Datorn startar inte ur vänteläge/viloläge, omstart krävs

Permalänk

Datorn startar inte ur vänteläge/viloläge, omstart krävs

Hallå Colockers!

Har fått ett riktigt mupp-problem efter jag installerat Windows 7 på min ssd, allt flyter på som det ska tills datorn sätts i viloläge/vänteläge/sleep mode. Vid försök till "väckning" lyser tangentbord och mus upp men inget fläkt/hårddiskljud eller bild.
Jag tvingas här efter att trycka på power-knappen för att få liv i hon, vilket leder till en omstart.

Min felsökning:
Standard inställningar i Windows och bios (resettat)
Windows på disk G, allt annat på disk C <<< krav?

Tack i förhand! = )

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag har en lösning, men Varför har du Windows på G och inte C?
Har många enheter har du förresten med tanke på att det blev G i turordningen?

Ot: Kanske kan vara strul med en inställning i BIOS, för nätdelen eller något.

Permalänk
Medlem

Man brukar inaktivera hibernation när man har SSD
Slå ifrån viloläge så här:
1.Tryck Start-knappen och skriv in ‘CMD‘ i sökfältet.
2.Högerklicka cmd.exe och välj Kör som administratör.
4.I kommando prompten skriv in powercfg -h off och tryck Enter
Stäng sedan CMD (kommando prompten
Skulle du senare vilja slå till funktionen för viloläge igen så gör samma sak igen men skriv i stället powercfg -h on

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X870E Hero, CPU 9950x3D, G-Skill TridentZ5 RGB DDR5 6000 MHz 2x16GB, Corsair RM1000x, ASUS RTX 4080 Super 16GB ROG Strix Gaming OC, Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 990 PRO 1TB, Samsung, 980 PRO 1TB, Phanteks Glacier One 360 D30. ROG Strix Scope NX Wireless Deluxe keyboard, ROG Gladius III Wireless AimPoint mouse and Phanteks Enthoo Evolv X Satin chassi. Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem, så sjukt irriterande. Har dock inte problemet kvar då jag bytt nästan allting i min dator så vet ej vart problemet ligger.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI GENE | Intel i5 4670K @4.3 GHz | Corsair Vengeance Pro 8GB CL9 1866MHz | MSI GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING | OCZ Vertex 3 MAX IOPS 120GB | WD Desktop Black 1TB | Corsair HX 650w | Corsair Obsidian 350D

Permalänk
Skrivet av pelleg59:

Man brukar inaktivera hibernation när man har SSD
Slå ifrån viloläge så här:
1.Tryck Start-knappen och skriv in ‘CMD‘ i sökfältet.
2.Högerklicka cmd.exe och välj Kör som administratör.
4.I kommando prompten skriv in powercfg -h off och tryck Enter
Stäng sedan CMD (kommando prompten
Skulle du senare vilja slå till funktionen för viloläge igen så gör samma sak igen men skriv i stället powercfg -h on

Tack det löste halva problemet = ) datorn startar nu men inte grafikkortet, igen signal ut iaf (hd 5830 med senaste uppdateringen som tidigare funkat före ssdn)

Skrivet av krilleoh:

men Varför har du Windows på G och inte C?

Blev så då jag ville behålla vissa installerade program och spel (segt ADSL), byter jag bockstav på diskarna får jag ladda ner/installera om alla program och spel igen (heldagsaktivitet)

Permalänk
Medlem

det råkar inte vara en samsung du har? Samsung Magician har olika lägen för optimering av windows som säkert skulle lösa problemet isf

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

det råkar inte vara en samsung du har? Samsung Magician har olika lägen för optimering av windows som säkert skulle lösa problemet isf

Nej det är en PNY XLR8, en vanlig 120GBs SandForce SF-2281 disk i metallförpackning .)

Permalänk

Drog ut batteriet och jumpern på moderkortet + en till reset av bios och nu sover och vaknar datorn som hon ska