Microsoft talar om systemkretsen i Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

PS4 GDDR5 är 176 Gb/s snabbt. Och det är hela 8 Gb. Inte bara på grafikdelen har Xbox stort underläge, även minnet är ju grymt mycket snabbare på PS4.

Fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Tror att två av xbox one:s kärnor skulle hålla på med bakgrunds processer och resten till spel
Ps4 vet jag inte exakt men har för mig att det vara samma där, eller så var det 1 kärna

Ps4 har en Single-core CPU med 8 threads, likt den i Ps3an dock flera generationer nyare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ixozuxiz:

Ps4 har en Single-core CPU med 8 threads, likt den i Ps3an dock flera generationer nyare

Eh, nä. 8 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Ps4 har en Single-core CPU med 8 threads, likt den i Ps3an dock flera generationer nyare

Tar tillbaks det där, läste fel på "Single-chip" och "Single-core"

Permalänk
Hedersmedlem

Ska bli intressant att se hur pass konfigurerbar Xbox One blir som bluray/mediaspelare. Hade varit trevligt att slippa ha både en HTPC och en Xbox under TVn.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag har då aldrig sett en tv med touch-panel...

Det är möjligt att du inte har, men det finns
http://www.samsung.com/uk/consumer/pc-peripherals/professional-lfd-displays/touchscreen/LH65TCPMBC/EN

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Inte en TV, till för andra ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Inte en TV, till för andra ändamål.

Äh, kom igen, det var nära nog

Edit: Fast å andra sidan, Xbone påstås ha andra ändamål än vad den egentligen är gjord för också

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag har då aldrig sett en tv med touch-panel...

Va, har du inte? Tror det fanns 2-3 st på CDON expo i slutet av förra året, och det var en riktigt liten mässa.

OnT: jag tror i slutändan att allt prat om hårdvara inte kommer att göra någon väsentligt skillnad när det kommer till grafik och flyt i spel. Det som förmodligen gör störst skillnad är nog tjänster, gränssnitt, möjligheter att göra mer än att spela, exklusiva titlar, mängden av tillbehör, ljudnivå, prisvärdhet osv osv. Det är iaf vad jag tror.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Vad är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;13823978']Själv tyckte jag att prestandan hos Iris Pro imponerade när Anandtech testade.

För att vara en inbyggd krets är det helt klart en imponerande krets.
Den är ett STORT hopp från HD4000 och är 2.5ggr snabbare i många lägen.
Men cpuerna med Iris pro kostar mycket. Och då blir lätt jämförelsen om vad för dGPU tillsammans med cpuerna med HD4600 på istället skulle prestera.
Och i just spel så ser det ändå ut som att tex 750m kommer prestera bättre i många lägen.
Framför allt vid högre upplösningar. Men inte ens 750m kan spela med högre upplösningar och acceptabel fps ändå.
Utan man får ställa ner upplösningen och stänga av FXAA ändå för att få ok fps på en laptop.
Och då presterar Iris pro riktigt bra och likvärdigt i många spel som 750m.

Så jag håller med Iris pro är imponerande.
Men det har precis som jag skrev varit mycket gnäll om att det är för lite ram. Men faktum är att 128mb cache är riktigt mycket.
Det går inte jämföra med ram. Men det förstår inte riktigt folk, så dom drar direkta paralleller till hur mycket video ram ett vanligt grafikkort har.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Med tanke på att spel som BF4 inte ens kommer köra i 1080p och 60 fps så tror jag många kommer bli besvikna på hårdvaran. Det finns redan artiklar på internetz som påpekar hur djävla fult BF4 är på PS3:an, iaf jämfört med en dator. Vilket inte är komstigt alls när man läser specsen. Sen kommer så klart spelen bli snyggare och snyggare.

Nu skiter ju jag i både grafik och spel som BF så... Jag tar den som får mest funktioner och som är bäst för tredjepartsutvecklare, då helst inte bara spel utan gärna saker som mediecenter. Like that's gonna happen. Eller?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Va, har du inte? Tror det fanns 2-3 st på CDON expo i slutet av förra året, och det var en riktigt liten mässa.

OnT: jag tror i slutändan att allt prat om hårdvara inte kommer att göra någon väsentligt skillnad när det kommer till grafik och flyt i spel. Det som förmodligen gör störst skillnad är nog tjänster, gränssnitt, möjligheter att göra mer än att spela, exklusiva titlar, mängden av tillbehör, ljudnivå, prisvärdhet osv osv. Det är iaf vad jag tror.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Om vi leker med tanken, att vi öppnar upp en Xbox-One och tar bort kylaren, och tittar på CPU´n, tror ni att det kommer stå AMD eller Microsoft på den?

I själva artikeln finns ju en bild på APU'n.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Nä det är ingen riktig touch panel men det är nog det närmsta man kommer än så länge på en tv.

Det fanns TV med pekskärm redan på 80/90-talet - har svårt att tänka mig att det inte finns fortfarande.

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte varför det är sånt ståhej om multicore/multithreading.
Xbox 360 hade tre kärnor med två trådar vardera, PS4 och XBOX One har fyra kärnor med två trådar vardera.

Varför tror sig så många förstå skillnaden i minnesarkitekturen att de påstår att det blir stora skillnader? Microsoft har valt en liknande lösning som i 360 vilket kanske beror på att det blir lättare för de att optimera kompileringen och/eller andra aspekter av utvecklingsmiljön. Det är inte den lösningen som var på PS3 med uppdelat minne mellan CPU och GPU, det är en cachelösning.

Till rektorn som tycker det vore rimligt med 3TB diskutrymme vill jag meddela att maskinen helst ska vara tyst och liten, därför använder man lågvarviga laptophårddiskar. Denna gång kan man dock expandera lagringen själv via USB.

PS3 hade möjlighet att köra sex trådar i en single-core cpu med 8st sk SPE, en gick åt till eventuella fabrikationsfel för att öka yields och en hanterade systemspecifika funktioner.

PS2 hade en hel PS1 i sig för att hantera io och köra PS1-spel så konsoller har haft såväl symmetrisk som assymetrisk kodexekvering länge.

Permalänk
Avstängd

Själv hade jag större förhoppningar på både Xbox One och PS4, de känns båda feltajmade med AMD, trist att inte Cell-processorn lever vidare, trist att inte Intel var på bettet gentemot MS. Trist att inte MS plagierade den användarutbytbara 2,5"-disken, trist att ingen är bakåtkompatibel, det kommer bli trång med fyra konsoller under en period.

HDMI in, vafan microsoft.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

AMD såklart...

Made by AMD, designed by Microsoft.

Eller något liknande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Skrivet av MartenKL:

HDMI in, vafan microsoft.

Den HDMI:n skulle användas till att koppla in en t.ex. digitalbox. Skulle tydligen ha stöd för en massa TV saker typ. inspelning. om jag nu minns rätt. Dom tryckte ganska hårt på mediadelen av maskinen vid visningen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men "alla med AMD FX-8xxx" är inte så många.
Dessutom är AMD FX-8xxx en flopp. Långsammare än Intel, men högre TDP och dyrt pris.

Finns OpenCL, OpenMP, Intel Cilk Plus, C++ AMP, DirectCompute, etc.
.

Nej alltså, flopp är de ju definitivt inte, bara för att de har sämre prestanda än Intel. Det är inga jätteskillnader vi pratar om och de ligger fortfarande på lägre prisnivåer så det är bra pris/prestanda fortfarande. Det finns inget spel som vi har provat som gått segt på sambons FX-8120, eller ens min 1090T som är ännu äldre för den delen.

Vad gäller att utvecklingen stannat av lite, så handlar det ju om vad man kan utnyttja också. För enbart spel så är ju majoriteten fortfarande begränsade av grafikkortet så att det räcker med en halvsnabb quad-core. Då är alla CPUs över 1000kr overkill i de flesta fall ändå.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Nej alltså, flopp är de ju definitivt inte, bara för att de har sämre prestanda än Intel. Det är inga jätteskillnader vi pratar om och de ligger fortfarande på lägre prisnivåer så det är bra pris/prestanda fortfarande. Det finns inget spel som vi har provat som gått segt på sambons FX-8120, eller ens min 1090T som är ännu äldre för den delen.

Vad gäller att utvecklingen stannat av lite, så handlar det ju om vad man kan utnyttja också. För enbart spel så är ju majoriteten fortfarande begränsade av grafikkortet så att det räcker med en halvsnabb quad-core. Då är alla CPUs över 1000kr overkill i de flesta fall ändå.

Sant det är inga jätteskillnader och är priset bra så är det inte en flopp.
Men så är inte fallet.

Det är en flopp med tanke på 220 W TDP!
Det är en flopp med tanke på sämre prestanda, sämre TDP och ett dåligt pris.

AMD processorn kostar 3000 kr. Core i7 4770K är billigare än så.
Så AMD är sämre på allt.

Sen att man är begränsad av grafikkortet, jo visst om det är spel man använder datorn till.
Men man ska inte utgå att alla använder datorn till spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Eftersom du nu inte stödjer Microsoft, som självklart är lika elaka som Nordkorea,vilken linux dist kör du på din burk? eller är det en hackintosh?... Alltid lika trevligt att se folk som kör Linux med riktig High-end hårdvara...

OnT:
Frågan är vad skillnaden i spelupplevelsen mellan PS4 och XBOne blir deras hårdvara har ju samma kärna och skillnaden verkar vara mest GDDR5 vs. DDR3+Cache.... Måste vara trevligt för spelutvecklarna att inte behöva bygga spel för extremt skilda arkitekturer som tidigare.

Jag tror den största skillnaden i upplevelsen blir mjukvaran som levereras. Spelen blir ju samma på båda konsolerna funktionsmässigt, men grafiken kommer att skilja. Dock så är ju Minecraft roligt fastän det inte är lika snyggt. Jag tror att det är allt runt omkring som kommer avgöra, dvs OS och liknande. Och det är ju Microsoft så mycket bättre på.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Sant det är inga jätteskillnader och är priset bra så är det inte en flopp.
Men så är inte fallet.

Det är en flopp med tanke på 220 W TDP!
Det är en flopp med tanke på sämre prestanda, sämre TDP och ett dåligt pris.

AMD processorn kostar 3000 kr. Core i7 4770K är billigare än så.
Så AMD är sämre på allt.

Sen att man är begränsad av grafikkortet, jo visst om det är spel man använder datorn till.
Men man ska inte utgå att alla använder datorn till spel.

Nej, det är sant. Just den modellen kanske inte är någon hit, men alla andra FX-8xxx blir ju inte floppar också bara för att toppmodellen är det. FX-8350 är ju billigare och klockar lika bra om man får tag i ett bra exemplar, t.ex.

De som inte använder datorn till spel har oftast ännu mindre krav på snabb CPU, det är inte stor del som behöver ha dem till servrar och tunga beräkningar.
Så jag tänker nog fortfarande utgå från att majoriteten av de som är potentiella kunder till de här processorerna använder dem till spel, vilket också gör att en hög TDP inte spelar lika stor roll, eftersom man inte kör dem i full load dygnet runt.

Sen är frågan hur högt 220W TDP egentligen är. Min 1090T på 4GHz+ behöver runt 180W kylning, så den är inte långt ifrån och har då sämre prestanda.
Vad hamnar en i5/i7 på, 150W+ räknar jag nog med iaf i hastigheter på 4,5GHz och uppåt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

@blackeagle, @rektor
Tråden handlar om Xbox Ones systemkrets så TDP och pris är mycket viktigt. Balans mellan CPU och GPU är helt olika behov beroende på utvecklare/spel, däremot blir de nog minsta gemensamma nämnaren för dessa båda konsoller fö de spel som görs till båda.

Infrastruktur och operativsystem samt handkontroller/rörelsesensor kommer bli de områden som ger de två konsollerna sin unika prägel.

Jag är ganska säker på att HDMI in kommer användas extremt lite eftersom exempelvis Boxer inte tillåter mottagare som låter extern utrustning spela in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

@blackeagle, @rektor
Jag är ganska säker på att HDMI in kommer användas extremt lite eftersom exempelvis Boxer inte tillåter mottagare som låter extern utrustning spela in.

Syftet med HDMI In är inte att One ska spela in - det får resp digitalbox fortfarande göra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ipac:

Syftet med HDMI In är inte att One ska spela in - det får resp digitalbox fortfarande göra.

Man kan kanske tänka sig att seriekoppla den som hdmi repeater med sin dator för att spela på samma skärm om den saknar flera anslutningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.