Är windows 8.x för dyrt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av croon:

Ja, Windows är för dyrt. Microsoft har blivit helt skeva med deras prissättningar.
De stängde ner TechNet så de kommer tappa mängder med framtida 3e-parts-utvecklare. De räknar förmodligen med att studenter som får gratis MS-mjukvara (dreamspark) kommer bli fast i träsket och sen pröjsa för det när de börjar jobba.
De producerar extremt dyra tablets/hybrider på en plattform de måste locka nya användare till, utan att erbjuda något mindre/billigare för att konkurrera med etablerade ipads/nexus s/asus/samsung etc.
Jag köpte W8 när det kom, men har fortfarande inte installerat det. Jag håller på att ta min examen vid sidan av jobbet, så får licenser där också.

Microsoft har extremt dålig internpolitik, och ett väldigt genomskinligt kundförakt. Man skulle kunna hoppas att det kan räddas efter att Ballmer sticker, men det är nog redan för sent.
Jag hoppas istället att W8 blir sista traditionella OS:et och att Mantle/SteamOS/indiekulturen leder till mer OS-decentralisering och monopol, så vi alla bara kan välja vad vi vill.

/ En Microsoftanvändare i 20 år

Hur kan man påstå att ett helt operativsystem som kostar 1200-2400:- är dyrt, när ett spel går på en femhundring?

Och nej, 500:- är inte dyrt för ett spel heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Hur kan man påstå att ett helt operativsystem som kostar 1200-2400:- är dyrt, när ett spel går på en femhundring?

Och nej, 500:- är inte dyrt för ett spel heller.

Med tanke på att GTA 5 kostade över 250 miljoner USD att göra så skulle jag flytta "helt" till framför "spel" i din mening istället. Dock är det helt orelaterat. Du jämför äpplen och päron.
Ja, 1200-2400 är jättedyrt för ett operativsystem, när man är ett företag som säljer allt annat efteråt också.
Med tanke på vad Svensson-användare gör med sin enhet (notera att jag inte skriver dator), så går det att göra på en ipad, telefon, android, linux, varav alla är gratis, eller åtminstone "gratis".
Vill de få in folk i sin infrastruktur, där man köper enterprise-lösningar, appar i deras appstore, azure-prenumerationer, en hel mängd mjukvara, så är det extremt idiotiskt att mota folk i grind med krav på en tusentals kronors entré-biljett.
Är det ett desperat sista ryck att suga upp så mycket pengar det går, eller är de bara extremt dåliga på att förstå hur man lockar till sig kunder?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drefk2000:

Jag vill inte att det här ska vara en tråd om vad jag heller någon annan tjänar men 15 000 är verkligen inte en månadslös. Jag betalar en bra bit mer än så i skatt varje månad

De andra maskinerna gör saker jag behöver att de gör. All min hårdvara används. Ett exempel är labb och kryptoanalys där jag har både window och linuxkärror som jobbar. För att jobba med det jag gör måste man utbilda sig precis varje dag. Det upphör inte efter kontorstid. Vissa maskiner är stora och innehåller dyr hårdvara andra är nucliknande maskiner (senaste inköpet är faktiskt en nuc, den är dock en nöjesmaskin) några är rasberrys där såklart linux rullar. Tråkigt att se personer som inte kan förstå bara för att det inte funkar så hemma hos dem

Helt klart värt att ta en titt på

Så! Bra sammanfattat. Jag behöver det pro versionen ger, men har betalat för mycket för licencerna. Jag kommer handla smartare i framtiden

Jag kör en domän hemma, vi har alla olika behov och olika miljöer

Ok ja nu förstår man lite bättre , inte så lätt att förstå genom att skriva som main inlägg att: Ja nu måste man köpa windows till alla datorer, och plånboken grinar. att windows är dyrt det viste jag redan sen windows 98 tiden och den har faktist sjunkit en hel del i pris.

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av croon:

Är det ett desperat sista ryck att suga upp så mycket pengar det går, eller är de bara extremt dåliga på att förstå hur man lockar till sig kunder?

Desperat sista ryck vet jag inte då det är stor mängd med datorer som kör Windows, även om det i största fall är hög % på enterprise nivå eller liknande så faller det gärna med att det man har på jobbet kör man gärna hemma (då man ändå måste lära sig det till jobbet.. )

Windows har alltid kostat "mycket", nu känns det inte ens som om det finns något vettigt att jämföra med som kostar.
Linux distar är gratis, os x får du inte ens köra på andra maskiner än mackar (enligt apples TOS) så vad finns det kvar och jämföra med?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av croon:

Med tanke på att GTA 5 kostade över 250 miljoner USD att göra så skulle jag flytta "helt" till framför "spel" i din mening istället. Dock är det helt orelaterat. Du jämför äpplen och päron.
Ja, 1200-2400 är jättedyrt för ett operativsystem, när man är ett företag som säljer allt annat efteråt också.
Med tanke på vad Svensson-användare gör med sin enhet (notera att jag inte skriver dator), så går det att göra på en ipad, telefon, android, linux, varav alla är gratis, eller åtminstone "gratis".
Vill de få in folk i sin infrastruktur, där man köper enterprise-lösningar, appar i deras appstore, azure-prenumerationer, en hel mängd mjukvara, så är det extremt idiotiskt att mota folk i grind med krav på en tusentals kronors entré-biljett.

Vad har ett spel med extremt hög budget för relevans?

Mobila OS är dessutom inte gratis. De samlar in information om dig, som säljs till tredjepart i form av riktad reklam.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiverat konto
Skrivet av olog-hai:

Mobila OS är dessutom inte gratis. De samlar in information om dig, som säljs till tredjepart i form av riktad reklam.

Källa på det tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Desperat sista ryck vet jag inte då det är stor mängd med datorer som kör Windows, även om det i största fall är hög % på enterprise nivå eller liknande så faller det gärna med att det man har på jobbet kör man gärna hemma (då man ändå måste lära sig det till jobbet.. )

Windows har alltid kostat "mycket", nu känns det inte ens som om det finns något vettigt att jämföra med som kostar.
Linux distar är gratis, os x får du inte ens köra på andra maskiner än mackar (enligt apples TOS) så vad finns det kvar och jämföra med?

Jo, det är just sån data jag menar. Mycket stöd bakåt, mindre stöd framåt. Det är lite parallellt med hur de introducerade mycket nytt och bra med Xbox och Xbox 360, men sedan levandes på gamla meriter helt nonchalant tryckte på marknaden med Xbox One som de senare fick krypa till korset och dra tillbaka på.
Microsoft har absolut gjort bra saker, men de verkar sakna en (bra) vision, och vara helt vilsna på marknaden. Att de har den absolut största delen av desktopmarknaden ska inte ses som något annat än historiska prestationer och vana hos användare.

Jag är tämligen övertygad om att hela marknaden kommer förändras, och jag tror inte att de satsar på rätt saker för att hänga med. Prissättning på desktop-OS är bara ett av många problem.

Och angående vad jämföra med: Det är lite av poängen. Det finns ingen närmre jämförelse än Linux, som ändå är väldigt olikt. Det man istället får jämföra med är andra sätt att använda datorer/enheter. De allra flesta hemanvändare behöver ingen desktop. De allra flesta kontorsjobbet kan använda tunna klienter/moln-OS, etc. Ett jättedyrt desktop-OS har ingen framtid (IMHO).

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Vad har ett spel med extremt hög budget för relevans?

Och hur är det annorlunda från Windows 8:as appstore som är kopplat till dina andra Microsoft-enheter? Jo, skillnaden är att de tar betalt för OS:et, och SEDAN tar betalt för dig som produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skitlisa:

Källa på det tack.

Om han inte är helt nojig så tror jag att han menar indirekt. De tar betalt för reklam, men sköter riktningen utan att lämna ut data.

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Det är samma i min bekantskapskrets. Jättemånga låter bli att betala för sig och tycker det är ok. Jag blir vansinnigt arg på sånt. Har man inte råd eller lust att betala får man ge fan i att konsumera. Svårare än så är det inte.

blev verkligen förvånad, visste att inte alla betala fört men att de bara var en enda + mig själv

Permalänk
Medlem

För dyrt? Nej det tycker jag inte, med tanke på det typiska scenariot (för privatpersoner) är att man köper det en gång och använder det så gott som varje dag i 2-5 år. Slår man ut det på det stora hela är det inte en så farlig kostnad.

Permalänk
Medlem

Vi studenter får Windows 8 pro gratis genom Microsoft Dreamspark. Jag antar att de är få studenter som känner till det och att det finns drivvis med outnyttjade licenser.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skitlisa:

Källa på det tack.

Läs och förstå hela meningen du bold-markerade.
Du kan ju inte ifrågasätta en halv mening, som tack vare att den bara är halva meningen har en helt annan innebörd än den fullständiga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag skulle gärna göra så, OM det sände en tydlig signal till Microsoft att jag tycker deras torrjuckande mot touch är vansinne, men tyvärr är allt de ser "Alla som installerar 8.x älskar touch", så det går inte.

Håller med dig här.
Ur ett rent tekniskt/prestandamässig synvinkel är det svårt att motivera att sitta kvar vid windows 7, här håller jag med strejf.
Windows 8.1 är ju betydligt bättre "under huven".

Ett sätt att i så fall protestera mot modern UI är att helt enkelt låta bli att installera appar från windows store. Microsoft håller garanterat koll på vilka appar som köps/tankas ner från deras motsvarighet till AppStore/Google play.

Då kanske de märker att intresset är väldigt svalt i förhållande till antalet sålda windows 8/8.1 licenser, och förhoppningsvis tänker om till windows9.

Vad tror du om den idén?

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Win8 på mobilen och tycker det flyter som inget annat.

Men på datorn blir det fortfarande 7. Sen har jag inte ens hört om någon som kör "crackat" Win 8 fast det
kanske inte har hunnit bli crackat än?

Det brukar väl nästan vara tävlingar om vem som crackar det först ;-D

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Kanske är det inte alla som tycker att förbättringarna är marginella och små? Har du tänkt på det?

tycker man att det skiljer så mycket på 8:an jämfört med 7:an och väljer att spendera en månadslön på nya licencer så är det säkert värt var ända krona för den personen. Men! för mig känns det som att skjuta mygg med 88mm kanon.
spelar nog mindre roll hur 9:an ser ut? Reningsverks-brun där man styr allt med en tanke mössa. och kostar 4000kr styck, O.o bara måste ha 9:an !!! varför? jo det står 9 iställer för 8 och sen får man en häftig mössa.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

tycker man att det skiljer så mycket på 8:an jämfört med 7:an och väljer att spendera en månadslön på nya licencer så är det säkert värt var ända krona för den personen. Men! för mig känns det som att skjuta mygg med 88mm kanon.
spelar nog mindre roll hur 9:an ser ut? Reningsverks-brun där man styr allt med en tanke mössa. och kostar 4000kr styck, O.o bara måste ha 9:an !!! varför? jo det står 9 iställer för 8 och sen får man en häftig mössa.

Där var vi igen med "en månadslön". 15 000 är inte i närheten av min månadslön, varför utgår folk från det?

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Där var vi igen med "en månadslön". 15 000 är inte i närheten av min månadslön, varför utgår folk från det?

inte din månadslön kanske. hur många nollor behöver man lägga på? om inte din är ens i närheten varför sved det då i plånboken?

får man mellan 14-15tusen för lågavlönat städjobb > upp till 24-25 om man har har högskole jobb som sjukskötare Före skatt i de flesta fall. så är 15k mycket pengar, så mycket att det kan ta år att spara ihop

ditt jobb eller din lön sätter ju förutsättningarna för vad du kan spendera på windows pro licenser, ja har inte sagt att det är fel bara att jag tycker det är märkligt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

inte din månadslön kanske. hur många nollor behöver man lägga på? om inte din är ens i närheten varför sved det då i plånboken?

får man mellan 14-15tusen för lågavlönat städjobb > upp till 24-25 om man har har högskole jobb som sjukskötare Före skatt i de flesta fall. så är 15k mycket pengar, så mycket att det kan ta år att spara ihop

ditt jobb eller din lön sätter ju förutsättningarna för vad du kan spendera på windows pro licenser, ja har inte sagt att det är fel bara att jag tycker det är märkligt.

Även om man tjänar bra så vill man inte betala för mycket, det är klart det kan svida i plånboken även om den inte blir tom

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

[QUOTE="GaMeR2K5;13966541"]Det är väl en normal månadslön för majoriteten.

På Statistiska centralbyråns webbplats kan man hitta statistik om det mesta.
Bl.a. kan man utläsa att 2010 var genomsnittslönen för kvinnor i Sverige 26 200 kr, för män 30 600 kr och totalt 28 400 kr.

Visa signatur

Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drefk2000:

På Statistiska centralbyråns webbplats kan man hitta statistik om det mesta.
Bl.a. kan man utläsa att 2010 var genomsnittslönen för kvinnor i Sverige 26 200 kr, för män 30 600 kr och totalt 28 400 kr.

Nu vet jag inte var du hittat de där siffrorna, men det jag sökte fram på SCB säger att medellönen totalt för både män och kvinnor mellan 20 och 64 år 2011 var 23620 kr/mån (förvärvsinkomst, d v s all skattepliktig inkomst).
...med andra ord, ungefär 16000 kr efter skatt.

källa (nåt du inte angav): http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____303237.aspx

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av croon:

Med tanke på att GTA 5 kostade över 250 miljoner USD att göra.

Windows 8 tog uppskattningsvis 6 miljarder USD i enbart utvecklingskostnader (10000 utvecklare, c:a $200k USD/person i årslön, 3 års utvecklingstid). Du har mer än det dubbla om du även inkluderar marknadsföringskostnader (vilket man har gjort i GTA 5's siffror).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Avstängd

Samtidigt jobbar M$ för fullt med att utveckla Win9 (Om nu nästa Win kommer kallas Win9?)
Dessutom kanske TS har ännu fler datorer, att installera på, när Win9 är det som är det senaste.

Det kostar att ha det senaste.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Microsoft-supporten var iallafall hjälpsamma och generösa när de aktiverade samma licens på våra tre datorer.

Ring och berätta att du kör en licens på tre datorer så ska du nog se att de inte är lika generösa längre.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Samtidigt jobbar M$ för fullt med att utveckla Win9 (Om nu nästa Win kommer kallas Win9?)
Dessutom kanske TS har ännu fler datorer, att installera på, när Win9 är det som är det senaste.

Det kostar att ha det senaste.

Skulle Win 9 vara ett lika stort steg upp som win 8 är från win 7 kommer jag köpa väldigt många uppgraderingslicenser. Det handlar inte om att ha det senaste, men när något är SÅ mycket bättre än det man har så byter i alla fall jag

Visa signatur

Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Jag har gnällt färdigt på priset för win 8.. ska just till att köpa Server 2012, mein gott!

Visa signatur

Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Det kostar ju att vara laglig. Jag hoppas att du känner att det är värt det.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErwinHun:

Det kostar ju att vara laglig. Jag hoppas att du känner att det är värt det.

Är det mig du menar? Det är alltid värt att följa lagen och göra rätt för sig. Jag betalar ALLT jag använder. Här kan man vända ut och in på lägenhet och förråd och inte hitta en enda piratkopia. Jag har flera tusen filmer rippade till min server, alla original står i lådor i källaren.

Det kostar men det finns inget alternativ som jag skulle vara bekväm med

Visa signatur

Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Är det mig du menar? Det är alltid värt att följa lagen och göra rätt för sig. Jag betalar ALLT jag använder. Här kan man vända ut och in på lägenhet och förråd och inte hitta en enda piratkopia. Jag har flera tusen filmer rippade till min server, alla original står i lådor i källaren.

Det kostar men det finns inget alternativ som jag skulle vara bekväm med

Rippa filmer är rent tekniskt och lagmässigt inte lovligt, därför verktygen inte är lagliga och de som säljs säljs från öriken, men att köpa sånt man använder produktivt eller för att stödja kulturskapare är självklart en god idé. Dock får du ingen som helst support när det gäller sånt som operativsystem, och köper man fel så är man i värsta fall lika olicensierad som när man kör pirat tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag anser att copyswede ger oss i sverige rätten att privatkopiera windows till samtliga datorer i hemmet och hos släkt och vänner

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb