker om att bli ompysslade och omhändertagna av riktiga män (och inte toffelhjältar). Det där är ju ett enormt antagande från din sida som du inte har några belägg för alls.

Det finns säkert en massa kvinnor som vill ha på käften också men nu ska vi vara lite vettiga istället och poängtera att det du talar om är individuella viljor och inte representativa för andra individer så länge de inte uttrycker dem.

Skrivet av moztech:

Varför ska jag komma med exempel? När något är självklart så behöver man ju inte förklara det. Det förklarar sig självt.

När något är "självklart" "folkvett" eller "sunt förnuft" så är det i regel bara smörja, jag vet inte vad du talar om här men utgår ifrån att det är smörja och har rätt.

Skrivet av moztech:

Jag förstår precis vad du menar med din formulering men i och med att stereotypen är berättigad (dvs. den stämmer bra på de flesta kvinnor) så tycker jag inte om din offerkoftsformulering som du säkert läst om i någon "kvinnor kan" bok.

Fördomar är aldrig berättigade, statistiska generaliseringar om kollektiv och kategorier är rimliga men så fort du för över det på individer så blir det diskriminering.

Skrivet av moztech:

Dig veterligen och all forskning... Jaha. Jättestarka argument. En (1) luddig rapport. Läs 1.3.2 om skillnaden för deras så kallade standardvägning. Låter ju jättevetenskapligt det där.

10-12% om jag minns rätt det är den oförklarade skillnaden i män och kvinnors löner.

Skrivet av moztech:

Ja, män får ju inte slå kvinnor eller hur? Hur ofta hör du om nerslagna och rånade kvinnor? Vardagsmat för män det där. Känner flera män som utsatts för det där och inte en enda kvinna som blivit våldtagen. Du är ju helt insnöad på könsskillnader och det är dina dumheter som vi diskuterar här, ja.

Stackars män, jävligt synd om dem. när du väljer att tala om kategorier på det här sättet så får du helt enkelt stå i eget bajs.
Män får spö. men män spöar. våldtar, mördar, rånar, förskingrar och allt vad det är i betydligt större omfattning än kvinnor. När det handlar om mäns offerroll så är den understigen mäns förmåga att ställa till med könsöverskridande dumheter.

Men du får välja, antingen talar du om kategorin män och accepterar deras roll som förövare (Män är mer förövare än offer i jämförelse med kvinnor) eller så avslutar du spåret omedelbart.

Skrivet av moztech:

Sist men inte minst så tycks du ju inte ha någon humor alls heller. Använde lilla gumman som ett skämt.

Haha fan vad liten kuk du måste ha som gör sånt.
(tillbaka kaka, för att belysa om nån undrar.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

https://encyclopediadramatica.se/White_Knighting

Jo, jag roas också av att personliga angrepp är det enda som finns kvar när flosklerna tar slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

https://encyclopediadramatica.se/White_Knighting

Jo, jag roas också av att personliga angrepp är det enda som finns kvar när flosklerna tar slut.

Men grabben kan du inte ta diskussionen och väljer att förolämpa så är det ditt problem. Vill du bli tagen på allvar så måste du förklara varför det jag skriver är nonsens, seså kom igen. Du är väl inte feg?

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Men grabben kan du inte ta diskussionen och väljer att förolämpa så är det ditt problem. Vill du bli tagen på allvar så måste du förklara varför det jag skriver är nonsens, seså kom igen. Du är väl inte feg?

Har nog ingen större lust att såga större delen av ditt inlägg. Skulle inte vara svårt. Trött på den här diskussionen. Har annat jag borde göra.

Jag har väl dessutom inte förolämpat någon, däremot har blivit tilldelad många underbara attribut. Inte minst av dig, Hurtbutt.

Nej, ska nog göra nåt annat nu. Du har ju din damsel in distress på internet att underhålla dig själv med nu så du behöver nog inte mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Har nog ingen större lust att såga större delen av ditt inlägg. Skulle inte vara svårt. Trött på den här diskussionen. Har annat jag borde göra.

Synd Det är många VKM här på sweclockers som vill att Hurtbutt ska bli sågad (helst bannad så att de kan sitta ifred och vara sådär mysigt nyliberala).

Och Samsung kan glömma att jag trycker in deras diskar i min burk.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Det är inte mitt problem, faktum är att väldigt lite du väljer att göra eller inte göra är mitt problem.

Skrivet av moztech:

Jag har väl dessutom inte förolämpat någon, däremot har blivit tilldelad många underbara attribut. Inte minst av dig, Hurtbutt.

Men hörru, hur var det nu med läsförståelsen? Du kan inte hävda att du inte förolämpar andra samtidigt som du förolämpar dem?

Skrivet av moztech:

Nej, ska nog göra nåt annat nu. Du har ju din damsel in distress på internet att underhålla dig själv med nu så du behöver nog inte mig.

Ja fast moztech hade du nu läst vad jag skrev så har jag varken talat om kvinnor som offer eller våp. Det kan förstås ha gått dig förbi även om du läst det eftersom det är ett tämligen uppseendeväckande sätt att se på människor.

Så kom igen nu moztech antingen tar du matchen eller så smiter du och skyller ifrån dig. Vad skulle Terminator ha gjort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Synd Det är många VKM här på sweclockers som vill att Hurtbutt ska bli sågad (helst bannad så att de kan sitta ifred och vara sådär mysigt nyliberala).

Och Samsung kan glömma att jag trycker in deras diskar i min burk.

Vet egentligen ingenting och Huzzbutt och var tvungen att googla VKM. Vet inte varför man måste vara kränkt bara för att man argumenterar med feminister. En del av problemet i Sverige just nu är ju att alla män inte säger emot när dom hör något vansinnigt påstående.

Skrivet av Huzzbutt:

Så kom igen nu moztech antingen tar du matchen eller så smiter du och skyller ifrån dig. Vad skulle Terminator ha gjort?

Nej. Bryr mig inte om dina provokationsförsök. Söndagkväll nu dessutom. Har bättre saker för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Vet egentligen ingenting och Huzzbutt och var tvungen att googla VKM. Vet inte varför man måste vara kränkt bara för att man argumenterar med feminister. En del av problemet i Sverige just nu är ju att alla män inte säger emot när dom hör något vansinnigt påstående.
Nej. Bryr mig inte om dina provokationsförsök. Söndagkväll nu dessutom. Har bättre saker för mig.

Kom igen nu Moztech. Du vet att det inte håller, har jag skrivit nåt såpass enkelt att motbevisa som du säger så kan du offra en tio minuter på att göra det istället för att skriva bortförklaringar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Lägg ner, du låter som en repad vinylskiva. Du får väl tänka själv. Det kan du väl?

Japp, uppenbarligen kan inte du det eller? Har än så länge inte sett något egentligt argument från din sida, mest en hel del trollande, visserligen intressant trollande, men ändå

Skrivet av moztech:

Du verkar ju vara helt förvirrad och tappa tråden jämt och ständigt. Vad jag har sagt är att ekonomiska intressen går före finkänslighet vid egenföretagande och att män i barnskaffande ålder är mera attraktiva som arbetstagare än kvinnliga diton.

Vad bra att du håller med mig! Precis som du säger så är dessa kvinnor diskriminerade just pga att det anses troligt att de kommer att föda barn och vara mammalediga

Skrivet av moztech:

Om vi nu ska underhålla tankevurpor här så innebär väl ditt ovanstående inlägg att du diskriminerar emot lågutbildade vita män som gillar billig öl. Är det okej nu helt plötsligt? Trodde du var emot diskriminering men detta kanske bara gäller kvinnor och icke vita?

Har jag diskriminerat någon? Det enda jag gjort är att placera in din åsikt i ett fack, vad är det som är fel med det? För att förtydliga så är detta en retorisk fråga, vore mycket intressant med ett vettigt svar som inte riskerar att slå tillbaka på det du själv skrivit i tråden, lycka till!

Skrivet av moztech:

Det är väl du som får bevisa att jag har fel om du nu verkligen vill göra det. Tänker inte ta ett påstående som sanning bara för att du googlat i 10 sekunder. Ge mig nån "peer reviewed" forskning på arbetsklimatet i Sverige som på svart och vitt bevisar att män får mer betalt än kvinnor för samma utfört arbete. Ska inte vara nåt vänstermiffo som tutat ihop något vid Uppsala universitet heller.

Tyvärr fungerar inte världen så lilla gubben...tänk på det som fotboll, än så länge leder jag med 1-0 när det gäller att presentera saker som styrker min ståndpunkt. Om du ger upp på walk-over så är det inte mitt problem.

Skrivet av moztech:

Nu tappade du tråden igen. Du påstod att kvinnor är så otroligt utsatta medan jag tillbakavisade att män är mer utsatta när det gäller t.ex. fysiskt våld. Är det värre att bli våldtagen än att bli sönderslagen och hamna på sjukhus? Är det fortfarande mest synd om kvinnorna?

Är män mer utsatta för att dom just är män? De män jag känner som tex fått stryk på krogen har varit rejält packade och uppfört sig därefter, de kvinnor jag känner blev våldtagna av expojkvän respektive en manlig vän. Har mycket svårt att det var en slump att de som våldtogs var kvinnor...men man vet ju aldrig. De som våldtog ville nog egentligen bara ha ett hål att stoppa in saker i, att det var kvinnor som blev utsatta var nog bara otur...

Skrivet av moztech:

Ja, jag måste ju påpeka denna offerkofta i och med att du tycker att det är så synd om alla förtryckta och diskriminerade kvinnor hela tiden.

Tycker inte synd om kvinnor för att de diskrimineras, tycker däremot att det är synd ATT de diskrimineras. Hoppas du kan förstå skillnaden.

Skrivet av moztech:

Vad ska man säga? Män har bättre humor än kvinnor.

Litet lästips åt dig som du säkert uppskattar i och med att din satirförmåga är så välutvecklad:

http://www.amazon.com/Men-Are-Better-Than-Women/dp/1416953817

WOW! Du satsar stenhårt på att passa in i stereotypen jag hänvisade till tidigare, jag är klart imponerad!

Permalänk
Medlem

Fick mig ett gott skratt nu. Hur i helsike kan debatten ha spårat ur så här? Åtminstone 2 personer är helt besatta av att debattera med mig nu. Samsung har ju bara gjort reklam för sin nya SSD.

Nej, kvällskaffe nu. Ha det gott, debattörer.

Uppdatering: Hoppas att ingen tagit illa upp eller nåt. Inte ens du, Frispel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Fick mig ett gott skratt nu. Hur i helsike kan debatten ha spårat ur så här? Åtminstone 2 personer är helt besatta av att debattera med mig nu. Samsung har ju bara gjort reklam för sin nya SSD.

Nej, kvällskaffe nu. Ha det gott, debattörer.

Uppdatering: Hoppas att ingen tagit illa upp eller nåt. Inte ens du, Frispel.

DU tar i för mycket, jag är inte besatt av att debattera med dig, jag tänker dock sträcka ut min hand så att du känner dig välkommen till en debatt, men det är upp till dig att välja att ge upp. Återigen argumentera mer istället för att komma med bortförklaring, du har ju uppenbarligen tid att hänga på Sweclockers.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

DU tar i för mycket, jag är inte besatt av att debattera med dig, jag tänker dock sträcka ut min hand så att du känner dig välkommen till en debatt, men det är upp till dig att välja att ge upp. Återigen argumentera mer istället för att komma med bortförklaring, du har ju uppenbarligen tid att hänga på Sweclockers.

Men lillen, ordbajsa kan vem som helst göra.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Dig veterligen och all forskning... Jaha. Jättestarka argument. En (1) luddig rapport. Läs 1.3.2 om skillnaden för deras så kallade standardvägning. Låter ju jättevetenskapligt det där....
.

Så du sågar den rapporten*. Fine, du förstår det där säkert bättre än mig.
Då till frågan, vad är en bra rapport om de svenska löner enligt dig? Så länka gärna, om du har tid dvs.

*http://www.mi.se/rapporter/loneskillnader-mellan-kvinnor-och-...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag har kanske inte heller tid men jag orkar, på moztechs vägnar;

Skrivet av Huzzbutt:

Vita män har väldigt svårt att bli diskriminerade eftersom vita män sällan befinner sig i beroendeställning till färgade eller kvinnor.

För det första, noterar vi att du redan begränsar diskriminering till arbetslivet. Om med "sällan" du menar ~1/3 beroende på yrke så ja visst. Aldrig? Absolut inte.. så du har gjort noll för att motbevisa att människor kan och blir diskriminerade oavsett kön och att vita hetrosexuella män då rimligen kan erhålla sådan livserfarenhet.

Skrivet av Huzzbutt:

Om du kan in diskrimineringslag så förstår att det är den avvägningen du måste ta med.

I don't even

Skrivet av Huzzbutt:

Så vi kan tämligen enkelt avgränsa antalet yrken vari...

Ja det kan vi sannerligen enkelt göra, man varför i helafriden vill vi begränsa vår analys till yrken där kvinnor är i statiskt fler i högre positioner? Upphör det andra att existera? O_o

Skrivet av Huzzbutt:

vita män är gravt underrepresenterade i ledningsposition till:Förskolan.

Du menar att det är företags ledning som är källan till diskriminering? Dåligt, underutvecklat nonsens argument.

Skrivet av Huzzbutt:

Ditt argument är helt enkelt irrelevant eftersom det bygger på en extremt liten del av den manliga populationen, vi kan inte tala om diskriminering eftersom vitamän på ett övergripande sätt är förskonade just beroendeställning.

Ditt argument är inte bara irrelevant men även förbluffande osunt. Kan vi tillämpa denna praxis till andra saker också eller är det just vita heterosexuella män du förmår dig att behandla på detta vis?

Skrivet av Huzzbutt:

Ledsen grabben men det handlar om diskriminering och det handlar om fördomar.
Skälet till att Män i 30-års åldern har det lättare på arbetsmarknaden är att arbetsgivaren förutsätter att de inte kommer vara hemma med barnen.
För kvinnor å andra sidan förutsätts det att de både kommer att skaffa barn och vara hemma med dem.

Det handlar inte om ekonomi eftersom arbetsgivaren inte kan veta hur individen kommer göra utan just bara om arbetsgivarens fördomar.
Det är alltså diskriminering.

Fast det handlar om ekonomi. Kvinnor blir något så vi in the biz kallar för "med barn" vilket innebär att det det blir borta från arbetet i flera månader, det kan till och med uppgå till år och är en enorm ekonomisk börda på ett företag. Tyvärr är det så det är och att förvänta sig att kapitalistiska företag bara skall förgå detta och låsas som det inte existerar är naivt, men om du vill kalla det diskriminering och själv låsas som problematiken inte existerar (istället för att faktiskt leta pragmatiska politiska lösningar som hjälper, hjälper då vi inte helt kan ta bort något som är i vår natur, dv.s barnafödande och kapitalism) så varsågod, men förvänta dig att jag kommer att call you on your bs.

Skrivet av Huzzbutt:

Jag vet inte riktigt vad du menar med PK jag vet dock att väldit få talar om kränkningar nu för tiden vad vi istället säger är "rumpskadade" vita män som griper efter offerkoftan så fort någon ifrågasätter deras idévärld. Ovanstående är ett typexempel på det. Istället för att se de som säger emot som likvärdiga väljer du att "feminisera" dem. Grattis gubbe.

brah ordbajseri.

Skrivet av Huzzbutt:

Du är väldigt privilegierad:

1. Arbetsgivare kommer anta att du inte kommer vara pappaledig.

2. Dina sociala kontakter inom arbetslivet kommer inte att sexualiseras

3. Du har större chans att bli befordrad.

Njut så länge det varar.

Detta i sig är diskriminering/förolämpning. Vi som levt en tid vet hur sådan retorik användas i vardagen (i orelaterade sammanhang) för att förminska, te.x är det väldigt.. ohövligt, att att proklamera hur bra te.x en uteliggare har det eftersom han har så mycket fri tid. Per ditt eget resonemang är det diskriminering du håller på med. Det är diskriminering eftersom du arbiträrt tilldelar dessa attribut som förolämpar förminskar till ett kön och en person.

Skrivet av Huzzbutt:

Därför att du påstår att det är relevant. Visst drabbas män av negativa fördomar men inte i den utsträckning att de avgör dina inkomster.

Kvinnor inkomst påverkas inte mer än mäns av diskriminering. Källa

Skrivet av Huzzbutt:

Men se där en fördom kan aldrig vara relevant eftersom den inte är individuell, det är inte särskilt svårt att klura på men låt oss ta ett exempel:

Vi säger att kvinnor blir på tjocken, som grund för det har vi kvinnors förmåga att bli på tjocken. Enkelt eller hur, vi anser också då att kvinnor har ett intresse av att vara mammalediga för att de har varit det hittills? Grattis. Vi tar bort de som inte vill ha barn och frågar oss varför är kvinnor lediga i större utsträckning än män?
Visst kan vissa kvinnor vara mer benägna av att var mammalediga men arbetsgivarens förväntan att hon ska vara mammaledig blir en självuppfyllande profetia, kvinnans förmåga att tjäna pengar hålls tillbaka pågrund av fördomen att hon ändå bara kommer vara mammaledig.

Vild spekulation, har du något att som bekräftar den? Det finns en hel del studier som motbevisar den så jag tror inte det, tidigare nämnd källa bl.a. Fördomar kan aldrig vara relevanta? jaha? du menar att det kan vara icke relevanta då? väldigt obeskrivande ordval.

Skrivet av Huzzbutt:

Nu väljer du att tala halvsanningar. En kvinna och man i samma position på samma företag har i regel samma lön men tio år senare så är det sannolikt att mannen har högre lön på grund av befordran.

Du har fel. Återigen, kolla här

Skrivet av Huzzbutt:

Ej heller kan det sägas att kvinnor och män med likvärdig utbildning har samma lön, sjukvårdstekniker kontra sjuksköterska är typexemplet.

Men hallå? Du påstår (SCB påstår att motsatsen är rimlig) att likvärdig utbildning inte kan sägas ha samma lön och så jämför du två helt olika? Hur är dessa lika? jag kan tänka på flera at the top of my head, te.x enorm ren volym skillnad i utbildade individer.

Skrivet av Huzzbutt:

Statistiskt sett så är det också mer sannolikt att du våldtar och att du misshandlar någon. Men det visste du väl redan.
Kvinnor är er offer än män efterso kvinnor i lägre utsträckning är förövare än män. Det är väldigt enkelt.

Men Ehh ok? Enkelt. Så Svarta är mindre offer än vita eftersom vita i lägre utsträckning än svarta är förövare? Viss doft av misandri i din retorik. Det är också statistiskt mer sannolikt att invandrare misshandlar och våldtar någon än en vit heterosexuell man som mig själv, jag brukar poängtera detta i debatter mot rasism (not). Hoppas du känner vis avsmak av ditt val av retorik nu.

Skrivet av Huzzbutt:

Jag talar nog för oss alla om jag säger hållkäften. Men det kommer jag inte göra:

Det är du som bär offerkoftan och ivrigt försöker slå bort all kritik, det kanske börjar blåsa kallt där under.

Nej det är du. - "Kvinnor är er offer än män efterso kvinnor i lägre utsträckning är förövare än män. Det är väldigt enkelt" pfft.

Skrivet av Huzzbutt:

Det finns säkert en massa kvinnor som vill ha på käften också men nu ska vi vara lite vettiga istället och poängtera att det du talar om är individuella viljor och inte representativa för andra individer så länge de inte uttrycker dem.

Det är inte representativa för utom att det är en statistik sannolikhet och självklart inte så om det inte gör utryck för dem (man måste vara idiot för att tro något annat), altså har inget du sagt motbevisat moztech du har enbart lyckats tillskriva "riktiga män" med misshandel, bravo.

Skrivet av Huzzbutt:

Fördomar är aldrig berättigade, statistiska generaliseringar om kollektiv och kategorier är rimliga men så fort du för över det på individer så blir det diskriminering.

Skrivet av Huzzbutt:

10-12% om jag minns rätt det är den oförklarade skillnaden i män och kvinnors löner.

fel den är ca 3-4%, läs i pdfen jag länkad två gånger nu, den går in i detalj på ämnet.

Skrivet av Huzzbutt:

Stackars män, jävligt synd om dem. när du väljer att tala om kategorier på det här sättet så får du helt enkelt stå i eget bajs.
Män får spö. men män spöar. våldtar, mördar, rånar, förskingrar och allt vad det är i betydligt större omfattning än kvinnor. När det handlar om mäns offerroll så är den understigen mäns förmåga att ställa till med könsöverskridande dumheter.

Detta tycker jag är äckligt, faktiskt.

Skrivet av Huzzbutt:

Men du får välja, antingen talar du om kategorin män och accepterar deras roll som förövare (Män är mer förövare än offer i jämförelse med kvinnor) eller så avslutar du spåret omedelbart.

låt oss fortgå, du menar att män är förövare och kvinnor är offer pg.a statistik?

Skrivet av Huzzbutt:

Haha fan vad liten kuk du måste ha som gör sånt.
(tillbaka kaka, för att belysa om nån undrar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Det är ju det som är det fina med helg. Man får göra precis som man vill!

Nej, nej och åter nej. Hittar så många typiska PK vanföreställningar i ditt inlägg att jag inte ens riktigt vet var jag ska börja.

För det första så har inte kvinnor blivit illa behandlade pga. sitt kön någonsin. Hitta gärna historiska belägg för detta påstående. Detta är en myt som feminister själva gillar att propagera. Det har aldrig varit tillåtet att misshandla sin fru, behandla henne illa eller att behandla henne som en ägodel. Allt feministerna lyckats med är att befria sig själva in i löneslaveriet. Att jobba 8 timmar om dagen är ju riktig frihet, eller hur? Sedan räckte det ju förut med att en person ur familjen jobbade och mannen var ju bäst lämpad för detta medan kvinnan var bäst lämpad för att ta hand om barnen och hemmet. Ja, könsroller. Usch vad hemskt. Så här dags vill du väl rycka fram rösträttskortet eller hur? Nåja. Det skiljde inte lång tid mellan män och kvinnors allmänna rösträtt. 1907 kunde män rösta och 1919 fick kvinnor rösträtt. Hela 12 år skiljde det. Före allt detta kunde endast välbärgade rösta, dvs alla var förtryckta.

Varför du vill prata om svarta helt plötsligt vet inte jag. Sverige har aldrig haft slavar så vitt jag vet.

Sen kan jag slå vad om att du som egenföretagare hellre skulle anställa en 25-årig man än en 25-årig kvinna. Kan tro att det är jättekul när tösen ska ha mammaledigt några månader efteråt och en massa VAB hit och dit. Då får du ju anställa en ny människa helt plötsligt under mammaledigheten, för att inte tala om den minskade produktiviteten pga. VAB. Finns nog svart på vitt att män jobbar mer än kvinnor och det är väl självklart att en egenföretagare vill ha effektiv arbetskraft, eller hur? Ska detta vara kränkande nu då när en egenföretagare vill ha lönsamhet?

Att män tjänar mer för samma arbete än kvinnor är en annan myt som friskt används. Så är det inte och feminister har faktiskt börjat erkänna detta faktum på den senaste tiden. Män och kvinnor jobbar oftast inom olika områden och därför är det olika betalt. Klart det är löneskillnad mellan branscher. Tycker definitivt att ingenjörer ska ha mer betalt än sjuksköterskor. Är detta konstigt i ditt tycke? Sen spenderar ju kvinnor oftast sina egna och mannens pengar så detta argument är ju jättekonstigt.

Sen att Mattias Jonsson har lättare att få jobb jämfört med Ahmed Grguahfkgmqrbng är ju en helt annan diskussion och det har ju verkligen ingenting med Samsungs nya reklamfilm att göra.

Om själva filmen då... Hur kan det vara kränkande att en kvinna sitter i ett kök? Är det kränkande om en man sitter i ett garage eller ute på en vedhög?

Inte någonsin, säger du? Det finns otaliga belägg för det. Hur kan du inte känna till dessa? Eller du kanske förnekar det faktum att kvinnor ansågs inte vara myndiga om de inte var änkor på exempelvis 1700-talet. Sedan rådde det inte alls samma spelregler för kvinnor som för män i riksdagen förr. Kvinnor kunde inte ens bli invalda i riksdagen då. Att kvinnor tjänar mindre än män för samma yrke finns det också belägg för. Självklart kan man inte jämföra MELLAN olika branscher, men bara på min mammas jobb så tjänar hon mindre än sin kollega som är man på grund utav att han är man. Och det är genomgående för hela skolan där hon jobbar.
Du borde läsa lite genusvetenskap.. Verkligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Inte någonsin, säger du? Det finns otaliga belägg för det. Hur kan du inte känna till dessa? Eller du kanske förnekar det faktum att kvinnor ansågs inte vara myndiga om de inte var änkor på exempelvis 1700-talet. Sedan rådde det inte alls samma spelregler för kvinnor som för män i riksdagen förr. Kvinnor kunde inte ens bli invalda i riksdagen då. Att kvinnor tjänar mindre än män för samma yrke finns det också belägg för. Självklart kan man inte jämföra MELLAN olika branscher, men bara på min mammas jobb så tjänar hon mindre än sin kollega som är man på grund utav att han är man. Och det är genomgående för hela skolan där hon jobbar.

Du kanske borde tillämpa lite kritiskt tänkande, hur vet din mamma att hennes kollega tjänar mer "för att han är man"? Är detta en bild som är förenligt med en ideologi hon sympatiserar med kanske? Genusvetenskap? Så vetenskap duger inte? Det måste vara någon psudo vetenskap som redan har gjort alla sina antaganden och är i full gång att bevisa dem. Det fanns gott om orättvisor på 1700talet vare sig du var man eller kvinna och det säger ingenting om dagens samhälle förutom hur vi kom hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Kollar på film och har det fint nu men vill bara svara på det här lite snabbt.

Jag sade aldrig att allt var perfekt förut. Det fanns problem då som nu. Vad jag sade var att kvinnor inte har blivit illa behandlade som grupp någonsin som vissa verkar tro. Är det misshandel att inte sitta i regeringen? Nej, trodde väl inte det.

Såg väl ut förut här ungefär som det ser ut i mellanöstern nu (med många uppenbara skillnader då). Män sliter för att försörja sina familjer så att dom har det bra ekonomiskt medan frun tar hand om barnen och hemmet.

Sen skulle jag inte röra i genusvetenskap med tång. Förstår du inte vilket svammel den "vetenskapen" är? Den har ingen som helst förankring i varken vetenskap eller verklighet. Finns ett väldigt intressant avsnitt av en norsk dokumentärserie som heter Hjernevask som granskar genusvetenskap. Riktigt sevärt. Undertextat och allt. Undrar varför SVT inte köpt in den?

http://genusnytt.wordpress.com/2011/12/03/se-hjernevask-avsloja-genusmyterna/

http://vimeo.com/19707588

Skrivet av tomten51:

Jag har kanske inte heller tid men jag orkar, på moztechs vägnar;

Thanks brah

Permalänk
Medlem

Bara för att man inte blir misshandlad så betyder inte det att man inte kan bli behandlad illa. Vi har olika synsätt på det hela.
Ska ta mig en titt på det och återkomma för det var intressanta länkar du kom med.

Permalänk
Medlem

Är det meningen att jag ska se alla sju avsnitt eller bara det du länkade? För det du länkade har inget att göra med det jag skrev om. Jag håller med i innehållet till fullo, men det gjorde jag sedan tidigare.

Permalänk
Medlem

Nej, det är väl inte relevant för denna debatt skulle jag tro. Var mest lite apropå genusvetenskap.

Vet inte riktigt vad det är du vill diskutera.

Permalänk
Medlem

1: Samsungs reklam bryr jag mig inte om, jag äger ingen produkt därifrån och har inte tänkt att köpa heller.
2:AMD är omogna, jag har sett dom som en seriös GPU tillverkare, tills dom började kasta paj och fjanta sig mot Nvidia.
Om nu Nvidia skulle sänka sig <---vilket jag inte tror) till deras nivå, så kan dom ju säga att dom knappast behövde köpa sin GPU avdelning "som vissa andra" *host*.

Eller så hämnas dom på bästa sätt, genom ett (GTX Titan x2 <---som GTX 690 fast Titan-GPU så det blir käft från rödingarna en stund.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!