Tips! Kör Synology "DiskStation Manager" på din x86-server (även ESXi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodiakonline:

HP PROLIANT N54L MICROSERVER AMD TURION II 2.2-2MB 2G/250GB
Kampanjpris 2299 kr
Ordinarie pris 3749 kr

http://www.dustinhome.se/product/5010665124/hp-proliant-n54l-...

http://www.avsupply.co.za/images/HP_Proliant_N54L_Inside.jpg

Sidan kan inte hittas.

Dom hade den för 990:- till för några minter sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodiakonline:

HP PROLIANT N54L MICROSERVER AMD TURION II 2.2-2MB 2GB ECC RAM + 250GB HD
Kampanjpris 2299 kr
Ordinarie pris 3749 kr

http://www.avsupply.co.za/images/HP_Proliant_N54L_Inside.jpg

Det där är den som precis togs bort, och den kostar inte 3749kr ordinarie, bara dustin som fuskar lite.

Permalänk

Gött för dem som fick den för 990kr surt att Dustin saltar ordinariepriset.

Jag har fått två ta över beg Dell workstation med serverhårdvara, Intel Q9450 och Intel "Harpertown" X5460 quadcore, + ECC-RAM så jag testar att bygga en Synology på nån av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodiakonline:

Så spännande att jag offline-lagrat denna tråd:-) Krav på HW...RAM, Raid? Tänkte bygga på äldre serverhårdvara, Intel 9450 med servermoderkort/ECC-ram.

Typ all hårdvara från senaste 10 åren duger utmärkt, Synology NAS'ar har ju ofta en ARM-processor på ca 1-15,GHz och de räcker ofta, så ett x86 system klår de med hästlängder. Har du ett PCI-E raidkort eller liknande så är det klart bonus. Intel-grejer funkar ju generellt sätt bra med linux.

Skrivet av kufra:

Detta borde vara ett av de bästa alternativen av mjukvara för en lågbudget NAS, frågan är hur de funkar med uppgraderingar? DSM körs ju effektivt på relativt slöa arm plattformar så en gammal stationär borde funka kanon.
Skickades från m.sweclockers.com

Uppgraderingar kan man göra ganska enkelt, paket i "packetcenter" uppdateras ofta automatiskt har jag märkt. Har hittils inte stött på en enda packet som inte har funkat på mitt system. En äldre stationär funkar utmärkt.

Skrivet av Aloysius:

Kanske en dum fråga, men vad är det som behöver portas till x86 på halvolaglig väg egentligen? Synologys hemma-NAS:ar verkar ju finnas i ARM (de billigaste), PowerPC (de lite dyrare) och Intel Atom (de ännu lite dyrare) och Intel Core i3 (värstingversionerna). Så DSM finns ju redan för x86?

Ja vet faktiskt inte, de var precis det jag tänkte också, finns ju en jättestor community för 3rd-part programvara också.

Skrivet av niclasc:

Köp en jätte billig HP Microserver hos Dustin och kör Synology på

Detta är ju typ den ultimata budget-nasen, jag har en av dessa också. Tråden jag länkade överst beskriver just hur man installerar ESXi/DSM på en HP microserver. Den slår Synologys duktigt.

Skrivet av wRRM:

Hur pass bra är den där om man vill köra både Webserver och NAS? Jag har 8GB ram liggandes hemma som jag kan stoppa i också. Jahapp, det verkar som om den är borttagen nu, 5 minuter efter jag kollade länken.

Köp!

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Testar på ett Zotac D510 NM10-B-E Mini-DTX, men den verkar inte hitta diskar som sitter på JMicron SATA-kontrolern.

Permalänk

hmm när man ska lägga till en hårddisk så undrar jag om man kan koppla på en som har data redan eller måste det vara en tom disk ?
för en VMdisk som agerar fysisk vägrar den godta

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk

Tack för tipset! Ska provas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Testar på ett Zotac D510 NM10-B-E Mini-DTX, men den verkar inte hitta diskar som sitter på JMicron SATA-kontrolern.

Kollar inifrån DSM då eller? Testa att montera virtuella diskar i vSphere som i guiden, montera dessa sedan på din DSM-maskin. Fick göra så för att mina skulle hittas av DSM. Säg till om du behöver mer hjälp.

Skrivet av Skynet-IRC:

hmm när man ska lägga till en hårddisk så undrar jag om man kan koppla på en som har data redan eller måste det vara en tom disk ? för en VMdisk som agerar fysisk vägrar den godta

All data försvinner när du monterar om en virtuell volym, testa med en tom disk.

Skrivet av martinmurra:

Tack för tipset! Ska provas...

Lycka till!

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk

fick igång den efter att ha pillat på SCSI kontrollen .

sen borde jag nog kunna ge den vm tillgång till raid kortet så den hittar min JBOD?

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skynet-IRC:

sen borde jag nog kunna ge den vm tillgång till raid kortet så den hittar min JBOD?

Ja de borde gå!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skynet-IRC:

Det beror nog väldigt mycket på vilket raidkort och vilken version av DSM du har kört in. Sist när jag testade detta virtuellt (för ett par månader sedan, kan vara så att det är bättre drivrutinsstöd nu) var det väldigt begränsat med stöd för just raidkort av olika slag men att stöd för bland annat LSI var på G.

I "värsta" fall får du kanske nöja dig med att RDM-mappa din JBOD. Men det märker du nog fort...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

den vill inte hitta raid kortet eller kontrollern på moderkortet så får testa med RDM då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fasen, det här är ju precis vad jag har letat efter!? Jag köpte också en N54L på Dustin i fredags och har funderat på hur jag skall lägga upp allt. Jag vill främst ha den som filserver/backup och som mediaserver (Plex). DMS verkar ju ha allt jag letat efter!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Fasen, det här är ju precis vad jag har letat efter!? Jag köpte också en N54L på Dustin i fredags och har funderat på hur jag skall lägga upp allt. Jag vill främst ha den som filserver/backup och som mediaserver (Plex). DMS verkar ju ha allt jag letat efter!

100% måste jag säga!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Börjar med en kort fråga angående installation av DSM. Ska det installeras på en separat disk eller installeras det direkt på raiden?

Fortsätter med en lite längre fråga; jag har försökt att installera DSM med hjälp av Virtual Box men får det inte att fungera. Installationen ser ut att gå bra fram tills att systemet ska starta om, då får jag ett "error 22" i terminalen på virtual box.
Jag har googlat lite på det men inte hittat något som hjälpt än, någon här som har råkat ut för samma grej och/eller har tips på lösning eller länk någonstans?!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tydligen kan .vdi filen bli korrupt ibland, bara ersätt den med en ny och prova igen.

Skrivet av Slappizz:

Fortsätter med en lite längre fråga; jag har försökt att installera DSM med hjälp av Virtual Box men får det inte att fungera. Installationen ser ut att gå bra fram tills att systemet ska starta om, då får jag ett "error 22" i terminalen på virtual box.
Jag har googlat lite på det men inte hittat något som hjälpt än, någon här som har råkat ut för samma grej och/eller har tips på lösning eller länk någonstans?!

Själv får jag hela tiden felmeddelande vi installation av .pat-filen, att disken inte går att formatera, och sen är det stop. Någon som vet vad man skall ha för settings för storage? Något man måste ändra på där?

I terminalen står det:
md: md1 stopped.
md: md0 stopped.

Permalänk

Jag undrar om det här skulle funka med Synology OS'et:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3713534/2013-08-12

Jag har googlat om de olika chipset men jag hittar ingenting. Ni som har gjort det, hur svårt är det att installera? Måste man koda mycket och göra väldigt avancerade grejer? Är inte så jättekunnig, har bara byggt datorer och installerat Windows, inget mer.

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slappizz:

Börjar med en kort fråga angående installation av DSM. Ska det installeras på en separat disk eller installeras det direkt på raiden?

Tack på förhand!

DSM behöver max ett par GB, jag skapade en 10GB virtuell disk som jag installerade det på, annars kan du ta lite vad som. Jag hade kanske inte lagt det på raiden utan tagit någon form av separat disk. Ang error 22 så vet jag faktiskt inte, kan du inte testa ESXi istället? Finns ju en utmärkt tråd för just det här i Server-forumdelen klistrad.

Skrivet av hobus:

Tydligen kan .vdi filen bli korrupt ibland, bara ersätt den med en ny och prova igen.
Själv får jag hela tiden felmeddelande vi installation av .pat-filen, att disken inte går att formatera, och sen är det stop. Någon som vet vad man skall ha för settings för storage? Något man måste ändra på där?

I terminalen står det:
md: md1 stopped.
md: md0 stopped.

Jag hade lite knas med detta också tror jag, jag hittade DSM-maskinen via "Synology Assistant" programmet, men när ja klickade "Install" så gick det ej att ansluta eller ladda upp installfilen, när jag klickade "Anslut" kunde jag komma åt webinterfacet, men den hittade ingen av de fysiska diskarna att installera på, då skapade jag en till virtuell disk och la den mot en virtuell SCSI-kontroll av typen VM Paravirtual. Startade om server och anslöt sedan via webgränssnittet och då hittade den virutuella disken och kunde ladda upp *.pat filen.

Skrivet av DesignatedPsycho:

Jag undrar om det här skulle funka med Synology OS'et:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3713534/2013-08-12
Jag har googlat om de olika chipset men jag hittar ingenting. Ni som har gjort det, hur svårt är det att installera? Måste man koda mycket och göra väldigt avancerade grejer? Är inte så jättekunnig, har bara byggt datorer och installerat Windows, inget mer.

Om du ska göra en clean DSM 4.2 install utan ESXi så funkar i princip alla x86-system, ditt paket du har plockat ihop ser bra ut. Ja skulle dock ta med ett 8GB usb3 minne och använda som systemdisk åt DSM för att inte slösa med övriga diskar. Ska du däremot ha ESXi är det lite knepigare med hårdvaran. Du kan se vad jag köpte i samma prisklass för att klara ESXi. #13891771

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Om du ska göra en clean DSM 4.2 install utan ESXi så funkar i princip alla x86-system, ditt paket du har plockat ihop ser bra ut. Ja skulle dock ta med ett 8GB usb3 minne och använda som systemdisk åt DSM för att inte slösa med övriga diskar. Ska du däremot ha ESXi är det lite knepigare med hårdvaran. Du kan se vad jag köpte i samma prisklass för att klara ESXi. #13891771

Självklart skulle jag ta med ett usb3 minne. Så då vet jag att det funkar, men man kan väl använda den som nas då? Som man kan nå överallt genom datorer, surfplattor och smarta mobiler? Och hur svårt är det att installera? Som sagt så har jag minimal med kunskap om programvara och liknande.

Visa signatur

😉

Permalänk
Medlem

Självklart skulle jag ta med ett usb3 minne. Så då vet jag att det funkar, men man kan väl använda den som nas då? Som man kan nå överallt genom datorer, surfplattor och smarta mobiler? Och hur svårt är det att installera? Som sagt så har jag minimal med kunskap om programvara och liknande.

Med tanke på att detta inte är en offciellt släppt produkt från Synology så skulle jag säga att det inte finns någon garanti alls att det funkar på just en specifik typ av hårdvara.
Med detta sagt så verkar det dock som att användare och utvecklare fått det att fungera på diverse olika typer av hårdvara.
http://xpenology.com/forum/viewforum.php?f=2&sid=15191fd99c9a...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Det är det som är tanken absolut. Synology har ett par smarta appar som gör att du kan komma åt allt via mobilen/plattan/internet. Sen finns också en egen molntjänst typ dropbox mm. Det är inte alls svårt att installera det rakt på en burk om du följer tutorial, inte svårare än att installera windows etc.

Skrivet av backspace:

Med tanke på att detta inte är en offciellt släppt produkt från Synology så skulle jag säga att det inte finns någon garanti alls att det funkar på just en specifik typ av hårdvara. Med detta sagt så verkar det dock som att användare och utvecklare fått det att fungera på diverse olika typer av hårdvara. http://xpenology.com/forum/viewforum.php?f=2&sid=15191fd99c9a...

Jag har nu kört in det på 3 olika fysiska system samt ESXi och har inte stött på patrull än. Mest safe är kanske att köra på intel cpu men jag har inga belägg för det

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av spinxen:

Det är det som är tanken absolut. Synology har ett par smarta appar som gör att du kan komma åt allt via mobilen/plattan/internet. Sen finns också en egen molntjänst typ dropbox mm. Det är inte alls svårt att installera det rakt på en burk om du följer tutorial, inte svårare än att installera windows etc.

Ok, tack för svar! Beställde grejerna igår så jag hoppas det kommer imorgon. Kan berätta här hur det gick med allt sen.

Visa signatur

😉

Permalänk
Medlem

Provade att slänga in DSM på en VM, fungerade helt ok. Dock inte kollat prestanda eller så.
Men inget jag skulle våga ha som produktions miljö. Kul att det fungera

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Provade att slänga in DSM på en VM, fungerade helt ok. Dock inte kollat prestanda eller så.
Men inget jag skulle våga ha som produktions miljö. Kul att det fungera

Jag fick också in det på en VM, utan problem. Men fick använda RDM på diskarna för jag inte har något RAID-kort. Tydligen inte alls bra att göra med RDM. Så skippar nog DSM tyvärr, har det på min Synology och är hur nöjd som helst.

Permalänk
Medlem

Skippar nog att köpa speciell hårdvara för detta. Studentpengen är tillräckligt liten ändå

Ska försöka få till en bra lösning med min stationära. Har testat hur det fungerar att ha kryptering
(True Crypt) tillsammans med sömnläge så nu ska jag bara se om man även kan slänga in en
virtuell DSM också.
Ur sömnläget vaknar den väldigt fort (1-2 sekunder) så det bör "räcka" att skicka ett WOL-paket
direkt innan jag vill komma åt filerna.

Skrivet av anonymsomfan:

Jag fick också in det på en VM, utan problem. Men fick använda RDM på diskarna för jag inte har något RAID-kort. Tydligen inte alls bra att göra med RDM.

Varför är inte RDM bra?
Jag tycker det borde vara det som är bäst när det kommer till virtuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Skippar nog att köpa speciell hårdvara för detta. Studentpengen är tillräckligt liten ändå

Ska försöka få till en bra lösning med min stationära. Har testat hur det fungerar att ha kryptering
(True Crypt) tillsammans med sömnläge så nu ska jag bara se om man även kan slänga in en
virtuell DSM också.
Ur sömnläget vaknar den väldigt fort (1-2 sekunder) så det bör "räcka" att skicka ett WOL-paket
direkt innan jag vill komma åt filerna.

Varför är inte RDM bra?
Jag tycker det borde vara det som är bäst när det kommer till virtuellt.

Därför att systemet som har hand om lagringen inte kan utläsa diskarnas information på ett korrekt sätt vlket kan göra det lite lurigt att använda om man är ute efter driftsäkerhet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Därför att systemet som har hand om lagringen inte kan utläsa diskarnas information på ett korrekt sätt vlket kan göra det lite lurigt att använda om man är ute efter driftsäkerhet.

Är det alltså säkrare att använda en "disk-fil"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

??

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Håller på bygga en rackdator som skall agera nas och hittade denna tråd. Synology DSM är väldigt lockande. Men jag skulle vilja ha en DC klient på denna "dator" skulle det vara möjligt att få in i sdsm?

Permalänk
Medlem

Liten snabbkoll innan man provar.. Ligger hela DSM på USB-MInnet eller nyttjas 1disk även för OS?
Lite nyfiken på att testköra det på en HP NAS med 4st hotswap diskar, Därav inte så skoj att köra det på en av diskarna.
Samt om den disken skulle gå ner så stannar hela burken.