Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

Har jag fel vilket jag kan ha, så har inte bilen variabel kompression istället för magnetkoppling?

Kan stämma.

Permalänk
Medlem

någon här som är kunniga på Volvo 940 97a?

Svärmors bil har lite problem med vad jag tror har att göra med dränering av ACn i kupén.. För det lär väl finnas ett sånt?

För kör man med ACn igång, så efter ett tag så börjar det droppa vatten på passagerargolvet.

Vad tror ni?

I annat fall så får jag väl riva lite under handskfacket och se om man hittar något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Skrivet av ¤Reason¤:

någon här som är kunniga på Volvo 940 97a?

Svärmors bil har lite problem med vad jag tror har att göra med dränering av ACn i kupén.. För det lär väl finnas ett sånt?

För kör man med ACn igång, så efter ett tag så börjar det droppa vatten på passagerargolvet.

Vad tror ni?

I annat fall så får jag väl riva lite under handskfacket och se om man hittar något.

Skickades från m.sweclockers.com

På mina volvos med ac 850, v70 så är det en dränerings slang där och sitter den inte i så rinner amlt i kupén.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ¤Reason¤:

någon här som är kunniga på Volvo 940 97a?

Svärmors bil har lite problem med vad jag tror har att göra med dränering av ACn i kupén.. För det lär väl finnas ett sånt?

För kör man med ACn igång, så efter ett tag så börjar det droppa vatten på passagerargolvet.

Vad tror ni?

I annat fall så får jag väl riva lite under handskfacket och se om man hittar något.

Skickades från m.sweclockers.com

Troligen massa skit som satt igen slangarna med tiden, hitta vart de utmynnar och rensa dem med en tråd eller liknande.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Blir och krypa runt lite där och spana. Hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Tillbringade lördagen med att byta kamrem och diverse andra remmar.
Inte den roligaste mekstunden jag haft precis

Permalänk
Medlem

Va? skruva isär ju alltid kul

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grizzly666:

Va? skruva isär ju alltid kul

Skruva ihop kan väl vara värra dock ^^

Finns det någon som är duktig på motorcykel-mek? Har en Honda VF 750 från 83 som är sig en oljeslukare. Har fått fylla på med över en liter den här säsongen bara. Har funderat på om det är så att kolvringar behöver bytas? Men jag har hojen i ett centralgarage, har dåligt med mek-erfarenhet men är villig att lära mig. Är student också så att ta den till verkstad är inte riktigt tänkbart. Det känns inte heller som någon större renovering eller service kommer vara värd när hojen inte har något högt värde.

Så mina val just nu känns rätt begränsade, finns det något man kan göra själv utan mycket specialverktyg eller behöva lyfta ur motorn? Jag kan tänka mig lämna in till verkstad om kostnad är på ett par tusen eller så men stiger det upp mot 10k eller över är det inte tänkbart.

Permalänk
Medlem

Det är inte det lättaste att ge sig på för en oerfaren.
Men det är samtidigt inet så värst svårt när man vet vad man ska göra.
Problemet är ju att det är en fyrtaktare med kamrem/kedja som du behöver se till att den kommer på exakt rätt ställe när du skruvar ihop igen.

Sen kan det även vara ventiltätningarna som är dåliga och behöver bytas detta kräver då ventiltång i övrigt så är det inte direkt svårt och är nåt som du börklara av om du klarar av att byta ringar.
I värsta fall så är även ventilstyrningar slut med (detta gör då att ny atätningar inte håller lika länge samt att slitage på ventiler blir större) och detta kräver press och slipning av ventiler efteråt och är inget som rä rek för hemmapulare som inte ar verktyg,rätt kunskap till det.

Det kan vara jävligt att få bort förgasare,insug,etc på en del japs hojar då det är trångt och ibland kan det finnas lite halv special skruvar som torx,insex,intolv och det kräver ju då att man har dessa för att lyckas men utäver att vara trångt så är det inte diretk svårt.

Nu har jag inte skruvat med så många honda och ingen 750 så vet inte ruiktigt hur jävligt det är att få dit cylindern med nya ringar igen.

Det är väl en 4cyl 750cc va? det betyder ju 187,5cc per cylinder och redan på en del 125or så kan det vara små jävligt att få dit cylindern utan kolvringskompressor dvs att trycka in ringarna så att cylindern glider över ringar/kolv.
Det är dels diametern som gör det svårare (dvs större=svårare) och det beror även mycket på hur "kjolen" ser ut på cylindern (dvs den del som sticker ner i motorblocket) finns det en fin avfasning så bör det gå bra men är det en vass kant som det troligen är om det är tunt material så är det nästan omöjligt.
Och jag har tyvärr nåt i bakhuvet (dvs inte säker) att hondas 750cc är en borrad 600cc och då är risken ganska stor att kjolen är tunn tyvärr.

Ett exempel är moppe när du trycker dit på tex en zundapp en org cylinder så finns en stor fin avfasning så du behöver knappt trycka in ringen nått alls utan cylindern ramlar nästan över den men tar du en 70cc cyl som har väldigt tunn kjol så finns ingen fas alls och det kan ta en jävla tid ibland.

Men köper du en (två!!!) kolvringskompressor så brukar det gå ganska lätt att få in ringar/kolv även i en "dålig" cylinder utan fasning.
Och nu när jag sökte efter kolvringskompressor så hitta jag detta http://www.classichonda.se/forum_trad.php?id=5480 där borde du ju kunna få lite mer svar än på swec.
Tex finns denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrust...

Har ingen anning alls om hur mycket ringar,etc kan gå på och inte heller verkstadskostnad men gissar på 3-5timmars jobb som dom kommer ta betalt för och det är ju ett par tusen då.
Men det är väl bara o ringa runt till ett par olika mc verskstäder och höra.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grizzly666:

Det är inte det lättaste att ge sig på för en oerfaren.
Men det är samtidigt inet så värst svårt när man vet vad man ska göra.
Problemet är ju att det är en fyrtaktare med kamrem/kedja som du behöver se till att den kommer på exakt rätt ställe när du skruvar ihop igen.

Sen kan det även vara ventiltätningarna som är dåliga och behöver bytas detta kräver då ventiltång i övrigt så är det inte direkt svårt och är nåt som du börklara av om du klarar av att byta ringar.
I värsta fall så är även ventilstyrningar slut med (detta gör då att ny atätningar inte håller lika länge samt att slitage på ventiler blir större) och detta kräver press och slipning av ventiler efteråt och är inget som rä rek för hemmapulare som inte ar verktyg,rätt kunskap till det.

Det kan vara jävligt att få bort förgasare,insug,etc på en del japs hojar då det är trångt och ibland kan det finnas lite halv special skruvar som torx,insex,intolv och det kräver ju då att man har dessa för att lyckas men utäver att vara trångt så är det inte diretk svårt.

Nu har jag inte skruvat med så många honda och ingen 750 så vet inte ruiktigt hur jävligt det är att få dit cylindern med nya ringar igen.

Det är väl en 4cyl 750cc va? det betyder ju 187,5cc per cylinder och redan på en del 125or så kan det vara små jävligt att få dit cylindern utan kolvringskompressor dvs att trycka in ringarna så att cylindern glider över ringar/kolv.
Det är dels diametern som gör det svårare (dvs större=svårare) och det beror även mycket på hur "kjolen" ser ut på cylindern (dvs den del som sticker ner i motorblocket) finns det en fin avfasning så bör det gå bra men är det en vass kant som det troligen är om det är tunt material så är det nästan omöjligt.
Och jag har tyvärr nåt i bakhuvet (dvs inte säker) att hondas 750cc är en borrad 600cc och då är risken ganska stor att kjolen är tunn tyvärr.

Ett exempel är moppe när du trycker dit på tex en zundapp en org cylinder så finns en stor fin avfasning så du behöver knappt trycka in ringen nått alls utan cylindern ramlar nästan över den men tar du en 70cc cyl som har väldigt tunn kjol så finns ingen fas alls och det kan ta en jävla tid ibland.

Men köper du en (två!!!) kolvringskompressor så brukar det gå ganska lätt att få in ringar/kolv även i en "dålig" cylinder utan fasning.
Och nu när jag sökte efter kolvringskompressor så hitta jag detta http://www.classichonda.se/forum_trad.php?id=5480 där borde du ju kunna få lite mer svar än på swec.
Tex finns denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrust...

Har ingen anning alls om hur mycket ringar,etc kan gå på och inte heller verkstadskostnad men gissar på 3-5timmars jobb som dom kommer ta betalt för och det är ju ett par tusen då.
Men det är väl bara o ringa runt till ett par olika mc verskstäder och höra.

Tack för det välskrivna inlägget. Det var väl ungefär vad jag trodde. Har börjat sikta in mig på en ny hoj till våren tror jag. Denna får jag ha kul med säsongen ut iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Skruva ihop kan väl vara värra dock ^^

Finns det någon som är duktig på motorcykel-mek? Har en Honda VF 750 från 83 som är sig en oljeslukare. Har fått fylla på med över en liter den här säsongen bara. Har funderat på om det är så att kolvringar behöver bytas? Men jag har hojen i ett centralgarage, har dåligt med mek-erfarenhet men är villig att lära mig. Är student också så att ta den till verkstad är inte riktigt tänkbart. Det känns inte heller som någon större renovering eller service kommer vara värd när hojen inte har något högt värde.

Så mina val just nu känns rätt begränsade, finns det något man kan göra själv utan mycket specialverktyg eller behöva lyfta ur motorn? Jag kan tänka mig lämna in till verkstad om kostnad är på ett par tusen eller så men stiger det upp mot 10k eller över är det inte tänkbart.

Hur långt har du kört med den? En liter på en hel säsong är rätt mycket ja, men inte så illa att du tvunget måste riva. På vissa Yamaha räknas det där som normal oljeförbrukning.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Halogen:

Hur långt har du kört med den? En liter på en hel säsong är rätt mycket ja, men inte så illa att du tvunget måste riva. På vissa Yamaha räknas det där som normal oljeförbrukning.

650-700 mil ungefär. Hade inte riktigt förväntat mig en så hög oljeförbrukning iaf. Men visst, där är ju en 30 år gammal motorcykel som man inte ska ha för höga förhoppningar om. Har inte kunnat se något olja läcka eller komma ur avgassystemet vid lite snabb koll efter en körning.

Permalänk
Medlem

Många hojar drar så mycket olja. Det är inget att bry sig om så länge man inte glömmer att fylla på.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

^^^ What he said. Låter helt normalt, jag hade inte brytt mig.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Hedersmedlem

Okej, det lättar väl lite på ångesten iaf

Kör på och ser hur det går.

Permalänk
Medlem

HAde upp cyllen på moppen för o kolla om den värmenypit, och den var full med spån =P Putsa lite, tog en provtur, och den överhettade direkt =P rök och tickade om den =P all kompression försvunnen =( NY cylle o kolv då, lite för stor utgift utan inkomst ='(

Permalänk
Medlem

Skruvade isär bakbromsarna på bilen igår för att se varför det gnisslar. En av glidoken hade krävat så jag fick jobba lite med det för att få det att funka. Klossarna hade slitits ut på ena sidam så såna fick jag köpa samt ett verktyg för att kunna dra in kolven så nu är man 680:- fattigare
Ska göra färdigt eländet senare idag.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

HAde upp cyllen på moppen för o kolla om den värmenypit, och den var full med spån =P Putsa lite, tog en provtur, och den överhettade direkt =P rök och tickade om den =P all kompression försvunnen =( NY cylle o kolv då, lite för stor utgift utan inkomst ='(

Du borde kolla över allting annat också, den har ju inte skurit ihop utan anledning.

Permalänk
Medlem

Jaha, vad roligt, för ett tag sedan så byttes hela AC-systemet ut på bilen då det havererade, men kort därefter så började det låta suspekt som jag skrev om tidigare. Bilen inne på verkstaden nu och pratade med dom innan det visade sig vara läckt köldmedel från det nya systemet och dem hade spårat efter läcka men inte hittat något. Jag tycker det känns väldigt lustigt att ett sprillans nytt system läcker ut massa gas efter bara någon vecka? Eller vad tycker ni? Vad kan det bero på?

Permalänk
Medlem

Köpte en R1:a i torsdags så nu har jag spenderat ett par kvällar med att plocka isär den. Som vanligt när jag köper nåt så har ju klåpare varit framme och skruvat innan så man måste göra iordning en himla massa grejer innan man kan börja använda hojen. Just denna ska även reg-besiktas så först måste jag bygga om den till original och besikta och sen kan jag bygga om den till så den ska vara.
Ungefär så ser den ut nu fast lite naknare:

Dold text
Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

i morgon blir det att byta ABS-pump på polarens Ford Focus -99.
ska bli spännande.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Köpte en bil för några månader sedan nya skivor och belägg fram enligt säljaren. Efter någon vecka la jag märke till att de gnisslade ganska rejält när man bromsar. Så tog och kikade på beläggen de ser fina ut men är från mekonomen, monterade ihop och har kört på de sen dess men nu när det är däckbytar säsong kan man ju passa på att byta till original belägg. Då bör jag ju bli av med gnisslet?
Edit (Gör jobbet själv så kostar bara 4 nya belägg)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Beläggen är inte nödvändigtvis boven när det gnisslar. Det kan gnissla för att belägget rör sig när man bromsar och gnisslet kommer då från beläggets baksida. Ett sätt att få bort det är att lägga lite värmetåligt silkon på beläggets baksida där själva oket trycket på det. Nya belägg har ofta en rätt tjock beläggning av färg som tar upp denna rörelse så det inte gnisslar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Kanske inte rätt forum att skriva detta på men ger det en chans ändå.

Har en volvo v40 fas2 2001 med den fantastiska 2,0t motorn men med ett väldigt irriterande problem. Har nämligen ett elfel som gör att vissa av lamporna utan förklaring slutar fungera ena dagen för att fungera den andra. Kan handla om vilka som helst, position, halvljus fram/bak mm. Ett tag slutade även körriktningsvisarna att fungera, men genom att trycka på varningsblinkers-knappen (????). Är det fel på datorn eller brytare eller vad kan det vara?
Fick till följd av detta 9 anmärkningar på besiktningen. Varav 6 var lampor som inte lös. Bor i jkpg så har sveriges största bilskrot för volvo ganska nära mitt hem, funderar på att byta ut några brytare och se om det löser problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Beläggen är inte nödvändigtvis boven när det gnisslar. Det kan gnissla för att belägget rör sig när man bromsar och gnisslet kommer då från beläggets baksida. Ett sätt att få bort det är att lägga lite värmetåligt silkon på beläggets baksida där själva oket trycket på det. Nya belägg har ofta en rätt tjock beläggning av färg som tar upp denna rörelse så det inte gnisslar.

Ok då finns ju dessa Kan ju vara värt ett försök.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ja de borde funka.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ny bil för ett par månader sen, en Audi S3 -99, så jag har mekat med den. Har bytt inredning, lyktor, bakljus, huv, stereo, fälgar och lite annat. Jag fick renovera vacuumenheten till centrallåset men detta gjorde lätt med en ny pumpklocka från ebay. Jag fick även byta gasdämparen till huven då denna gav upp. Har en del annat jag ska göra med som att byta framrutorna till tonade, tona bakrutan och lite smått. Men nu är det vinter och kallt så det blir inte lika mycket mekande.

Så här ser den ut nu:

Dold text
Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Kan man fråga här också?

Jag köpte en ATV i våras, och har precis sett att det rekommenderas en 10h/5mil service.
Var bl.a nått om ventiljustering(?) och byte av växelådsolja som påstods vara extremt viktigt för motorns välbefinnande?

Så vad göra? Atvn står på en skärgårdsö så kostnad för att frakta den fram & tillbaka till närmsta mek + service kommer bli ungefär 10% av inköpspris, ingen rolig smäll precis.
(Eventuellt att man kan få en mek ut till ön om det räcker med handburna verktyg)

En annan sak som slår mig, varför kör inte bara tillverkarna maskinen 10 timmar i fabrik och gör dessa justeringar innan den ens når kund?

Permalänk
Medlem

God tid för lite service på min DRZ400-00.
Fixa ventilerna, nytt drivpaket, olja och filter samt på med isdäcken. Problemet är att få tag i en momentnyckel. Inte direkt gott om affärer som säljer verktyg som inte är en skiftnyckel där jag bor..

Kanske även ska inspektera kolven och cylindern.

Hade varit roligt att lägga ut lite mer pengar på att rusta upp den lite. Väldigt sliten i plasten och liknande, men det får bli i framtiden. Plasten fungerar ju fortfarande även om den är ful som stryk med så många repor i sig.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Bakluckan på bilen rostar lite överallt detta har jag förstått är standardutrustning på bilen (Saab 9-5 kombi 2006) Men hur ska man fixa det enkelt utan att det blir skitfult? Bilen är svart. Och tidigare ägare har försökt ser jag men det vore nästan snyggare med rost... Tidigare när jag "fixat" lacken på bilar har det inneburit färg och roller från biltema och måla över all rost men vill nog hålla en lite högre nivå på denna.

Kan även passa på och fråga om däck.
Någon med bra koll på däck? Ska köpa sommardäck och blev lite fundersam hittade två intressanta däck
ena med C bränsle A regn och 67 decibel
Andra med B bränsle A regn och 69 decibel
Dunlop tillverkar båda (bra grejer har jag fått för mig ? )
Vill ju helst ha så låg ljudnivå som möjligt men frågan är om det är värt när det har sämre bränsleklass.
Googlade och hittade detta på michelin.se "Skillnaden i bränsleförbrukning för en bil med däck av klass A jämfört med klass G är ca. 0,5 liter per 100 km. " Det borde ju innebära att det knappt är lönt att gå från klass c till b? Speciellt inte eftersom däcken är 120kr dyrare styck?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb