AMD lägger beslag på Battlefield 4 – marknadsexklusivitet för Radeon

Permalänk
Avstängd

dice bryr sig inte alls om sina kunder bara pengarna har börjar ogilla dem mer och mer nu sedan battlefield 3 tror jag struntar i 4 helt nu när det också fungerar bäst på amd

Permalänk

Att datorn som marknadsförs som BF4 dator måste ha ett AMD grafikkort kan jag köpa, då drivrutiner och kod kan vara optimerad för deras grafikkort, men att även processorn måste vara AMD känns märkligt. Vari ligger optimeringen? Om det bara är en optimering mot att kunna nyttja fler trådar på ett vettigt sätt, så är ju Intel minst lika bra på det(särskilt då man ser till processorer med HT från Intel).

Fast det är ju klart, datorn behöver ju defacto inte prestera bättre egentligen, de har ju bara köpt rättigheten att marknadsföra datorerna som särskilt lämpade för BF4.
Men lite knepigt är det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag tenderar väl att föredra Nvidia före AMD, men är jag den enda med den åsikten här som tycker det är bra att AMD knappar igen på Nvidia marknadsandelsmässigt? Konkurrens folk, konkurrens! Vad har Nvidia (och Intel för den delen med, även om det är en annan diskussion) för incitament att trycka utvecklingen framåt i full fart om det enda de gör är att konkurrera mot sig själva?

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Helt bissart när amd får storpisk av nvidia i prestandatester som körs i BF3

vad grundar du det på? du måste komma ihåg att man kan inte bara jämföra ett 2år gammalt kort från amd med ett nytt nvidia kort, det är ju 2 olika generationer... klart nyare generationen piskar den äldre.. men kollar du på nividias förra generation så var skillnaden lite och amd van lika många tester som nvidia, och AMD Radeon HD 7970 var klart bättre sätt till prestanda per krona.
kom inte och dra in ghz edition då det bara är ett överklockat kort men fortfarande samma generation och inte motsvarigheten till nvidias 700 serie

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Så löjligt... Jag förstår att detta fungerar som ett sätt att få mer försäljningar, men jag gillar det inte. Snart börjar de väl med spel som enbart fungerar på vissa tillverkares grafikkort för att tvinga folk till dem, typ som xBox vs PS4.. -.-

Nja det behöver man inte oroa sig för, PC som plattform har ändå en relativt liten skara konsumenter som köper spel jämfört med konsoler, så om spelutvecklare bara kan lansera spel till hälften av den redan lilla konsumentkretsen så skulle utvecklare aldrig göra spel till PC. Vilket i sin tur skulle leda till att ingen köper grafikkort till sin PC.

Med andra ord behöver man inte oroa sig för att det ska gå så långt, vore bara att skjuta sig själva i foten om AMD/Nvidia skulle göra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Det var ju Nvidia som vid något tillfälle inte hade ett skvatt att komma med, enligt GPU-tester.

Vi kan ju börja med betan
http://www.sweclockers.com/recension/14532-grafikkort-i-battl...
1fps i favör till amd vid dubbla grafikkort medans med singla GPU:er så var det givetvis fördel Nvidia med 580 (som kostade betylidgt mer)

När 7970 kom så var det så att Nvidia inte hade något att komma med, behöver nog inte påpeka att 7970 krossade 580 rätt hårt
http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...
Det mest intressanta är väl att 6990 spöade 590 rätt hårt också, men jag antar att detta betyder att det är AMD som inte har något att komma med

Sen tar nvidia ledningen med 680, doc inte överallt som t ex första grafen visar, men överlag så leder dom, men att AMD inte har något att komma med?, jag håller inte med, speciellt inte när amd-korten går för 3k medans nvidia för 4
http://www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-ke...

Kort därpå 690
http://www.sweclockers.com/recension/15381-geforce-gtx-690-va... tar tronen, men ingen utklassning mer än på singelkortsidan doc

AMD släpper GHz och 7970x2 (eller asus släpper det det sistnämnda)

Nvidia släpper Titan, som med råge är den bästa GPU:n, men det kortet är inte ens bästa enskilda grafikkortet när det kommer
http://www.sweclockers.com/recension/16541-nvidia-geforce-gtx...

AMD släpper 7990 och det är åter riktigt tight i toppen
http://www.sweclockers.com/recension/16879-amd-radeon-hd-7990...

Som du kanske ser så är det på fler tuillfällen som Nvidia inte har något att komma med, och speciellt då deras korta är oskäligt mycket dyrare, (ASUS ROG-kortet är väl undantaget då men det är ju också det bästa kortet i världen).

Dold text

Det är synd att man inte kan se frametimings

Permalänk
Medlem

Fan idag är de väll stream på någon AMD konferans? Glöm inte gubbar

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Fast tanten som köpte en notebook har nog knappast kört steam's survey. De som gör det är ju uppenbarligen folk som aktivt installerat steam för att spela spel och dessutom valt att köra surveyen.

mjo det stämmer, när jag talade om tanten så var det främst statistiken MyZk0 länkade som jag tänkte på.

men kikar vi på steam surveyen så finns det en hel del grafikkort med där som knappt går att spela med.
som sagt, för mig var är det intressanta fördelningen mellan AMD och Nvidia på alla diskreta dx11 kort.

då får man en hyfsad bild av vad gamers har valt de senaste åren.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jojo, med den drivrutinsstabiliteten håller jag mig nog till Nvidia

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

[QUOTE="Layon;13913501"]Det var ju Nvidia som vid något tillfälle inte hade ett skvatt att komma med, enligt GPU-tester.

Nvidia släpper Titan, som med råge är den bästa GPU:n, men det kortet är inte ens bästa enskilda grafikkortet när det kommer
http://www.sweclockers.com/recension/16541-nvidia-geforce-gtx...

Vad menar du det finns ju inget snabbare kort än TITAN och dom som är snabbare, är multigpu lösningar !

Det är möjligt att nya serien blir snabbare än Geforce men inte i battlefield AMD, har ju legat efter bra där.

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cybermas:

vad grundar du det på? du måste komma ihåg att man kan inte bara jämföra ett 2år gammalt kort från amd med ett nytt nvidia kort, det är ju 2 olika generationer... klart nyare generationen piskar den äldre.. men kollar du på nividias förra generation så var skillnaden lite och amd van lika många tester som nvidia, och AMD Radeon HD 7970 var klart bättre sätt till prestanda per krona.
kom inte och dra in ghz edition då det bara är ett överklockat kort men fortfarande samma generation och inte motsvarigheten till nvidias 700 serie

Vad fan dillar du om? Nästa upplaga radeon bygger på samma akritektur som GCN. Herregud de kommer till och med släppa EXAKT SAMMA KRETS som 7970 ghz edition under nytt namn.

Gällande prestandatester så är det bara att titta på sweclockers egna test för att se prestandaskillnaden mellan de olika tillverkarna, prestanda per krona har inget att göra med saken när AMD fläskar på och säger att deras hårdvara är bästa möjliga. Rent trams när de inte kan leva upp till det.

Permalänk

Det är ju inte så konstigt att Dice väljer AMD med tanke på att nästa generations konsoler bygger på AMD arkitektur. Lättare att utveckla det för 3 av 4 plattformar än att anpassa det för 1 plattform(Nvidia).
Dock behöver detta inte betyda att BF4 fungerar sämre på Nvidia plattform, bara att man utvecklar det för en sämre hårdvara i grunden vilket är synd.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Inaktiv

Kalas, då kan man säkert snart köpa billiga keys här på swecmarknaden

Alltid nyfiken på det här "nära" samarbetet mellan grafikkortstillverkare fungerar, man "optimerar" spelet, så Dice och AMD samarbetar i detta fall för att vi ska få fler frames per second om vi kör AMD istället för nvidia? Jag tror att det hela är ren bullshit.

Permalänk
Skrivet av kabex:

Jojo, med den drivrutinsstabiliteten håller jag mig nog till Nvidia

jag säger precis tvärt om! mitt 570 är en pain in the ass... bytar det gärna mot ett 7850 eller dyl för att slippa nvidias horribla drivare...

"Bluescreens, Bluescreens everywhere!"

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brillmongot:

Vad fan dillar du om? Nästa upplaga radeon bygger på samma akritektur som GCN. Herregud de kommer till och med släppa EXAKT SAMMA KRETS som 7970 ghz edition under nytt namn.

Gällande prestandatester så är det bara att titta på sweclockers egna test för att se prestandaskillnaden mellan de olika tillverkarna, prestanda per krona har inget att göra med saken när AMD fläskar på och säger att deras hårdvara är bästa möjliga. Rent trams när de inte kan leva upp till det.

Du menar som nuvarande Nvidia serie bygger på Kepler? GTX 770 är en ren rebrand med en liten ny teknik genom GPU Boost 2.0. I 95% av fallen så presterar AMD nästan identiskt men med en betydligt mindre prislapp. Det enda trams som finns här är din sk. kommentar som inte har någon som helst verklighetsförankring.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Känner med dig nekades rma pga att lite plast lossnat på dvi kontakten....

Låter konstigt, är kortet trasigt så är det ju trasigt, det är upp till ÅF att bevisa att det är trasigt pga. att plast lossnat från dvi kontakten. Bevisbördan ligger på ÅF såvitt jag vet.

OnT: Trevligt att se att AMD's PR maskin faktiskt gör nåt, dom har rekryterat fd. nvidia PR folk läste jag nånstans(seriöst alltså). Konkurrens behövs verkligen, i synnerhet på cpu sidan. Haswell är ju skräp och Ivy-E verkar klocka ganska illa jämfört med SB-E. Konstigt då Ivy klockar bra.

Permalänk
Medlem

Inte använt Radeon sen 5770 så det var ett tag sedan, men det är givetvis roligt med lite kokurnans från det röda laget.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

dice bryr sig inte alls om sina kunder bara pengarna har börjar ogilla dem mer och mer nu sedan battlefield 3 tror jag struntar i 4 helt nu när det också fungerar bäst på amd

Det är väl skitshyst av dice att utveckla för amd. Det är ju mycket billigare att bygga en amddator än en intel+nvidiadator. Tycker bf4 verkar nice fast lite väl likt bf3. Fast cod är ju kört den modellen i år så varför inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Vad fan dillar du om? Nästa upplaga radeon bygger på samma akritektur som GCN. Herregud de kommer till och med släppa EXAKT SAMMA KRETS som 7970 ghz edition under nytt namn.

Gällande prestandatester så är det bara att titta på sweclockers egna test för att se prestandaskillnaden mellan de olika tillverkarna, prestanda per krona har inget att göra med saken när AMD fläskar på och säger att deras hårdvara är bästa möjliga. Rent trams när de inte kan leva upp till det.

Du menar som Nvidia gjorde med 8800GT till 9800GT, bara det att dem gjorde kortet SÄMRE på kuppen?

Permalänk
Medlem

På tal om AMD, varför har inte deras driversupport sida funka på en vecka? står cannot comple this action när man valt alla rätt inställningar till vad för drivisar man vill ha. Mycket mysko. Villa ju kolla om det kommit någon vettig drivrutin närmaste året.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krushy:

Känns kul att alla "Rekommenderade för Battlefield 4" stationära på inet innehåller Intel processor och Nvidia grafik ^^ http://www.inet.se/kampanj/1193/battlefield-4-bf4-inet-taurus

Samma med deras laptops som är rekommenderade för Battlefield 4. http://www.inet.se/kampanj/1194/battlefield-4-bf4-inet-spella...

Kan det bero på att Inet alltid sugit Intels stock i alla år?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Fan idag är de väll stream på någon AMD konferans? Glöm inte gubbar

Japp!
Det var någon som nämnde pizza och livestream häromdagen.
kl 21:00 ikväll.

Låter inte fel faktiskt...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fysman:

Woot. Så komplett får egentligen inte sälja två av dessa BF4-paket eftersom dom innehåller intel-prollar:
http://www.komplett.se/k/kcf.aspx?id=10953

Håller med, lite konstigt att de får göra såhär om nu det här stämmer.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

10721a;13913513]Nja det behöver man inte oroa sig för, PC som plattform har ändå en relativt liten skara konsumenter som köper spel jämfört med konsoler, så om spelutvecklare bara kan lansera spel till hälften av den redan lilla konsumentkretsen så skulle utvecklare aldrig göra spel till PC. Vilket i sin tur skulle leda till att ingen köper grafikkort till sin PC.

Med andra ord behöver man inte oroa sig för att det ska gå så långt, vore bara att skjuta sig själva i foten om AMD/Nvidia skulle göra så.[/QUOTE]

Fast spelmarknaden för PC växer väl sex gånger så snabbt som för konsoler vad jag läst, så det är inte omöjligt. Finns det tillräckligt med pengar att tjäna på det så. ^^

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Japp!
Det var någon som nämnde pizza och livestream häromdagen.
kl 21:00 ikväll.

Låter inte fel faktiskt...

Ooooh, någon aning om var man kommer hitta denna?

Jag tänkte själv köpa nytt grafikkort till bf4, då är det kanske värt att vänta och se om man kan köpa båda två i en smäll?

Permalänk

Löjligt att Dice vänder upp arslet för Radeon, men som vanligt så kommer Nvidia fungera bättre...

Tänk om Radeon lade mera tid i att få ordning på sina drivrutiner istället för att slicka PR på skitsaker.

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svennisen:

Ooooh, någon aning om var man kommer hitta denna?

Jag tänkte själv köpa nytt grafikkort till bf4, då är det kanske värt att vänta och se om man kan köpa båda två i en smäll?

http://youtube.com/amd om jag inte är felinformerad.

Det suger i köptarmen.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Kommer ändå köpa Nvidia, i want them PhysX..

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

dice bryr sig inte alls om sina kunder bara pengarna har börjar ogilla dem mer och mer nu sedan battlefield 3 tror jag struntar i 4 helt nu när det också fungerar bäst på amd

Shit vad trångsynt man kan vara, vad spelar det för roll vad för sorts cpu spelet fungerar bäst till? "Jag gillar intel, alla spel måste funka bäst till intel annars kommer jag inte spela, buhu mamma var e min napp?"

Permalänk
Medlem

Skrämmande mängd gröna fanboys här.

sitter på nVidia kort och gräset är fan inte bara grönt på denna sida, SLI och drivrutin stabilitet är dåligt även för nVidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz